Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zafira i sonda Lambda

manieczek111 29 Mar 2007 20:26 22406 30
  • #1 29 Mar 2007 20:26
    manieczek111
    Poziom 13  

    Witam,
    jakis czas temu palila mi sie kontrolka Check Engine. Pojechalem do diagnosty i powiedzial ze to cos z sonda lambda.Skasowal blad i powiedzial zeby jezdziac dalej az do ponownego zapaleniu sie kontrolki.Wczoraj sie zapalila.
    Wiec wzialem sie za sprawdzenie sondy. Mam 4 przewodowa: czarny, bialy, bialy, szary. Jest chyba firmy bosch.
    Na czarnym powinno sie zmieniac od 0,1 do 0,9 V. No i sie nie zmienia, stoi caly czas rowno na 0,4 V zarowno jak i na wolnych i wys. obrotach.
    Dokonalem pomiaru podlaczajac sie pod mase aku a czarny sondy.

    Przez chwile pomyslalem ze moze cos z masa sondy wiec bezposrednio wzialem mase z aku, wtedy na przewodzie sygnalowym sondyna biegu jalowym napiecie bylo bliskie zeru a przzy gazowaniu napiecie sie zmienialo 0,1 do 0,9 V

    Skad ta roznica po zmianie masy??

    Sonda do wymiany co nie?

    Wiem ze to banalna rzecz, ale pierwszy raz diagnozuje sonde i chce sie upewnic przed wymiana czy dobrze

    0 29
  • #2 29 Mar 2007 20:41
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    manieczek111 napisał:
    Dokonalem pomiaru podlaczajac sie pod mase aku a czarny sondy.

    Przez chwile pomyslalem ze moze cos z masa sondy wiec bezposrednio wzialem mase z aku,

    i teraz to ja się pogubiłem (to coś jak masło maślane)

    0
  • #3 29 Mar 2007 20:43
    magik332
    Poziom 21  

    Czesc to to sonda 1 V czarny to sygnał szary to masa sygnału białe to grzałka . Na zapłonie kompyter polaryzuje sonde napienciem w granicy 0.4 v i jesli sonda sie nagrzeje do 300c to zaczyna pod wpływem tlenu w spalinach wytwarzac napiencie . Skoro podłoczyłes 2 mase do szarego przewodu sondy i napiencie oscyluje w granicy 0.2 do 0.9 to sonda jest oki . Wygloda ze masz uszkodzone wyjscie masy sygnałowej z koputera ono jest załaczane przez trazystor w srodku . Podłocz do szarego mase silnika i po problemie bo wymiana trazystora jak sie nieznasz to nie dasz rady i poproblemie :D

    0
  • #4 29 Mar 2007 21:12
    manieczek111
    Poziom 13  

    Sorka, troche sie rozpisalem z tym postem i juz sie poglubilem w zdaniach.


    Przy pomiarze sygnalu sondy woltomierz usadowilem miedzy czarnym przewodem z sondy a minusem akumulatora.



    Pozniej pomiarow dokonalem w tej samej konfiguracji woltomierza lecz kabel szary (masa) idacy z sondy bezposrednio polaczylem z masa akumulatora.

    I wtedy otzymalem rozne wyniki.
    I

    Dodano po 22 [minuty]:

    Pomiary przeprowadzilem na rozgrzanym silniku, wiec sonda byla rozgrzana .W tym przypadku napiecie od saemgo poczatku powinno sie zmieniac.
    Po przeciagnieciu masy z aku sonda tez do konca nie pracowala najlepiej. tak jak wspominalem z poczatku na obrotach jalowych napiecie wynosilo ok 0,05 V , dopiero w czasie gazowania zaczego sie zmieniac .


    Jeszcze jedno mnie zastanawia, spalanie jest w normie ( a przy zlej pracy sondy z tego co wiem to zawsze spalanie szlo w gore czy sa moze wyjatki??)

