Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

yogi009 19 Jan 2010 01:52 8257 25
  • #1
    yogi009
    Level 43  
    ...stanowiącego bazę pod etykietami samoprzylepnymi (A4, przenaczony do wydruku laserowego). Metodę tą widziałem na rosyjskim filmie (YT), gdzie Kolega na takim papierze (przy użyciu laminatora) otrzymywał bardzo ładne płytki. Zaletą metody było proste odrywanie tego "śliskiego" papieru podkładowego od płytki zaraz po podgrzaniu. Spróbowałem, ale nie za bardzo mi się podobają efekty, wypełnienie czarnych obszarów jest mierne, ścieżki nie trzymają grubości, generalnie mała dokładność. Używam HP LaserJet 1018, drukowałem w 1200dpi. Żelazko nieco ponad dwie kropki, grzanie ok. 5-6 minut. Płytki wstępnie oszlifowane drobnym papierem ściernym oraz dobrze przetarte acetonem. Do tej pory w ogóle nie stosowałem metody żelazkowej, proszę Kolegów o ew. rady, co zrobić, żeby jakość przeniesionych ścieżek była zdecydowanie lepsza.



    Oto trzy fotki:

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
  • #2
    _TIGER_
    User under supervision
    Witam!
    Faktycznie tragicznie Ci ten termotransfer wyszedł...
    Proponuję zrobić wydruk na zwykły papierze kredowym, wsadzić płytkę do naczynia z wodą i jakimś detergentem, odczekać i ściagnąć papier.
    Z tych zdjęć wygląda na to że albo jest to wina papieru, albo za mocno grzałeś, choć szczerze powiedziawszy nigdy mi się nic takiego nie przydarzyło - ja używam laminarki zamiast żelazka.

    EDIT:
    Quote:
    Zaletą metody było proste odrywanie tego "śliskiego" papieru podkładowego od płytki zaraz po podgrzaniu

    Czy to oznacza że odrazu po przeniesieniu mozaiki ścieżek na laminat oderwałeś papier?
    Najpierw trzeba umieścić płytkę w naczyniu z detergentem.
  • #3
    yogi009
    Level 43  
    Tak, oderwałem natychmiast, bo tak na tym filmie ten kolega zrobił. Jakby na tym miało polegać całe clu, że nie trzeba moczyć i drapać... Jeszcze spróbuję może trochę krócej grzać (ale za to z nieco wyższą temperaturą), a jak nie, to zacznę naukę z papierem (trochę czasopism leży w gotowości). A jak się nie powiodą próby, to robię naświetlarkę, stary skaner już mam w piwnicy :-)

    Dodano po 1 [godziny] 42 [minuty]:

    No i zrobiłem kolejne dwie próby. Pierwsza z tym "śliskim" papierem pod naklejkami, jak na początku, tym razem dałem dokładnie 5min grzania, żelazko między ** i ***, grzałek solidnie dociskając przez jedną, dodatkową wartstwę cienkiego papieru. Odeszło samo, ale efekty takie jak niżej:

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    potem zrobiłem próbę z okładką jakiegoś starego pisma komputerowego, papier kredowy, poniżej efekty:

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    No i mam tu pytanie, możecie mi coś podpowiedzieć ? Jakiś błąd robię, tylko jaki ?
  • #4
    _TIGER_
    User under supervision
    Zrób normalnie z namoczeniem i będzie ok - po co te kombinacje? ;)
  • #6
    _TIGER_
    User under supervision
    Jesteś po prostu mistrzem.
    Nie mam zielonego pojęcia jakim cudem aż tak kiepsko może Ci wyjść termotransfer.
    Ten papier który pozostał da się usunąć opuszkiem palca nawilżonym np. w wodzie i delikatnie przecierać aż ukaże się jednolity czarny, czysty kolor toneru.
    Co nie zmienia faktu że fatalnie przenosi Ci się mozaika ścieżek na laminat :(

    Dobrze odtłuściłeś płytkę?
    Nie dotykałeś palcami po wypolerowaniu lub odtłuszczeniu płytki od strony laminatu?
  • #7
    yogi009
    Level 43  
    Jesteś po prostu mistrzem

    Rzeczy pozamerytoryczne pominę minutą ciszy.

    Nie mam zielonego pojęcia jakim cudem aż tak kiepsko może Ci wyjść termotransfer. Ten papier który pozostał da się usunąć opuszkiem palca nawilżonym np. w wodzie i delikatnie przecierać aż ukaże się jednolity czarny, czysty kolor toneru.

