Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulacja parownika BRC 90AT 140kW a problemy z sondą lambda

oslowek 18 Sep 2006 08:32 9805 14
  • #1
    oslowek
    Level 11  
    Witam,
    Czy mogę prosić o metodę wykrycia poprawnej pracy sondy lambda, np. miernikiem?
    Podłączyłem się kompem pod centralkę LPG Autronic AL-700 i na benzynie pracuje normalnie od ubogiej mieszanki po bogatą. Ale na LPG za cholerę nie mogę go ustawić.
    Ciągle mieszanka b. bogata. Wykrywa przy autoregulacji sondę 0-0,8V a na LPG uparcie wyświetla napięcie 0,91-0,95V, co daje zbyt bogatą mieszankę.
    Dopiero b. wysokie obroty zbliżają się w stronę mieszanki ubogiej. Jak
    przestawiam na zakres 0,8-1,6V to głupieje i jest cały czas za uboga.
    Non stop rano kasuję błąd 5-1-1 (za bogata mieszanka na biegu jałowym) i już mnie to nudzi.
    Wczoraj wymieniłem praktycznie 80% instalacji LPG (reduktor Bedini na BRC 140kW, mikser 34mm, elektrozawór LPG BRC, rurki miedziane, przewody wodne i gazowe) i żadnego efektu.
    Ciągle mieszanka zbyt bogata. Co z tym fantem zrobić?
    Pozdrawiam
    Ondraszek Poznań
    Volvo 850 GLT 2,5 20V sedan LPG 1993 250kkm
  • #2
    HeSk
    Level 13  
    [...] Ciągle mieszanka zbyt bogata. Co z tym fantem zrobić?

    Sprawdz czy krokowy sie nie "podwiesil" albo "zly" styk na wtyczce ?
  • #3
    oslowek
    Level 11  
    Wyczyszczony w czasie przeinstalowywania instalacji LPG. Patrząc na wskazania komputera pracuje raczej płynnie (otwiera się i zamyka). Chciałbym sprawdzić jeszcze sondę lambda. Tylko nie wiem jak.
    Pozdrawiam
  • #4
    HeSk
    Level 13  
    oslowek wrote:
    Wyczyszczony w czasie przeinstalowywania instalacji LPG. Patrząc na wskazania komputera pracuje raczej płynnie (otwiera się i zamyka). Chciałbym sprawdzić jeszcze sondę lambda. Tylko nie wiem jak. Pozdrawiam


    to, ze monitor Amon pokazuje nie oznacza ze na 100 % tak silnik sie zachowuje. oczywiscie istnieje duze prawdopodobienstwo, ze tak ale Amon liczy ilosc "skokow" wymuszanych przez uklad sterujacy (L393?)silnikiem. nie sadze by silnik sie pracowal mechanicznie ale przy stalej wartosci lambda jest to zastanawiajace. jak sprawdzic sonde ? multimetrem cyfrowym. podpiac sie w to miejsce gdzie przecieto przewody albo na zlaczce. miernik na 0-10 V (jezeli masz sonde 0-1V to na mniejszy zakres) i popatrzec jak sie zmienia skokowo w tym zakresie. oczywiscie sprawdz na benzynie. jezeli na Pb jest w poblizu 0.7-0.8 to jest marnie... tyle, ze wtedy krokowy na LPG powinien zamykac a nie otwierac.
    ja zaczalbym od silnika. podmien na sprawny i popatrz czy sie pracuje. ten oryginalny nie ruszaj, niech sobie siedzi na wezu. nie przyciskaj tylko w czasie obserwacji pedalu gazu, niech chodzi na wolnych.potem podmien tylko ta czesc z przewodami, od weza nie odkrecaj. na silniku odkrec 2 srubki i wyjmij silnik. tylko nie wlaczaj tej czesci )silnik z bolcem) pod napiecie bo ci skoczy ten tloczek i bedziesz szukac ;o). jestem ciekaw wyniku. ;-)
  • #5
    oslowek
    Level 11  
    Niestety miałeś od początku rację - silnik krokowy się rozsypał. Wyleciała śruba z tłoczkiem z silnika i odcinała doplyw powietrza. Silnik swoje a tłoczek nic. Wlałem nieco kleju na gwint śrubki i tym pogrzebałem szanse na reanimację silniczka. Skleił się w środku na dobre i przestał wogóle współpracować. Właśnie sprowadzam nowy i myślę, że jutro będę znów regulował.
    Pozdrawiam
    Ondraszek
  • Helpful post
    #6
    HeSk
    Level 13  
    oslowek wrote:
    Niestety miałeś od początku rację - silnik krokowy się rozsypał. Wyleciała śruba z tłoczkiem z silnika i odcinała doplyw powietrza. Silnik swoje a tłoczek nic. Wlałem nieco kleju na gwint śrubki i tym pogrzebałem szanse na reanimację silniczka. Skleił się w środku na dobre i przestał wogóle współpracować. Właśnie sprowadzam nowy i myślę, że jutro będę znów regulował.
    Pozdrawiam
    Ondraszek


