Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Yamaha TZR Belgrada spalony impulsator

vhubi 22 Lip 2011 22:51 4330 6
  • #1 22 Lip 2011 22:51
    vhubi
    Poziom 11  

    Witam,

    mam pewien problem i liczę, że bardziej zaznajomieni z tematem elektroniki mi coś podpowiedzą.

    Otóż jakiś czas temu znajomy kupił w/w motocykl Yamahę TZR Belgradę 4DL 125 ccm. Dostałem go od niego do naprawy, ponieważ motocykl nie palił, po sprawdzeniu wszystkiego co możliwe doszedłem, że to impulsator, tutaj pojawia się problem, mam pewne pojęcie o elektronice, i w grę wchodzą ew. przeróbki, ponieważ impulsator przygotowany tylko i wyłącznie do tego silnika dostać graniczy z cudem, inne dedykowane do yamahy i niezapewnione, że będą działać z kolei kosztują krocie.

    Proszę o pomoc, czy istnieje jakiś sposób, ew. można coś pod pasować od "chińczyków" małym kosztem, ew. coś stworzyć :)

    Pozdrawiam i proszę o pomoc.

    1 6
  • #3 24 Lip 2011 15:46
    vhubi
    Poziom 11  

    Tak, oczywiście.


    Więc:

    - rezystencja impulsatora to ok. 500 Ohm (czyli dużo za dużo według mnie)
    - napięcie wychodzące z niego podczas kręcenia silnikiem (rozrusznikiem) to max 0,01V następnie po 1-2 s znikało całkowicie
    - dodatkowo z oględzin wzrokowych impulsator był okopcony stąd zacząłem domniemywać że to jego wina.
    - iskra niebieska, cienka, bardzo marna, skakała pocałej świecy (nie pomagało nawet zmniejszenie przerwy na świecy), a w porównaniu na tej samej świecy ze starym poczciwym chartem, na którym isrka jest, że zabiła by konia.

    Ogólnie moto nie palił, na popych za samochodem (nie wiem może blokuje zapłon w tej kwestii), ale padło na ten impulsator bo wszystko inne wydaje się być wporządku.

    Tylko ten impulsator właśnie cieżko jest kupić, myślałem o zastosowaniu jakiegoś innego, samochodowe (raczej odpadają ze względu na gabaryty i w 90% to czujniki halla), od yamahy typowo tzr ciężko dostać, wręcz nie ma do niej częśći, a jeżeli są to kwoty ich zakupu przekraczają możliwości finansowe kolegi. Dlatego pomyślałem, że napiszę tutaj, być może Wy koledzy wpomorzecie swoją wiedzą, ja dopiero zaczynam bawić się w elektronice i mam ogólne pojęcie, być może przełożyć zapłon (zapłon od np. Yamahy DT80 będzie pasował P&P), ew. impulsator od jakiegoś chińskiego wynalazku, bądź jakaś przeróbka zapłonu, z tym, że musi to chodzić :)


    Pozdrawiam i dziękuje za pomoc.

    0
  • #4 24 Lip 2011 16:25
    rafik54321
    Poziom 21  

    Częściej od impulsatorów wysiadają moduły zapłonowe, a efekty są podobne. Sprawdzałeś moduł? Jeśli moduł jest ok. to musisz określić jaki to jest zapłon np. AC-CDI, DC-CDI czy jeszcze jakiś inny i znajdź impulsator z pojazdu który również ma taki jak TZR.

    0
  • #5 24 Lip 2011 16:31
    jack63
    Poziom 42  

    Po pierwsze wielkość iskry nie zależy od "sprawności" impulsatora.
    Impulsator albo daje wystarczający impuls napięcia i iskra jest albo nie daje i jej nie ma. Jak impulsy są "na granicy" to iskra jest nieciągła. Wypadają zapłony. Z resztą dobry impulsator wyzwala iskrę już przy małej prędkości obrotowej wału. Impulsatory rzadko się psują same z siebie. Częściej są przytarte o koło magnesowe lub spalone przez złe podłączenie. Najgorsze byłoby uszkodzenie w samym module i przez to spalenie impulsatora.

    Po drugie źle ją sprawdzasz. Przede wszystkim nie robi się tego na świecy, tylko na samym kablu WN. Iskra musi przebić szczelinę powietrzną min. 8 mm!

    Niestety podejrzewam uszkodzenie samego modułu, ale lepiej się upewnić.
    Impulsator trzeba omierzyć sondą wg. Link a najlepiej oscyloskopem.
    Pasowałoby abyśmy wiedzieli jaki w ogóle masz układ zapłonowy.
    Tak będzie łatwiej pomóc. A impulsatory fajnie się robi z cewek od przekaźników. Gdzieś widziałem cały manual na ten temat ale ....

    0
  • #6 25 Lip 2011 22:17
    vhubi
    Poziom 11  

    A więc tak sprawdziłem iskrę, przebija ok. 1,2 cm, taki słabowity biały piorunek (w charcie to było piorunisko w porównaniu z tym), jednak fajka miała przebicie jak próbowałem zapalić po wymianie przewodu WN, zmieniłem fajkę i przewód WN strzeliła kilka razy w wydech zakręciła 2-3 obroty i zgasła. Czyżby to jednak moduł. Bo z tego co piszesz jack63 to impulsator powinien być w porządku.

    0
  • #7 26 Lip 2011 08:15
    jack63
    Poziom 42  

    Czy zrobiłeś sobie sondę do pomiaru wartości szczytowej?
    Zrób i pomierz napięcie na impulsatorze. Będzie można go wykluczyć z dalszych poszukiwań.
    Opisz warunki pomiaru. Jakie prędkości wału? Od kopki ?
    Czy iskra była ciągła, czy może było słychać przerwy?
    Ja staram się wyzwolić iskrę obracając wałem ręcznie wokół punktu zapłonu. Takie ruchy wahadłowe. Nie zawsze jest to możliwe, bo czasem nie ma za co złapać. Jednak wtedy jest najlepsze wyczucie. Solidna iskra powinna być nawet przy niewielkich prędkościach obrotowych.
    Daj zdjęcie prądnicy. Łatwiej będzie cię pokierować i można wypatrzyć coś co ci umknęło.
    Aby się upewnić, czy to moduł szwankuje, należy zrobić sobie najprostsze CDI za 3 zł ze strony Link.
    Pasowałoby również pomierzyć (napięcia rezystancja) cewkę zasilajacą CDI.
    Znajdź i zamieść schemat. Będzie łatwiej dyskutować.

    0
  Szukaj w 5mln produktów