Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

rozruch silnika 3-fazowego na 1-fazie a przebicie izolazcji

waldschwein 27 Lut 2008 01:43 6717 17
  • #1 27 Lut 2008 01:43
    waldschwein
    Poziom 9  

    Witam
    Mam następujący problem:
    Posiadam pompę próżnową BL-30 napędzaną silnikiem 3-fazowym 1.1 [kW] podłączonym na 1-fazę. Podczas rozruchu podłączone mam kondensatory o pojemności 200 [µF], natomiast na stałe jako kondensator pracy podłączony jest 40 [µF] (przed rozruchem silnika muszę wykonać ręcznie kilkadziesiąt obrotów wałem pompy). Czas rozruchu na kondensatorach rozruchowych (200 [µF]) dochodzi czasem do 10 [s] na jeden cykl powtarzany 3-4 razy aż pompa zaskoczy. Po załączeniu pompy, co nastręcza często kłopotów, wykonałem próbę na przebicie ponieważ wiedziałem że podczas rozruchu silnik dość mocno się grzał. Pierwsza wykonana próba wykazała napięcie pomiędzy obudową silnika a metalowym stołem warsztatowym na ok 7 [V], po kolejnych utrudnionych rozruchach wartość napięcia pomiędzy obudową silnika (pompy również) a stołem warsztatowym wzrosła do 20 [V]. Czy możliwe że obserwuję właśnie powstawanie przebicia silnika? Rozumiem że ten proces jest szkodliwy i może spowodować spalenie silnia i/lub porażenie elektrycznością. Jak temu zapobiec, aby nie skończyło się na wymianie silnika??? Proszę o pilną pomoc!!!

    0 17
  • Katalog Megger
  • #2 27 Lut 2008 04:19
    adams987
    Poziom 35  

    Napisz jakim miernikiem (o rezystancji 1MΩ/V czy 10kΩ/V) mierzysz to napięcie i ten stół to jest zero? a silnik nie ma na obudowie zera podłączonego ? czy na obudowie silnika jest podłączony ochronny? czy obudowa silnika nie jest w cale podłaczona?

    0
  • #3 27 Lut 2008 07:53
    kmicic25
    Poziom 12  

    Witam

    Czy nie jesteś w stanie zamontować tam jakiegoś sprzęgła???
    Np takiego od pilarki łańcuchowej (odśrodkowe chyba).
    Miałem coś takiego w betoniarce, była właśnie zasilana z trójfazowego silnika na jednej fazie. No i nieraz sama (pusta) nie chciała ruszyć.

    Łatwiej by było ruszyć tą pompę.

    Wydaje mi sie, że nie byłby potrzebny wtedy ręczny rozruch.

    0
  • #4 27 Lut 2008 10:33
    adams987
    Poziom 35  

    Czyli w czasie rozruchu razem jest 240µF? Może za dużo na rozruch a 40µF za mało na pracę? Doświadczalnie przeważnie dobiera się kondensator wielkości 70µF na 1kW do pracy i nieco więcej w czasie rozruchu. Więc jak masz możliwość podłączenia innego kondensatora pracy by łącznie w czesie pracy miały około 70-80µF i przy rozruchu ponad 100µF ale chyba 200 to już za dużo. Zbyt duży nie powoduje wzrostu mocy mechanicznej a powoduje większe wydzielanie się ciepła. Dobór to eksperyment , ale wartości orientacyjne znasz.

    0
  • #5 27 Lut 2008 11:00
    waldschwein
    Poziom 9  

    Nie mam pojęcia jaki opór na jednostkę napięcia ma miernik (to jakieś chińskie badziewie). Zero nie jest podłączone do obudowy, jest natomiast kabel zabezpieczający..., z tym że w mojej instalacji elektrycznej nie ma tego trzeciego kabla w gniazdku.... Fakt faktem, to że kiedy przyłożę zewnętrzną część dłoni do jakiegoś elementu pompy odartego z emalii i odtłuszczonego to czuć "łaskotanie". Jeśli chodzi o sprzęgło odśrodkowe to całkiem niezły pomysł, silnik nabierze obrotów a dopiero stopniowo przyjmie obciążenie pompy, z tym że ceny sprzęgieł są dość wysokie (na Allegro obecnie widziałem za 260 [zł] ale koło pasowe jest za duże, ja potrzebuję ok 65 [mm] a tu jest 128). Dla porównania za silnik na Allegro dałem 150 [zł] (3 fazy 1.1 [kW] i 1410 [rpm]).
    Na rozruch przyłączane jest łącznie 200 [µF], a potem do pracy pozostawiam 40 [µF]. W przypadku gdy na rozruch był wykonywany z mniejszą pojemnością to silnik słabiej ruszał (z obciążeniem), natomiast 40 [µF] w zupełności mu starcza podczas pracy, a napięcia między zaciskami są mniej więcej równe (w granicach 219 do 230 [V]). Spróbuję dowiedzieć się jaką oporność ma mój multimetr przy mierzeniu napięcia. A jeszcze pytanie, w jaki sposób można w jakiś prowizoryczny sposób wykonać podłączenie kabla zabezpieczajacego od silnika aby spełniał swoją rolę, skoro w gniazdku go nie ma? Może jakiś pręt w ziemię wbić? ;) Dzięki za odp. i proszę kontynuować co Koledzy poradzą.

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Lut 2008 11:34
    Robert Kaminski
    Poziom 25  

    Gniazdko bez styku ochronnego wyrzuć ,na to miejsce ze stykiem.Przewód PEN instalacji podłącz pod ten styk ochronny.
    Sprawdź połączenie,ciągłość przewodu PE do silnika i czy podłączony jest z obudową.
    Wiarygodny stan izolacji silnika ocenić można przez pomiar rezystancji izolacji przy napięciu 500V.
    Napisz czy ciężki rozruch silnika był zawsze.Bo może kondensatory są w złym stanie.
    Spisz z tabliczki znamionowej dane silnika.Bez tego ciężko dobrać pojemności.

    0
  • Katalog Megger
  • #7 27 Lut 2008 12:47
    kleki
    Poziom 28  

    Złociusieńki - po jedno, to nie mierzyłeś izolacji, tylko napięcie pomiędzy stołem, a napędem. Jak masz metalowy nieuziemiony stół, brak przewodu ochronnego do obudowy silnika to czego sie spodziewasz jak nie głupot na mierniku? Podepnij przewód ochronny pod silnik - to po jedno. Po dwa - do kontroli stanu izolacji służą specjalne mierniki np. MIC, czy IMI. Raczej na pewno tego nie mierzyłeś.

    Odnośnie grzania się silnika i trudnego rozruchu - po jedno : rozepnij sobie silnik, sprawdź czy uzwojenia mają równe rezystancje. Po drugie : poprawnie dobierz kondensator. Po trzecie - pompy próżniowe niestety z natury maja trudny rozruch. Może masz pompę próżniową łopatkową i zbyt dużą lepkość oleju?

    Jak skończą się możliwości to może warto zastanowić się nad falownikiem z wyjściem 3~ zasilanym z 1~? Cena spora jak do użytku domowego, ale za to jaki komfort...