    Gdyby się dał usunąć opuszką palca, to bym nie pisał postu, on się przykleił na dobre, godzinne namaczanie też nic nie daje, tzn. mogę zareagować ostrzej, wtedy część ścieżek szlag trafia.

    Co nie zmienia faktu że fatalnie przenosi Ci się mozaika ścieżek na laminat

    Myślę, że jedną z przyczyn może być temperatura i czas nagrzewania. Ja ustawiam między ** i *** i trzymam 5-6 minut - czasem to lekko przesuwam.

    Dobrze odtłuściłeś płytkę? Nie dotykałeś palcami po wypolerowaniu lub odtłuszczeniu płytki od strony laminatu?

    Płytkę najpierw traktowałem dokładnie drobnym papierem, potem jakimiś dwoma preparatami typu cilit (nie pamiętam nazwy), na koniec aceton jako końcowe odtłuszczenie. Oczywiście odtłuszczonego nie dotykałem.

    I szukam przyczyny.
  • Helpful post
    #8
    _TIGER_
    User under supervision
    Ok powoli i od początku...
    Miałem właśnie płytkę do wytrawienia a więc:

    1.Drukujemy mozaikę ścieżek, drukarką laserową na papierze kredowym
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    2.Wycinamy laminat na wymiar i polerujemy jego powierzchnię drobnym papierem ściernym (ja używam 2000) i odtłuszczamy
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    3.Przykładamy wydrukowaną mozaikę ścieżek do laminatu i wykonujemy termotransfer (ja używam laminarki), przestaję kiedy ścieżki "przebiją" się przez papier tzn. tak że będzie je widać
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    4. Wkładamy płytkę do naczynia z wodą zmieszaną z detergentem i czekamy chwilę, po czym delikatnie ściągamy papier
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    Powodzenia życzę!

    P.S. Do moderatorów: Zdjęcia celowo zamieszczone są w wysokiej rozdzielczości, ponieważ uważam że mogą być pomocne autorowi tematu (zwłaszcza szczegóły), po rozwiązaniu problemu osobiście usunę zdjęcia.
  • #9
    yogi009
    Level 43  
    Dzięki Tygrys, u mnie jest podobnie do momentu zdejmowania papieru, spróbuję może rzeczywiście zamiast tych gazet gdzieś znaleźć ten 115g kredowy, to może być przyczyna. No i laminatorem robisz, więc niejako masz zagwarantowany w miarę równomierny docisk, żelazko to spora powierzchnia płaska, wałek laminatora chyba ma większą skuteczność.
  • #10
    _TIGER_
    User under supervision
    Teoretycznie tak, ale też kiedyś zaczynałem od żelazka, kładłem laminat stroną miedzi "do siebie" tzn. tak abym ją widział, następnie na to mozaikę ścieżek, jakiś gałgan ze szmaty i wcierałem w ruchem kulistym a jak się tylko "doklei" to tak jakbyś chciał bobmelki powietrza spod naklejki usunąć...
    Przerzuciłem się na laminarke bo ona kosztuje grosze (mnie wyniosła 30zł bodajże) a o ile szybciej i bez kombinowania ;)
  • #12
    _TIGER_
    User under supervision
    Może jeszcze to Cię zainteresuje ;)
    PCB po wytrawieniu
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
    PCB po oczyszczeniu z tonera
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
    Schemacik montażowy
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    Mam nadzieję że teraz wyjdzie Ci wszystko perfect! :)
  • #13
    yogi009
    Level 43  
    No to przy siódmej próbie mam już jakiś postęp, jednak PAPIER. Tamten (gazetowy) był zbyt "śliski" i bardzo dobrze przyklejał się (na większości powierzchni) do płytki. Bardzo dobry papier znalazłem w katalogu Beyerdynamic :-) nie za gruby i półkredowy jakby. No i ten dał się rozmoczyć, a potem powoli zszedł. Mam teraz czyste powierzchnie miedziane, a powierzchnie z tonerem są pokryte cieniutką wartwą papieru - nie chcę jej usuwać, żeby nie uszkodzić ścieżek. Po trawieniu zamieszczę fotki. Najważniejsze, że jest jakiś postęp :-)
  • Helpful post
    #14
    _TIGER_
    User under supervision
    No i super! ;)
    Już jakiś postęp... daj fotki jak wytrawisz ;)
  • #15
    kordirko
    Level 22  
    yogi009 wrote:
    No i laminatorem robisz, więc niejako masz zagwarantowany w miarę równomierny docisk, żelazko to spora powierzchnia płaska, wałek laminatora chyba ma większą skuteczność.


