Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie silnika 11kW z falownikiem

17 Jun 2011 19:06 7106 19
  • Level 9  
    Podłączenie silnika 11kW z falownikiem Podłączenie silnika 11kW z falownikiem Podłączenie silnika 11kW z falownikiem

    Skradli mi z maszyny silnik 11kW sterowany falownikiem.
    Kupiłem o zbliżonych parametrach.
    Na tym etapie potrzebuję pomocy w zakresie:
    1.Gdzie podłączyć zasilanie 400V? Do których styków podłączyć falownik? Co podłączyć do tej trzeciej, malutkiej kosteczki?
    2.Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy podłączaniu aby układu nie spalić?
    3. Opornica/falownik ma 6 pozycji. Czy to oznacza, że układ może pracować na 6 różnych wielkości obrotowych? Stary komplet miał 3 prędkości. Zauważyłem, że pokrętło może stykać 2 sąsiadujące styki. Grozi to czymś?
    Z góry dzięki.
  • Helpful post
    Level 35  
    Pozatym do czego używasz silnika pierscieniowego z rozrusznikiem?
  • Helpful post
    Level 15  
    kidu22 wrote:
    Pozatym do czego używasz silnika pierscieniowego z rozrusznikiem?
    Do napędu...

    wyciag - mylisz pojęcie falownik z rozrusznikiem.
    Daj zdjęcie tabliczki znamionowej, żeby mieć pewność co do skojarzenia uzwojeń.

    Do kostki z 3 przewodami łączysz rozrusznik, ta mała to termistory w uzwojeniach do zabezpieczenia przed przegrzaniem.
    Zasilanie podajesz na kostkę z 6 stykami. Wcześniej zakładając mostki w zależności od rodzaju uzwojeń (tabliczka). Masz narysowany wyraźny schemat. Jeżeli nie wiesz co jak, to dzwoń po elektryka...
  • Level 9  
    Podłączenie silnika 11kW z falownikiem Podłączenie silnika 11kW z falownikiem

    Napęd starego wyciągu narciarskiego.
    Miałem elektryka, pooglądał, ale powiedział wprost, że on się na takich silnikach nie zna i nie będzie próbował. Dlatego zanim poproszę drugiego chce zdobyć podstawową wiedzę. Ten drugi elektryk może być odważniejszy.
    Dlatego proszę również o istotne dla pracy zespołu napędowego dane które uda się odczytać z tabliczek.
  • Level 35  
    A gdzie ty masz w brzesku wyciąg?
    Ja do gorlic sie turlam.

    Pozatym to raczej w ciągu pracuje a rozruch jest nieczęsty.
    Praca w trójkącie, nastawa wyłacznika , 24A .
  • Level 15  
    kidu22 wrote:
    A gdzie ty masz w brzesku wyciąg?
    Ja do gorlic sie turlam.

    Pozatym to raczej w ciągu pracuje a rozruch jest nieczęsty.
    Praca w trójkącie, nastawa wyłacznika , 24A .

    Uzwojenia mają być złączone tak jak są obecnie czyli w gwiazdę - do pracy w sieci 400V, reszta na pokrywce.
  • Level 35  
    No i to jest silnik do pracy S3 a nie S1.
  • Level 9  
    A czy jaszcze dodatkowo ktoś jest w stanie odczytać z tabliczek predkości wałka silnika?
  • Helpful post
    Level 22  
    1420 obrotów
  • Level 9  
    Dzięki. :) Ale jako laik wiem, że prędkość obrotowa jest mniejsza. Jest redukowana tą dużą puszką (opornica, falownik, rozrusznik itp)
  • Level 9  
    Super. O silniku wiem już wszystko. Wielkie dzięki.
    A ten rozrusznik. Wiem już jak podłączyć. Ale jakie jest jego zadanie? Wydaje mi się, że zmniejsza obroty silnika. Jesteś w stanie z tabliczki odczytać do jakich?
  • Level 22  
    Kolego wpisz sobie w google hasło silnik pierścieniowy a dostaniesz odpowiedz na swoje pytanie a tak na początek to fragment z Wikipedii

    Silnik pierścieniowy rodzaj silnika asynchronicznego, o uzwojonym wirniku, w którym końce uzwojeń wirnika wyprowadzone są poprzez pierścienie ślizgowe i szczotki na zewnątrz maszyny.

    Wyprowadzenie uzwojeń daje możliwość podłączenia do nich tzw. rozrusznika, czyli opornika o liczbie faz odpowiadającej liczbie faz silnika. Pozwala to na rozruch poprzez regulację prędkości obrotowej, a głównie momentu obrotowego. Im większa rezystancja rozrusznika tym maksymalny moment obrotowy przesuwa się w kierunku niższych obrotów kosztem strat energii w rozruszniku i znacznym spadku mocy przy obrotach znamionowych. W praktyce stosuje się rozruszniki stopniowe, dające możliwość skokowej zmiany impedancji, przez co silnik pracuje z prawie że maksymalnym momentem obrotowym w całym zakresie obrotów. Po zakończeniu rozruchu uzwojenie wirnika zwiera się odpowiednim przełącznikiem (lub bezpośrednio w rozruszniku).
  • Level 35  
    Do jakich zmniejsza to zależy od obciązenia.
    Ogólnie mozna zagotowac opornik dłuższą pracą.

    PS ten co miałeś silnik też był z tą opornicą czy z falownikiem?
  • Level 9  
    Ten co miałem też był z opornicą. Internet przeszukałem. Mam porobione obliczenia. I cały czas mi wychodzi prędkość silnika powinna być w granicach 130 - 145 obr/min żeby układ działał prawidłowo. Obliczenia kół i przekładni są prawidłowe gdyż wynikają z dokumentacji technicznej. Nie wiem gdzie jest błąd jeśli silnik ma 10 x większe obroty.
  • Level 35  
    1300-1450obr. Skoro był taki to i ten będzie.
  • Level 22  
    Wszystko zależy jak masz ustawioną opornicę
  • Level 9  
    Czyli reasumując. Jest możliwe, że opornica była ustawiona tak, że faktycznie silnik bedzie dawał ok 140 obr/min? I czy układ się nie będzie przegrzewał? Nie zagotuję opornicy? Pobór prądu pomimio silnika 11kW był do 4kW/h.
  • Helpful post
    Level 43  
    Będzie się niestety przegrzewał, a przy prędkości obrotowej 140 rpm na wale silnika moment obrotowy będzie znikomy. Taka opornica jaką posiadasz, służy WYŁACZNIE do ROZRUCHU ! Przede wszystkim przegrzeje sie ta nieszczęsna opornica. Ten układ, ma na celu zmniejszenie prądu rozruchu, a nie regulacji obrotów. Możesz taką regulację (180 rpm) zrealizować wyłącznie za pomocą falownika, przy czym tego typu silnik (pierscieniowy) po zwarciu szczotek nie najlepiej współpracuje z falownikami. Osobiście sądzę, że popełniasz błąd pisząc o 140 rpm NA WALE SILNIKA.
  • Level 9  
    Dziękuję wszystkim za pomoc.
    Jeśli są chętni jeszcze coś dodać do zapodanego tematu to z góry dzięki.