logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Magazyn energii do PV Afore 5,2 kWp - Gateway, PCS i dodatkowe PV 4,5 kWp?

czonek 26 Lip 2026 07:46 297 11
  • #1 21944951
    czonek
    Poziom 12  
    Ocena: 4
    Dzień dobry wszystkim,

Cześć,
    proszę o pomoc w ocenie sytuacji dotyczącej planowanego montażu magazynu energii. Nie jestem elektrykiem, dlatego zależy mi na praktycznej ocenie poprawności całego układu, a nie tylko na ogólnym stwierdzeniu, że dane rozwiązanie jest teoretycznie możliwe.
    Chodzi o ustalenie:
    czy planowane rozwiązania są poprawne technicznie;
    czy poszczególne urządzenia będą prawidłowo ze sobą współpracować;
    jak powinny być fizycznie połączone falowniki, przewody AC i magazyn;
    czy potrzebny jest Gateway, PCS albo inne dodatkowe urządzenie;
    czy istnieje prostsze i tańsze rozwiązanie;
    oraz jakie konkretne modele falowników i urządzeń można zastosować.
    Moja sytuacja
    Posiadam istniejącą instalację fotowoltaiczną o mocy około 5,2 kWp, wykonaną w ramach wcześniejszego projektu. Instalacja posiada falownik Afore.
    W uproszczeniu:
    PANELE PV

│ DC

AFORE

│ AC

INSTALACJA ELEKTRYCZNA BUDYNKU
    Istniejąca instalacja Afore jest nietykalna.
    Nie mogę wymienić falownika, przebudować istniejącej instalacji DC ani ingerować w dotowany układ.
    W ramach obecnego projektu grantowego planowany jest montaż:
    magazynu energii;
    pompy ciepła.
    Pompa ciepła zwiększy przyszłe zużycie energii elektrycznej budynku.
    Rozważam także wykonanie dodatkowej instalacji PV o mocy około 4,5 kWp, finansowanej w całości prywatnie.
    Ważne: na etapie składania wniosku o grant nie planowałem budowy dodatkowej prywatnej instalacji PV. Jest to późniejsza koncepcja wynikająca przede wszystkim z planowanego montażu pompy ciepła i zwiększenia zużycia energii.