Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

H bridge do sterowania silnika.tranzystory bipolarne/mosfet?

remiq 27 Lis 2006 20:12 3182 9
  • #1 27 Lis 2006 20:12
    remiq
    Poziom 9  

    Witam,

    planuje zrobić układ sterujący silnikiem sterowanym za pomocą pwm. Silnik jest na 12V, maksymalny prąd to ok 15A. Zastanawiam się nad zrobieniem h bridge, ale mam wątpliwości, czy dla tak małego napięcia warto używać mosfetów.

    0 9
  • #2 27 Lis 2006 20:35
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Za to MOSFET-y mają małą rezystancję kanału i mniej się grzeją, poza tym sterujesz je napięciowo.

    0
  • #3 27 Lis 2006 20:45
    remiq
    Poziom 9  

    Zakładając, że najwyższe napięcie jakie mogę uzyskać w układzie to 12V, nie wiem, czy uda mi się wysterować ten tranzystor. Od jakich wartości napięcia sterującego warto używać MOSFETów? Najmniejsze jakie znalazłem to max 50V, a czytałem, że najlepiej dobrać go tak, by był jak najbliżej wartości maksymalnej.

    0
  • #4 27 Lis 2006 22:00
    elek555
    Poziom 37  

    Oczywiście że wysterujesz. Szczegóły dla danego typu mosfeta znajdziesz w datasheetcatalog. A jaki rodzaj wzbudzenia ma twój silnik? Musisz dobrze przemyśleć sterowanie nawrotne bo mogą być fajerwerki. Ale koncepcja generalnie słuszna.

    0
  • #5 27 Lis 2006 22:17
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Na początek zobacz PDFy tranzystorów IRF3205 i IRF4905, One nawet nie poczują tego silnika :D .

    0
  • Pomocny post
    #6 28 Lis 2006 12:01
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Do sterowania MOSFET-ów wystarcza 4-5 V, coś Kolega źle doczytał.

    0
  • #7 28 Lis 2006 16:20
    remiq
    Poziom 9  

    Dzięki za pomoc :) Sprawdzę jeszcze, jak będą się zachowywały silniki przy napięciu poniżej 5V i wtedy zadecyduje czego użyć. Będe potrzebował wysterować silnik na dość niskie obroty, ale jak niskie mi wystarczą okaże się w praktyce. Jeszcze raz dziękuje.

    0
  • #8 28 Lis 2006 16:53
    elek555
    Poziom 37  

    Sterując mosfety PWM-em dajesz impulsy na pewno wyższe niz 5V, przy zasilaniu 12V. Ich amplituda będzie "z grubsza" stała, ale wypełnienie będziesz zmieniał regulujac prędkość. Ważne byś wygasił przepięcia i nie zmieniał kierunku wirowania skokowo. Wtedy właśnie występuja zagrożenia dla tranzystorów. Nie odpisałeś jaki typ wzbudzenia ma Twój silnik.

    0
  • #9 28 Lis 2006 18:02
    kleki
    Poziom 28  

    MOSFET-y do pracy z podanym w katalogu Rds on potrzebują Ugs w okolicach 10V (typowo), nieraz mniej, ale te przeważnie mają nieco gorsze parametry. Szpile na D-S zgasisz kodensatorem i/lub diodą impulsową.
    Mam właśnie w rękach końcówkę mocy do zasilania silnika krokowego ok. 100W przy 40V zasilaniu. Na wyjściu masz IRFP9140 - 4szt.

    0
  • #10 07 Lut 2009 01:15
    Hetii
    Poziom 14  

    Witam serdecznie.

    Stary wątek ale się podczepię :)

    Chodzi o wysterowanie silnika np:
    http://www.akcesoria-cnc.pl/?menu=produkt&id=96

    Dokładnie silnik nie został jeszcze wybrany ale sądzę że będzie on posiadał parametry pracy 12~24V prąd max. 15A

    Zależy mi na dynamicznej zmianie kierunku obrotów oraz regulacji PWM.

    Zgodnie z zawartymi tu ( http://www.dioda.com.pl/forum/topics20/h-bridge-vt111.htm ) informacjami planuję użyć : MC34151 do wysterowania mosfetów.

    Wyczytałem ze układ ten potrzebuję dokładnego przebiegu prostokątnego, czy układy z serii atmel 89cX051 lub atiny spełnią ten wymóg ?

    Proszę o informację jakiego rodzaju tranzystory powinienem użyć, czy IRF3205 będzie wystarczający czy też IRFP9140 ?

    Ewentualnie wchodzi w rachubę odpowiednik LMD18200 o większej mocy, który mógłby pracować w opisywanym układnie.

    Przy zastosowaniu MC34151 i silnika na 24V rozumiem że muszę zastosować oddzielne zasilanie dla układu oraz dla mostka ?

    Z racji iż chodzi o płynną regulację obrotów silnika o jakich częstotliwościach PWM mówimy ?

    Mile widziane wszelkie pomysły co można by do układu dołożyć, aby pracował stabilnie i niezawodnie.


    P.S.
    Może ktoś z was ma wyobrażenie jakie mogą być parametry typowych silników do wycieraczek samochodowych i czy nadają się one do pracy ciągłej ?

    Chodzi mi szczególnie o moc i moment startowy/znamieniowy.


    Pozdrawiam gorąco :)

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo