Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa ogrzewania postojowego Webasto domowym sposobem

rafgol 17 Nov 2011 23:34 16367 11
Buderus
  • #1
    rafgol
    Level 10  
    Witam mam zamiar skonstruować domowym sposobem ogrzewanie do swojego busa. A mianowicie rozglądałem się za ogrzewaniem powietrznym koszt od ok 700-3000zł Natomiast agregaty(dogrzewacze) typu TT V,DW-50, ZCD chodzą na allegro po około 120-500 zł z pompkami wody i paliwa. Więc po kalkulacji kosztów i przemyśleniach wymyśliłem takie cudo:
    agregat na TT V;DW-50 ZCD umieszczam w komorze silnika, dokupuję dwa węże i grzejnik ścienny jednopanelowy który montuję za siedzeniami kierowcy na tylniej ścianie kabiny, wszystko zalewam płynem chłodniczym. I tu się zaczynają schody czy jest możliwość zastosowania włącznika wł-wył, lub przełącznika 3-pozycyjnego 1-max grzania 2 pół mocy 0 wył. lub pokrętła termostatycznego od Air Topa które będzie sterowało pracą agregatu. Który najlepiej zastosować agregat z tych podanych powyżej i jak ewentualnie to skompletować.
    Koszty:
    agregat ok 400 zł
    węże gumowe 50zł.
    panel grzejnikowy i złączki ok 30 ze szrotu.
    Razem ok 480-500 zł
    Jaka będzie wydajność takiego zestawu i czy nie rozładuje akumulatora przez noc.
    Aku 92Ah.
    Prosze o jakieś opinie może mój wynalazek pomoże posiadaczom samochodów dostawczych w ogrzaniu choćby o parę stopni wnętrza swojego auta.
    Pozdrawiam i czekam na porady i opinie.
  • Buderus
  • #3
    SP7SEC
    Level 28  
    po pierwsze ,myślisz że te agregaty są tanie bo co ,,,, kolor się komuś nie podoba ,nie bo są sterowane cyfrowo i nie odpalisz go poza pojazdem z taką siecią ,następnie to bilans energii, agregat ,pompa obiegowa ,wentylator nagrzewnicy zjedzą baterie szybciej niż myślisz ,poza tym ilość paliwa jaką zje przez noc . Zdecydowanie polecił bym ogrzewanie postojowe suche nowszej generacji posiadają płynną regulacje mocy,a co zatym idzie mniejszy pobór prądu i paliwa nie wspomne o bezpieczeństwie
  • Buderus
  • #4
    sobol350
    Level 16  
    Kolega myśli że kupi sobie wypracowaną V-kę na aukcji i zbuduje ogrzewanie?kupisz złoma który pewnie nie odpali,druga sprawa to sterownik cyfra też kosztuje,i tak jak koledzy piszą aku masz wywalone.Kup dobre suche jakieś nowsze i zobaczysz że warto
  • Helpful post
    #5
    einstein
    Level 16  
    T5 wrote:
    Jak ci auto spłonie to co z oszczędnościami?Po co wyważać otwarte drzwi?


    Mokre webasto ma zapalic auto? Czesciej instalacja elektryczna puszcza z dymem samochody niz mokre webasto. Ale do rzeczy, najgorszy a zarazem najistotniejszy jest bilans energetyczny
    1 przyklad:
    Webasto mokre zainstalowane poza kabina pasazerska .
    Moc okolo 3,3 do 5 Kw w zaleznosci od modelu. Zuzycie energi elektrycznej od 40 do 60 watt zalezne od typu . Zuzycie oleju napedowego okolo 100 ml na kWh .
    Oczywiscie wszystko zalezne od temperatury zewnetrznej, objetosci do ogrzania i izolacji termicznej ogrzewanego obiektu.Dodatkowo straty na instalacji poza kabina pasazerska. Podsumowujac, Paliwo okolo 0,4 l/h prad 5Ah na 1godzine uzytkowania dla pelnego obciazenia
    2 przyklad:
    Webasto suche zainstalowane w kabinie .
    Moc okolo 2Kw . Energia elektryczna 14-30 watt. Olej tez okolo 100 ml na KWh
    Jak w pierwszym przykladzie wszystko zalezne od czynnikow zewnetrznych.
    Podsumowujac , paliwo 0,2 l/h prad okolo 2Ah

    Co do pojemnosci akumulatora i jego wykorzystania . Pojemnosc uzyteczna jest bardzo zalezna od temperatury elektrolitu. Wiekszosc sterownikow wylacza webasto ponizej 10,5 V
    Budowa ogrzewania postojowego Webasto domowym sposobem
    Najlepiej dodatkowy akumulator zainstalowany w kabinie czyli tam gdzie cieplo.
    Unikniesz w ten sposob niespodzianek.

