Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silnik pralki WMN

zonkil 29 Sty 2007 22:55 10073 23
  • #1 29 Sty 2007 22:55
    zonkil
    Poziom 31  

    Mam silnik 3 fazowy i zastanawiam się jak go podłączyć. Mam taki schemat o co w nim chodzi?
    Jak podłączyć silnik pralki WMN

  • Fibaro
  • #2 30 Sty 2007 06:58
    arek.m
    Poziom 21  

    Możliwości jest kilka, te dwa zaciski to może być cewka hamulca, wentylator chłodzący lub termistor w uzwojeniach, ale wszystko to powinno być uwzględnione na tabliczce znamionowej silnika.

  • Fibaro
  • #3 30 Sty 2007 10:56
    krzyjak
    Poziom 29  

    A możesz ten silnik rozkręcić aby zobaczyć co ma w środku ?

  • #4 30 Sty 2007 14:24
    kleki
    Poziom 28  

    To nie jest przypadkiem silnik pierścieniowy?
    W takim wypadku pod dwa tajemnicze zaciski idzie rezystor rozruchowy.

  • #5 30 Sty 2007 14:31
    Adam1988
    Poziom 25  

    hmmm a co z U2 ? nie podlaczone ?
    nie ma tam czasem mostkow pomiedzy U1-W2; V1-U2; W1-V2 ? Moze poprostu to dodatkowe 'cos' to tak jak napisali koledzy wyzej jakis elektromagnes lub dodatkowy silnik i jest poprostu zasilane z 2 faz.

    Pozdrawiam.

  • #6 30 Sty 2007 18:27
    aga-aga3
    Poziom 12  

    Witam!!
    Podaj dane z tabliczki znamionowej silnika tak jak napisali poprzednicy jest to prawdopodobnie hamulec,który może występować z tym silnikiem lub nie.Napisz coś więcej,napiecia,moc,prądy itd.
    Pozdrawiam

  • #7 30 Sty 2007 20:26
    zonkil
    Poziom 31  

    Narazie go nie mam i nie widze tabliczki ale wiem ze był to silnik z pralki takiej większej bodajże ma wysokie obroty i ok 1.2kW

  • #8 30 Sty 2007 21:08
    kleki
    Poziom 28  

    A pralka nie była czasem na 230V 1~?
    To pasowałby kondensator...

  • #9 30 Sty 2007 23:30
    krzyjak
    Poziom 29  

    kleki napisał:
    A pralka nie była czasem na 230V 1~?
    To pasowałby kondensator...


    No ale są 3 fazy L1 L2 L3

  • #10 31 Sty 2007 09:33
    marcino2000
    Poziom 24  

    w nowszych pralkach są montowane falowniki np.becko. dowiedz sie z jakiego to sprzetu i poszukaj schematu, wtedy wszystko sie wyjasni.

  • Fibaro
  • #11 01 Lut 2007 21:29
    sharky13
    Poziom 11  

    witam moze to być silnik 3f przeznaczony do pracy w 1f jeżeli jest to silnik 400/230 to podłączyć go w Δ i do zacisku U1 podłączyć L1 a do V1 N i będzie się kręcił :) Silnik pierścieniowy to to na pewno nie jest ma inaczej oznaczone zaciski a po za tym rezystor rozruchowy ma 3 wyprowadzenia a nie dwa
    Pozdrawiam :)

  • #12 13 Lut 2007 19:34
    zonkil
    Poziom 31  

    Umieszczam zdjęcia tabliczki znamionowej:
    Jak podłączyć silnik pralki WMN
    Jak podłączyć silnik pralki WMN

    Wygląd silnika:
    Jak podłączyć silnik pralki WMN

    Puszka do podłączenia kabli:
    Jak podłączyć silnik pralki WMN

    Czekam na opinie!

  • #13 13 Lut 2007 20:00
    jdjan1
    Poziom 25  

    Witam!

    Z tabliczki wynika wyraźnie - silnik 3-fazowy, łączony dla napięcia 380 V w gwiazdę już wewnątrz -na zewnątrz wyprowadzone tylko początki uzwojenia (zaciski U1, V1, W1).
    Pozostałe dwa niebieskie przewody wchodzą rónież do silnika. Mogą stanowić czujnik temperatury umieszczony na czole uzwojenia.
    To moja opinia. Bez zdjęcia pokrywy przedniej i zlokalizowania miejsca podłączenia tych dwóch (niebieskich) przewodów się chyba nie obejdzie.

    Pozdrawiam

    Jan

  • #14 13 Lut 2007 21:36
    wola
    Poziom 26  

    voodoos napisał:
    Narazie go nie mam i nie widze tabliczki ale wiem ze był to silnik z pralki takiej większej bodajże ma wysokie obroty i ok 1.2kW

    Być może jest to układ hamowania elektrycznego

  • #15 13 Lut 2007 22:10
    zonkil
    Poziom 31  

    Wiem tylko że te dwa silniki były sprzężone tzn jeden był napędzany drugim jeden szybkoobrotowy=wirowanie a drugi wolnoobrotowy=praca ja to tak rozumuję.

  • #16 14 Lut 2007 08:41
    wola
    Poziom 26  

    voodoos napisał:
    Wiem tylko że te dwa silniki były sprzężone tzn jeden był napędzany drugim jeden szybkoobrotowy=wirowanie a drugi wolnoobrotowy=praca ja to tak rozumuję.

    Ja stawiam na hamowanie. Od strony koła pasowego dekiel obudowy jest dość charakterystyczny, by np pomieścić tarcze z elektromagnesem.
    Ale to tylko czyste spekulacje:D

    Jak ktoś zna czeski język techniczny , to może słowo z tabliczki znamionowej
    "jednoucelovy" coś wyjaśni. Chyba że to rodzaj pracy.

  • #17 14 Lut 2007 08:45
    zonkil
    Poziom 31  

    Rozbiorę go i sprawdzę co jest w środku !

  • #18 14 Lut 2007 11:33
    zwora
    Poziom 18  

    Witam

    Nie znam czeskiego ale mozna sie domyslic, ze jednoucelovy znaczy jednobiegowy (bo z tego co wiem czesto w pralkach stosuje sie silniki dwubiegowe). Silnik z pewnoscia jest trojfazowy klatkowy, a to "cos" na schemacie to nie kondensator rozruchowy. Poprzez U1, U2, V1, V2, W1, W2 oznaczone sa poczatki i konce uzwojen. I co jest dziwne, to wyglada to zarowno na schemacie jak i zdjeciu jakby uzwojenia nie byly polaczone ze soba tak jak powinny byc w przypadku silnika 3-f. No chyba, ze polaczenia wykonane sa w srodku, a oprocz tego wyprowadzone sa na zaciski poczatki i konce uzwojen. Jesli by tak bylo, to stojan musialby byc polaczony w trojkat, bo jakby byl w gwiazde, to U2, V2 iW2 bylyby ze soba zwarte i nie byloby sensu niczego podlaczac miedzy W2 i V2.Zatem mylaca jest ta gwiazda na tabliczce znamionowej. Ale z drugiej strony napiecie sugeruje trojkat. Dziwne. Jesli jest to trojkat, to dodatkowe "pudelko" na schemacie mogloby byc jakims odbiorem zasilanym 400V, np. drugim silnikiem, jednofazowym, badz uniwersalnym, albo jakas grzalka.
    Jeszcze jest druga mozliwosc. Nie ma polaczen wewnatrz, a silnik pracuje jednak jako dwufazowy (uzwojenie U2 niepodlaczone, bo jego koniec "wisi w powietrzu") lub moze tez pracowac jako jednofazowy (jesli na W1 i V1 podalibysmy faze i neutralny). Silnik taki nie ruszylby, jesli nie dolaczylibysmy kondensatora (ale w tym przypadku to pudelko to napewno nie jest kondensator - widac to po sposobie podlaczenia, byloby to zupelnie bez sensu) albo nie nadalibysmy mu pewnej predkosci, przy ktorej powstalby moment wiekszy od momentu obciazenia i moze to pudelko to dodatkowy silnik, ktory ma spowodowac rozruch wiekszego silnika. Ale byloby to zupelnie dziwne rozwiazanie.
    Trzeba by go po prostu zasilic, najlepiej napieciem trojfazowym i pobawic sie troche. Zobaczyc czy startuje, odpiac U1 i zobzczyc czy wtedy wystartuje, odpiac V1 lub V2 lub oba, tez zobaczyc czy startuje, pomierzyc napiecia na U2-V2 i V2-W2 itp. Wtedy szybko sie dojdzie do tego co jest grane w tym silniku. Pozdrawiam.

  • #19 14 Lut 2007 18:11
    wola
    Poziom 26  

    zwora napisał:
    Witam

    Nie znam czeskiego ale mozna sie domyslic, ze jednoucelovy znaczy jednobiegowy (bo z tego co wiem czesto w pralkach stosuje sie silniki dwubiegowe). Silnik z pewnoscia jest trojfazowy klatkowy, a to "cos" na schemacie to nie kondensator rozruchowy. Poprzez U1, U2, V1, V2, W1, W2 oznaczone sa poczatki i konce uzwojen. I co jest dziwne, to wyglada to zarowno na schemacie jak i zdjeciu jakby uzwojenia nie byly polaczone ze soba tak jak powinny byc w przypadku silnika 3-f. No chyba, ze polaczenia wykonane sa w srodku, a oprocz tego wyprowadzone sa na zaciski poczatki i konce uzwojen. Jesli by tak bylo, to stojan musialby byc polaczony w trojkat, bo jakby byl w gwiazde, to U2, V2 iW2 bylyby ze soba zwarte i nie byloby sensu niczego podlaczac miedzy W2 i V2.Zatem mylaca jest ta gwiazda na tabliczce znamionowej. Ale z drugiej strony napiecie sugeruje trojkat. Dziwne. Jesli jest to trojkat, to dodatkowe "pudelko" na schemacie mogloby byc jakims odbiorem zasilanym 400V, np. drugim silnikiem, jednofazowym, badz uniwersalnym, albo jakas grzalka.
    Jeszcze jest druga mozliwosc. Nie ma polaczen wewnatrz, a silnik pracuje jednak jako dwufazowy (uzwojenie U2 niepodlaczone, bo jego koniec "wisi w powietrzu") lub moze tez pracowac jako jednofazowy (jesli na W1 i V1 podalibysmy faze i neutralny). Silnik taki nie ruszylby, jesli nie dolaczylibysmy kondensatora (ale w tym przypadku to pudelko to napewno nie jest kondensator - widac to po sposobie podlaczenia, byloby to zupelnie bez sensu) albo nie nadalibysmy mu pewnej predkosci, przy ktorej powstalby moment wiekszy od momentu obciazenia i moze to pudelko to dodatkowy silnik, ktory ma spowodowac rozruch wiekszego silnika. Ale byloby to zupelnie dziwne rozwiazanie.
    Trzeba by go po prostu zasilic, najlepiej napieciem trojfazowym i pobawic sie troche. Zobaczyc czy startuje, odpiac U1 i zobzczyc czy wtedy wystartuje, odpiac V1 lub V2 lub oba, tez zobaczyc czy startuje, pomierzyc napiecia na U2-V2 i V2-W2 itp. Wtedy szybko sie dojdzie do tego co jest grane w tym silniku. Pozdrawiam.



    Z tabliczki wynika że;
    1 jest to silnik 3~fazowy (z punktem gwiazdowym połączony wewnątz)
    2 jest połączony w gwiazdę
    3 zasilany jest napięciem 400V.
    W Polsce często spotykane były silniki 220/380 Δ/γ.Ten po prostu nie ma możliwości pracy przy napięciu międzyprzewodowym 220V (230)
    Gdyby to był silnik 1 (2)~fazowy to;
    1powinien posiadać 4 (lub 6 przy obecności wyłącznika odśrodkowego)
    wyprowadzeń
    2 te wyprowadzenia najczęściej powinny być innym kolorem (czyli 3 kolory przewodów )
    3 na tablicy znamionowej byłyby inne opisy.
    Wsumie podtrzymuję że to może być hamowanie elektromagnesem lub uzwojeniem dodatkowym (sam symbol na nic mnie nie naprowadza)

    Autor postu ma zamiar rozebrac silnik;mam nadzieję że podzieli się z nami wiedzą

  • #20 14 Lut 2007 21:09
    ANDYW6
    Poziom 24  

    A jakie są wartości pomiaru rezystancji pomiędzy zaciskami?

  • #21 14 Lut 2007 22:13
    zonkil
    Poziom 31  

    Podłączałem pomiędzy U1 V1 i W1 230V~ i silnik startował raz w jedną raz w drugą stroną ale strasznie buczał!

  • #22 14 Lut 2007 23:53
    jdjan1
    Poziom 25  

    Witam!

    voodoos napisał:

    Cytat:
    Rozbiorę go i sprawdzę co jest w środku !

    Po tak długiej wymianie postów zapytam:
    Obiecujesz, czy straszysz?
    Miałem nadzieję, że uczynisz to po moim poście i "tajemnica" będzie rozwiązana.

    voodoos napisał:
    Cytat:
    Podłączałem pomiędzy U1 V1 i W1 230V~ i silnik startował raz w jedną raz w drugą stroną ale strasznie buczał!

    Typowe zachowanie silnika trójfazowego zasilanego jednofazowo bez kondensatora. Jest nieobciążony, więc ruszy - moment rozruchowy, jaki wytwarza jest jednak niewielki - da się utrzymać przy rozruchu ręką!

    Pozdrawiam

    Jan

  • #23 15 Lut 2007 10:46
    zwora
    Poziom 18  

    Witam

    Wola napisal:

    Cytat:

    1 jest to silnik 3~fazowy (z punktem gwiazdowym połączony wewnątz)
    2 jest połączony w gwiazdę


    Jesli by tak bylo, a U2, V2 i W2 to bylyby konce uzwojen (poczatki w U1, V1 i W1) to podlaczenie tego "czegos" nie mialoby kompletnie sensu, bo byloby to poprostu zwarcie jego zaciskow - napiecie rowne zero. Wiec mozliwosci sa dwie: albo U1 i U2, V1 i V2 oraz W1 i W2 to nie sa poczatki i konce uzwojen, a polaczenia wykonane sa wewnatrz, co byloby bardzo dziwnym rozwiazaniem, albo tabliczka znamionowa nie jest do konca wiarygodna. Bez pomiarow nie mozesz ponad wszelka watpliwosc stwierdzic, ze jest tak jak mowisz.



    Cytat:

    Gdyby to był silnik 1 (2)~fazowy to;
    1powinien posiadać 4 (lub 6 przy obecności wyłącznika odśrodkowego)


    Nigdzie nie twierdze, ze jest to silnik jednofazowy, albo dwufazowy!!!

    zreszta, wystarczy spojrzec tutaj:



    Cytat:

    Silnik z pewnoscia jest trojfazowy klatkowy, a to "cos" na schemacie to nie kondensator rozruchowy.


    Twierdze natomiast, ze ten silnik trojfazowy moze byc zasilany jedno, lub dwufazowo, tak jak kazdy silnik indukcyjny.
    I wydaje sie to byc calkiem sensowne, poniewaz jesli sa to rzeczywiscie poczatki i konce uzwojen (a jest to dla mnie bardziej wiarygodne niz tabliczka znamionowa, poniewaz silnik mogl zostac wyprodukowany jako trojfazowy, dostac tabliczke znamionowa, a nastepnie firma produkujaca pralki przystosowala sobie go na wlasne potrzeby) to jedna faza jest niewykorzystana. Slowo przystosowac jest tutaj odpowiednie, gdyz rozwarto tylko konce uzwojen i wpieto to tajemnicze pudelko.
    Jesli popatrzysz jeszcze raz na zaciski i zapomnisz o tych polaczeniach wewnetrznych, ktorych prawdopodobnie nie ma (mialy by tylko sens, gdyby polaczenie bylo w trojkat), to zobaczysz, ze V2 "wisi w powietrzu", a U2 i W2 sa ze soba zwarte przez to "cos". To jest wystarczajace do wytworzenia pola pulsujacego. Silnik nie powinien ruszyc (pole pulsujace, a nie wirujace), ale rusza prawdopodobnie dzieki temu "czemus". Tak jak juz pisalem wczesniej zeby silnik ruszyl, trzeba mu nadac pewna predkosc, za co odpowiedzialne jest prawdopodobnie wlasnie to pudelko.

    Natomiast tez nie upieram sie przy swoim, bo nie mozna tez wykluczyc tego hamulca, o ktorym piszesz. Ale wtedy musialby byc trojkat (jesli sa to poczatki i konce uzwojen, a polaczenia wykonane sa w srodku), albo U2 byc zdublowanym U1 V2 V1 i W2 W1 (a polaczenia w srodku).
    Ale raczej jestem sceptycznie nastawiony do tych polaczen w srodku.

    W kazdym razie trzeba to pomierzyc, albo rozebrac. Choc pomiary powinny wystarczyc.
    Pozdrawiam.

  • #24 15 Lut 2007 19:50
    wola
    Poziom 26  

    zwora napisał:
    Witam

    Wola napisal:

    Cytat:

    1 jest to silnik 3~fazowy (z punktem gwiazdowym połączony wewnątz)
    2 jest połączony w gwiazdę


    Jesli by tak bylo, a U2, V2 i W2 to bylyby konce uzwojen (poczatki w U1, V1 i W1) to podlaczenie tego "czegos" nie mialoby kompletnie sensu, bo byloby to po prostu zwarcie jego zaciskow - napiecie rowne zero. Wiec mozliwosci sa dwie: albo U1 i U2, V1 i V2 oraz W1 i W2 to nie sa poczatki i konce uzwojen, a polaczenia wykonane sa wewnatrz, co byloby bardzo dziwnym rozwiazaniem, albo tabliczka znamionowa nie jest do konca wiarygodna. Bez pomiarow nie mozesz ponad wszelka watpliwosc stwierdzic, ze jest tak jak mowisz.



    Cytat:

    Gdyby to był silnik 1 (2)~fazowy to;
    1powinien posiadać 4 (lub 6 przy obecności wyłącznika odśrodkowego)


    Nigdzie nie twierdze, ze jest to silnik jednofazowy, albo dwufazowy!!!

    zreszta, wystarczy spojrzec tutaj:



    Cytat:

    Silnik z pewnoscia jest trojfazowy klatkowy, a to "cos" na schemacie to nie kondensator rozruchowy.


    Twierdze natomiast, ze ten silnik trojfazowy moze byc zasilany jedno, lub dwufazowo, tak jak kazdy silnik indukcyjny.
    I wydaje sie to byc calkiem sensowne, poniewaz jesli sa to rzeczywiscie poczatki i konce uzwojen (a jest to dla mnie bardziej wiarygodne niz tabliczka znamionowa, poniewaz silnik mogl zostac wyprodukowany jako trojfazowy, dostac tabliczke znamionowa, a nastepnie firma produkujaca pralki przystosowala sobie go na wlasne potrzeby) to jedna faza jest niewykorzystana. Slowo przystosowac jest tutaj odpowiednie, gdyz rozwarto tylko konce uzwojen i wpieto to tajemnicze pudelko.
    Jesli popatrzysz jeszcze raz na zaciski i zapomnisz o tych polaczeniach wewnetrznych, ktorych prawdopodobnie nie ma (mialy by tylko sens, gdyby polaczenie bylo w trojkat), to zobaczysz, ze V2 "wisi w powietrzu", a U2 i W2 sa ze soba zwarte przez to "cos". To jest wystarczajace do wytworzenia pola pulsujacego. Silnik nie powinien ruszyc (pole pulsujace, a nie wirujace), ale rusza prawdopodobnie dzieki temu "czemus". Tak jak juz pisalem wczesniej zeby silnik ruszyl, trzeba mu nadac pewna predkosc, za co odpowiedzialne jest prawdopodobnie wlasnie to pudelko.

    Natomiast tez nie upieram sie przy swoim, bo nie mozna tez wykluczyc tego hamulca, o ktorym piszesz. Ale wtedy musialby byc trojkat (jesli sa to poczatki i konce uzwojen, a polaczenia wykonane sa w srodku), albo U2 byc zdublowanym U1 V2 V1 i W2 W1 (a polaczenia w srodku).
    Ale raczej jestem sceptycznie nastawiony do tych polaczen w srodku.

    W kazdym razie trzeba to pomierzyc, albo rozebrac. Choc pomiary powinny wystarczyc.
    Pozdrawiam.


    Witam. Kolega sugeruje sie nazwą zacisków, a to mogą byc "standardowe tabliczki zaciskowe"
    Moim zdaniem 3fazy przyłącza się do zacisków V1 W1 U1. I silnik "ma chodzić". Sugeruje to też ostatni post autora. Wielokrotnie przyłączałem silniki 3~fazowe mające wyprowadzone 3przewody.Zagadkę stanowią pozostałe dwa .
    Nie miałem zamiaru "wciskać" słów odnośnie ilości faz których Kolega nie napisał ,tym niemniej sorry.

    Nie przekonuje mnie by (.....silnik mogl zostac wyprodukowany jako trojfazowy, dostac tabliczke znamionowa, a nastepnie firma produkujaca pralki przystosowala sobie go na wlasne potrzeby .....). Po co? Nie lepiej wykorzystac 1 fazowy?
    Jeśli można to prosiłbym o wyjaśnienie(.....Jesli popatrzysz jeszcze raz na zaciski i zapomnisz o tych polaczeniach wewnetrznych, ktorych prawdopodobnie nie ma (mialy by tylko sens, gdyby polaczenie bylo w trojkat....)Czy to sugestia że w gwiazdę się nie łączy wewnątz silnika?

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson