Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

odlaczenie "-" od akumulatora w czasie instalacji

24 Paź 2007 14:01 4450 14
  • Poziom 12  
    witam
    w instrukcji przeczytalem ze nalezy odlaczyc klamre "-" od akumulatora na czas podlaczania radia zeby uniknac spiec, czy jest to konieczne ??
    pozdrawiam
  • Poziom 24  
    Konieczne nie jest - ale lepiej nie babrac sie z elektronika pod napieciem. Wysilek niewielki (odlaczenie znaczy sie), a nie bedzie ryzyka ze uszkodzisz sprzet. Chyba ze radio masz niekosztowne i mala strata, a odlaczenie jest dla Ciebie jakims prioblemem (np. nie chce Ci sie ustawiac od nowa zegara :) )
  • Poziom 12  
    nie jest :D pytalem czy to konieczne,
    mam problem z instalacja tego radia, stare jest podlaczone nie kostka a przewodami zwyczajnie i do zasilania jest podlaczone tak:
    jeden przewod czarny do przewodu z samochodu, i dwa czerwone do jednego czerwonego z samochodu i mam takie pytanie bo w radyjku mam czerwony acc czarny od masy i taki zolty ktory powinien byc podlaczony caly czas zeby ustawienia i godzina sie nie kasowaly, gdzie go podlaczyc ? tam gdzie byly wpiete te dwa ze starego radia ?? tam jest wlasnie 12v tylko nie wiem czy caly czas czy tylko po przekreceniu kluczyka, ide zaraz z miernikiem sprawdze
    prosze o odpowiedz
  • Poziom 43  
    Prawidłowo powinno się odłączać akumulator przed każdą pracą przy instalcji auta, po zakończeniu czynności powinno się jeszcze raz sprawdzić poprawność połączeń przed założeniem klemy. Założenie jest takie że każde zwarcie, zaiskrzenie styków może np odpalić airbagi, komputer rejestruje błędy... Z praktyki jak się ma pewnę wprawę można nie odłączać. Samo odłączenie klemy jest dość zdradliwe, zaiskrzenie klemą przy podłączaniu i odłączaniu może również spowodować zakłócenia i błędy w komputerze. Jest też jedno przeciw, odłączenie akumulatora potrafi zablokować niektóre (nie ma ich wiele) auta a komputer silnika przechodzi w tryb adaptacji i najczęściej uczy się od nowa silnika. Wymaga to pewnej prostej procedury (odpalenie na zimnym, praca przez 10-15min i przejechanie 10-15km) która nie jest niczym sygnalizowana ale wpływa na pracę silnika.

    SławeK
  • Poziom 24  
    Wiec juz wiesz - mozesz odlaczac - albo nie :)
    Ja przy odlaczaniu radia raczej sie nie bawie w kleme - ale gdy odlaczalem komputer - wolalem juz odlaczyc zasilanie, szkoda by go bylo. Jesli nie odlaczysz - musisz jednak uwazac, czasami niechcacy zetknie sie nie to co trzeba i mozna sobie naszkodzic. Zwlaszcza jesli masz nie na kostce, a na drutach.
    Co do tego jak masz podlaczyc. Podejrzewam ze stare radio mialo kabel do masy, do podtrzymania (caly czas napiecie) i zasilajacy wlasciwy (do pracy, przez kluczyk) - a ktos sobie ulatwil, zwarl je oba i podlaczyl pod jedno -prawdopodobnie na tym czerwonym kablu napiecie jest caly czas. Ma to pewne plusy - mozesz sluchac radia nawet gdy nie przekrecisz kluczyka :) I z pewnoscia prosciej.
  • Spec od car audio
    W wielu nowych autkach odłączenie akumulatora wiąże się z wizytą w serwisie i kasowaniem błędów. A nieodłączanie niesie ryzyko poważnych uszkodzeń nie tylko podłączanego sprzętu ale i sterownika silnika. Wybieraj co jest lepsze ;).
  • Poziom 10  
    Ja tam jakoś nigdy nie odłączałem akumulatora i jako tako nawet jeszcze mi wszystko działa ale jak podłączałem to starannie i na samym końcu dopiero podłączałem czerwony kabel +12 tak żeby nic po drodze przy podłączaniu nie uszkodzić..
  • Poziom 33  
    Można jeszcze wyjąć bezpiecznik w obwodzie zasilania radia.
    Można wyjąć bezpiecznik z tyłu radia w kostce zespolonej.
    Oczywiście wyłączyć stacyjkę.
    Jak bezpiecznika nie ma to stosuję odłączanie pod napięciem ale po uprzednim połączeniu kabelkiem masy radia z masą samochodu, przy załączaniu też najpierw kabelek tymczasowy do masy (stosować na własną odpowiedzialność, ja nie miałem jak na razie kłopotów).
    W niektórych radiach ten kabelek jest fabrycznie na śrubę lub konektor z tyłu radia.
    Pzdr. N.
  • Poziom 12  
    podlaczylem juz i wszystko gra elegancko tylko mam pytanie teraz, gdzie podlaczyc przewod "mute" nie wiem wogole do czego on jest narazie sobie wisi zaizolowany
  • Poziom 43  
    Mute to wyciszanie z zestawu głośnomówiącego telefonu. Czasem warto sobie to wyprowadzić na podręczny przycisk do masy. Gdy coś się dzieje na drodze to szybko wyciszysz radio.

    SławeK
  • Poziom 17  
    djlj24 napisał:
    W wielu nowych autkach odłączenie akumulatora wiąże się z wizytą w serwisie i kasowaniem błędów. A nieodłączanie niesie ryzyko poważnych uszkodzeń nie tylko podłączanego sprzętu ale i sterownika silnika. Wybieraj co jest lepsze ;).

    Nie spotkałem jeszcze takiego auta.
    W każdym samochodzie można odłaczyć akumulator i nie powoduje to wyświetlania żadnych błędów, może faktycznie wystąpić chwilowa adaptacja modułów. Szanuję pana dorobek, ale trzymajmy się faktów.
    Znacznie groźniejsze jest odpinanie złącz, kostek i wyciąganie bezpieczników podczas przekręconego zapłonu, lub pracy silnika.
    Wtedy właśnie najprędzej można dorobić sie wymagających kasowania kosztownych błędów.
  • Spec od car audio
    Mercedes CLK pisałem o tym w dziale o samochodach. Odłączenie akumulatora powoduje zblokowanie tylnego modułu elektronicznego. Powinien sam się odwiesić ale ze względu na wadę fabryczną większości serii jeżeli kilka lat minie od daty produkcji to już się nie odwiesza i jedynie serwis Mercedesa to robi (i dobrze o tym wiedzą). Sprawa jest o tyle dziwna, że po takim zwisie nie działają kierunkowskazy, światła awaryjne (to już głupota), otwieranie bagażnika i wszystko to co jest opisane w instrukcji jako posiadające bezpiecznik elektroniczny.
    Podobnie w pewnym roczniku Toyoty - odłączenie akumulatora powoduje problem z późniejszym rozruchem - ale to później w przeciwieństwie do Mercedesa poprawili.
  • Poziom 12  
    chcialem zapytac jeszcze czy moge podlaczyc pod radio tube ?
    mam taka dibeisi i sobie lezy nieuzywana, podlaczone mam 3 glosniki w samochodzie bo jeden pierdzial strasznie i zamiast tego jednego chcialem podlaczyc tube, czy jak glosniki te z drzwi i tuba beda mialy tyle samo ohm i zrobie zwrotnice do niej to moge ja podlaczyc tak zeby nic nie spalic ? to pogra jakies 2 tygodnie ? bo docelowo maja byc hertz'e na przodzie, z tylu nic i zadnych subwooferow, ta tube bym wyjal jak bym kupil juz glosniki na przod i wyciszyl drzwi
    pozdrawiam i dzieki za pomoc
  • Poziom 43  
    Nie kombinuj jak koń pod górę, poczekaj, zbieraj grosz, kup normalne głośniki i zamontuj jak należy.
    Bo kombinując niewiele zyskasz a uszkodzić możesz więcej. W sumie jeśli impedancja głośnika jest odpowienia to nic nie stoi na przeszkodzie ale z popranością to nie ma nic wspólnego.


    SławeK
  • Poziom 13  
    Co do akumulatora odłączać czy nie , to wszyscy macie po części racje.
    Nie ma jednej prostej recepty, tak jak nie ma jednego prostego auta.
    Wydaje się, że im mniej ingerujemy w oryginalną instalację auta tym lepiej. Dlatego warto wymieniać się wiedzą i doświadczeniem.