Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kuchenka indukcyjna Esperanza Santa Maria EKH008 - wywala IGBT

30 Apr 2021 11:26 195 2
  • Level 2  
    Witam.
    Startuję nowy temat, bo widzę, że raczej podobnego dylematu nie znajdę.

W temacie IGBT nie mam żadnego doświadczenia, byłem kiedyś raczej w branży audio. Dzisiaj jestem komputerowcem, więc proszę o cierpliwość.

Kuchenka nowa, gwarancję uwaliłem wymieniając tranzystor i mostek. Takich samych u nas nie dostanie a nowy mostek jest (ciut) większy i inny.
    A w czym problem.

Po jakichś 2 miesiącach użytkowania uwaliło mi na jednej płycie tranzystor IGBT. Pomierzyłem co się da, żadnej usterki nie stwierdziłem, napięcia na podanych punktach pomiarowych są OK, więc stwierdziłem, cóż, dostała się wilgoć, może był trochę przytkany wentylator i się przegrzało, żaden wielki dylemat. Wymieniłem tranzystor. Płytka pochodziła miesiąc. Szlag trafił drugie pole - ten sam problem, choć tutaj już na pewno nie było żadnego problemu z chłodzeniem, gdyż na to zacząłem uważać. Wilgoci też nie stwierdziłem.
    Wymieniłem drugi tranzystor i bum - znowu strzeliła pierwsza płyta. I tak od tego czasu w losowych odstępach wymieniam tranzystory raz z jednej raz z drugiej strony.
    Pola są dwa, elektroniki są całkiem niezależne. Stwierdzam więc, że albo jest to fabryczny bubel, albo mam takie wahania napięcia, że płytki szlag trafia.

I teraz takie pytanie. Czy myślicie, że tranzystor może być tak dobrany, że działa ostro na granicy swojej wytrzymałości i najmniejsze wahanie napięcia go powala, i jeżeli zastosuję mocniejszy to uda mi się wtłoczyć życie na dłuższy czas do tego chińskiego bubla, czy po prostu wyrzucić tego bubla nim koszty wymiany tranzystorów przerosną wartość nowej kuchenki?
    Lista części: