Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Octavia 1.9TDI, zawór przy turbinie, N75, błąd 17965

markom 02 Cze 2007 22:11 107031 38
  • #1 02 Cze 2007 22:11
    markom
    Poziom 19  

    Jak powinien zachować się zawór przy turbinie w Octavi 1,9 TDI 110KM sterowny podciśnieniowo przez N75 po zapaleniu silnika??? Czy po zapaleniu jego dzwignia ma się przesunąć na dół czy ma pozostać w pozycji jak po zgaszeniu silnika??? U mnie jest tak że na wyłączonym silniku dzwignia jest u góry następnie po zapaleniu minimalnie przesuwa się w dół ok 2mm. Gdy go przygazuję porusza się nieznacznie w tym samym przedziale. Jeśli do wężyka od zaworu przy turbinie podłączę strzykawkę zrobię podciśnienie to dzwignia porusza się w przedziale ok 3cm. Pytam o to dlatego, iż czasami silnik przechodzi w tryb pracy awaryjnej w wyskakuje błąd: 17965-przekroczone w górę ciśnienie doładowania. Co robić????????

    3 29
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 02 Cze 2007 22:28
    przemek_raq
    Poziom 14  

    Tutaj masz opisaną zasadę działania N75
    Octavia 1.9TDI, zawór przy turbinie, N75, błąd 17965

    Być może problem są zapieczone kierownice turbiny, zobacz w jakim przedziale porusza się to ramię które jest zaznaczone czerwonym kolorem na zdjęciu
    Octavia 1.9TDI, zawór przy turbinie, N75, błąd 17965
    powinno to być ok 3 cm i powinna ona chodzić z pewnym oporem ale płynnie. Problemem mogą być również nieszczelności na wężykach. Można również zmierzyć napięcie i rezystancję na zaworku, podaj mi oznaczenie silnika i rocznik, powinienem mieć wartości wzorcowe to Ci je podam.

    Pozdrawiam

    3
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 02 Cze 2007 22:31
    markom
    Poziom 19  

    Kiedyś nie mogłem nim poruszać ale rozruszałem je stopniowo i teraz nawet przy pomocy strzykawki rusza się ok 3 cm

    Dodano po 1 [minuty]:

    rocznik grudzień 2000 oznaczenie na silniku ASV

    Moderowany przez Błażej:

    Regulamin pkt 11. Popraw tytuł wątku!

    0
  • #4 03 Cze 2007 00:42
    roberto123456
    Poziom 15  

    Podłacz wężyk bezpośrednio bez zaworu i zobacz czy dalej wchodzi.

    0
  • #5 03 Cze 2007 07:59
    markom
    Poziom 19  

    A w jakiej pozycji ma sie znajdować po zapaleniu silnika jesli po wyłączeniu jest u samej góry???

    0
  • #6 03 Cze 2007 08:41
    rx7hew
    Poziom 16  

    Silnik na wolnych obrotach ma otworzony max przepływ przez turbine spalin, pozniej przy zwiekszaniu predkości obrotowej powinna się turbina przymykać w zależności od potrzeb, jeżeli ten zaworek nie działa silnik bedzie wchodzoł w tryb pracy awaryjnej. W pierwszej kolejności sprawdz wszystkie wężyki podciśnienia i węże od turniny do kolektora dolotowego czy są szczelne.

    1
  • #7 03 Cze 2007 09:29
    roberto123456
    Poziom 15  

    Jeśli po zgaszeniu jest u góry to po zapaleniu musi być w dole

    0
  • #8 03 Cze 2007 10:01
    markom
    Poziom 19  

    U mnie po zapaleniu przesuwa sie w dół ale ok 3mm to raczej troche mało, zwłaszcza że jego droga działania to ok 3cm. A jaka wartość podciśnienia jest w tym wężyku do tego siłownika przy turbinie??? bp moze podciśnienie jest za małe :(

    0
  • #9 03 Cze 2007 14:03
    rx7hew
    Poziom 16  

    Jeśli jest sterowany podciśnieniowo to po odpaleniu zawór musi turbine całkiem otworzyć, jeśli jest sterowany ciśnieniem wytwarzanym przez turbine to w czasie pracy ma sie przesuwać.

    1
  • #10 03 Cze 2007 21:05
    markom
    Poziom 19  

    przedmuchalem N75 i zawór przy turbinie zaczą sie poruszac n dół po zapaleniu, ale gdy dodaje gazu na luzie nie zmienia swojej pozycji... czy to normalne???

    1
  • #11 03 Cze 2007 21:56
    rx7hew
    Poziom 16  

    Przy maksymalnym naciśnięciu pedału gazu i przytrzymaniu powinien sie poruszyć, w przeciwnym razie turbina zacznie wytwarza ć za duże ciśnienie i wejdzie znowu w tryb awaryjny

    2
  • #12 04 Cze 2007 08:46
    markom
    Poziom 19  

    A co może być przyczyna że nie chce się poruszyć pod wpływem np. wciśnięcia pedału gazy?? Dodam iż po wyłączeniu silnika zawór sam wraca w górne położenie

    -1
  • #13 04 Cze 2007 09:51
    jarecki04
    Poziom 25  

    Sprawdz zawór N75 czy pracuje i czy przymyka powietrze

    2
  • #14 11 Maj 2009 11:59
    odorek
    Poziom 9  

    Czy ktoś mi może pomóc jak sprawdzić czy ten zawór N75 jet sprawny?
    Jak to sprawdzić ? auto to Passat 2004 rok 1.9 TDi

    3
  • #15 17 Maj 2009 19:08
    Michał_Z
    Poziom 10  

    to jest zwykły elektrozawór pneumatyczny. Podłączasz zasilanie 12V np z akumulatora i odcina lub otwiera przepływ powietrza. Wystarczy dmuchnąć i wiesz czy jest przepływ czy nie

    2
  • #16 18 Maj 2009 06:47
    Sztomel
    Poziom 34  

    markom, zaworek N75 zostaw na razie w spokoju - sprawdź szczelność wężyków podciśnienia bo skoro siłownik poruszający łopatkami zmiennej geometrii turbiny przesuwa się tylko w granicach kilku milimetrów a zasysany strzykawką 2-3 cm to masz nieszczelne wężyki podciśnienia i zawór nie jest w stanie utrzymać wymaganego podciśnienia, sprawdzić na szczelność należy wszystkie wężyki zarówno te wchodzące i wychodzące z N75 jak i N18 oraz do akumulatora podciśnienia (duża okrągła czarna kula) a najlepiej jak wymienisz te wężyki na silikonowe tylko zwróć uwagę, że nie wszystkie mają taką samą średnicę wewnętrzną, jedne mają 3,2 mm a inne 4 mm.

    2
  • #17 06 Cze 2009 20:06
    pawelnow1966
    Poziom 10  

    mam podobny problem w VW golf3 1,9 tdi ,brak mocy powyzej 3000 obrotow, rzecz w tym ze po przygazowaniu na postoju, wchodzi normalnie w obroty i wszystko wraca do normy.

    2
  • #18 06 Cze 2009 21:39
    pablobau66ck
    Poziom 12  

    witam wszystkich i podłącze sie do tematu choc to moj pierwszy post.Ja proponowal bym sprawdzic siłownik podcisnieniowy sterujący turbiną.Ostatnio mialem taki przypadek ze znajomy jezdzil po roznych majstrach ktorzy kasowali pieniądze i kazali wymieniac zaworki węzyki itp.Usterka byla dziura w grubym węzu od turbiny do interkulera a w rezultacie caly silownik ruszający turbiną byl zawalony olejem i nie mial miejsca by sie ruszyc. Po wyplukaniu go vag com pokazal za małe cisnienie doladowania choc auto nie przechodzilo w tryb awaryjny i wtedy jeszcze okazala sie ta nieszczelnosć w układzie turbina-intercoller. P wymianie kawalka węzyka auto do dzis zrobilo juz kilka tys km i smiga bezproblemowo.Pozdrawiam

    0
  • #19 01 Lis 2009 21:10
    mizu
    Poziom 11  

    Koncepcja pablobau66ck spodobała mi się. Siłownik (grucha) b.slabo rusza sztangą jak ciągne powietrze ustami przez wężyk. Ręką też nie mogę tego ruszyć. Czy to normalne? Spróbuje strzykawką ale jak kupie większą. Jak wyczyścić tą gruchę? Pewnie najpierw trzeba by z kanału ją wyciągnąć a potem rozebrać. Dobrze myślę?

    -1
  • #20 02 Lis 2009 10:54
    roberto123456
    Poziom 15  

    Raz to czyściłem,nie wiem czy warta skorka za wyprawkę.One rdzewieją w srodku.

    2
  • #21 02 Lis 2009 13:11
    Sztomel
    Poziom 34  

    Gruchy nie rozbierzesz (bez uszkadzania jej łączenia) bo jej dwa elementy są łączone poprzez zaprasowanie kołnierza je łączącego, trzeba gruchę dokupić osobno, są dostępne na aukcjach - nie rzadko właśnie one powodują niemożność ruszenia łopatkami zmiennej geometrii mimo prawidłowo pracującej zmiennej geometrii w turbinie.

    1
  • #22 17 Cze 2010 16:51
    Brutal123
    Poziom 11  

    Witam mój problem z TDi-kiem (passat b5 2000r. 1.9 85KW) wygląda następująco . Czasem coś mu odbija i chyba wchodzi w tryb awaryjny(i wtedy strasznie muli ) , jak się go zgasi i odpali to znów jest ok . Co to może być ? Ten zaworek podciśnieniowy (chyba N75) zmieniłem na używkę ze szrotu i dalej to samo . Da się go sprawdzić na "sucho" ? Ja robiłem tak że dmuchałem w króciec ATM i wtedy z lekkim oporem otwierał się przelot do OUT a jak podłączyłem 12V to już nie szło dmuchnąć . Czy tak powinno być ? Czy jak się poda podciśnienie do VAC (np. pociągnie ustami przez wężyk ) to przelot ATM->OUT powinien się otworzyć ? bo już głupi jestem jak to ma działać .

    4
  • #23 17 Cze 2010 17:11
    Sztomel
    Poziom 34  

    Jeśli chodzi o sprawdzenie działania N75 w Twoim przypadku kolego *Brutal123* to jest tak, że bez podania 12 na elektrozawór powinieneś zasysać bez problemu powietrze przez króciec VAC przy jednoczesnym zatkaniu palcem króćca ATM - wtedy powinien być swobodny przepływ zasysanego powietrza między OUT a VAC;
    jeśli podasz 12 V na N75 to przy zasysaniu powietrza przez króciec VAC powinien być tylko swobodny przepływ pomiędzy VAC a ATM (przy zatkanym palcem króćcu OUT) - jeśli tak jest to N75 jest sprawny a jeśli nie to albo jest zabrudzony wewnątrz albo uszkodzony elektrycznie - pomiar rezystancji przy sprawnej cewce pomiędzy pinami N75 powinien się zawierać w zakresie 14-20 Ω. Oczywiście problem wcale nie musi tkwić w N75, dobrze byłoby gdybyś przynajmniej wiedział czy turbo przeładowuje czy niedoładowuje ale stawiam na przeładowanie a wtedy trzeba sprawdzić ręką w jakim zakresie i z jaką swobodą daje się przesuwać sztanga siłownika podciśnieniowego sterująca kątem natarcia kierownic spalin zmiennej geometrii turbosprężarki.

    4
  • #24 18 Cze 2010 00:13
    Brutal123
    Poziom 11  

    Dzięki *Sztomel*za szybką odpowiedź . Postanowiłem narysować jak to według mnie wygląda u mnie :D Jeśli coś jest źle na tym rys. to od razu piszcie to poprawie.

    Octavia 1.9TDI, zawór przy turbinie, N75, błąd 17965

    Czy zawory N75 i N18 można przedmuchać sprężarką ( każdy króciec ) nic się w nich nie uszkodzi ? Jakie są objawy uszkodzenie N18 ? Z tym przeładowaniem to trafiłeś bo niedawno intercooler rozsadziło więc wygląda na to że przeładowuje . Do tej sztangi ciężki dostęp jest ale jak zassałem wężykiem to chodzi tylko ile to ciężko określić coś koło 2cm .

    Edit:
    schemat poprawiony powinno być ok

    2
  • #25 18 Cze 2010 00:59
    Sztomel
    Poziom 34  

    Brutal123 napisał:
    Postanowiłem narysować jak to według mnie wygląda u mnie :D Jeśli coś jest źle na tym rys. to od razu piszcie to poprawie.


    Co do schematu to są pewne małe niedociągnięcia :
    schemat podciśnień dotyczy sterowania turbosprężarki ze zmienną geometrią bo taka występuje w silniku 1.9 TDI o mocy 115 KM czyli 85kW więc nie ma tam zaworu Wastegate a za to jest siłownik podciśnienia, który porusza dźwignią ustalającą kąt natarcia kierownic spalin w części gorącej turbosprężarki (od strony wydechu) - wiem, wzorowałeś się na schemacie z rysunku załączonego we wcześniejszym poście ale ten schemat dotyczy sterowania zwykłą turbiną z zaworem wastegate bo taka występuje w silniku 1.4 TDI więc tamten schemat jest zupełnie inny.
    klapa gasząca zawsze znajduje się przed zaworem EGR czyli od strony intercoolera a nie za EGR,
    pomyliłeś na tym rysunku pompę podciśnienia ze zbiornikiem podciśnienia (ich opis),
    pominąłeś zaworek jednokierunkowy, który występuje pomiędzy N239 a N75,
    zaznaczyłeś czarną elipsę jako N239 a kwdrat z iksem w środku opisałeś jako elektrozawór (nie wiadomo jaki, drugiego poza N239 od klapy gaszącej już nie ma),
    ponadto z pompy podciśnienia nie wychodzą dwa króćce z podciśnieniem osobno na N75 i osobno na N18 tylko jeden do serwa hamulców a z niego idzie trójnikiem podciśnienie na elektrozawory, pominąłeś również wyjście do serwa hamulców.
    Wkleję Ci tu mój skromny/uproszczony schemacik i na jego podstawie możesz poprawić własny :
    Octavia 1.9TDI, zawór przy turbinie, N75, błąd 17965

