Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie do wytrawnych znawców ogrzewań postojowych

ferdo1 07 Lis 2005 17:21 3008 8
  • #1 07 Lis 2005 17:21
    ferdo1
    Poziom 9  

    Witam,
    Mam dwa pytania. Pierwsze, to jak koledzy widzą pracę ogrzewania Eberspacher Hydronic D5WZ ( to może być nawet Webasto każdy model wodny) 12 Voltowe, które jest podłączone w ciężarówce przez przetwornicę napięcia 24V/12V.
    Ja się z takim przypadkiem zainstalowanym spotkałem i ogrzewanie pracuje nawet stabilnie, ale pytam was speców czy dopuszcza się taką pracę.
    I drugie pytanie to szukam schematu podłączenia do ogrzewań Webasto HL18b i HL2011.
    Pozdrawiam
    ferdo1

    0 8
  • #2 08 Lis 2005 18:13
    skylark
    Poziom 25  

    Generalnie nie ma przeciwskazań z zastosowaniem przetwornic, ale z uwagi na duże obciążenie chwilowe rzędu 500W przy niektórych urządzeniach grzewczych przetwornice często padają.

    0
  • #3 08 Lis 2005 18:55
    marek majchrzak
    Poziom 19  

    a co leży na przeszkodzie podłączyć urządzenie bezpośrednio do jednego z akumulatorów ?

    0
  • #4 08 Lis 2005 21:57
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Szlag trafi ten akumulator. Weź sobie pod uwagę prawo Kirchhofa (niewiem czy dobrze napisałem) o rozpływie prądów. Oba akumulatory w czasie ładowania dostają ten sam ładunek (połączenie szeregowe) a jeden rozładowywany jest bardziej (podłączone Webasto).

    0
  • #5 08 Lis 2005 22:08
    sigi
    Spec od samochodów

    Gerri napisał:
    Szlag trafi ten akumulator. Weź sobie pod uwagę prawo Kirchhofa (niewiem czy dobrze napisałem) o rozpływie prądów. Oba akumulatory w czasie ładowania dostają ten sam ładunek (połączenie szeregowe) a jeden rozładowywany jest bardziej (podłączone Webasto).


    Nic akumulatorowi ani jednemu ani drugiemu nie grozi. Uważam, że lepsze rozwiązanie z zasileniem 12V z jednego akumulatora niż przez przetwornicę 24/12V.

    Pozdrawiam.

    0
  • #6 08 Lis 2005 22:19
    ferdo1
    Poziom 9  

    Do Skylark,akurat w tym przypadku chyba nie będzie problemu bo przetwornica jest oryginalna Mercedesa o mocy 600W, a tak duże zapotrzebowanie mocy ogrzewanie potrzebuje podczas rozpalania i w dodatku impulsowo.

    Do marek majchrzak, niestety praca z jednym akumulatorem nie zdaje egzaminu. Dlatego że, jak jest naprawdę zimno to czas pracy jest ograniczony i często trzeba było w tak paskudną pogodę latać i zmieniać te baterie. Poza tym były problemy z odpalaniem, następnie nowe akumulatory po dwóch latach są na złomie, i w końcu ten kierowca ciągle zły i zdenerwowany.

    Ponownie proszę jak ktoś posiada schematy podłączenia ogrzewań firmy Webasto typ:HL 18b i HL2011, są to trochę starsze( ale nie tak bardzo) ogrzewania powietrzne na 12V.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 09 Lis 2005 08:27
    skylark
    Poziom 25  

    sigi napisał:
    Gerri napisał:
    Szlag trafi ten akumulator. Weź sobie pod uwagę prawo Kirchhofa (niewiem czy dobrze napisałem) o rozpływie prądów. Oba akumulatory w czasie ładowania dostają ten sam ładunek (połączenie szeregowe) a jeden rozładowywany jest bardziej (podłączone Webasto).


    Nic akumulatorowi ani jednemu ani drugiemu nie grozi. Uważam, że lepsze rozwiązanie z zasileniem 12V z jednego akumulatora niż przez przetwornicę 24/12V.

    Pozdrawiam.


    Nieprawda, Gerri ma rację.

    Co do poprzedniego wątku, to w przypadku gdy posiadasz 600W przetwornicę to przy ogrzewaniu Hydronic 5 masz wystarczający zapas mocy, aby pracowało to bezawaryjnie.

    0
  • #8 09 Lis 2005 09:37
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    sigi napisał:


    Nic akumulatorowi ani jednemu ani drugiemu nie grozi.



    Wielokrotnie stwierdzałem całkowite zasiarczenie akumulatorów obciążonych dodatkowymi odbiornikami, aż do zaniku mocy rozruchowej włącznie. Tego rodzaju podłączanie dodatkowych odbiorników 12V skutkuje w nowym pojeździe utratą gwarancji na akumulatory.

    Pokrótce:
    Akumulatory ładowane są w układzie szeregowym, czyli płynie przez oba jednakowy prąd. Przykładowo przepływ prądu 10A przez godzinę powoduje "wbicie" w każdy z akumulatorów 10Ah ładunku. Rozładowanie jednego z nich (przykładowo 5A przez godzinę) spowoduje ubytek w tym akumulatorze 5Ah, czyli mamy różnicę w naładowaniu pomiędzy akumulatorami w wysokości 5Ah. Ponowne ładowanie (oczywiście obu na raz, innej możliwości nie ma) spowoduje w krótkim czasie gwałtowne gazowanie akumulatora naładowanego i ograniczenie prądu ładowania w sytuacji gdy drugi z akumulatorów wykazuje brak owych 5 Ah. Z czasem dochodzi do zasiarczenia i kłopot gotowy. Taka jest teoria, i praktyka to potwierdza.

    Pzdr.

    0
  • #9 09 Lis 2005 21:13
    ferdo1
    Poziom 9  

    Słuchajcie ja powiem tak, dajmy spokój tym akumulatorom, mam takie same zdanie jak Gerrii wielu wielu innych co mają doświadczenie w branży motoryzacyjnej.
    Można by się jeszcze pobawić z skomplikowanym przełącznikiem zespolonym na przekaźnikach który przełączał całe zasilanie między jednym a drugim akumulatorem, ale pytam po co!!!, jak ktoś wymyślił przetwornicę a nap. firma Webasto dopuszcza pracę na takim urządzeniu, oczywiście dobrze dobranym mocowo. Dla mnie temat przetwornicy jest zamknięty, bo wystarcza mi wypowiedź kolegi Skylark że niema przeciw wskazań.

    Ale, nadal otwarty jestem na schematy o które pytam na wstępie, i nie ukrywam że liczę na Panów co "ocierają" się o serwis Webasto (każdy wie o kogo chodzi)
    Pozdrawiam
    ferdo1

    0