Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wytrawianie płytek metodą termotransferu - jaki papier wybrać?

Kontrakton80 24 Nov 2021 16:48 801 37
Termopasty
  • #1
    Kontrakton80
    Level 15  
    Witam, ostatnio zacząłem swoją przygodę z wytrawianiem płytek. Pierwsza moją płytkę namalowałem flamastrem do płyt cd i wytrawiłem. Płytka wyszła bardzo dobrze, jednak na krawędziach ścieżek były nadtrawienia. Zrobiłem potem projekt płytki przedwzmacniacza w programie kicad, wydrukowałem kilka razy i zaakceptowałem projekt, można wytrawiać. Pytałem w kilku pobliskich sklepach i nie maja papieru kredowego. Postanowiłem zamówić na znanym portalu aukcyjnym. Są rózne gramatury papieru kredowego, dodatkowy niektóre opisane są jako papier kredowy a niektóre jako papier kredowany czy to to samo? Na allegro jeden sprzedawca który ma swoich aukcjach rzeczy do wytrawiania płytek sprzedaje biały papier kredowy 4zł za 25 kartek i droższy zółty 1,90zł za 2 szt, który lepszy. Gdzie najlepiej w necie zakupic papier kredowy i jaki wy wybieracie
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Termopasty
  • Termopasty
  • Helpful post
    #3
    ADB-6
    Level 28  
    Drukuję rysunek na zwykłej kartce, później na ten rysunek przyklejam taśmą odpowiednio większy kawałek papieru transportowego od naklejek (tą śliską stroną do góry) i puszczam jeszcze raz przez drukarkę (ponowny wydruk). Po przeniesieniu termicznym i ostudzeniu płytki zrywam transporter tak jakbym odklejał naklejkę. Żadnego moczenia, detergentów, octu i innych zaklęć. ;)
  • #4
    Olkus
    Level 25  
    Próbowałem z papierem, ale wg mnie efekty są lepsze na dobrej jakości foli kserograficznej. Jakbyś miał zamiar kupować folię nie kupuj na allegro, ostatnio nieźle się "naciąłem", wydruki do niczego się nie nadawały. Kupiłem folię Kserox i jest idealnie.
    Choć skoro jesteś początkujący to może na razie odłóż folię na później.


    Papier ma to do siebie, że się "kłaczy", folia natomiast nie ma tej wady.
    W przypadku używania papieru podobno dobrze jest namoczyć płytkę po prasowaniu z "kłakami" na chwilę w occie.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #5
    Kontrakton80
    Level 15  
    snow wrote:
    Ja używam 115g

    Wytrawianie płytek metodą termotransferu - jaki papier wybrać?

    No właśnie ten kredowany papier widziałem na jednej z aukcji allegro, czyli można go śmiało używać

    Dodano po 50 [sekundy]:

    Tylko dziwne same nazewnictwo papier kredowy, papier kredowany, czasami taki mały detal a mogą to być 2 różne produkty
  • Helpful post
    #8
    snow
    Level 29  
    Kontrakton80 wrote:
    Czym się różni ten żółty papier od zwykłego białego oprócz ceny?


    Nie mam pojęcia. Ja na tym drukuje bez problemu na laserówce HP 6L.