    0
  • #8 27 Lut 2008 19:29
    waldschwein
    Poziom 9  

    Hmmmm, tylko po co mi gniazdko z bolcem skoro i tak w ścianie nie mam przewodu ochronnego? Chyba że podłączę pod bolec zero, czy tak można? Ciekawostką jaką odkryłem dziś jest to, że kiedy sprawdziłem napięcie pomiędzy obudową silnika a kablem fazy w gniazdku - to napięcie wyniosło ok 20-30 [V], natomiast pomiędzy fazą w gniazdku a stołem warsztatowym całe 230 [V], więc wniosek taki że stół mam dobrze uziemiony. Jeśli chodzi o zmierzenie rezystancji między stykami silnika to nie udało mi się to, prawdopodobnie ta funkcja w tym tanim multimetrze jest zepsuta, bo wskazania szaleją od wartości ujemnych przez 0 do dodatnich i odwrotnie..., chyba będę musiał się zaopatrzyć w nowy multimetr. Proszę napiszcze czy zero może być podłączone pod bolec ochronny w gniazdku i czy to jest bezpieczne, jak dostanę odpowiedź to jutro podłącze i zobaczymy, bo dziś w garażu zabrakło prądu :)
    Do Kolegi Roberta Kaminskiego:
    Kondensatory są w dobrym stanie, praktycznie nowe, a sam silnik to ASEA MT90S24-4; 1.1 [kW], izol. F, 1410 [rpm], cosφ = 0.78; γ 380-420 [V] przy 2.9 [A]; Δ 220-240 [V] przy 5 [A], silnik jest czysty i b. cicho pracuje.
    Do Kolegi kleki:
    Pompa BL-30P produkcji Tepro Koszalin jest pompą łopatkową dwustopniową oryginalnie pracowała z silnikiem 3~ 0.75 [kW], przepłukana była świeżym mineralnym olejem próżniowym a nastepnie zalałem ją tymże olejem. Pompa jak widać potrzebuje bardzo mocnego momentu rozruchowego, stąd taka pojemność kondensatorów i ręczne obracanie wałem pompy przed jej załączeniem, jeśli chodzi o falownik to zdecydowanie odpada, to zbyt drogie rozwiązanie...

    0
  • Pomocny post
    #9 27 Lut 2008 19:51
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeśli nie ma innej możliwości to może, a nawet powinno być, już wcześniej o tym pisano:

    Robert Kaminski napisał:
    Gniazdko bez styku ochronnego wyrzuć ,na to miejsce ze stykiem.Przewód PEN instalacji podłącz pod ten styk ochronny.
    Sprawdź połączenie,ciągłość przewodu PE do silnika i czy podłączony jest z obudową.

    0
  • #10 27 Lut 2008 20:34
    waldschwein
    Poziom 9  

    Dzięki tzok, PEN i PE to dla mnie nowe pojęcia :], ale już doczytałem i rozumiem sens zacytowanej przez Ciebie wypowiedzi.

    0
  • #11 27 Lut 2008 20:43
    kleki
    Poziom 28  

    Odnosnie gniazda to przyszyj przewod PEN (zero) do bolca,pozniej daj mostek z bolca do styku.Multimetrowi nie wierz w ciemno.Podejzewam,ze masz M830.Taki pokazal mi kiedys 30V miedzyfazowego na krecacym sie silniku klatkowym.Moze masz od kogo pozyczyc cokolwiek innego?Jak pozdejmujesz mostki z tabliczki zaciskowej i odepniesz wszystko z zaciskow to powinno dac sie pomierzyc rezystancje uzwojen.Ma byc rowna.Odnosnie falownika-mysle,ze uleczylby trudny rozruch urzadzenia.Wiadomo-cena odstrasza.Jeszcze taka uwaga-jak dzialalo,to szukaj usterki(wtyczka,kabel,kondensatory,silnik,wszelkie styki).Jak zawsze kulalo to szukaj jakiejs alternatywy(falownik,inny silnik).
    pzdr

    Wyslano z komorki wap.elektroda.pl

    0
  • #12 27 Lut 2008 20:57
    tzok
    Moderator Samochody

    PE - Protective Earth (uziemienie)
    N - Neutral (zero)
    L - Live (faza)

    W instalacji typu TN-S są osobne przewody PE i N, natomiast w instalacji TN-C jeden przewód, oznaczony jako PEN, pełni obydwie funkcje.

    0
  • #13 27 Lut 2008 20:58
    waldschwein
    Poziom 9  

    Dokładnie mam ten multimetr... badziewie M830B... dziś przy silniku wyczyściłem wszystkie styki, odtłuściłem, założyłem grubsze przewody, widzę kleki że Twój multimetr podobnie "działał" jak mój. Ok, dzięki za radę z tym PENem, zrobię tak i jutro sprawdzę o ile będę miał prąd w garażu i będę relacjonował czy napiecie na obudowie zniknęło. Przy okazji spróbuję załatwić lepszy miernik.

    0
  • #14 27 Lut 2008 21:28
    harnasx
    Poziom 22  

    Może to wyda Ci się głupie - ale po co kupowałeś silnik 3f i podłączać go pod 1f - za 150 zł kupisz używany 1kW na 1f bez wszelkich kombinacji ze sprzęgłami ....

    0
  • #15 27 Lut 2008 21:55
    waldschwein
    Poziom 9  

    Swojego czasu poszukiwałem silnika 1~, ciężko mi było coś takiego znaleźć o odpowiedniej mocy, ale ten 3~ co mam, działa, jedynie pewne problemy przy rozruchu, co jednak nie przekreśla zastosowania tego silnika. Chcę tylko przekonać się czy silnik nie ma przebicia, rozruch może jest trochę kłopotliwy ale jak już ruszy to nie można go zatrzymać.

    0
  • #16 28 Lut 2008 07:52
    kleki
    Poziom 28  

    Skąd jesteś? Jak z Wrocławia, to mogę podjechać i przekręcić ci silnik induktorem, spojżeć w urządzenie. Jak nie, to może trafi się ktoś z twojej okolicy i rzuci okiem?

    0
  • #17 28 Lut 2008 10:36
    waldschwein
    Poziom 9  

    Jestem z Goleniowa (38 km od Szczecina w drodze na Świnoujście), poszukam kogoś z miernikiem, myslę że nie będzie trudno. Tylko w garażu dalej nie mam prądu, chyba jakaś większa awaria, bo ekipa kręciła się a prądu dalej nie ma... Póki prądu nie ma to zajmę się pisaniem pracy mgr ;), odezwę się jak posprawdzam silnik, jak tylko znajdę trochę czasu i będzie prąd.

    0
  • #18 28 Lut 2008 17:56
    waldschwein
    Poziom 9  

    Podłączyłem dziś silnik jak zaproponował Kol. Robert Kaminski. Przedstawiam to na załączonym schemacie. Napięcie z obudowy zniknęło zupełnie - taki efekt właśnie chciałem :). Podczas rozruchu silnika załączone jest 200 [µF], a napięcie pomiędzy lewym i środkowym zaciskiem silnika (na schemacie) dochodzi do 360 [V], jednak wystarczy 1-2 [s], aby silnik wszedł na pełne obroty i wyłączam stycznik pozostawiając 40 [µF]. Rozruch wykonuję następująco:
    - załączam stycznik kondensatorów rozruchowych i podpinam wtyczkę zasilającą do gniazdka 230 [V], ale przy otwartych króćcach pompy do atmosfery (tylko wtedy pompa rusza bez problemu w ciągu 1-2 [s]);
    - po wejściu na obroty zakrywam szybko króciec ssawny korkiem gumowym i wyłączam stycznik, po uzyskaniu pewnej próżni w króćcu opory pompowanego gazu są małe i pompa moze pracować przy 40 [µF].
    Myślę że 40 [µF] to wystarczająca pojemność do pracy, napięcia pomiędzy stykami wynoszą wtedy ok 220-230 [V] i silnik się nie grzeje. Przy próbie podłączenia do pracy kondensatora 60 [µF] napięcie pomiędzy stykami dochodziło do 265 [V], słychać było buczenie i zwiększony poziom drgań silnika. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi to chętnie posłucham. Dzięki za pomoc.

    0
  Szukaj w 5mln produktów