    KLEJU ?! A po co ?! Wystarczylo lekko tloczek popchnac do srodka i delikatnie pokrecic az zaskoczy. Nic nie trzeba bylo kleic. Dokup na Allegro silniczek za 20 zl i wymien albo jak juz bedziesz miec ten nowy to sprawdz czy czesc pozioma (rurka) ma taka sama srednice jak ta "stara".
    Odezwij sie jak Ci poszlo.
  • #7
    oslowek
    Level 11  
    Po wymianie krokowego wreszcie silnik auta daje się regulować. Nie myślałem też, że tak ważną rolę będzie odgrywać śruba czułości membran w reduktorze. A jednak. LPG jest coraz bliższe ideału, ale to jeszcze nie the best. Jeszcze nieco przydługawo trzyma bogatą lambdę po zejściu z obrotów na jałowym. Czasem zdarzy się, że komputer złapie błąd od zbyt bogatej mieszanki na jałowym.
    Orientujecie się jak przyspieszyć reakcję układu LPG, aby od razu po zejśxciu z obrotów regulował lambda uboga-bogata?
    Pozdrawiam
    Ondraszek[/u]
  • #8
    HeSk
    Level 13  
    Amon ma chyba opcje ukryte/zastrzezone (reserved) dostepne przez Ctrl+alt+F7.
  • #9
    oslowek
    Level 11  
    Poniżej przesyłam zrzut ekranu z amona z mojej ostatniej regulacji - silnik Volvo 2,5 20V 170KM, nowy reduktor BRC 90AT eco 140kW, nowy mikser fi 34mm, centralka autronic AL-700.
    Co sądzicie o tych ustawieniach? Jeszcze przydługawa jest reakcja przy zejściu z obrotów (długo trzyma bogatą mieszankę i brakuje mu ducha, zwłaszcza jak się klimę włączy. Śruba od czułości membrany jest bardzo głęboko wkręcona.
    Pozdrawiam
    Ondraszek
  • #10
    HeSk
    Level 13  
    oslowek wrote:
    Poniżej przesyłam zrzut ekranu z amona z mojej ostatniej regulacji - silnik Volvo 2,5 20V 170KM, nowy reduktor BRC 90AT eco 140kW, nowy mikser fi 34mm, centralka autronic AL-700.
    Co sądzicie o tych ustawieniach? Jeszcze przydługawa jest reakcja przy zejściu z obrotów (długo trzyma bogatą mieszankę i brakuje mu ducha, zwłaszcza jak się klimę włączy. Śruba od czułości membrany jest bardzo głęboko wkręcona.
    Pozdrawiam
    Ondraszek


    Cos mi tu nie gra. sonde masz 0-0.8V, a emulacje ustawiasz na 0-5V ?
  • #11
    oslowek
    Level 11  
    Było standard 0-0,8. Nie zauważyłem - musiałem przypadkowo przełączyć przy robieniu zrzutów na komputer, bo jeszcze się bawiłem czasem emulacji, choć nie bardzo wiem co tym zmieniam :-(. Rano zaraz poprawię tak jak powinno być.
    Ale silnik pracował bez problemów, choć wyrzuciło mi znów zbyt bogatą mieszankę na jałowym.
    Ondraszek
  • #12
    kk.2000
    Level 26  
    Sądzę po ustawieniach, że reduktor jest WOGÓLE nie regulowany, AL700 nie zrobi tego za Ciebie. Wymuś attuator na 100 kroków i odłącz wtyczkę od attuatora a potem tak reguluj imbusem na reduktorze aż uzyskasz 0,4V. Regulację dawki podstawowej zakręć całkiem i o 1 obrót odkręć. Dopiero wyregulowany reduktor nadaje się do korekcji Autronikiem.
  • #13
    oslowek
    Level 11  
    A z czego to wnioskujesz, jeśli można wiedzieć? Patrząc na pracę sondy lambdy reaguje sprawnie i zmienia napięcie na mniejsze, gdy mieszanka jest za bogata i odwrotnie. Wygląda więc, że reduktor pracuje.
    I jeszcze jedno - gdy w taki sposób jak podajesz wyreguluję reduktor na jałowym to czy nie muszę potem znowu korygować powyżej 3000obr/min, bo na wysokich obrotach będzie bałagan?
    Pozdrawiam
    Ondraszek Poznań
  • #14
    nom
    Level 23  
    kk.2000 wrote:
    Wymuś attuator na 100 kroków i odłącz wtyczkę od attuatora a potem tak reguluj imbusem na reduktorze aż uzyskasz 0,4V. .


    Przy sprawnej sondzie lambda nie da się uzyskac 0,4V na sondzie bez regulacji w pętli sprzężenia zwrotnego, charakterystyka sondy dla λ=1 (ok. 0,45V) jest tak stroma, że napięcie nie utrzyma się tam zbyt długo, bedzie albo bliskie 0V albo 1V.
  • #15
    kk.2000
    Level 26  
    Kolego NOM: twoje naukowe spostrzeżenia są trafne, a jeśli chodzi o zrozumienie moich słów, trzeba je rozumieć dosłownie. "... reguluj imbusem na reduktorze aż uzyskasz 0,4V." ... a potem oczywiście PRZESTAŃ regulować. Myślę, że kolega OSLOWEK niewiele ma z osła i rozumie skróty myślowe tak jak trzeba.


    Widzę, że nie dotarł mój poprzedni post!!!!!


    Wnioskuję, że reduktor, bo sam pisałeś o ciągle bogatej mieszance pomimo sprawnego działania attuatora.

    Jeśli wyregulujesz próg membrany na wolnych obrotach, gdzie czułość na regulację jest największa, to na wysokich powinno być OK. "Powinno" pod warunkiem, że mikser jest właściwie dobrany, co nie jest łatwe dla 2,5dm3 20V!
    Zanim jednak zaproponuję wymianę miksera pobawmy się w rozszerzenie parametrów regulacji i w dostrojenie reduktora.

    Zacznij więc od 100 kroków i reduktora a potem dalej...

    Z parametrów wnoszę, że praca attuatora jest mocno ograniczona, więc proponuję, by te parametry rozszerzyć (w zakładce "przedział attuatora") i próbować teraz, czy mieszanka w każdym zakresie obrotów dostraja się szybko do stechiometrycznej. Spostrzeżenia wnieś na forum.