    Przed trawieniem (a po wygrzaniu papieru na płytce) warto wrzucić do octu na 5-10 minut az papier zacznie sam odchodzić. Nigdy z tym papierem nie miałem problemu że się nie odkleił do płytki. Po kąpieli w occie można już trawić.
  • #9
    Kontrakton80
    Level 15  
    Słyszałem, że trzeba przestawić na folię w ustawieniach drukarki bo inaczej bombluje papier kredowy
  • Helpful post
    #10
    snow
    Level 29  
    Nie wiem jak w Twojej drukarce. Ja nic nie mam takiego do przestawiania. Drukuję tak jak normalny tekst. Ważne jest ustawić jak najmocniejsze zaczernienie.
  • #11
    Kontrakton80
    Level 15  
    Widziałem też na aukcjach papier kredowy mat i błyszczacy, ten błyszczący chyba lepszy?
  • #12
    snow
    Level 29  
    Chyba tak, ale innych nie stosowałem. Najważniejsze żeby był gładki i pokryty kredą która potem octem zostanie rozpuszczona i sam papier się odklei.
  • Helpful post
    #13
    Olkus
    Level 25  
    Ważny jest nie tylko papier ale też jakość toneru- jeśli używasz zamiennika czasem mogą być problemy, tj. toner nie będzie dobrze schodzić z papieru i przyklejać się do płytki. Miedź powinna być też dobrze oczyszczona przed podgrzewaniem płytki, nie wolno dotykać powierzchni pomiedziowanej palcami!

    Pozdrawiam,
    A.
  • #14
    Kontrakton80
    Level 15  
    Ok, to tyle na temat papieru, metoda fajna bo wystarczy raz w programie się postarać, a potem mozna zrobić mini wytwórnie płytek. Jak coś się zepsuje podczas prasowania mozna zmyć nitrem i prasować jeszcze raz.
    Wytrawianie płytek metodą termotransferu - jaki papier wybrać?
    Zrobiłem w programie płytkę do przedwzmacniacza, to pierwszy mój taki projekt

    Dodano po 55 [sekundy]:

    Płytkę czyścić przed prasowaniem samym nitrem i benzyną ekstrakcyjną, czy zmatowić ją też gąbką ścierną?
  • #15
    snow
    Level 29  
    Musisz też pamiętać że w zależności od tego w jakiej warstwie w programie rysujesz to albo musisz zrobić lustro na wydruku a raz nie. Tak żeby potem pasowały po przeniesieniu wyprowadzenia układów które będziesz lutować.
  • Helpful post
    #16
    Olkus
    Level 25  
    Kontrakton80 wrote:
    Zrobiłem w programie płytkę do przedwzmacniacza, to pierwszy mój taki projekt


    A gdzie miejsce na śrubki? Przecież nie wrzucisz PCB luzem w obudowę, potrzebne jest jakieś mocowanie.
    Sprawdź dokładnie czy nie ma błędów w projekcie płytki, szkoda laminatu i papieru na źle zaprojektowane PCB.

    Pozdrawiam,
    A.
  • Helpful post
    #17
    ADB-6
    Level 28  
    PCB ma naklejkowym transporterze:

    Wytrawianie płytek metodą termotransferu - jaki papier wybrać?

    Jakość paskudna, ale telefonem fotkę wykonałem. ;)
    Po wytrawieniu zostają nawet te najmniejsze literki.
  • #18
    Kontrakton80
    Level 15  
    Kontrakton80 wrote:


    Płytkę czyścić przed prasowaniem samym nitrem i benzyną ekstrakcyjną, czy zmatowić ją też gąbką ścierną?


    Płytka mocowana jest do panelu przedwzmacniacza poprzez potencjometry, więc otwory montażowe są niepotrzebne, najważniejszy wymiar, rozstaw potencjometrów zmierzyłem po wydrukowaniu i zgadza się( wymiar pomiędzy środkami otworów)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Płytkę rysowałem na warstwie B, podczas drukowania jest opcja drukuj w odbiciu lustrzanym
  • Helpful post
    #19
    Olkus
    Level 25  
    Kontrakton80 wrote:
    Płytka mocowana jest do panelu przedwzmacniacza poprzez potencjometry, więc otwory montażowe są niepotrzebne, najważniejszy wymiar, rozstaw potencjometrów zmierzyłem po wydrukowaniu i zgadza się( wymiar pomiędzy środkami otworów)


