Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Simson AVO problemy z prądnicą.

przeme 23 Maj 2010 00:21 6561 10
  • #1 23 Maj 2010 00:21
    przeme
    Poziom 20  

    Witam.Mam problem z działaniem prądnicy. Dokładnie nie rozumiem zasady działania tego obwodu ładowania. Po pomiarach wydaję mi się że uszkodzone jest uzwojenie wzbudzenia bo kiedy włączam na stacyjce zapłon. Akumulator praktycznie siada całkiem, jest bardzo duży pobór prądu. Kiedy odłączę przewód DF od reglera na akumulatorze napięcie podskakuje do 6V. Jak sprawdzić prądnice? Czy wie ktoś ile powinna wynosić rezystancja uzw wzbudnicy? Jaki prąd jest potrzeby do wzbudzenia? Proszę o pomoc. Pozdrawiam serdecznie.

    3 10
  • #2 23 Maj 2010 08:24
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Nie mam schematu tej prądnicy, ale myślę że kolega zaczyna od złej strony. Jeżeli prądnica jest prądu stałego co w pana wypowiedzi sugeruje nazwa "regler", wówczas prądnica jest załączana do instalacji gdy się wzbudzi i odłączana gdy napięcie (prąd ładowania) osiągnie próg minimum. Ja bym raczej szukał problemu w regulacji reglera. Wystarczy że skleił się styk załączający prądnicę.
    Jerzy

    Dodano po 4 [godziny] 26 [minuty]:

    Witam ponownie.
    Ruchomy styk przekaźnika reglera który pracuje na dwie strony odpowiada za wartość prądu (ogranicza go) natomiast ten przekaźnik który ma styk łączacy tylko jedną stroną odpowiada za załączenie / wyłączenie prądnicy do sieci.

    0
  • #3 23 Maj 2010 12:07
    przeme
    Poziom 20  

    Witam. Dziękuje za wyjaśnienie. Czyli to działa tak, po podaniu napięcia prądnica się wzbudza stojan się magnesuje i co dalej styk rozłącza czy dalej jest zwarty do momentu zapalenia motocykla. czyli jak nie odpalę motocykla to cały czas prąd będzie pobierany do wzbudnicy? I czy ten prąd ma tak dużą wartość? Zakładałem elektroniczny regulator od Jawy i dalej ten sam objaw.

    0
  • #4 27 Maj 2010 00:04
    wpsowa692
    Poziom 24  

    Nie znam Awusa choć boleje nad tym jeśli chodzi o prądnicę to czy przypadkiem emzetki nie miały podobnych?Może schemat od MZ TS 250 byłby przydatny?
    Jeśli chodzi o prądnicę prądu stałego to wszystkie są samowzbudne czyli wzbudza się sama dzięki magnetyzmowi szczątkowemu a nie jak sugerujesz z baterii.
    Prądnica w czasie postoju i przy niskiej prędkości obrotowej jest odłączona on instalki i baterii motocykla wyłącznikiem samoczynnym (wyłącznikiem zwrotnym) który znajduje się w reglerze włącznik jest po to by prąd płynący z akku do prądnicy nie spalił prądnicy i reszty.
    Działa to tak uzwojenie wzbudzenia przez styki regulatora napięcia jest równolegle podłączone do szczotek wirnika prąd indukując się w wirniku zasila wzbudzenie , napięcie rośnie aż do wartości ustawionej na włączniku samoczynnym styki włącznika zwierają się kontrolka gaśnie i prąd płynie do akku i do odbiorników.
    Jeśli masz tam prądnicę od emzetki to regler od jawy do niej nie podpasi bo pierwsze te reglery są inaczej podłączane a po drugie opornik wzbudzenia jawa ma w reglerze a emzetka na prądnicy.

    0
  • #5 27 Maj 2010 01:42
    narkoholik
    Poziom 30  

    Sprawdź szczotki.

    Schematy są na elektrodzie i mnóstwo wyśmienitych w internecie.

    0
  • #6 24 Cze 2010 18:48
    waljo
    Poziom 21  

    Witam miałem kiedyś avo i często ulegała uszkodzeniu taki opornik nawinięty na takiej rurce, jak sie to spaliło to też siadało ładowanie. Poza tym zdejmij od regulatora ten dekielek i zajrzyj do tych styków czy one nie są zapieczone i czy pracują jak dodajesz gazu. Jeden odpowiada za utrzymywanie natężenia a drugie za odłączanie napięcia pomiędzy akumulatorem i prądnicą czego dowodem jest gaśnięcie albo zapalanie sie lampki czerwonej na lampie. Skoro piszesz, że jest duży pobór prądu to może jest gdzieś jakieś zwarcie albo coś jest źle podłączone. Instalacja jest bardzo prosta więc mająć schemat można samemu dojść co jest grane. Ja na pamiątkę zostawiłem sobie jeszcze oryginalną instrukcję obsługi od avo sport.

