Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

instalacja elektryczna w domu

michalk 07 Apr 2004 00:49 199151 73
Computer Controls
  • #1
    michalk
    Level 17  
    witam
    czy ktoś mogłby zamieścić przykładowy schemat domowej instalacji el.z prawdziwego zdarzenia-t.j z zabezpieczeniem róznicowo pradowym,czy wystarczy jedno na wejsciu kabla 3~,czy musi byc nastepne np do łazienki,jakie zabezpieczenia"S" do gniazd , na oswietlenie jakie nalezy stosowac ?charakterystyka A,B,C?jakie wartosci i przekroje przewodów.
    z góry dziekuję również za linki
  • Computer Controls
  • #2
    Raaf
    Level 22  
    Temat jest trudny do opisania w jednym przykładowym schemacie. przykładowy projekt można znaleźć w książce np. "Instalacje elektryczne" (chyba praca zbiorowa).
    Oświetlenie - np.S301 B10, Inne S301, 302, 303 304, charakterystyki dobrane zależnie od obciążenia. najczęściej B i C. (polecam katalog np.Legranda i http://www.legrand.pl/scripts/inter/publigen/...showcontext.asp?TREE=po-inter&FOLDER=produkty
    Inne firmy mają podobnie, siemens, moeler, F&G, ABB, Hager........ :)
    Przepisy mówią m.in. o liczbie gniazd wtykowych na jeden bezpiecznik, opraw oświetleniowych...itp.
    Aby dobrze zaprojektować trzeba znać temat.- Polskie i Europejskie już Normy w tym zakresie. Poczytać trochę fachowej literatury.
    Odnośnie Internetu to możesz szukać na:
    http://www.ise.pl http://www.tevo.pl http://www.sep.com.pl/
    http://automatyka.pl
    ale wiele nie znajdziesz.
    Projekty kosztują a ludzie najczęściej z dobroci serca takich rzeczy nie udostępniają free :(
    Pozdrawiam
  • #3
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Hey
    Projekty faktycznie kosztują, ale od razu powiem, że wystarczy aby różnicówka zabezpieczała tylko łazienkę (najrozsądniejsze rozwiązanie). Nie ma sensu stosować kilku różnicówek na kilku obwodach (koszty!) a stosowanie jednej na głównym dopływie spowoduje same kłopoty (np. brak prądu w całym mieszkaniu wieczorem przy przebiciu w np. pralce - trzeba się wtedy zaopatrzyć w komplet świeczek). Do obwodów innych niż łazienka itp. wystarczą S-ki (trzeba tylko pamiętać o połączeniu z zerem przewodu ochronnego np. przy S-kach - dotyczy to oczywiście gniazdek z bolcem zerującym). I ważne jest pamiętanie o kolorach przewodów - jak to później ułatwia wszelkie usuwanie usterek!
  • #4
    Mathevp
    Level 19  
    Obawiam się że kolega Adamiak nie ma racji , nie można zrobić projektu tak aby różnicówka zabezpieczała tylko łazienkę.
    Wszystkie obwody w domu muszą być zabezpieczone wyłącznikami różniocowopradowymi. Od tego ile masz kasy zalezy czy będziesz miał jedną ( nie zalecam ) czy kilka. Średnio na dom jednorodzinny by wszystko było cacy najlepiej przewidzieć nie mniej niż 6 sztuk.
    Ponadto nalezy przewidziec zabezpieczenia przepięciowe klasy C na przyłączu energetycznym. ZE wymagają tych zabezpieczeń od całkiem niedawna.
    Ogłólnie jeśli nie wiesz jak zrobić projekt to proponuję nie kombinować bo możesz narazić się na koszty i puźniejszą dużą niewygodę w użytkowaniu instalacji. Strasznie stresujące.

