Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyrząd do pomiaru stanu akumulatora samochodowego

111111 18 Sty 2007 18:11 11282 33
  • #1 18 Sty 2007 18:11
    111111
    Poziom 12  

    Witam
    Chcialem sobie zrobic miernik kondycji akumulatora., a przy okazji czegos madrego sie nuczyc.:D
    Chcialbym to zrobic na bazie jakiegos opornika jako bocznika o jakiejs logicznej rezystencji, aby nie pokrecilo plyt, no i rownolegle wpiac amperomierz. Ja mam 15A od zera, ale pewnie bedzie bezuzyteczny, bo potrzebny bedzie pewnie z ujemna skala ?
    Chcialem mierzyc prady do 600A. pradu stalego o napieciu 12V.
    Doradzcie mi prosze, jakiego materialu uzyc na bocznik, jakiego grubego i jaki musi byc dlugi ?
    Pozdrawiam wszystkich:D

    0 29
  • Katalog Megger
  • #2 18 Sty 2007 19:44
    PiotrM
    Poziom 22  

    Na początek musisz łyknąć trochę teorii dlatego polecam ci do przeglądnięcia książkę do podstaw miernictwa elektrycznego np. pana Dyszynskiego.

    1
  • #3 18 Sty 2007 20:50
    111111
    Poziom 12  

    Witam
    Chcialem zrobic sobie przyrzad oporowy do mierzenia stanu akumulatora.
    Prosilbym powiedziec mi jak to powinno wygladac ?
    Pozdrawiam

    Moderowany przez oldboy:

    Scalono dwa tematy

    1
  • Pomocny post
    #4 18 Sty 2007 21:17
    Mariopi
    Poziom 34  

    Mały błąd w temacie - takie fabryczne przyrządy mierzące stan naładowania (kondycji) akumulatora składają się z rezystora dużej mocy (tak dobranego aby pobierany prąd był co najmniej równy prądowi 10 godzinnemu pojemności akumulatora (w fabrycznych przyrządach zakłada się w zależności od pojemności akumulatora wymienny rezystor (bocznik pomiarowy) - który jest podłączany równolegle do zacisków akumulatora lub pojedynczej celki - jeżeli jeszcze takie akumulatory się produkuje - bo obecnie w większości produkowanych egzemplarzy mamy tylko dostęp do zacisków całej baterii - oraz woltomierza (nieważne czy analogowego czy cyfrowego) pokazującego napięcie i/lub na tej podstawie posiadającego drugą orientacyjną skalę (tester) jeżeli chodzi o analogowy to zaznaczoną kolorami zielony-żółty-czerwony (analog) lub pełen-dobry-pusty (woltomierz cyfrowy z mikrokontrolerem). Zakresy napięć świadczące o aktualnej "kondycji" akumulatora lub jego posczególnych celek (ważne czy akumulator jest kwasowy czy zasadowy) można z powodzeniem sobie ściągnąć z sieci.

    Jedna uwaga konstrukcyjna przy budowie rezystora (bocznika) pomiarowego: w celu zachowania parametrów metrologicznych fabrycznie wykonuje się je w zależności od prądu (mocy) z grubego drutu zwiniętego w spiralę lub w formie prostej albo pofałdowanej taśmy wykonanej ze stopu o nazwie konstantan.
    Rezystor wykonany domowym sposobem z np. ze spirali grzejnej z chromonikieliny będzie zmieniał znacznie swoją oporność w zależności od temperatury (bardzo duży dodatni współczynnik temperaturowy R/t) co ma istotny wpływ na błąd pomiaru. Ta sama uwaga dotyczy również użycia/zastosowania jako "sztucznego obciążenia" żarówek, których włókna są wykonane z wolframu - również posiadającego bardzo duży dodatni współczynnik R/t.