    Weź żelazko, odwróć stopą do góry, chwyć rączkę żelazka między kolana (obie ręce będziesz mieć wolne).
    Na stopie żelazka połóż płytkę, a na tym (od góry) połóż papier z wydrukiem.
    Kawałkiem szmaty zwiniętym w gałganek najpierw delikanie, potem mocniej
    "jeździj" równomiernie po papierze i dociskaj go do płytki
    - dokładnie tak samo jak przy tapetowaniu szmatą wyciska się bąble powietrza spod tapety.
    Płytki nie trzeba trzymać - nie będzie się ślizgać po gorącej stopie (czemu - nie wiem, ale się nie ślizga).
    Papier trzeba trzymać tylko na początku - po chwili toner "chwyta" i też go już nie trzeba przytrzymać.
    Warto mieć 2 szmaty pod ręką, bo szmata się nagrzewa i zaczyna parzyć w palce.
    Równomierny docisk na całej powierzchni gwarantowany domowymi sposobami, bez laminarki :)
    Robiłem tak płytki dwustronne, ścieżki 10mils, na płytce długości 10cm niedokładność w pozycjonowaniu przelotek < 0,2mm (mierzone suwmiarką).
  • #16
    yogi009
    Level 43  
    No to, jak obiecałem, trochę fotek z pierwszymi w miarę pozytywnymi wynikami mojej zabawy z żelazkiem. Najpierw po odmoczeniu papieru:

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    no i potem po trawieniu, zmyciu tonera, oszlifowaniu i nawierceniu otworów:

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru... Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...

    Jeszcze nieco niechlujne te ścieżki, ale przynajmniej żadnej nie urwałem. Kluczem okazał się papier (opisałem w ostatnim wpisie), grzałem żelazkiem ustawionym między ** a *** przez około 4 minut (wreszcie w czasie nagrzewania zobaczyłem jak mi się ścieżki przebijają optycznie przez ten papier). Moczenie 10-15 minut, potem nienatarczywe, delikatne zdejmowanie papieru opuszkami palców. No, ale ten papier to można rzecz zszedł elegancko sam, bo poprzednie jakieś były lewe (choć z gazet, które tu ludzie na forum podawali jako użyteczne matriałowo :) ). Ta płytka oczywiście nie jest mistrzowstwem świata, ale myślę że jako pierwsza jest i tak dość dobra (ścieżki są dość delikatne). Jak się zaopatrzę w laminator, postaram się poszaleć bardziej. A do odtłuszczania i zmywania tonera polecam aceton, żadnych proszków.

    Tiger dzięki za cierpliwość.

    Kordirko boję się brać gorące żelazko między kolana :-) Zrobiłem to na desce do prasowania.
  • #17
    _TIGER_
    User under supervision
    No i super... ;)
    To jeszcze nie jest to, lecz w porównaniu do pierwszych fotek tego tematu to rewelacja!
    Życzę dalszych sukcesów i cieszę się że mogłem pomóc.

    Pozdrawiam! ;)

    P.S.
    Quote:
    boję się brać gorące żelazko między kolana Smile Zrobiłem to na desce do prasowania.

    Nie ma się czego bać ;)
  • #18
    yogi009
    Level 43  
    Tiger czy mógłbyś pooglądać te fotki dokładnie i podpowiedzieć mi, w jakim kierunku zmiany robić, żeby poprawić jakość tych ścieżek ? Mam wrażenie, że mogą być nieco przegrzane...
  • #19
    _TIGER_
    User under supervision
    O.K. a więc tak...
    Ścieżki mają nierówną grubość oraz kształt ponieważ toner się troszkę u Ciebie "rozpłynął".
    Myślę że powodem może być:
    - Kiepski papier kredowy (najlepiej to kup papier kredowy 115g/m2)
    - Zbyt wysoka temperatura grzania (lub zbyt długi czas).

    Najpierw spróbuj użyć lepszego papieru kredowego.
    Ścieżki powinny być takie same na laminacie po wykonaniu termotransferu jak po wydrukowaniu mozaiki ścieżek na kartce ;)

    Tak się zastanawiam czy nie nagrać jakiegoś wideoporadnika ilustrującego krok po kroku, jak wykonuję PCB...
    Pomimo iż już takie wideoporadniki są na elektrodzie.

    Pozdrawiam!
  • #20
    yogi009
    Level 43  
    Ok, jak zeżrę do końca antybiotyk, ruszę po taki papier. Nawet zaczęła mnie bawić ta cała laborka z dopasowywaniem materiałów, temperatur i czasów.
  • #21
    _TIGER_
    User under supervision
    Dojdziesz do wprawy z czasem ;)
    A papier jest tani... ja płaciłem bodajże 10zł za 100 kartek A4.
  • #22
    kora98
    Level 20  
    Ja używam okładek z gazet do termotransferu, próbowałem z papierem kredowym ale efekty były mizerne. Spróbowałem z ciekawości użyć okładki z gazety, płytka wyszła idealnie. Duże znaczenie ma papier i toner
  • #23
    submariner
    Level 32  
    Proponuje folie bezbarwna do ksero ew drukarek laserowych wtedy mozna wykonac sciezki o szerokosci ponizej 1mm , mzliwe ze szerokosci jakie sa na plytach komputerowyc-te najmniejsze tez udaloby sie wykonac, jak bede mial okazje to zalacze zdiecie plytki jaka wykonalem przy pomocy tej metody.
    Tyle ze grzanie zwlaszcza tych wiekszych plytek za pomoca zelazka jest trudne i przerobilem w tym celu stary toster :)
    Do dobrego przyklejenia tonera koniecznie uzyj walka np jakiejs gladkiej metalowej rury ja do tego celu uzywam starego bebna selenowego z drukarki laserowej.
    Mnie z papierem zle wycodzilo poniewaz po wlozeniu do wody puchnie i czasami odrywa toner od plytki , zwlaszcza jak plytki mialy wymiary rzedu kilkunastu cm , folia tez nie jest 100% doskonala bo zmienia wymiary od temperatury ale nawet przy tych wiekszych plytkach jest to do przyjecia.

    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
  • #24
    _TIGER_
    User under supervision
    Quote:
    wtedy mozna wykonac sciezki o szerokosci ponizej 1mm

    Takie to ja też robię termotransferem na papierze kredowym a więc nie widzę wyższości którejkolwiek z metod.
    Moim zdaniem każdy musi dopasować "do siebie" określoną metodę.
    Quote:
    Mnie z papierem zle wycodzilo poniewaz po wlozeniu do wody puchnie i czasami odrywa toner od plytki , zwlaszcza jak plytki mialy wymiary rzedu kilkunastu cm

    To wina tylko i wyłącznie źle wykonanego termotransferu a nie tego - że użyłeś papieru kredowego :)
  • #25
    submariner
    Level 32  
    Jak oceniasz takie rezultaty?
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
    Wykonałem próbę termotransferu z wykorzystaniem papieru...
  • #26
    turfa8
    Level 18  
    Witam!

    Tydzień temu zacząłem zabawę z termotransferem z marnymi skutkami do dziś więc podaje także swój sposób:

    1: Czyścimy płytkę a następnie ją odtłuszczamy.
    2: Drukujemy schemat (po wielu próbach i testach papierów trafiłem chyba na ten najlepszy, używam papieru z gazety "angora") drukarka brother 1112e druk na najwyższej jakości z utrwalaniem tonera zdarza się że drukarka czasem zatnie papier.
    3: Wycinamy schemat a następnie odtłuszczony laminat rozgrzewam (tutaj zdziwienie bo używam hot-air :quick706) laminat do 180* następnie przykładam papier z nadrukiem do płytki i przyduszam wałkiem. Po wstępnym przyklejeniu się papieru obracam laminat do góry nogami i nagrzewam do 260* co jakiś czas przyduszając go wałkiem po 4 min grzania zostawiam do ostygnięcia.
    4: Ostudzony laminat wkładam w ciepłą wodę bez żadnych dodatków, po 5 min zdejmuję papier. I gotowe

    Poprzednie próby kończyły się bardzo słabo ale tym sposobem muszę powiedzieć że wygląda to naprawdę nieźle całość jest dokładnie pokryta tonerem i nie odstaje od laminatu razem z kartką.

    Pozdrawiam!