Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat 126p + nietypowy problem z rozrusznikiem

saqul 26 Jun 2004 12:33 32309 37
  • #1
    saqul
    Level 12  
    Witajcie jestem nowym użytkownikiem tego forum, więc nie gniewajcie się jak napiszę coś nie tak.

    Mam problem z rozrusznikiem w moim 126p:
    Przekręcam kluczyk zapłonu w stacyjce i cisza, kontrolki w kabinie gasną a rozrusznik jest martwy. Muszę mu przywalić kluczem od kół żeby zaczął kręcić – czasami (gdy auto jest bardzo rozgrzane) zdarza się że musi ktoś (w czasie gdy ja wale w rozrusznik) przekręcać kluczyk bo inaczej nie ruszy :) . Gdy auto jest zimne problemu nie ma. Wciągałem rozrusznik już parę razy, przeczyszczałem i wymieniłem:
    1. cewke;
    2. wszystkie tulejki;
    3. szczotki
    Nie wymieniłem tylko bendixu - tylko jego tulejki.
    Nie mam pojęcia co jest nie tak. Jeśli ktoś mi pomoże będę bardzo wdzięczny.

    Pozdrawiam
  • #2
    heros46
    Level 15  
    witam jestem też użytkownikiem takiego "porsze " :D ta usterka jest stara jak świat co opisujesz dokładnie od narodzin chrystusa hihihi teraz na poważnie bendlx ci najnormalniej skończył życie i sprawdz czy przewody prondowe te grube czy nie mają luzu nie takiego że wypadają tylko nawet małego bo jak masz to te przewody robią się gorące jak przy spawaniu pozdrawiam i daj znać co wymodziłeś
    :lol:
    Ortografia i interpunkcja.[h]
  • #3
    saqul
    Level 12  
    Nawet nie przypuszczałem, że może to być bendix bo na „oko” wygląda na dobrego :D , mam nadzieje że ten wydatek rozwiąże mój problem. Dzięki za odpowiedź
  • #4
    mkos1
    Level 29  
    Podstawowe pytanie - kontrolki całkiem gasną ?
    Jeśli tak to może być problem z luźnymi przewodami.
    Jeśli tylko przygasają a rozrusznik nie chce kręcić to najprawdopodobniej elektrowłącznik lub ....rozlutowane uzwojenie na wirniku.

    heros46 wrote:
    ... bendlx ci najnormalniej skończył życie.....

    ... sorki ale ciężko się czyta Ciebie !!
    Bendix to jest chyba najczęsciej sprzęgło jednokierunkowe przekazujące napęd z wirnika na wieniec zębaty i nie sądzę aby to miało jakieś znaczenie odnośnie kręcenia czy nie samym rozrusznikiem.
  • #5
    Stanislaw
    Level 14  
    Sprawdź dokładnie wirnik.
  • #6
    saqul
    Level 12  
    hmm, wstrzymam sie z kupnem bendixu narazie
  • #7
    mkos1
    Level 29  
    Wirnika nie zawsze się da łatwo sprawdzić - lepiej jeśli jest takie przypuszczenie od razu go polutować a przynajmniej jeśli jest taka możliwość to nawet zapunktować końce uzwojeń.
    Ale jednak proponowałbym ten I sposób.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    uno
    Level 12  
    czeka cię mały wydatek muszisz kupić nowy elektrowłącznik i prawdopodobnie szczotli a przy okazji jak rozbierzesz rozrusznik to wymień tulejki to nie wina " bendixu" jego awaria nie unieruchamia całego rozrusznika
    jedna rada nie kupuj rzemiosła bo to co oni produkuja to złom
    żeby wszystko było "ok" kup fabryczne
    i złóż rozrusznik pożądnie

    miłej zabawy i radości z jazdy 8)
    Ortografia i interpunkcja. Przed napisaniem postu, z odpowiedzią, przeczytaj co zostało zrobione[h]
  • #10
    saqul
    Level 12  
    Widzę, że nie wszyscy zrozumieli, co napisałem (uno), lub wystąpiło jakieś nieporozumienie:
    Pisałem, że wymieniłem elektrowłącznik (cewkę), szczotki i wszystkie tulejki.
  • #11
    HenryK3
    Level 29  
    1- sprawdź i oczyść dokładnie zaciski akumulatora (szczególnie + )
    2- spróbuj rozrusznik " na krótko" czyli mostek od grubego przewodu zasilającego do elektromagnesu. Może styki w stacyjce są uszkodzone.
    3- bardzo nietypową usterką może być też uszkodzony przewód prądowy
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    P.Artek
    Level 21  
    Akumulator do wymiany,zaśniedziałe połączenie akum.-klemy i/lub przewód prądowy-elektrozawór,przewód masowy silnika/akumulatora lub uszkodzone(zwarte)uzwojenia wirnika/stojana.Innej możliwości nie ma.Sprawdz i napraw co będzie trzeba.
  • #14
    saqul
    Level 12  
    Kontrolki lekko przygasają, tak jak podczas normalnego odpalania auta.
  • #15
    lukisio
    Level 11  
    Miałem dokładnie IDENTYCZNY problem. Nowiutkie szczotki, elektrowłącznik na gwarancji, wszystko teoretycznie powinno działać. Okazało się jednak, że jedna szczotka trochę ciężko chodziła i nie miała dobrego docisku. Przytopił się ten plastik, który ją izoluje od obudowy. Po wyrównaniu tego pilnikiem i kupieniu nowej szczotki (trzeba zwrócić uwagę, żeby nie miała wyszczerbień) wszystko działądo tej pory, a to już rok. Sprawdź, czy jak wciskasz szczotkę, to nie ma żadnych oporów ani przeskoków. I dobrze nasmaruj rozrusznik, bo to też jest ważne (smarowałem leciutko, bo nie jestem zwolennikiem "zatapiania" w smarze).
    Acha! Sprawdź też czy masz założone zabezpieczenia, bo bez nich ani rusz.
  • #16
    saqul
    Level 12  
    Wow, rzeczywiście pamiętam że jedna szczotka coś ciężko chodziła (ale chodziła), a co do smarowania, może zadam głupie pytanie, ale czy rozrusznik się smaruje? Bo ja zawsze czyściłem go do sucha, jeśli tak to gdzie mam go nasmarować? Nie śmiejcie się . I o jakie zabezpieczenia chodzi?
    :D
  • #17
    P.Artek
    Level 21  
    Posmaruj końce wirnika/tulejki i część po której przesuwa się bendix.W rozruszniku zastosowane są łożyska ślizgowe,tulejki ze stopu brązu o własnościach samosmarnych ale o niebo lepiej nasmarować je.
  • #18
    lukisio
    Level 11  
    Ja smarowałem na łożyskach i wydaje mi się, że wystarczy tylko w tych dwóch miejscach. Z tym ciężkim chodzeniem szczotek to naprawdę polecam sprawdzić. A najlepiej wziąść to żelastwo do sklepu i na miejscu sprawdzić czy inna szczotka też tak ciężko będzie chodzić. Jeśli będzie chodzić bez oporów i nie skokowo, to kupić a starą schować na pamiątkę. A zabezpieczenie to jest ten kołnierz blokujący bendix przed waleniem w obudowę.
  • #19
    saqul
    Level 12  
    Dięki chlopaki, jak jutro będę miał czas to się pobawie, dam wam znać
  • #21
    bkbodzio
    Level 1  
    Ja takze mialem takie problemy, do wymiany poszly cewka, szczotki, cuda wianki, a ostatecznie pomogla wymiana takiego malego ustrojstwa ktore laczy trzpien wciagany do cewki z bendiksem - taka jakby dzwignia.
    Oryginalna byla taka metalowa, a potem udalo mi sie tylko kupic taka plastikowa, ale po wymianie problemy ustaly.
  • #22
    marcin p
    Level 13  
    Witam.Zajmuję się naprawą rozruszników , alternatorów i miałem już kilka takich przypadków.Problem z odpaleniem Malucha na gorącym silniku związany jest ze spadkiem napięcia pomiędzy kostką stacyjki a rozrusznikiem.Usterkę tą usuwam poprzez zamontowanie dodatkowego przekaznika.
  • #23
    Lepus
    Level 12  
    Witam, to i ja dołożę swoje 3 grosze. Zobacz czy nie ma śladów na stojanie i wirniku od "klejenia" się. Miałem raz taki przypadek, że była pęknięta obudowa aluminiowa (tam gdzie chodzi bendix) Po demontażu nic nie było widać, objaw jak opisał kolega, przygasanie lampek i zero kręcenia. Demontaż, wymiana szczotek, tulejek, bendixa. Dopiero po którymś tam razie "odpalam" rozrusznik na podłodze z akumulatora i wtedy zauważyłem to pęknięcie. Najnormalniej w świecie kleiło wirnik do stojana, ponieważ w wyniku owego pęknięcia odkształcała się obudowa. Tak, że przed zamontowaniem w samochodzie teraz ZAWSZE sprawdzam rozruszniki. Tylko go dobrze trzymaj!. Wracając do meritum. Sprawdź i ewentualnie skasuj luz podłużny wirnika. Podkładki, te stalowe, umieść przy tulejkach, w razie potrzeby dodaj. Szczotki mają stać na środku komutatora. Często wirnik "lata" i dobija do szczotek. Nasmaruj łożyska ślizgowe (tulejki), szczotki mają lużno chodzić w jarzmach, sprawdź i oczyść połączenia (te grubym przewodem) z automatu do stojana i połączenia szczotek. Bendix ma wychodzić lekko i obracać się tylko w jedną stronę. A i jeszcze jedno! Raz miałem przypadek, że odwrotnie włożyłem dźwignię wrzucającą bendix. Bo tak na logikę to niby ma być odwrotnie. Wszystko będzie kręcić i niby OK a jak włożysz do auta to tylko usłyszysz "wycie" rozrusznika. Za krótko wrzuca. Pozdrawiam, długo trochę ale mam nadzieję, że pomogłem.
  • #24
    TicTac
    Level 12  
    nie wypowiadam się często ale .... no musze .... jezeli wdług Was będiks nie ma wpływu na włączenie rozrusznika to jaka jest według Was zasada działania rozrusznika ?? ....

    1 start kluczyka 2 cewka dostaje napięcie wytwarza się pole magnetyczne które ciągnię w tył (rozrusznika) czpień trzymający będiks 3 będiks zazębia się z kołem zamachowym 4 czpień w cewce zamyka obwód silnika rozrusznika.

    tak więc jeżeli będiks (dokładnie jego zębatka) nie zazębi się na kole zamachowym to nie łudźcie się że coś innego będzie się działa oprócz tego że przygasną kontrolki (spowodowane jest to tym że cewka elektromagnesu pobiera naprawde dużo prądu zwłaszcza jak czpień nie chodzi gładko i coś go blokuje)
  • #25
    HenryK3
    Level 29  
    Zgadzam się.
    Dlatego przed zamontowaniem do pojazdu należy sprawdzić rozrusznik podłączając do akumulatora.

    Jeżeli już po zamontowaniu okaże się, że rozrusznik się kręci jałowo (nie kręcąc silnikiem) to są 2 możliwości:
    - źle (odwrotnie) założona dźwignia
    - awaria sprzęgła zębatki
  • #27
    saqul
    Level 12  
    TicTac wrote:
    nie wypowiadam się często ale .... no musze .... jezeli wdług Was będiks nie ma wpływu na włączenie rozrusznika to jaka jest według Was zasada działania rozrusznika ?? ....


    Może bedix ma wpływ ale nie w moim przypadku gdy nie ma zadnego oddzwięku podczas proby odpalenia. Nie mialem czasu, ale jutro moze sie z nim pobawie.
  • #28
    mkos1
    Level 29  
    Zacznijmy od tego czy pojawia się napięcie na cienkim przewodzie idącym do rozrusznika jak przekręcisz stacyjkę a rozrusznik nie kręci.
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    bobbik
    Level 17  
    elektrit ma racje w takim wypadku rozrusznik po prostu "w jednym miejscu " nie zaskoczy ,bo wyrzucanie elektromagnesu jest poprzez uzwojenie samego silnika a załączy się tylko podtrzymanie "prosto do masy"