    Co do przedmuchiwania elektrozaworów kompresorem to osobiście nie polecam - jak chcesz to rób to na własną odpowiedzialność (można rozerwać gumową uszczelkę wewnątrz elektrozaworu) a jeśli chodzi o sprawdzenie N18 to sprawdza się go tak samo jak to opisałem przy N75 i rónież ta sama wartość rezystancji na pinach. Jeśli zakres skoku sztangi wynosi 2 cm to jest zupełnie prawidłowy ale pod warunkiem, że sztanga przesuwa się dynamicznie i bez zacięć a skoro u Ciebie sterownik generuje błąd 17965 to jednak sztanga nie pracuje jak trzeba. Gdybyś wkleił log dynamiczny grupy 011 (wskazane są w nim wartości obrotów silnika, ciśnienia doładowania zadanego, ciśnienia doładowania rzeczywistego i wartości w % impulsu sterującego otwierającego przelot pomiędzy kanałami OUT i ATM w N75) byłoby wtedy widać ile rzeczywiście pompuje turbo i na ile jest otwierany N75.

    4
  • #26 18 Cze 2010 10:01
    Brutal123
    Poziom 11  

    Sztomel napisał:

    Co do schematu to są pewne małe niedociągnięcia :

    Fakt trochę namieszałem jak znajdę chwile to to poprawie , niektóre elementy pominąłem dla uproszczenia (np.serwo) rysunku. Czyli w sumie czym się różni Wastegate od tego zaworu co mam ? dzisiaj go odkręciłem i sztanga nie chodzi zbyt płynnie , "trzyma" ją w dolnym położeniu dopiero jak się mocniej pociągnie to przeskoczy go górnego . Jak to naprawić,tylko wyjęcie całego turbo i wyczyszczenie załatwi sprawę? Próbowałem to rozruszać ale raczej nic z tego nie będzie ... A jeśli już wyjmować turbo to co będzie potrzebne do tego ? Pewnie uszczelki nowe by się przydało założyć ?

    0
  • #27 18 Cze 2010 11:16
    carrot
    Moderator Samochody

    Cytat:
    czym się różni Wastegate od tego zaworu co mam

    Nie masz zaworu upustowego, tylko kierownice zmieniające kąt natarcia spalin na wirnik sprężarki

    0
  • #28 18 Cze 2010 11:47
    Sztomel
    Poziom 34  

    [quote="Brutal123"]

    Sztomel napisał:

    Czyli w sumie czym się różni Wastegate od tego zaworu co mam ? dzisiaj go odkręciłem i sztanga nie chodzi zbyt płynnie , "trzyma" ją w dolnym położeniu dopiero jak się mocniej pociągnie to przeskoczy go górnego . Jak to naprawić,tylko wyjęcie całego turbo i wyczyszczenie załatwi sprawę? Próbowałem to rozruszać ale raczej nic z tego nie będzie ... A jeśli już wyjmować turbo to co będzie potrzebne do tego ? Pewnie uszczelki nowe by się przydało założyć ?


    wklej jakieś fotki co odkręciłeś i co się zacinało bo domyślam się, że odkręciłeś siłownik podciśnieniowy przy turbosprężarce czyli tę gruszkę z wychodzącą z niej sztangą i czy to ta sztanga się zacinała w gruszce ?

    1
  • #29 18 Cze 2010 12:00
    Brutal123
    Poziom 11  

    Sztanga w gruszce chodzi płynnie , coś w turbawce trzyma jak pociągam za sztangę .

    EDIT :
    Postanowiłem rozebrać turbinę i przeczyścić kierowniczki . Cały odrdzewiacz poszedł ale udałą się ją wyjąć i tu pojawił się problem gdyż samej turbiny nie mogę rozdłubać , nie chce się rozejść . Macie jakiś sposób na to ?

    0
  • #30 19 Cze 2010 18:29
    JANUARY111
    Poziom 14  

    Podgrzej palnikiem i sama wyskoczy

    1
  Szukaj w 5mln produktów