    0
  • #5 18 Sty 2007 22:07
    111111
    Poziom 12  

    Jaki gruby i jaka powinien miec dlugosc rezystor z konstantanu, dla akumulatora 40Ah, aby prad wyladowania byl rowny 10-cio godzinnej czesci jego pojemnosci ? Jak to obliczyc ?

    1
  • #6 18 Sty 2007 22:18
    Mariopi
    Poziom 34  

    Dla pojemności akumulatora 40Ah prąd 10 godzinny wynosi 4A. Przy nominalnym napięciu 12V wartość takiego rezystora powinna wynosić Rmax= 3Ω.
    Moc wydzielana na rezystorze będzie równa P=48W (ale daje się z dwukrotnym zapasem lub więcej) i tak zaleca się w fabrycznej instrukcji nie obciążanie go na więcej niż 15-20 sek bo można albo spalić rezystor, uzyskać niewiarygodny odczyt lub po prostu niepotrzebnie rozładować akumulator do zera co może prowadzić do tzw. zasiarczenia płyt (jeżeli kwasowy).

    0
  • #7 18 Sty 2007 22:45
    111111
    Poziom 12  

    "Moc wydzielana na rezystorze będzie równa P=48W (ale daje się z dwukrotnym zapasem lub więcej)"
    Dlaczego daje sie z dwukrotnym zapasem, a nie jest to scisle 3 omy ?
    Czyli opornik nalezy dac nie 3omy, tylko ile, 6 omow, a moc wydzielana na rezystorze bedzie miala wtedy jaka moc ?

    0
  • #8 18 Sty 2007 22:57
    Mariopi
    Poziom 34  

    Oporność a moc to nie to samo - tak jak radzi któryś z Kolegów wyżej proszę odświeżyć sobie podstawy fizyki i prawo Ohma poczytać literaturę z podstaw elektrotechniki - chyba że Kolega jest "oporny" na wiedzę.
    Proszę sobie wyobrazić, że rezystor o oporności np. 3Ω o mocy nominalnej 0,1W a 100W pomimo, że posiada tę samą oporność konstrukcyjnie znacznie się różni (bynajmniej i co najmniej gabarytowo). Praktycznie: jeżeli moc wydzielana jest 1W to dając rezystor o mocy nominalnej 1W teoretycznie wytrzyma to obciążenie - pytanie jak długo. Dlatego daje się z większym zapasem mocy - ma to tę zaletę, że mniej się grzeje i co za tym idzie jego żywotność wzrasta i oporność jest bardziej stabilna w funkcji temperatury. Howgh! :)

    0
  • Katalog Megger
  • #9 19 Sty 2007 12:42
    Arnold_S.
    Poziom 26  

    Gotowe boczniki można kupić do 10zł np. na Allegro.

    0
  • #10 20 Sty 2007 07:26
    111111
    Poziom 12  

    Przepraszam za przerwe w dyskusji - brak pradu.
    Z tym, ze im wieksza moc aplikujac na rezystorze, tym bardziej ryzykujemy sprawnosc akumulatora. Nalezy zastosowac rezystor o mocy 1/10 pojemnosci akumulatora, piszesz wyzej, (toteoretycznie). Praktycznie to jednak za malo. Jakie jest zatem optymalne obciazenie rezystorem akumulatora 40Ah, aby pod obciazeniem zbadac jego sprawnosc , a nie uszkodzic go ?
    A jaki prad pobiera rozrusznik przy rozruchu silnika o pojemnosci 1000 cm 3 ? Moze to niech bedzie wskaznikiem do obliczenia opornosci rezystora ??
    Pozdr.

    0
  • #11 20 Sty 2007 09:00
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A tak z ciekawości zapytam: skąd się wziął ten prąd dzisięciogodzinny w przypadku rozładowywania akumulatora?
    Anegdota: ma pewnym forum "motoryzacyjnym", na pytanie: jaki akumulator kupić widziałem odpowiedź: taki na którym pisze/napisane jest 20H :D. Więc może ktoś mi wyjaśni co to jest to 20H? :D

    Wracając do tematu: Piotr napisał najrozsądniej: teoria pomiarów.
    W temacie akumulatorów samochodowych - dwa parametry: pojemność i "prąd rozruchowy". Pierwszą mierzymy poprzez rozładowywanie prądem "dwudziestogodzinnym" (czyli takim, przy którym w pełni naładowany akumulator osiągnie po 20 godzinach napięcie 10,5V).
    Tzw "prąd rozruchowy" to już inna para kaloszy. Bo wg jakiej normy ma być mierzony? (niestety wraz z dyskiem poleciał mi link do stronki o tych normach). Tak na szybko: np wg EN:

    Cytat:
    Norma europejska (EN) przewiduje osiągnięcie czasu wyładowania akumulatora po wyładowaniu prądem pobierczym w temperaturze -18o C przy napięciu końcowym ładowania wynoszącym 7,5 V w przynajmniej 10 sekund.


    Pytanie zasadnicze:
    Co kolega 111111 chce zmierzyć?

    0
  • #12 20 Sty 2007 09:42
    111111
    Poziom 12  

    Chce mierzyc kondycje akumulatora 40Ah pod obciazeniem rownym poborowi pradu pobieranemu przez rozrusznik przy rozruchu silnika o pojemnosci 1000 cm.3
    No i chcialbym zbudowac taki rezystor. Chcialbym dokonywac pomiarow poza samochodem.

    0
  • Pomocny post
    #13 20 Sty 2007 14:08
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie da się.
    Nie da się określić prądu pobieranego przez rozrusznik.
    Umówmy się że mówimy o silnikach benzynowych o pojemności 1000cm³.
    Prąd rozruchowy będzie zależał od stopnia "zużycia" danego silnika (panewki, pierścienie, kompresja itd itp) a przede wszystkim od gęstości oleju (czyt: temperatury). Na przykład: mierząc baaardzo starego golfa w temperaturze -28°C uzyskałem wynik 230A. Było to odpalenie po nocce. Pochodził 10 minut i po zgaszeniu prąd rozruchowy wyniósł amper 105.

    Ponowie pytanie: jaki jest cel tego pomiaru?

    0
  • #14 20 Sty 2007 15:11
    111111
    Poziom 12  

    Przeciez z Twoich slow wynika, ze Ty tez mierzysz, i chwala Ci za to. Ja tez bym chcial mierzyc i przygladac sie zmiennosci natury, podobnie jak Ty. Kto mierzy, ten wyciaga wnioski, czasem zaskakujace i to jest ciekawe. A jesli zbudujesz cos sam, to tym wiecej sie uczysz.
    No to co, doradzisz mi jak to zrobic i jak co oblliczyc ?
    Pozdr.

    0
  • Pomocny post
    #15 20 Sty 2007 15:48
    tzok
    Moderator Samochody

    Żeby coś budować, trzeba mieć o tym jakieś pojęcie, ty nie masz... więc albo zdobądź podstawy sam albo kup gotowe urządzenie.

    Czy dasz 50W czy 100W rezystor 3Ohm to "weźmie" on dokładnie tyle samo prądu. Moc rezystora określa ile mocy może się na nim wydzielić bez jego zniszczenia a nie ile się wydzieli w konkretnym układzie - to zależy od prądu płynącego przez niego.

    0
  • #16 20 Sty 2007 18:33
    111111
    Poziom 12  

    Jakiej mocy rezystor zastosowac do pomiaru kondycji akumulatora o pojemnosci 40 Ah i pradzie rozruchowym 360A ? Aby go nie zniszczyc ?
    Aby nie zniszczyc ani akumulatora, ani rezystora.
    Pozdr.

    0
  • Pomocny post
    #17 20 Sty 2007 18:44
    tzok
    Moderator Samochody

    Przez 4-5s możesz wymusić przepływ prądu rzędu 100-150A... niemniej, wbrew pozorom trudno określić jaki rezystor wymusi przepływ takiego prądu, bo to zależy od rezystancji wewnętrznej akumulatora. Zakładając, że przy takim obciążeniu napięcie na akumulatorze spadnie do 10V, czyli rezystor musiał by mieć ok. 0,1 Ohm i wydzieli się na nim ok 1kW :!: mocy strat (ciepła). Rezystor drutowy ma znaczną odporność na chwilowe przeciążenia, trudno coś takiego skonstruować w warunkach amatorskich, nawet mając o tym jakie takie pojęcie.
    O wiele łatwiej zmierzyć prąd pobierany przez rozrusznik.

    0
  • #18 20 Sty 2007 20:45
    111111
    Poziom 12  

    Dobrze prowadzisz ! Teraz mi sie przypomnialo. Kiedys przed laty jako chlopak, widzialem na przystani zeglarskiej cos takiego, jak teoretyczna hipoteze sugerujesz. To bylo plaskie, dosc szerokie (ok, 15-20 cm.) urzadzenie. Mialo rzad spiral pionowo ustawionych i dwa rozstawiane mosiezne styki. Spirale mialy jakies 15 cm. glugosci. I rzeczywiscie, to sie nagrzewalo, wiec nie bylo idealne. To byl bocznik. Ale jak byl mierzony prad, tego nie moge sobie przypomniec. Ale wydaje mi sie jak przez mgle, ze to byl amperomierz ze zerem na srodku.
    Nie wiem, czy rezystor o mocy 1 KW nie bylby nawet za maly, bo prad rozruchowy akumulatora ma 360A, wiec to szacunkowo wychodzi ponad 4KW!!!! Nie wiem, czy rozrusznik moze wymusic pelna moc? Pewnie nie.
    Mowisz, ze o wiele latwiej byloby zmierzyc prad pobierany przez rozrusznik - jak ? To by byla podstawa do obliczen.
    Pozdr.

    0
  • Pomocny post
    #19 20 Sty 2007 22:42
    tzok
    Moderator Samochody

    Bierzesz miernik cęgowy, zakładasz na przewód od akumulatora i kręcisz ;) są mierniki cęgowe mierzące również prąd stały.

    Możesz sobie zrobić też bocznik o bardzo małej, znanej rezystancji, np. 0,01 Ohm i mierzyć na nim spadek napięcia.

    Pamiętaj, że jeśli chodzi o mierniki, nie ma właściwie rozróżnienia czy jest to amperomierz czy woltomierz, wszystko zależy od bocznika/posobnika i wyskalowania podziałki (jeśli to miernik magnetoelektryczny), w przypadku mierników elektronicznych zawsze jest to woltomierz, zazwyczaj (np. w multimetrach) o zakresie 200mV.

    0
  • #20 21 Sty 2007 00:57
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dokładnie tak, jak napisał Tzok: nie kombinując wziołem miernik cęgowy od sasiada elektryka i sprawdziłem ile mA :D moje autko na starcie z aku bierze.
    Kolego - nie będziemy tu deliberować o tym czego warto sie uczyć.
    Np: wszyscy wiedzą, że napięcie o wartości skutecznej 230V jest niebezpieczne. Używasz go na codzień.
    A czy zdajasz sobie sprawę, jak niebezpieczna może byc zabawa z akumulatorem 12V. Zwłaszcza jeśli rozważamy prądy rzędu kilkuset amper?
    Cały czas nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie: jaki ma cel twoje "badanie"?
    Chcesz sprawdzić lub porównac akumulatory?
    Prosze bardzo: naładuj je, a potem kolejno wkładaj do autka i po odpieciu zapłomu mierz czas, po jakim przestanie krecić rozrusznik. Ale nie baw się czymś co może ci paluszki (i nie tylko) poparzyć.

    0
  • #21 21 Sty 2007 14:41
    111111
    Poziom 12  

    toWitam
    No bo widzisz, gdybym kupil bocznik 150A 60mV, to z prawa Ohma można wyliczyć moc jaka się wydzieli na tym boczniku przy prądzie maksymalnym P=U*I = 0,06*150 = 9W. To troche male obciazenie akumulatora 40Ah.
    Jesli moglbym prosic o jakies konkrety, czyli obliczenia, bo inaczej jest to jedna baba drugiej babie, albo straszenie koleja zelazna.
    Jaki drut, dlugosc, Fi, ile rzedow. Jak kto to widzi ?
    Ruszyc glowa koledzy:D
    Pozdr.

    0
  • Pomocny post
    #22 21 Sty 2007 15:19
    tzok
    Moderator Samochody

    Ty musisz iść do szkoły, tobie się tego nie da wytłumaczyć. Z tego co piszesz, to Ty nawet nie wisz do czego suży bocznik i jak się go włącza.

    Bocznik włącza się szeregowo z obciążeniem, np. rozrusznikiem i mierzy się na nim spadek napięcia. Jak wynika z danych, maksymalny prąd jaki można przepuścić przez ten bocznik to 150A i przy takim prądzie spadek napięcia na nim wyniesie 60mV. Wynika stąd, że bocznik ma rezystancję 0,0004 Ohm (0,4mOhm) i przy maksymalnym prądzie wydziela się na nim 9W mocy strat.
    Gdybyś go podłączył równolegle do zacisków akumulatora to zniszczył być zarówno akumulator jak i bocznik a prz okazji pewnie być się poważnie popażył. W bardzo dużym uproszczeniu wymusił byś przez akumulator przepływ prądu 30000A, w rzeczywistości duuużo mniejszego, bo rezystancja wewnętrzna akumulatora jest sporo większa od rezystancji tego bocznika ale i tak byłby to prąd rzędu 600-800A, co oznaczało by natychmiastowe zagotowanie się elektrolitu i potencjalnie eksplozję akumulatora. Nie bierz się więc za coś o czym nie masz bladego pojęcia, bo narobisz tylko szkód i zrobisz sobie krzywdę :!:

    0
  • #23 21 Sty 2007 19:51
    111111
    Poziom 12  

    Napisalem w poprzednim poscie, ze on sie do tego nie nadaje. Mam cos powiedziec i pisac na czerwono ? Macie koledzy tendencje do straszenia.
    Przypomina mi to mojego szwagra wiecznie przestraszonego , ktory nic nigdy w zyciu nie zrobil, bo nic sie nie dalo. Mam wiele maszyn ktore zrobilem sam i to juz w ogolniaku i ktore sluza do dzis, lacznie ze spawarka.
    A zauwaz prosze, ze ja niczego nie popelnilem. Tylko pytam. Pewnie , ze dobrze robisz, ze ostrzegasz, choc moze troszeczke za mocno. Podajesz liczby, to sie bardzo liczy !!!! Dzieki. Jeszcze tylko bardzo serdecznie bym prosil, abysmy zaczeli wreszcie myslec konstruktywnie. I przeszli do obliczen.
    Jaki drut, dlugosc, Fi, ile rzedow. Jak to widzisz ?
    Pozdr.

    0
  • #24 21 Sty 2007 19:59
    Arnold_S.
    Poziom 26  

    :D
    Jeśli Ty zrobiłeś spawarkę, a nie umiesz sobie poradzić z Prawem Ohma, i nie wiesz jak się korzysta z boczników, to grzecznie proponuję wywalić temat do kosza.
    Moderatorzy jak zwykle śpią, czym przykładają rękę do spadku poziomu forum.