    Mocowanie na samych potencjometrach to nie jest najlepszy pomysł, chyba że ta płytka będzie bardzo lekka.
    Płytkę najlepiej wyczyścić gąbką ścierną lub drobnym papierem ściernym na połysk, a potem przetrzeć zwilżoną szmatką.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #20
    Kontrakton80
    Level 15  
    Wiertarka do pcb, macie coś sprawdzonego i niedrogiego. Pierwsza płytkę nawiercałem zwykłą wkrętarką, jednak przydałoby się coś poręczniejszego

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mam kwas po poprzednim wytrawianiu 0,5l. Czy do nowego projektu mogę dorobić drugie 0,5l roztworu ze 100g b327 i dolać świeży roztwór do starego, który został mi po poprzedniej płytce? Mam też płytę grzewczą ze starego ekspresu(do podgrzewania kawy w kubku) myslę wykorzystać ją do podgrzewania pojemnika do wytrawiania
  • #21
    ADB-6
    Level 28  
    Zanim wykonałem sobie CNC, używałem statywu wiertarki producenta "Graphite", do którego zamiast wiertarki wstawiłem silnik od blendera zakończony precyzyjnym uchwytem. Statyw przy swojej cenie okazał się niezwykle precyzyjny ze względu na prowadnice płetwowe.
  • #22
    Olkus
    Level 25  
    Kontrakton80 wrote:
    Mam kwas po poprzednim wytrawianiu 0,5l. Czy do nowego projektu mogę dorobić drugie 0,5l roztworu ze 100g b327 i dolać świeży roztwór do starego, który został mi po poprzedniej płytce? Mam też płytę grzewczą ze starego ekspresu(do podgrzewania kawy w kubku) myslę wykorzystać ją do podgrzewania pojemnika do wytrawiania


    Używam kilka razy tego samego roztworu, póki nie jest mocno niebieski jest dobry. Jak "zniebieszczeje" to trzeba zrobić nowy.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #23
    ADB-6
    Level 28  
    Olkus wrote:
    Jak "zniebieszczeje" to trzeba zrobić nowy.

    Ciekawe czy metodą elektrolizy nie dawałoby się odzyskiwać wytrawionej miedzi... Kiedyś muszę wolnym czasem nieco przy tym pokombinować. Ten B327 to jak mnie pamięć nie zawodzi, to nadsiarczan sodu którego kilogram w hurtowni kosztuje tyle co 100g na aukcjach. ;)
    Wielokrotne używanie roztworu spowalnia proces trawienia, zaś w przypadku jego (roztworu) przesycenia, dochodzi do krystalizacji soli na trawionej powierzchni. Można wspomagać trawienie delikatnym dozowaniem perhydrolu.
  • #24
    Olkus
    Level 25  
    ADB-6 wrote:
    Ciekawe czy metodą elektrolizy nie dawałoby się odzyskiwać wytrawionej miedzi... Kiedyś muszę wolnym czasem nieco przy tym pokombinować.


    Coś na ten temat kiedyś czytałem, pytanie tylko czy jest sens takiej zabawy i czy nie szkoda czasu B327 jest tani jak barszcz. Ale spróbować tak z czystej ciekawości właściwie można :)

    ADB-6 wrote:
    Ten B327 to jak mnie pamięć nie zawodzi, to nadsiarczan sodu którego kilogram w hurtowni kosztuje tyle co 100g na aukcjach.


    Tak, dokładnie jest to nadsiarczan sodowy.
    Ja kupiłem prawie dwa lata temu pół kilo tego nadsiarczanu i mam jeszcze sporo do dziś (około 100g zużyłem). A i ten co kupowałem nie był jakiś bardzo drogi. No ale wtedy ceny były nieco inne (niższe).

    ADB-6 wrote:
    Wielokrotne używanie roztworu spowalnia proces trawienia, zaś w przypadku jego (roztworu) przesycenia, dochodzi do krystalizacji soli na trawionej powierzchni. Można wspomagać trawienie delikatnym dozowaniem perhydrolu.


    Próbowałem z ciekawości trawić takim mocno "zniebieszczałym" roztworem, efekty były kiepskie, długo się trawiło a i podtrawień trochę było.
    Ale mi się akurat jeszcze nic nie krystalizowało.

    Tylko po co dodawać ten perhydrol jak wytrawiacz jest tani i jedna jego porcja starcza na kilka płytek? Chyba nawet taniej zrobić nowy roztwór aniżeli dodawać perhydrol. A nadlenek wodoru (perhydrol) z tego co czytam jest niebezpieczny, żrący i działa podobnie na białka jak kwas azotowy (V).

    Pozdrawiam,
    A.
  • #25
    ADB-6
    Level 28  
    Olkus wrote:
    A nadlenek wodoru (perhydrol) z tego co czytam jest niebezpieczny, żrący i działa podobnie na białka jak kwas azotowy

    Kiedyś gdy nie było możliwości zakupu wytrawiaczy, używało się kwasu solnego z perhydrolem, uwodnionego kwasu azotowego. Przyniosłem raz litrową butlę azotowego (jako małolat wówczas) i postanowiłem sprawdzić jego skuteczność...
    Wrzuciłem do tej dymiącej po otwarciu butli 3cm kawałek krosówki telefonicznej. Nie doleciała do dna naczynia. :D
    Przy każdych zabiegach i operacjach z substancjami niebezpiecznymi należy zachowywać środki ochrony osobistej.
  • #26
    Olkus
    Level 25  
    ADB-6 wrote:
    Kiedyś gdy nie było możliwości zakupu wytrawiaczy, używało się kwasu solnego z perhydrolem, uwodnionego kwasu azotowego


    "Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma" , nawet jeśli to substancja niebezpieczna :D

    ADB-6 wrote:
    Przyniosłem raz litrową butlę azotowego (jako małolat wówczas) i postanowiłem sprawdzić jego skuteczność...
    Wrzuciłem do tej dymiącej po otwarciu butli 3cm kawałek krosówki telefonicznej. Nie doleciała do dna naczynia.


    Hmm skąd u małolata wziął się kwas azotowy :?: ;)
    Dobrze, że do sprawdzenia skuteczności nie posłużył palec :D

    ADB-6 wrote:
    Przy każdych zabiegach i operacjach z substancjami niebezpiecznymi należy zachowywać środki ochrony osobistej.


    To jest chyba oczywiste.

    Pozdrawiam,
    A.
  • #27
    ADB-6
    Level 28  
    Olkus wrote:
    Hmm skąd u małolata wziął się kwas azotowy

    Rodzinne powiązania. Długo by tłumaczyć. ;)
  • Helpful post
    #28
    Janusz_kk
    Level 32  
    Kontrakton80 wrote:
    myslę wykorzystać ją do podgrzewania pojemnika do wytrawiania

    Możesz, przyśpiesza trawienie ale trzeba wtedy mocno mieszać bo może nie trawić równo.
    Skoro to płytka przedwzmacniacza to brakuje wylewki masy, w kikadzie po prawej kliknij dodaj strefy, kliknij na płytkę, pokaże się okno, wybierz właściwą sieć masy, kliknij ok i zaznacz kursorem całą płytke, 4 punkty po kolei. Na ostatnim klikasz podwójnie. Potem pod prawym klawiszem masz wypełnij strefę.
  • #29
    Kontrakton80
    Level 15  
    Ta płytka to nieco powiększona wersja kitu od advance a146 na 2xtl072 i tam nie było żadnej wylewki masy. Kit ten nie pasuje mi z tego względu, że potencjometry muszę podłączać na kabelkach, dlatego robie tą płytkę. To takie trochę szukanie dziury w całym ale chciałem zrobić jakąkolwiek płytkę i się nauczyć
  • #30
    Janusz_kk
    Level 32  
    Nie dziury tylko poprawiają się parametry, np na zakłócenia.