Witam. Jestem bardzo początkującym arduinowcem więc prose o wyrozumiałość i łopatologię. Chciałem stworzyć zegar na 132 diody LED. 60 sek, 60 minuty i 12 godziny. Chciałem to zrobić na rejestrach przesuwnych 74HC595 i Arduino uno R3. Mniej więcej wiem jak podłączyć rejestry ale jak przesyłać sygnał, 1 bit aby obszedł wszystkie kości to już trudniej. Podpiąłem 2 scalaki i przesyła mi 8 bitów czyli drugi scalak pokazuje prawie to samo co pierwszy. Ktoś może pomóc jak to rozwiązać programowo? Czyli układ podzielony na dwa liczniki do 60 i jeden do 12. Pierwszy sekundowy liczy do 59 i na 60 impulsie steruje drugim licznikiem minutowym. ten z kolei po 59 impulsach steruje godziną.
Załączniki:
74HC595_3.png(41.36 KB)
Musisz być zalogowany, aby pobrać ten załącznik.
Cześć, a sie to wykonac na 74192 / 74193 ( :10, :16 ) kombinacja połączeń da możliwość zrobienia licznika nodulo 1-10 i 1-16 na dowolną ilość taktów zegarowych z podanego zakresu , bardzo stare opracowanie z lat 70 XX W.
Ktoś może pomóc jak to rozwiązać programowo? Czyli układ podzielony na dwa liczniki do 60 i jeden do 12. Pierwszy sekundowy liczy do 59 i na 60 impulsie steruje drugim licznikiem minutowym. ten z kolei po 59 impulsach steruje godziną.
Programowo czy sprzętowo?
Można to oczywiście rozwiązać kompletnie bez mikroprocesora z wykorzystaniem "worka" układów serii 74xx jak zasugerował kolega artbi881.
Z drugiej strony użycie mikrokontrolera daje prostszy układ, większą elastyczność i pozwala zapoznać się z bardziej współczesnymi technologiami.
Jeżeli chodzi o układ takiego zegara na bazie Arduino, to widzę dwie sensowne możliwości.
1. Korzystając z 18 układów 595, jak proponujesz. Układy należy połączyć w trzy łańcuchy - dwa po 8 układów (minuty/sekundy) i jeden z dwóch układów (godziny). Każdy łańcuch musi mieć sygnały CLOCK i LOAD podłączone do innych pinów Arduino tak, aby każdym łańcuchem można było sterować niezależnie. Linia danych może być wspólna.