    Pozdr.
    Mathev
  • #5
    Bogdan Nowak
    Level 12  
    Kila różnicówek to może nie jest zły pomysł ale bardzo kosztowny. Ja wykonuję instalecje elektryczne od 8 lat i w ciągu tych 8 lat było sporo zmnian w przepisach i wykonaniu.
    Obecnie stosuję 1 różnicówkę na cały dom. zabezpieczenie przedlicznikowe zależy do zapotrzebowania na moc i ustala je ZE w warunkach. Z reguły dom jednorodzinny-7kW- odpowiada C25
    przepisy wymagają conajmniej trzech obwodów
    ja osobno robie oświetlenie i gniazda i zabezpieczam odpowiednio B6 i B16
    Instalacja w kuchni i łazience to osobne obwody z reguły łazienka B16 a w kuchni dawa osobne obwody B16
    Jeśli dom posiada dwie kondygnacje rozdzielam je na osobne fazy.
    Przy konkretnych pytaniach moge udzielić wiecej konkretnych odpowiedzi
    Pozdrawiam
  • #6
    Raaf
    Level 22  
    Mathevp wrote:
    Ponadto nalezy przewidziec zabezpieczenia przepięciowe klasy C na przyłączu energetycznym. ZE wymagają tych zabezpieczeń od całkiem niedawna.

    Klasa C jest dla poszczególnych obwodów. A dla przyłącza jest klasa B, dodatkowo między B a C musi być przynajmniej 15 mH indukcyjności bo nie zadziała ochronnik klasy B. (przewód pow. 15mb lub specjalny mostek symujujący tę odległość.)
    Odnośnie instalacji im więcej RDC tym bezpieczniej(choć drożej). A RDC muszą być wtedy selektywne.
    Przepisy mówią też o stosowaniu gniazdek z kołkiem w pokojach, (nie tylko kuchnia, warsztat, łazienka...), no bo jak byś zabezpieczył choćby swój komputer? :)
  • #7
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Mam pytanie: a po co mi różnicówka w obwodzie oświetleniowym np. pokoju, przedpokoju itp.? Drugie pytanie: po co mi różnicówka w obwodzie gniazdek np. zasilających telewizor, wideo itp.? Moim zdaniem nie należy popadać w przesadę ze stosowaniem różnicówek wszędzie - mają one sens tylko w pomieszczeniach takich jak łazienka czy pralnia, kuchnia (wilgoć, zwiększone niebezpieczeństwo porażenia). Ponadto większość odbiorników domowych (suszarki do włosów, młynki do kawy, telewizory, odkurzacze i wiele innych) ma wtyczki faza+zero bez ochrony (są to odbiorniki bodajże II klasy ochronności) - jak ma tu zadziałać różnicówka?
  • Computer Controls
  • #8
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Poprawka - oczywiście "może" zadziałać gdy dotknę gołego przewodu fazowego a nigdy w przypadku wewnętrznego uszkodzenia urządzenia elektrycznego (oczywiście II klasy ochronności). Ale kto o zdrowych zmysłach się decyduje na takie rzeczy? Ponadto aby zadziałała w tym wypadku muszą być spełnione dodatkowe warunki (rezystancja przejścia nie może być zbyt duża aby popłynął odpowiednio duży prąd ~25mA - czy ktoś z Was używa w salonie przewodzącej i uziemionej podłogi?)
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    Michał Adamiak
    Level 14  
    geguś wrote:
    Witam
    kolega mathevp napisał:

    mathevp-powiem ci tak :
    można zrobić projekt bez RCD
    jak ?
    ano tak:
    nie mam gniazda w łazience - może być?
    mam halogeny 12V w łazience, żródło prądu dla nich poza łazienką-może być?
    to do czego mam teraz podłączyć RCD
    o podłodze koledzy pisali to nie powtarzam
    i nie ma nigdzie zapisu ani w ustawie ani w normach że MÓSZĄ wszystkie obwody być zabezpieczone RCD


    I właśnie o to chodzi - stosować różnicówki tam gdzie to ma sens.
  • #11
    michalk
    Level 17  
    jeszcze jedno pytanie praktyczna:jak wykonac uziemienie:bednarka-jak głęboko i ile metrów,czy może jakis uziom pionowy wbity w ziemię.wiem że trzeba bedzie póżniej zrobić pomiary,ale...od czegoś trzeba zacząć
    ziemia wkoło domu czarna nie piaskowa,bardzo proszę o poradę
  • #12
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Trudno tu udzielić konkretnej porady - bo wygląda to tak: robi się uziom zgodny z normą i ma się nadzieję, że przy pomiarach odbiorczych spełni jej wymagania (pomiary). Spotkałem się z tezą, że tak rygorystyczne normy i wymagania "energetyki" (np. uziemienie w przyłączu - czyżby szacowna "energetyka" dopinała nas do linii nieuziemionej???) służą tylko poprawie jej uziemień (pewnie coś w tym jest). A w praktyce: zakopujesz kawał metalu w ziemi (dobrze aby z metr głęboko), a przed pomiarami poświęcasz kilka kg soli i wiader wody aby "uziom poprawić". W większości przypadków nie trzeba stosować takich metod (są też bardziej drastyczne - Polska to "dziwna kraj") ale bardzo dużo zależy od rodzaju gruntu i np. czy pomiarowiec przyszedł po kilku upalnych dniach, czy też deszczowych :) . Po prostu: zrób to zgodnie z normą (któryś z arkuszy 05009, ale głowy nie dam) i trzymaj kciuki :D
  • #13
    michalk
    Level 17  
    będę musiał wykonać wykop na kabel zasilający 5x10 od budynku do ZK w ogrodzeniu-czy wolno położyć wtym wykopie bednarke -uziemienie?,ewentualnie na większej głębokości?20 cm głębiej?czy około10-15 metrów bednarki zapewni wystarczajacy uziom.bednarką chciałbym "podjechac" do sciany,a następnie przewodem(linka?)25mm do rozdzielni czy tak można?
    dzięki za ew. odpowiedzi
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    Bogdan Nowak
    Level 12  
    Pozdrawiam
    Co do prowadzenia kabla z bednarka to nie ma problemu tylko czy jest sens? Bo moze wystarczy ok 2-4 m bednarki + metalowy pal nabity na głebokości ok 1-2 m zależy od rzystancji gruntu ale ten kto będzie robił pomiary powinien brać poprawke na warunki atmosferyczne i rezystywność gruntu.
    Co do wykonania to juz nie obowiązuje 5009 i "któryś tam arkusz" tylko PN-IEC-60364-5-54 "Uziemienia i przewody ochronne" a do pomiarów PN-IEC-60364-6-61 "Sprawdzanie odbiorcze"
    A co do zasadności montowania wył. różnicowego na obwodach zasilających oświetlenie i gniazda w "pokojach" to uważam że powinno sie je montować bo pomimo ze nie ma uziemionej posadzki czasami "bywają" ;) betonowe ściany, które są dobrymi przewodnikami.

    Tak wiec pozdrawiam wszystkich z nadzieją że małe dzieci są pilnowane przez rodziców i nie włożą żadnego metalowego przedmiotu do jednej z dziurek w gniazdku niezabezpieczonej instalacji elektrycznej w "pokoju"
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    macher
    Level 15  
    RCD i dobrze dobrane zabezpieczenia i naprawdę jest OK.

    macher
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    macher
    Level 15  
    dlatego napisałem o dobrym dobraniu bezpieczników

    macher
  • #20
    bwleklinski1
    Level 12  
    firma moeller ma całego pdf opisująca metody projektowania instalacji elektrycznej . Bardzo polecam
  • #22
    Panda02
    Level 32  
    A ja mam takie pytanie; jeśli instalacja wewnątrz mieszkania jest wykonana przewodem trzyżyłowym to gdzie powinien być dołączony trzeci przewód (żółto-zielony)? Dodam jeszcze, że doprowadzenie do mieszkania jest trzyfazowe czterema przewodami.
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    Panda02
    Level 32  
    Dzięki za wyjaśnienie. Rozumiem, że przewód PE dołączam np. w gniazdku do bolca, czyli z elektrycznego punktu widzenia jest to takie samo połączenie jak przy instalacji dwuprzewodowej dołączenie bolca w gniazdku do przewodu zerowego (neutralnego)? Czy z punktu widzenia bezpieczeństwa te dwa połączenia czymś się różnią? I jeszcze jedno pytanie; jaki kolor przewodu przyjęto używać jako przewodu neutralnego, a jaki fazowego? Do dyspozycji jest czarny i niebieski. A może jest to obojętne?
  • #25
    Michał Adamiak
    Level 14  
    Witam.
    Czarny - faza, niebieski - neutralny N, żólto-zielony to PE. W gniazdkach z bolcem do bolca podłączasz PE. W gniazdkach bez bolca PE zostawiasz wolny. I b.ważne - PE łączy się z N "przed" Twoją pierwszą skrzynką rozdzielczą (tzn. masz doprowadzenie do mieszkania i masz pierwszą skrzynkę (główną). W niej powinieneś przewody PE z obwodów z mieszkania podłączyć do N "przed" wszystkimi zabezpieczeniami (szczególnie różnicówką, ale także przed s-kami). Mam nadzieję, że jest to w miarę zrozumiałe.
  • #26
    Michał Adamiak
    Level 14  
    A różnica między PE a N głównie jest obecnie taka, że N jest przewodem "roboczym" tzn. w czasie normalnej pracy urządzeń płynie przez niego prąd. PE przewodzi prąd tylko w stanach awaryjnych (przebicie na obudowę itp.). Ta różnica jest wykorzystywana przy zastosowaniu zabezpieczeń różnicowoprądowych (chodzi o to , że różnicówka reaguje praktycznie na różnicę prądów wpływających i wypływających - gdy jest różna od zera (~25mA w przybliżeniu) to wyłącza zasilanie. W większości przypadków ten brakujący prąd przepływa przez PE, ten stan jest traktowany jako "awaryjny" - np. porażenie prądem. Dlatego przewody PE należy łączyć z N "przed" ewentualnym zabezpieczeniem różnicowoprądowym.
  • #27
    Panda02
    Level 32  
    PE z obwodów z mieszkania należy połączyć z PEN (który wchodzi z tablicy licznikowej poza mieszkaniem) w tablicy głównej w mieszkaniu przed wszystkimi zabezpieczeniami. Tak to zrozumiałem.
    Następne pytanie: Czy przewód nazwany PEN, czyli czwarty przewód żółto-zielony doprowadzony do tablicy głównej w mieszkaniu powinien być zabezpieczony bezpiecznikiem, tak jak pozostałe trzy fazy. Z ostatniej wypowiedzi wywnioskowałem, że przewód PEN powinien być zabezpieczony bezpiecznikiem i różnicówką tak jak pozostałe trzy fazy. Jestem tak dociekliwy ponieważ coś chyba zostało skopane w instalacji w mieszkaniu i co dziwne odebrane przez energetykę. Mam nieodparte wrażenie, że instalator pozamieniał kolory przewodów i np żółto-zielony do tablicy głównej to jedna z faz, a czarny to przewód neutralny.
  • #28
    macher
    Level 15  
    na N można stosować zabezpieczenia,a nawet jest to wskazane, a na PE po prostu nie wolno
    macher
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    _jta_
    Electronics specialist
    Panda02 wrote:
    Jestem tak dociekliwy ponieważ coś chyba zostało skopane w instalacji w mieszkaniu i co dziwne odebrane przez energetykę. Mam nieodparte wrażenie, że instalator pozamieniał kolory przewodów i np żółto-zielony do tablicy głównej to jedna z faz, a czarny to przewód neutralny.


    Może sprawdź to zyczajnie neonówką (tylko uziemiając jej drugi koniec, bo bez uziemienia
    możesz mieć napięcie zmienne przez pojemność, i to sfałszowałoby pomiar).

    Żółto-zielonego przewodu nie wolno używać do fazy, i jeśli instalator rzeczywiście tak zrobił,
    to powinien Ci to naprawić, i jeszcze pocałować w rękę, że nie idziesz z tym do prokuratora.

    U nas się pomylili w montażu, i firma płaciła za to z kilkanaście tysięcy PLN odszkodowania.