    0
  • #5 29 Mar 2007 21:42
    magik332
    Poziom 21  

    tak sa wyjotki niekture sterowniki jak sonda nie działa to przyjmója stałą wartosc wysrodkowana i złurzycie paliwa jest niewielkie . A na białych przewodach sondy jest napiencie ?? jak silnik pracóje i sprawdz jeszcze opornosc na tych białych przewodach do sondy .
    powino byc tam kilka nascie om .

    1
  • #6 29 Mar 2007 22:00
    manieczek111
    Poziom 13  

    No i jest kilka omow. Na jednym bialym jest +12 V a na drugim masa. Wiec te kabelki sa ok.

    Ogolnie samochodzik jest przymulony.Silnik na wolnych obrotach troszke nierowno pracuje.

    1
  • #7 29 Mar 2007 22:15
    magik332
    Poziom 21  

    spróbuj zrobic cos takiego silnik pracuje na biegu jałowym podlocz miernik do sondy i spróbuj zacisnoc powrót paliwa i obserwój odczyt na sondzie jesli napiencie bendzie w granicach 0.8V to morze byc uszkodzona pompa paliwa albo regulator paliwa bo zaden sterownik nie kotrolóje cisnienia i niewie jakie jest cisnienie paliwa .

    0
  • #8 29 Mar 2007 22:18
    manieczek111
    Poziom 13  

    ok. tak zrobie,ale to dopiero jutro.

    pozdr.

    W miedzyczasie dowiadywalem sie ile kosztuje sonda.Cenny sprawdzaliem InterCars-ie.Uniwersalna sonda kosztuje oczywiscie o polowe mniej niz dedykowana do tego samochodu.Technik w tym sklepie powiedzial ze problem bedzie z sonda uniwersalna bo jest inny wtyk.Kiedys byl na jakims kursie o sondach i tam mu powiedzieli ze nie wolno lutowac kabelkow przy tym urzadzeniu. O co ty chodzi? Wogole nie rozumiem tego?

    Myslalem ze kupie sonde uniwersalna a uzyje wtyk ze starej sondy i bedzie ok.

    Nie mialem mozliwosci wypytac sie dokladnie o co mu chodzilo.

    0
  • Pomocny post
    #9 31 Mar 2007 00:25
    magik332
    Poziom 21  

    tak sonda ma stalowe przewody i nieda rady ich polutowac trzeba je połoczyc tulejkami zaciskowymi ,porostu zacisnoc 2 konce przewodów ,jak kupisz sonde uniwersalna to te tulejki bowiny byc w zestawie . ale uważaj bo są podruby sam sie spotkałem w pracy że wsrodku był układ kluczujocy zamiast ogniwa cyrkonowego i jak podałes na białe przewody od grzałki , to napiencie oscylowało na stole bez spalin ,tak wienc bierz sonde z zaufanego zrudła bo szkoda kasy na bubel



    Ostrzeżenie za wybitny popis sztuk kaligrafii. Drobniejszych błędów nawet nie korygowałem. Jeśli nie poprawisz swojej pisowni, to twoje kolejne posty pisane w tak żenujący sposób będą usuwane! <Błażej>

    0
  • #10 31 Mar 2007 16:28
    manieczek111
    Poziom 13  

    Problem rozwiazany(przynajmiej narazie:])
    Jednak przyczyna usterki bylo brak masy na sondie.
    Na samym poczatku troche zle zinterpretowalem nagrzanie sie sondy, ale wazne ze teraz wiem jak jest na prawde.


    Dzieki magik332 za podpowiedzi. Bardzo mi sie podobaly twoje posty, byly rzeczowe.Puncik za pomoc wedruje do Ciebie.


    P.S a dlaczego sonda ma stalowe przewody?chodzi tu moze o temperature otoczenia ?mase przeciagnalem przewodem miedzianym, mam zmienic na stalowy?

    Pozdr.

