logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Dlaczego dioda LED nie świeci w szeregowym układzie z kondensatorem?

scorpious 06 Mar 2019 12:00 3171 6
  • #1 17823433
    scorpious
    Poziom 2  
    Cześć.
    Na wstępie zaznaczę, że jestem bardzo początkującym elektronikiem hobbystą więc będę wdzięczny za wszelkie wskazówki. Zakupiłem niedawno kurs wraz z elementami (trochę też miałem własnych) i zacząłem budować.
    Mam taki układ w książce:

Uprościłem go mocno bo użyłem na razie tylko układu zasilającego (5V zamiast 9V), diody LED, rezystora (100Ω) oraz kondensatora (100uF).
    Tak wygląda schemat:

A tak wygląda zmontowany układ:

Jak widzicie dioda nie świeci, a zgodnie z moim niewielkim stanem wiedzy powinna świecić i ładować kondensator, który po odłączeniu zasilania powinien służyć za magazyn energii (tak wiem że bardzo niewielki, ledwie na mrugnięcie diody) tymczasem to nie działa mimo, że odliczając kilka pominiętych elementów (jak przyciski czy część układu za przyciskiem S2 jak druga dioda czy buzzer) ta częśc układu jest zmontowana tak jak ta w książce (PLUS -> dioda -> rezystor -> kondensator -> minus). Próbowałem z różnymi wartościami kondensatorów jak i rezystorów - efekt ten sam. Może to wina zasilania? Zamiast baterii 9V używam układu zasilającego 5V.

Będę bardzo wdzięczny za łopatologiczne wyjaśnienie co robię źle bo mi się już skończyły pomysły.
    Pozdrawiam
  • #2 17823445
    bumble
    Poziom 40  
    Ocena: 1194
    Kondensator jest przerwą w obwodzie prądu stałego.
  • #3 17823450
    scorpious
    Poziom 2  
    Ok dziękuję za szybką odpowiedź. A mógłbyś wytłumaczyć dlaczego na tym układzie z książki by takie coś miało w takim razie działać?
  • Pomocny post
    #4 17823473
    kacpo1
    Poziom 33  
    Ocena: 156
    bumble napisał:
    Kondensator jest przerwą w obwodzie prądu stałego.

Nieprawda.
    scorpious napisał: