Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sztuczne obciążenie akumulatora (symulacja rozruchu pojazdu)

zasilaczen 20 Sie 2017 19:39 1395 14
  • #1 20 Sie 2017 19:39
    zasilaczen
    Poziom 8  

    Witam
    Potrzebuję wykonać prosty tester do sprawdzania kondycji akumulatorów na sucho.
    Tester ma symulować rozruch samochodu czy napięcie akumulatora nie spada poniżej 10V.
    Konstrukcja: kawałek drutu na odcinku którego będą przytwierdzone rezystory bądź inne podzespoły dające sztuczne obciążenie.

    Problemem jest dobranie odpowiedniej wartości obciążenia. Przewertowałem trochę tematów z prądem rozruchowym i jedni twierdzą że rozrusznik pobiera z akumulatora 100-150A ,a inni że 300-350A.
    Kolejnym problemem jest że z chwilą rozruchu te wartości mocno skaczą bo zmienia się wiele czynników pracy, a przy takim sztucznym obciążeniu prąd jest stały.

    Jaka wartość będzie najbardziej optymalna do takiego testu?
    Z jednej strony chcę uzyskać mocne obciążenie aby pomiar był miarodajny ,a z drugiej strony nie chcę wykończyć akumulatora.
    Dodam że długość pomiaru trwałaby około 5 sekund aby multimetr miał chwilę by ustabilizować wartości.

    0 14
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 20 Sie 2017 19:50
    eumox
    Poziom 13  

    Witam
    Oryginalne testery , które można kupić obciążają 100A lub 125A
    Pozdrawiam

    0
  • #3 20 Sie 2017 19:55
    zasilaczen
    Poziom 8  

    To już jest jakiś konkret, dziękuję

    1
  • Relpol
  • #4 20 Sie 2017 20:15
    funak
    Poziom 21  

    Należy sobie zdać sprawę, że aby obciążyć 350A trzeba liczyć się z mocą 4,2kW.

    Przykładowo jeśliby obciążyć przewodem miedzianym o odpowiedniej długości, to przez kilka sekund zmieni się jego temperatura, co spowoduje że rezystancja również się zmieni.

    Ja może bym się skupił nad rezystorami 100W.
    Np. taki:

    Rezystor taki można obciążyć 5x, przy czasie 5 sekund, co daje nam 500W / sztuka.
    http://www.tme.eu/pl/details/ax100wr-0r47/rezystory-100w/te-connectivity/5-1625999-3/

    Licząc dalej...


    470mOhm, daje to przy:
    = 10V prąd: 21A, moc 212W
    = 12,6V prąd: 27A, moc 340W

    220mOhm, daje to przy:
    = 10V prąd: 45A, moc 454W
    = 12,6V prąd: 57A, moc 718W
    Tu już czas załączenia max. 3,5 sekundy.

    Obciążenie załączyć przekaźnikiem samochodowym, każdy rezystor z osobna - chociażby przekaźnikiem czasowym.

    0
  • #6 20 Sie 2017 21:20
    2974068
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 20 Sie 2017 21:36
    Bieda z nędzą
    Poziom 31  

    banda.amatorów napisał:
    Przykładowo bierzesz blachę 0.5 mm ze stali austenitycznej 316, tniesz pasek 20 mm x 800 mm zwijasz i masz opornik 60mΩ.
    .

    Lepsze są trzy-cztery świece żarowe. Wiadomym jest, że rezystancja zimnego żarnika jest o rząd wielkości mniejsza niż gorącego, ale zaręczam, że można zrobić na tej zasadzie dobry tester.
    Swój oparłem o inną zasadę; ale też wymuszenie prądu w obwodzie mierzonego akumulatora.

    1
  • #8 20 Sie 2017 21:36
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Taniej wyniesie kupno nówki (100 A) cena do 100 zł, lub używki (profesjonalny sprzęt 150/300 A) cena około 250 zł.

    Chciałbym zrobić opornik 100 Ω 0 mocy 0,1 W, ale koszt to około 14 groszy a w sklepie są po 10 groszy. Doradźcie jak zejść poniżej 10 groszy, potrzebuję dwa takie oporniki.

    0
  • #9 20 Sie 2017 22:09
    vodiczka
    Poziom 43  

    zasilaczen napisał:
    Przewertowałem trochę tematów z prądem rozruchowym i jedni twierdzą że rozrusznik pobiera z akumulatora 100-150A ,a inni że 300-350A.
    Jedni i drudzy mają rację. To zależy od modelu silnika i temperatury podczas rozruchu.
    zasilaczen napisał:
    Dodam że długość pomiaru trwałaby około 5 sekund aby multimetr miał chwilę by ustabilizować wartości.
    Dłużej niż normalny czas rozruchu? Do ustabilizowania wyniku pomiaru wystarczą 3 sekundy, chyba że chcesz sprawdzić czy napięcie powyżej 10V utrzyma się przez minimum 5s.
    zasilaczen napisał:
    Jaka wartość będzie najbardziej optymalna do takiego testu?
    Wartość będzie zależeć od znamionowego prądu rozruchowego badanego akumulatora.
    Chcesz testować "tak sobie" czy zgodnie z normą? Norma określa sposób wykonania pomiaru.

    0
  • #10 20 Sie 2017 22:39
    zasilaczen
    Poziom 8  

    No więc tak panowie.
    Będę celował w 125A tj. jak dobrze przeliczyłem aż 1500W.
    Na rezystorach napewno by to fajnie działało ale koszt trzech to prawie 100zł.
    Skala moich potrzeb też nie jest taka aby odrazu zaopatrywać się w profesjonalny tester.
    Bardziej skłaniam się ku czemuś "Home Made". Zaplecze warsztatowe mam więc nic nie stoi na przeszkodzie aby wykonać coś takiego samemu, tylko potrzebuję waszej merytorycznej pomocy aby to wszystko miało ręce i nogi.

    Pomysł z drutem fajny, ale obawiam się że będzie musiało być go naprawdę sporo aby uzyskać takie obciążenie, a ja potrzebuję bardziej czegoś poręcznego.

    Pomysł z blachą równie ciekawy jednak nie jestem elektronikiem i nie wiem jak 60mΩ ma się do 125A

    Bardzo podoba mi się pomysł ze świecami żarowymi, małe, poręczne i prądożerne to może być to :) Na 5 sekundowy connect powinny wystarczyć. Opisz coś więcej na ten temat i jak masz zbudowaną konstrukcję

    @vodiczka Tester ma tylko wykluczać akumulatory gdzie napięcie spada poniżej 10V. Do dokładniejszych pomiarów zainwestowałbym już w urządzenie testujące.

    0
  • #11 20 Sie 2017 23:29
    mkpl
    Poziom 37  

    Aby przetestować stan akumulatora nie trzeba go obciążać prądem. Trzeba zmierzyć jego rezystancję wewnętrzną. Wtedy można prosto wyznaczyć prąd rozruchu oraz stan akumulatora w bardzo dokładny sposób. Zdrowy akumulator ma około 3 do 5 mOhm co daje prąd rozruchu około 350A.

    Testery dobrej jakości mierzą różnicę napięcia bez obciążenia i pod obciążeniem około 10A i z tego wyznaczają rezystancję wewnętrzną oraz możliwy prąd rozruchowy. Jeszcze lepsze przyrządy np Hioki mierzą rezystancję akumulatora dla prądu AC 1kHz i nie wymagają obciążenia żadnym prądem (ale koszt spory).

    Należy też pamiętać, że prąd "rozruchowy" podany na akumulatorze to prąd maksymalny dopuszczalny, który w odpowiednio krótkim czasie (wyznaczonym w normie jaka jest napisana obok) pozwala obciążyć akumulator bez jego uszkodzenia. W innym wypadku przepalają się ołowiane łączniki między celami lub krzywią płyty ołowiane.

    0
  • #12 20 Sie 2017 23:39
    kkknc
    Poziom 42  

    Sensu z budową nie widzę. Masz gotowe zarówno obciążeniowe jak i nowsze elektroniczne. Tanie jak barszcz więc po co się męczyć i kombinować.
    Najtańsze elektroniczne to 20$ z opornicą 30$. Więc co zbudujesz poniżej 100zł?

    2
  • #14 21 Sie 2017 12:08
    sebap
    Poziom 40  

    Na znanym portalu aukcyjnym Yato za niecałe 100zł można kupić, nie widzę sensu DIY w tym przypadku.

    0
  • #15 13 Paź 2017 19:27
    Adamcyn
    Poziom 34  

    Nie odczytuj napięcia podczas testu z wbudowanego woltomierza - zaniża pomiar.
    Mierz osobnym multimetrem bezpośrednio na biegunach akumulatora.
    Za to wbudowany opornik ma rzeczywiście wartość 0,12 Ω, czyli następuje obciążenie ok. 100 A.
    Dotyczy to mojego testera, podobnego, jak ten:

    Sztuczne obciążenie akumulatora (symulacja rozruchu pojazdu)

    0
  Szukaj w 5mln produktów