    1
  • #11 31 Mar 2007 19:06
    manticore
    Poziom 11  

    Ja mam torchę inny problem z sondą w oplu Agila 1,2. Po włączeniu zapłonu napięcie na czarnym wynosi 0,45V ( silnik jest nagrzany ). Po jakimś czasie na wolnych obrotach rośnie do 0,6V ale przy dodaniu gazu nagle spada do poziomu 0 - 0,3V i już tak pozostaje niezależnie od obrotów. Po ponownym uruchomieniu silnika taka sama sytuacja. Szary przewód łapie pełną masę po ok 30 sek od uruchomienia i tak trzyma (połączenie go na stałe do masy nic nie zmienia jeśli chodzi o napięcie na czarnym. Grzałka i napięcie na białych sprawdzone. Oczywiście po kilkudziesięciu kilometrach sterownik przestawia się w ( Serwis ) i zapala lamkę check engine. Kod błędu P0130. Wcześniej był wymieniony przepływomierz P0170 i ten błąd już się nie pokazuje, a za to pojawił się problem z sondą. Czy to możliwe że padł przepływomierz i lambda jednocześnie ?? ( auto na benzynie ) Czy przy takich objawach można jednoznacznie stwierdzić że lambda jest uszkodzona ?

    1
  • #12 31 Mar 2007 19:19
    nsz
    Poziom 13  

    manieczek111 napisał:
    Witam,
    jakis czas temu palila mi sie kontrolka Check Engine. Pojechalem do diagnosty i powiedzial ze to cos z sonda lambda.Skasowal blad i powiedzial zeby jezdziac dalej az do ponownego zapaleniu sie kontrolki.Wczoraj sie zapalila.
    Wiec wzialem sie za sprawdzenie sondy. Mam 4 przewodowa: czarny, bialy, bialy, szary. Jest chyba firmy bosch.
    Na czarnym powinno sie zmieniac od 0,1 do 0,9 V. No i sie nie zmienia, stoi caly czas rowno na 0,4 V zarowno jak i na wolnych i wys. obrotach.
    Dokonalem pomiaru podlaczajac sie pod mase aku a czarny sondy.

    Przez chwile pomyslalem ze moze cos z masa sondy wiec bezposrednio wzialem mase z aku, wtedy na przewodzie sygnalowym sondyna biegu jalowym napiecie bylo bliskie zeru a przzy gazowaniu napiecie sie zmienialo 0,1 do 0,9 V

    Skad ta roznica po zmianie masy??

    Sonda do wymiany co nie?

    Wiem ze to banalna rzecz, ale pierwszy raz diagnozuje sonde i chce sie upewnic przed wymiana czy dobrze

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Nie czytalem pozostalych postow jako ze znajac to forum
    z pewnoscia wprowadza cie w blad swiadomie lub nie:cry:
    Otoz sonda lambda sama wytwarza napiecie az do o.9V,
    NIE MOZESZ mierzyc napiecia tej sondy wzgledem masy tylko
    sprawdzic napiecie na 2 prawdziwych kablach, nastepne
    2 kable beda mialy napiecie co najmniej 12 V czyli grzalki
    tej sondy.Musisz wybrac te kable od sondy ktore wysylaja
    sygnal do 1 V!!!
    Sprawdzasz ja w ten sposob ze po podlaczeniu do tych
    dwoch kabli!!! woltomierza i gwaltownym gazowaniu silnika
    napiecie musi sie zmieniac 0od 0.9 do okolo o.1 V
    Napiecie to musi zmieniac w czasie tzn. przynajmniej raz na sekunde
    zaobserwujesz gwaltowny skok napiecia.

    0
  • #13 31 Mar 2007 21:48
    piotrdan
    Poziom 19  

    manticore napisał:
    Ja mam torchę inny problem z sondą w oplu Agila 1,2. Po włączeniu zapłonu napięcie na czarnym wynosi 0,45V ( silnik jest nagrzany ). Po jakimś czasie na wolnych obrotach rośnie do 0,6V ale przy dodaniu gazu nagle spada do poziomu 0 - 0,3V i już tak pozostaje niezależnie od obrotów.


    Sprawdź czy nie masz przebicia elektrycznego w sondzie (masa grzałki do przewodu sygnałowego)

    0
  • #14 01 Kwi 2007 12:47
    manticore
    Poziom 11  

    Zacznę od opisu przewodów sondy. Są ponumerowane na wtyczce:
    1-biały + grzałki
    2-biały - grzałki ( nie jest to równoznaczne z masą pojazdu "-" Aku)
    3-szary - sondy ( nie jest to równoznaczne z masą pojazdu "-" Aku)
    4-czarny sygał sondy ( teoretyczne napięcie przy nagrzanym silniku i obrotach powyżej 2 tyś 0,9V do 1,1V

    Zgodnie z radą @nsz zmierzyłem napięci między szarym i czarnym i wynosiło:
    - po uruchomieniu silnika na wolnych obrotach 0,43V po ok. 40 sek. spadło do 0-0,2V
    - przy gazowaniu wachało się między 0,1V a 0,68V

    Zgodnie z radą @piotrdan zmierzyłem ( ale tylko omomierzem ) rezystancje na wtyczce komputera przy wypiętej sondzie:
    między 2 (minus grzałki ) i 3 oraz 4 nie było przejścia
    między 1 (plus grzałki ) i 3 było 3,8K
    między 2 (minus grzałki) i 4 było 56K

    Pomiar wypiętej sądy wykazał tylko oporność grzałki 11 omów - między pozostałymi nie było przejścia.

    Gdzieś czytałem że zbyt niskie napięcie podawane przez sonde wskazuje na jej zużycie - ale po 33 tysiącach ?
    Chyba muszę jednak kupić nową - może ktoś wie gdzie są pewne ??
    I jeszcze jedno - czy ktoś wie czy w Agili 1,2 można odkręcić sondę bez specjalnej nasadki zwykłym kluczem ?

    0
  • #15 03 Kwi 2007 08:27
    manticore
    Poziom 11  

    Sorki że podnoszę temat ,ale chcialem mieć wasze opinie co o tym sądzicie zanim wydam kasę. Po takich pomiarach ja nie mam 100% pewności że sonda jest uszkodzona. Problem w tym że różne źródła podają różne napiecia ; co prawda komputer pokazuje w końcu błąd P0130,ale po długim czasie i wcześniej błąd pojawia się sporadycznie jako chwilowy. Wiem że nie można ślepo wierzyć w błędy zapisane w komputerze.
    Myśle że dzisiaj powinienem zmierzyć sonde nr 2 za katalizatorem i przekonać się jak jest z tymi napięciami.
    Zmierzone-
    Napięcie miedzy szarym i czarnym po włączeniu silnika 0,43V po 40 sek chwila zawachania i rośnie do 0,95V przy dodawaniu gazu spada prawie do 0V oczywiście różnie na różnych obrotach, ale pracuje w pełnym zakresie. Oznaczenie sondy za katalizatorem(diagnostyczna): Bosch 0258006172 LSF4.
    Postanowiłem kupić nową sondę regulacyjną - zobaczymy po wymianie

    0
  • #16 04 Kwi 2007 11:54
    nsz
    Poziom 13  

    Jak mierzysz sonde to silnik musi byc goracy czyli takze
    katalizator. Na biegu jalowym powinna byc niska mieszanka
    czyli powinna wskazywac grubo ponizej 0.5 V.
    Kiedy zaczniesz gazowac silnika powinna wzrosnac do 0,9V i spadac
    nawet do o.2V przynajmniej 1 raz na sek.
    Gazowac nalezy pulsacyjnie.
    Ta druga sonda mowi o kondycji katalizatora, jesli np. pokazuje
    0.2 V wynika ze katalizator jest ok, ta sonda nie powinna zmieniac
    znaczaco napiecia, jesli zmienia na wysokie napiecie
    czyli powyzej 0,5V swiadczy to ze katalizator jest uszkodzony,
    ewentualnie sama sonda jest uszkodzona co powinien
    zarejestrowac komputer. W praktyce tez zawsze naprzod
    ta sonde sie zmienia, dopiero pozniej katalizator.

    0
  • #17 04 Kwi 2007 14:06
    manticore
    Poziom 11  

    Oczywiście pomiary były wykonane na gorącym silniku.
    To że pierwsza sonda regulacyjna pracuje nieprawidlowo to już wiem i kupuje nową. Sterownik przestawił się w tryb serwisowy, więc mieszanka nie jest optymalna i w tym momencie trudno domniemać na temat katalizatora i drugiej sondy kontrolnej. Wiem tylko że pracuje w pełnym zakresie napięcia a pierwsza nie. Komputer nie rejestruje błedu drugiej sondy.
    @nsz - ciekawie w tej sytuacji zachowuje się druga sonda - czyli na wolnych obrotach napiecie 0,95V a przy gazowaniu (pulsacyjnym ) spada do 0,1V
    Szkoda że nie znalazlem nigdzie specyfikacji Bosch tych konkretnych sond bo na wykresach ladnie widać przy jakim napięciu osiąga Lambda=1

    0
  • #18 04 Kwi 2007 14:21
    nsz
    Poziom 13  

    Jesli komputer przeszedl w tryb serwisowy to juz nie jest istotne
    jak zachowuje sie druga, pewnie tak samo poniewaz komputer
    bedzie wtryskiwal paliwo "delikatnie".
    Trzeba sonde zmienic a potem zmierzyc ta druga, ktora
    powinna miec niskie napiecie rzedu o.2V.
    katalizator na upartego to mozna zmierzyc swoim nosem:D
    jak sie nagrzeje nie powinno sie wyczuwac ostrego odoru
    spalin, na ogol wylatuja"zgnile jajka razem z para wodna"
    Ale nie z rana kiedy odpalasz zimny silnik.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Dziwne ze na jalowym jest tak wysokie napiecie jesli chodzi o ta druga sonde, chyba powina wskazywac male napiecie takze na jalowym.
    Skoro komp. nie wyrzuca bledu to nie ma sie czym martwic.
    Zmien ta ktara siedzi w kodzie bledu.

    0
  • #19 08 Kwi 2007 13:54
    manticore
    Poziom 11  

    W moim przypadku wymiana lambdy pomogła. Terzaz sonda pracuje w pełnym zakresie napięć 0V-1V. Rzeczywiście przy gwałotownym dodawaniu gazu napięcie lata w pełnym zakresie. Przy przytrzymaniu na pewnych obrotach stabilizuje się między 0,8 a 0,9V.
    Niestety w Agili wymiana pierwszej sondy to sporo pracy. Trzeba odkręcić zderzak, czarną osłonę wyjąć rurkę do miarki oleju i odkręcić srebrną osłonę kolektora. Potem to już tylko przepiłować oczkowy klucz 22 tak aby dał się przełożyć przez kabelki i do dzieła. Cała robota to około 1,5 godziny ( przy braku wprawy ) Sonda Bosch z allegro 140zł ( Oploska też bosch z tym samym numerem w sklepie Opla 630zł ). Mam zdjęcia z prac - więc jak ktoś będzie potrzebował niech pisze.

    Pozdrawiam i dziękuje za rady.

    0
  • #20 26 Lut 2012 19:47
    bizon_126
    Poziom 29  

    Witam odgrzewam temat bo mam podobny problem mianowicie brak masy na sondzie lambda
    Założyłem nawet temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2232025&highlight= ale nikt nic nie pisze
    Czy dla testów mogę podłączyć masę sondy do masy silnika odcinając masę sterownika??
    Czy jeśli winny jest sterownik silnika czy da się wymienić dany tranzystor bez konieczności wymiany całego sterownika?
    Mam znajomego elektronika który naprawia układy technologii w SMD[sterowniki maszyn, sporadycznie RTV]
    Błagam o pomoc
    Czy naprawdę nikt nie może mi pomóc?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Dodam ze akcja toczy się w Corsie C silnik z10exp

    0
  • #21 26 Lut 2012 20:00
    manticore
    Poziom 11  

    A jak sprawdziłeś że masa została przerwana wewnątrz sterownika ?
    Może sama sonda wewnątrz ma uszkodzoną masę.
    Chcesz podpąć kabelek masy od sondy bezpośrednio do minusa akumulatora a kabelek idący do sterownika przeciąć ? (to raczej nie jest dobry pomysł to jest elektronika i nie wiadomo jak zachowa się układ wejściowy obyś nie spalił modułu)
    Jeżeli wiesz na 100% że masa się nie zamyka w sterowniku to posiadając rozpiskę pinów złącza gdzie jest wpięta lambda to elektronik znajdzie przerwę i ją naprawi. Nie rozbierałem modułów od Opla to nie wiem, ale słyszałem że niektóre firmy zalewają je tak żeby były odporne na wilgoć i są nierozbieralne.

    0
  • #22 26 Lut 2012 20:09
    bizon_126
    Poziom 29  

    Podmieniałem inną sondę i jest dokładnie to samo a sonda jest sprawna
    Nie będę przecinał oryginalnej wiązki ale mam drugą sondę z oryginalna wtyczka opla która jest właśnie połączona zaciskami i właśnie tak bym odłączył masę sondy
    Sprawdzałem we wtyczce miernikiem do masy i jest nieskończenie duży opór
    Komputer w parametrach wyświetla sonda 1 obwód otwarty

    0
  • #24 27 Lut 2012 20:22
    bizon_126
    Poziom 29  

    Sonda obecnie jeździ NGK [na gwarancji jeszcze] ale mam drugą dobrą z wtyczką wygląda jak oryginalna tylko że nie jest ona GM i tę właśnie wykorzystam do testów
    Standardowa 4 przewodowa
    2 białe-grzałka
    Szary-masa
    czarny-sygnał
    Mam nadzieję że nic się nie sfajczy i bierzesz odpowiedzialność za swoją wypowiedź bo potrzebuje auta na co dzień do pracy

    1
  • #25 10 Cze 2014 09:40
    alankedzior
    Poziom 10  

    Witam pacjentem jest Zafira z silnikiem 1.8 16V z 2003r.

    Objawy: Wysokie obroty na ssani wraz z falowaniem
    Szarpanie silnikiem i brak mocy w przedziale 800~1900 obr/min

    Sprawdzone zostało:

    Podmieniane cewki m.in Valeo
    Wymienione świece NGK
    Czujnik położenia wałka rozrządu
    Ustawiony poprawnie rozrząd
    Podciśnienia
    Nieszczelności wyeliminowane
    Przepustnica wyczyszczona na lusterko i drożna.
    Reset ustawień wyuczonych

    Sprawdzone przejścia do Ecu z Cewki, Przepływomierza, Sond, Przepustnicy


    Komputer głównie zgłaszał Czujnik wałka rozrządu i sondę raz też czujnik spalania stukowego.

    Okazało się, że na Sondzie 1 brakowało masy, a sonda była uszkodzona. Obecnie masa jest podana na krótko z aku i założona jest nowa sonda NGK.

    Objawy jak występowały tak występują.

    0
  • #27 10 Cze 2014 10:27
    alankedzior
    Poziom 10  

    Obecnie zaświecił stukowego, niekiedy wywala wałek

    0
  • #29 10 Cze 2014 10:31
    alankedzior
    Poziom 10  

    Podejrzewasz jakąś masę ? jest to do ominięcia ?

    0
  • #30 10 Cze 2014 10:32
    dafit906
    Poziom 26  

    sterownik/ecu/komputer silnika do naprawy

    1