Dzień dobry wszystkim,
Cześć,
proszę o pomoc w ocenie sytuacji dotyczącej planowanego montażu magazynu energii. Nie jestem elektrykiem, dlatego zależy mi na praktycznej ocenie poprawności całego układu, a nie tylko na ogólnym stwierdzeniu, że dane rozwiązanie jest teoretycznie możliwe.
Chodzi o ustalenie:
czy planowane rozwiązania są poprawne technicznie;
czy poszczególne urządzenia będą prawidłowo ze sobą współpracować;
jak powinny być fizycznie połączone falowniki, przewody AC i magazyn;
czy potrzebny jest Gateway, PCS albo inne dodatkowe urządzenie;
czy istnieje prostsze i tańsze rozwiązanie;
oraz jakie konkretne modele falowników i urządzeń można zastosować.
Moja sytuacja
Posiadam istniejącą instalację fotowoltaiczną o mocy około 5,2 kWp, wykonaną w ramach wcześniejszego projektu. Instalacja posiada falownik Afore.
W uproszczeniu:
PANELE PV
│
│ DC
▼
AFORE
│
│ AC
▼
INSTALACJA ELEKTRYCZNA BUDYNKU
Istniejąca instalacja Afore jest nietykalna.
Nie mogę wymienić falownika, przebudować istniejącej instalacji DC ani ingerować w dotowany układ.
W ramach obecnego projektu grantowego planowany jest montaż:
magazynu energii;
pompy ciepła.
Pompa ciepła zwiększy przyszłe zużycie energii elektrycznej budynku.
Rozważam także wykonanie dodatkowej instalacji PV o mocy około 4,5 kWp, finansowanej w całości prywatnie.
Ważne: na etapie składania wniosku o grant nie planowałem budowy dodatkowej prywatnej instalacji PV. Jest to późniejsza koncepcja wynikająca przede wszystkim z planowanego montażu pompy ciepła i zwiększenia zużycia energii.
Jednocześnie rozważam wariant, w którym nie będzie dodatkowej instalacji PV i zostanie zamontowany wyłącznie magazyn energii współpracujący z istniejącą instalacją Afore.
Stanowisko Gminy
Zwróciłem się do Gminy z pytaniami dotyczącymi możliwości połączenia istniejącej instalacji z nowym magazynem oraz ewentualnej dodatkowej prywatnej instalacji PV.
Gmina odpowiedziała:
1. Dodatkowa prywatna instalacja PV