    0
  • Pomocny post
    #7 25 Cze 2010 11:07
    jack63
    Poziom 41  

    Ach te AVO aż łza się w oku kręci:D
    Rady kolegów są super i stosując je na pewno rozwiążesz problem.
    Dodam tylko, że prawdopodobnie masz prądnicę od MZ-TS. Oryginalne miały chyba 40W. Te od TS chyba 80W.
    Jeżeli masz duży pobór prądu to, jak sugerowali koledzy masz ciągle zwarty wyłącznik prądu zwrotnego, który jest częścią ogranicznika prądu. Jest to jedna z kotwic regulatora wibracyjnego. Dziś takie regulatory nie są stosowane, tak jak prądnice - to historia jak i AVO.
    Wyłącznik prądu zwrotnego działa jak dioda. Zapobiega przepływowi prądu od akumulatora do prądnicy, gdy napięcie na niej jest niższe niż na akumulatorze.
    Opisywany przez kolegów rezystor jest jednym ze stopni (są aż 3) regulacji napięcia, więc to dalszy etap twojej pracy.
    Moja rada jest taka. Kup regulator elektroniczny. Opanowanie starego, zużytego i pewnie rozregulowanego regulatora wibracyjnego graniczy z cudem!
    Ważne jest aby był do Twojego układu połączeń prądnicy. Spotykane są dwa rodzaje połączeń uzwojenia wzbudzenia do szczotek prądnicy:
    Wspólna masa. Tzw. Regulacja "plusem". Tranzystor regulacyjny PNP.
    Wspólny plus. Tzw. Regulacja masą. Tranzystor regulacyjny NPN.
    Nie wiem jak teraz ale dawniej regulatory elektroniczne zamiast opisywanego "wyłącznika prądu zwrotnego" miały zwykłą krzemową diodę. Lepiej ja wymienić na "Schotki" bo ma wyraźnie mniejsze napięcie przewodzenia i przez to mniejsze są straty, co przy bardzo napiętym bilansie mocy jest istotne.
    I jeszcze jedna ważna sprawa. Prądnicy jest obojętne czy ma plus na masie czy minus! Sama będzie działać. Nie jest to jednak obojętne regulatorowi napięcia i reszcie instalacji! Prądnica wzbudza się od magnetyzmu szczątkowego i to od niego zależy polaryzacja napięcia! Miałem przypadki, że wzbudzała się odwrotnie od nominału! Plus na masę! Wtedy regulator wariował. Może u Ciebie występuje ten przypadek. Wystarczy na niepracującym silniku "nawrócić" ją na prawidłową drogę podłączając na ułamek sekundy regulacyjny koniec uzwojenia wzbudzenia do plusa akumulatora. Oczywiście dotyczy to Twojego układu połączeń.
    Pozdrawiam życząc wiatru we włosach.

    0
  • #8 27 Cze 2010 12:39
    waljo
    Poziom 21  

    To prawda ustawienie regulatora starego typu to bardzo trudne zadanie. kiedyś to ustawiałem dwa mierniki jeden mierzący amperaż drugi napięcie. Nawet dobrze wyszło ale ustawienie zajęło sporo czasu. Problem był w tym, że jak sie jedną z kotwic ruszyło to wszystko sie kiełbasiło i tak w kółko aż udało sie ustawić w miarę prawidłowe wartości. Pewnie były one ustawiane na jakim przyżądzie gdzie prądnica miała stałe o określone obroty natomiast w motorze silnik pracuje raz szybciej raz wolniej i to wprowadza co chwila inne pomiary. Taki elektroniczny kiedyś miałem założóny był od MZ-tki ale pamiętam, że coś w nim nie działało i w końcu wymieniłem na ten starego typu. Byc może jak pisał Kolega w cześniej był on nie tego typu i ogólnie to nie działał. Było to w latach 80-tych, wiadomo kryzys i brało sie co popadło. Zawsze z tą elektryką był jakiś problem i nigdy do końca tego nie rozgryzłem. Albo palił się ten opornik na prądnicy albo nie było ładowania albo za duże ładowanie itd. W końcu sprzedałem sprzęty, a miałem dwa i kosz. Trochę żal bo AVO to fajne motorki.

    0
  • #9 03 Lip 2010 22:06
    przeme
    Poziom 20  

    Cześć .Dzięki za pomoc ze schematu wynika że AVO ma minus na masie może ktoś poda mi symbol regulatora 6V do tej prądnicy. Jeszcze jedno, stacyjka jest nieoryginalna, prawdopodobnie od MZ, czy to ma jakieś znaczenie. Może tu jest problem?

    0
  • #10 04 Lip 2010 22:15
    jack63
    Poziom 41  

    Nie powinno być żadnego problemu ze stacyjką. Podejrzewałbym bardziej starą, zniszczoną i wielokrotnie przerabianą instalację. Aby ją sprawdzić znajdź schemat MZ-TS. To praktycznie to samo co AVO. No może poza kierunkowskazami, które jak sądzę masz domontowane. Więc ...

    0
  • #11 07 Lip 2010 09:43
    waljo
    Poziom 21  

    Witam oto schemat z tej mojej oryginalnej insttrukcji obsługi.
    Simson AVO problemy z prądnicą.

    2