    Tak wiec ocen sam. Suche uzywane sprawne dostaniesz za okolo 1000 zlociszy jak poszukasz, jest obecnie w komplecie za 500, ale do konca 3 dni itrzeba sie spodziewac okolo 1100 do 1400 . Mokre ma tanszy piec , ale duzo wiecej pracy przy montazu, wiecej elementow instalacji i drozsza exploatacja .
    Ekonomia nie ma litosci, tanio na poczatku drogo pozniej.
    Pozdrawiam
  • #6
    rafgol
    Level 10  
    A co powiecie na taki temat kupuję 24V suche montuj przetwornicę 12/24V i używam suche 24V w busie 12 V. Moge takie ze sterownikami mieć za małe pieniądze tylko czy nie pożre całego pradu przetwornica przez noc. I ewentualnie jakiej mocy musi być taka przetwornica. Omawiany model webasta HL 18
  • #7
    miler80
    Level 34  
    HL ka nie posiada płynnej regulacji, a co do przetwornicy step-up to musisz dobrać taką żeby na wyjściu miała okolo 20A (zapas mocy) ponieważ przy rozruchu piec pobiera duży prąd dla rozgrzania świecy. Ponieważ przetwornica nagrzewa się (przy większych prądach) należy zapewnić jej odpowiednią wentylację.
  • #8
    einstein
    Level 16  
    Tak juz lepiej . Byle nie chiny. Teoretycznie nowy aku 92 Ah powinien wytrzymac kolo 35 h od pelnego naladowania do wyladowania ponizej 10,5. Ja bym jednak pomyslal o dodatkowym kolo 16-20 Ah tylko do webasta .
  • #9
    SP7SEC
    Level 28  
    jeśli chciałbyś założyć HL18 nie produkawany od 20 lat to najpierw sprawdzić trzeba dostępność części zamiennych ,wentylator dmuchawy ,wkładka palnika świeca no i niszczęsny sterownik ,natomiast zasilanie przez przetwornice mija się z celem nie wyrobi z prądem rozruchowym ,ponad 20 A przy sprawności przetwornicy na poziomie jakieś 60 % to podejżewam że takiej nie znajdzie się na rynku . Przy urzyciu przetwornicy to jedynie wystartuje AT 2000 lub Airtronic D2 bo ma świece weglowe
  • #10
    rafgol
    Level 10  
    Ok rozumiem że HL 18 się nie nadaje mam równiez dostęp do D1L D3L oraz Takie coś jak ARDIC 3200W/30W/24V.
    Równiez mam dostep do Air Top 2000ST 2000W/25W/24V ale jest bez jakiego kolwiek sterowania moge je kupić za ok 400 zł . Mozecie mi powiedzieć co musze jeszcze dokupić i mniej więcej ile by kosztowało to mniej wiecej i czy AT 2000St ma wbudowaną pompke paliwa.
    I czy moze ktos ma jakies konkretne namiary na przetwornice która by sie nadawała do tego AT2000ST?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co sadzicie jeszcze o tym co jeszcze do tego trzeba 9podejrzewam jakis sterownik kabinowy ale jaki?)

    Dodano po 52 [sekundy]:

    http://allegro.pl/show_item.php?item=1932691006
  • #11
    miler80
    Level 34  
    Air top 200ST 24V za 400 to zapewne z MB actrosa, nie dasz rady go uruchomić pracuje na magistrali CAN. D1L, D3L to już zabytki a ta HL-ka z linku nawet nie posiada odpowiedniej pompki paliwa bo to co na zdj. to pompka z ebespachera.
  • #12
    rafgol
    Level 10  
    Witam ponownie znajomy ma do sprzedania H 18 B benzyna cały komplet natomiast jest bez pompy orientuje się może ktoś czy warto w to wejść domontować w busie dodatkowy zbiorniczek na benzynę oraz proszę o pomoc omawiana HL-ka 18B nie ma pompki paliwa może jest ktoś w stanie mi powiedzieć jaka powinna być do tego pompka ile ewentualnie może kosztować i czy ewentualnie dieslowska też będzie pasowała.
    Dane omawianego ogrzewania:
    Webasto HL 18B
    12V 25W
    1,7kW 1996 rok produkcji
    Proszę o jakąś podpowiedz czy warto bo muszę szybko dać odpowiedz.