Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik drogi, pomiar przebytej drogi.

24 Sty 2008 13:57 4681 14
  • Poziom 17  
    Witam. zwracam się do Was z nastepujacym pytaniem.
    Chodzi o czujnik, który mierzy przebytą drogę (mniemam, że jest to ten sam, który jest podpięty do prędkościomierza).
    Domyślam się, że jego zasada działania jest następująca:
    co jakąś określoną drogę ten czujnim daje sygnał "1" i wtedy wiadomo jaka została przebyta droga. jest to wykorzystywane np. w komputerach pokładowych.
    Moje pytanie jest następujące:
    Co ile metrów czujnik ten daje ten sygnał? jest to uniwersalne? Instrukcja mojego auta mnie tego niepodaje. i czy jest to "1" tak jak przypuszczam, czy też jest to "0" ?
    Znających temat proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Wszystkoi zależy w jakim samochodzie.
    - są impulsatory umieszczone w liczniku, napęd licznika linką. Przykład: Opel Astra F
    - są impulsatory umieszczone przy skrzyni i licznik elektroniczy, brak linki. przykład: Daewoo Lanos
    - impulsy drogi / prędkości są wytwarzane przez moduł ABS. przykład: Opel Omega B

    Impulsy drogi są to zwykle impulsy prostokątne, ich ilość na metr (kilometr) jest różna i zależy od samochodu. Sporykane wartości to np 16000 impulsów na kilometr.

    W noszych autach sygnał przebytej drogi generowany jest przez moduł ABS i wpuszczany w postaci komunikatów w magistralę CAN. W zasadzie chyba we wszystkich współczesnych autach z CANem tak jest. Z tym, że gdzieniegdzie w CANowatych autach ten sygnał czasem wystepuje też w impulsowej formie..
  • Poziom 17  
    Cześć.
    Dziękuję Ci za odpowiedź.
    Właśnie chodziło mnie o takie dane, że tyle a tyle obrotów na kilometr. jednakże pewnie niekażdy samochód ma tak samo.
    ja mam Fiata i nie wiem w którym miejscu to jest. Ale może podjadę do mechaników w ASO i może będa mieli dokładne dane: gdzie jest umieszczone i ile obrotów na kilometr.
    Bo te 16000 to rozumiem, że nie jest to reguła?
    Dodam, ze nie mam układu ABS, czyli szukać raczej przy skrzyni czy przy prędkościomierzu?
    Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Oczywiście że nie reguła, różne wartości występowały nawet w tych samoch modelach.
    ASO pewnie nie będą wiedzieli ile impulsów. Ale łatwo sobie sprawdzić: oscyloskop ewentualnie diodka LED ewentualnie jakiś licznik czy program na mikrporocku i kręcenie kołem....
    Napisz jaki to samochód dokładnie to może coś będzie wiadomo.
  • Poziom 17  
    No właśnie już zaczynam kombinować w jaki sposób to sobie precyzyjnie sprawdzić...
    Albo oscyloskop albo dioda i zliczanie...
    Muszę tylko wiedzieć, gdzie czujnik jest.
    Auto to Fiat Siena rocznik 1998.
    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    W sienach z 1998r tylko w 1.6 16V jest czujnik prędkości, 1.4 go nie posiada. Czujnik jest przy skrzyni biegów, na obudowie mechanizmu różnicowego. Stała tego czujnika to 16 impulsów na metr czyli 16000 na kilometr. Amplituda sygnału 12V...
  • Poziom 12  
    Witam wszystkich ! Myślę że w dobrym miejscu zadam pytanie w sprawie prędkościomierza i licznika kilometrów w astrze !,7 D z roku 2004. Otóż z czego licznik prędkości odczytuje jaką prędkością jedziemy ??? We wszystkich postach, które czytałem jest napisane że sygnał jest brany z elektroniki pompy ABS-u. Ale w tym przypadku problemy pojawiły się po awarii alternatora-- zaczął rozładowywać akumulator. Po naprawie alternatora licznik kilometrów jest "ciemny" a prędkościomierz "martwy". Czy jest to możliwe że ten sygnał jest w tym autku brany z alternatora ??? Proszę o konkretylub jakieś sugestie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Dlaczego piszesz że " moja koncepcja " jest niedorzeczna?? Przecież wyraźnie napisałem --- Czy jest to możliwe że ten sygnał jest w tym autku brany z alternatora ??? Dlaczego tak zadane pytanie uznałeś za moją koncepcję ??? Przecież wcześniej też był napisany tekst --- nie czytałeś go??
    Dodam że wszystkie pozostałe wskaźniki i kontrolki działają prawidłowo -- obrotomierz też prawidłowo pokazuje obroty silnika. Wygląda na to że zasilanie licznik ma. Jaka i gdzie jest przyczyna takiego stanu rzeczy??? Prosiłbym mniej uszczypliwości a więcej wiedzy przekazać--- jeśli takową się posiada. Nie po to pytam żeby żeby ktoś wytykał mi jakieś niedoskonałości językowe. A takim stwierdzeniem --- "elektryka do sprawdzenia" -- to pomogłeś - zasłużyłeś kolego Art.B na wieeelkie dzięki !
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Co do ciemnego wyświetlacza to sprawdź żarówkę w liczniku i czy nie jest czasem ściemniacz ustawiony na minimum.
    https://www.youtube.com/watch?v=QYDzyxcUovY
    Co do nie pokazywania prędkości to trzeba sprawdzić czujnik na przednim lewym kole.
    Masz ABS w tym aucie?
  • Poziom 12  
    Tak ---jest ABS i jest sprawny ! --to znaczy ziała -- pedał hamulca podbija.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ciemny wyświetlacz --- to mialem na myśli okienko z liczydłem kilometrów
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Sprawdź żarówkę w liczniku.
    Trzeba podpiąć interfejs i zobaczyć czy licznik widzi prędkość auta.
  • Poziom 12  
    Masz na myśli sprawdzenie w czasie jazdy czy z kół jest pomiar prędkości obrotowej poszczególnych kół --tak ? Mam skaner i zrobię to jutro. Już chyba łapię o co chodzi ----nalezy ustalić czy sygnał z kół widzi komputer. Jeśli wyjdzie że z któregoś koła nie widzi prędkości to może to być powodem nie wyswietlania prędkości i liczenia kilometrów przez elektronikę modułu ABS-u. Dobrze myslę ?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Jeżeli masz ABS to gdyby jedno z kół nie podawało sygnał to paliła by się lampka ABSu.
    Musisz sprawdzić czy licznik widzi prędkość w blokach pomiarowych i jeżeli to możliwe zrobić test licznika - czy rusza się wskazówka od prędkościomierza.
    Wtedy będzie wiadomo coś więcej.
  • Poziom 12  
    Ok -- napiszę po zrobieniu wszelkich pomiarów lub po znalezieniu przyczyny. dzięki za zainteresowanie i poswięcony czas.