    Sam zacznij myśleć(w ogóle zacznij, a dopiero później konstruktywnie). :)

    0
  • #25 21 Sty 2007 20:58
    111111
    Poziom 12  

    Posluchaj Arnoldzie _S. Po pierwsze znajdujemy sie w dzale poczatkujacy. Po drugie, jesli masz zamiar szydzic, to moze nie na forum. Po trzecie jesli nie masz zamiaru pomoc, to milcz. Raczej uswiadom sobie ilu Ty rzeczy nie wiesz, az strach pomyslec, a wykladnikiem Twojej wiedzy jest Twoj stosunek do ludzi. Rzecza ludzka przyjacielu jest nie wiedziec, a madra jeszcze potwierdzic swoja wiedze. Ludzie przeczytali mnostwo ksiazek w temacie, a jednak przychodza na forum. Bardzo czesto aby pomoc. O czym tobie nawet sie nie snilo. Zadna sztuka jest obliczyc opornosci drutow Kanthalowych majac ich przekroje, jednak czyjas mysl na forum jest czesto bardzo nowatorska i zapladniajaca. I jeszcze jedno Ci powiem, dla mnie zadnym wstydem jest czegos nie wiedziec. - A teraz sie smiej.

    0
  • Pomocny post
    #26 21 Sty 2007 23:09
    tzok
    Moderator Samochody

    Takie fabryczne mierniki do badania stanu akumulatora mierzą raczej jego napięcie pod obciążeniem a nie prąd, taki pomiar pozwala oszacować rezystancję wewnętrzną akumulatora, która jest wyznacznikiem jego kondycji.

    Przyrząd do pomiaru stanu akumulatora samochodowego

    Rezystancja wewnętrzna (Rw) wynosi ok 4-12 mOhm, napięcie 2V/ogniwo (w 12V akumulatorze jest 6 ogniw).

    Tu masz ciekawą dyskusję:
    http://www.elektroda.net/uzytkowa/plmiscelektr/07_2004_1/07_2004_2064.htm

    0
  • #27 22 Sty 2007 23:21
    111111
    Poziom 12  

    No i tez bardzo tez bardzo dobre rozwiazanie.
    Dziekuje serdecznie i pozdrawiam.

    --
    111111

    0
  • #28 23 Sty 2007 00:10
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tzok, nie obraź się, ale chciałbym uzupełnić Twój schemat.
    Z moich obserwacji wynika, że rezystancja wewnętrzna akumulatora, nie jest wartościa liniową i zmienia się w funkcji temperaturu, prądu i niestety czasu eksploatacji.

    0
  • #29 23 Sty 2007 06:18
    bodzio1587
    Poziom 18  

    111111 napisał:
    Przepraszam za przerwe w dyskusji - brak pradu.
    Z tym, ze im wieksza moc aplikujac na rezystorze, tym bardziej ryzykujemy sprawnosc akumulatora. Nalezy zastosowac rezystor o mocy 1/10 pojemnosci akumulatora, piszesz wyzej, (toteoretycznie). Praktycznie to jednak za malo. Jakie jest zatem optymalne obciazenie rezystorem akumulatora 40Ah, aby pod obciazeniem zbadac jego sprawnosc , a nie uszkodzic go ?
    A jaki prad pobiera rozrusznik przy rozruchu silnika o pojemnosci 1000 cm 3 ? Moze to niech bedzie wskaznikiem do obliczenia opornosci rezystora ??
    pozdrawiam.

    Witam.
    Niech kolega sprubuje ujechać 1 kilometr na samym rozruszniku !!! Ile pobiera rozrusznik prądu przy odpalaniu ? Co ma rozrusznik do bocznika pomiarowego ? No chyba że kolega chce zrobić bocznik pomiarowy z rozrusznika - może ?

    0
  • Pomocny post
    #30 23 Sty 2007 10:49
    tzok
    Moderator Samochody

    Chce zrobić obciżążenie symulujące rozrusznik + bocznik do pomiaru prądu płynącego przez to obciążenie - ale nie tędy droga.

    0
  Szukaj w 5mln produktów