Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.
itemscope itemtype="https://schema.org/QAPage"

Sterowanie silnika 1 fazowego indukcyjnego z dodatkowa cewka i kondensatorem

pepebiskup 04 Gru 2012 10:43 5904 15
  • Sterowanie silnika 1 fazowego indukcyjnego z dodatkowa cewka i kondensatorem

    #1
    Poziom 14  

    Witam .
    Posiadam silnik 1 fazowy o mocy 0.75kW . Jest to silnik z dodatkową fazą rozruchowa z kondensatorem .
    Jak sterować prędkością obrotową tego silnika w zakresie od 0 - 100 %.
    Czym to sterować ? Czy można zastosować falownik ?
    Jaki zastosować falownik ? Co z zmiana częstotliwości dla kondensatora ?
    Pozdrawiam
    Przemek

    0 15
  • #2
    Poziom 25  

    Do zasilenia silnika jednofazowego można zastosować falownik zasilany jednofazowo tj. z 230V. Falownik musi mieć możliwość wyłączenia kontroli asymetrii (niektóre falowniki mają taką możliwość, np. LG). Silniki kondensatorowe napędzające wentylatory znakomicie pracują powyżej 10 Hz, a startują sprawnie przy kilkunastu Hz. Silniki z odśrodkowym wyłącznikiem uzwojenia rozruchowego nie nadają się do takiej pracy. Sprawdzone, a nawet przemysłowo stosowane w wentylacji! Do innych zastosowań należy podejść ostrożnie, gdyż przy mniejszych częstotliwościach silnik ma mały moment rozruchowy głównie ze względu na dużą reaktancję kondensatora. Pozdrawiam.

    0
  • #3
    Poziom 18  

    Kondensator wymontuj,kup falownik względny do mocy silnika(najlepiej trochu z zapasem mocy),do falownika,który jak poprzednik pisze wprowadzasz jedną fazę a na jego wyjściu masz trzy fazy.No i regulacja gotowa(szczegóły dobierasz względem odbiornika(silnik).

    0
  • #4
    Poziom 14  

    Ok. Dzieki za odpowiedź. Ale jak to jest z silnikami trojfazowymi pracujacymi jako jednofazowe ? Wtedy steruje je także falownikiem 1 fazowym a nie ma problemów z kondensatorem ? Potrzebuje sterować silnikiem który bedzie startowal prawie pod max obciarzeniem a mam taki jak w temacie co robić ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ok. Silnik bedzie działał tylko czy wystartuje bez kondensatora ? Pod jakim hasłem mam szukać tych falowników.

    0
  • #5
    Poziom 18  

    Napisz dokładnie co to za silnik(zdjęcie tabliczki),bo może to typowy trzyfazowy ale ktoś dołożył kondensator bo chciał mieć zasilanie z gniazdka 230V.
    Jeżeli ten silnik ma naprawdę uzwojenie rozruchowe działające z kondensatorem to raczej o podłączeniu falownika co ja ci pisałem zapomnij.Do kondensatora podłączone jest dodatkowe uzwojenie (rozruchowe), które zdaje się ma mniejszą impedancję. Przepali się jeżeli zasilisz je z falownika.

    0
  • #6
    Poziom 14  

    Witam.
    Silnik z fazą rozruchową i kondensatorem czyli silnik ma dwa uzwojenia .
    Czy są jakieś metody na sterowanie prędkością takiego silnika ?
    Chodzi mi żeby był moment w pełnym zakresie .
    Z tego co pamiętam to uzwojenie rozruchowe potrzebne jest tylko przy starcie .
    Gdyby tak zasilać tylko jedno uzwojenie tego silnika ? ( główne )
    Pozdrawiam

    0
  • #7
    Poziom 2  

    Witam.
    Też mam problem ze sterowaniem silnikiem jednofazowym, a nie chce zakładać nowego tematu. Otóż problem polega na tym, że silnik się uruchamia od razu po podłączeniu do zasilania, nawet jeśli nie daję napięcia na diodę optotriaka (mikroprocesor odłączony od układu). Aktualnie układ jest złożony według schematu załączonego do posta. Silnik to jakiś stary, jugosłowiański wiatraczek Na silniku nie ma tabliczki znamionowej, zmierzony opór silnika wyszedł 430 Ohm.

    Sterowanie silnika 1 fazowego indukcyjnego z dodatkowa cewka i kondensatorem

    0
  • #8
    Poziom 18  

    Może obydwaj zastanówcie się czy nie lepiej kupić normalny silnik trzyfazowy lub jednofazowy który bez problemów da się sterować z najtańszego falownika.Wtedy unikniecie wszystkich problemów a silnik posłuży długie lata.W większości takich kombinacji silniki grzeją się i buczą a to już niedaleko do ich końca.Można poszukać do nich innej regulacji jak falownik np:Tania regulacja na konkretnym triaku.U mnie w pracy jest piec(duży piec),w którym jest silnik jednofazowy z kondensatorem i sterowany właśnie takim prostym rozwiązaniem.Co prawda działa drugi sezon ale jak on dziwnie się męczy na niskich obrotach.

    0
  • #9
    Specjalista - urządzenia lampowe

    CzłowiekLasu napisał:

    Też mam problem ze sterowaniem silnikiem jednofazowym, a nie chce zakładać nowego tematu. Otóż problem polega na tym, że silnik się uruchamia od razu po podłączeniu do zasilania, nawet jeśli nie daję napięcia na diodę optotriaka (mikroprocesor odłączony od układu). Aktualnie układ jest złożony według schematu załączonego do posta.


    Stawiam na pomylone anody triaka.

    0
  • #11
    Poziom 18  

    A jakiej mocy silnik można do tego zapiąć?

    0
  • #12
    Poziom 27  

    Chciałbym się i ja podłączyć do tematu. Posiadam silnik:
    Sterowanie silnika 1 fazowego indukcyjnego z dodatkowa cewka i kondensatorem
    Rozleciał się w nim wyłącznik odśrodkowy, czy dało by się, po wyrzuceniu kondensatorów, sterować go z falownika, jeśli tak, to czego szukać

    0
  • #13
    Poziom 18  

    Nemonek:Raczej nic z tego bo z falownika nie uzyskasz niskich obrotów na tym silniku.Proszę poczytać o falownikach.

    0
  • #14
    Poziom 36  

    Witam !
    Nemonek,
    silnik SBKe90L4 nie wolno sterować falownikiem, ponieważ ten typ silnika posiada wyłącznik odśrodkowy który po przekroczeniu przez wirnik około 1050obr/min odłącza kondensator 100uF wraz z uzw. pomocniczym od zasilania.
    Pokaż co się stało z wyłącznikiem odśrodkowym.
    Pozdrawiam. Stefan

    0
  • #15
    Poziom 27  

    sp3ots napisał:
    ponieważ ten typ silnika posiada wyłącznik odśrodkowy który po przekroczeniu przez wirnik około 1050obr/min odłącza kondensator

    Ten fakt jest mi znany, ja pytałem tylko czy uzwojenie pomocnicze, można wykorzystać bez tego wyłącznika i kondensatorów, jako trzecią fazę i sterować falownikiem. Otrzymałem powyżej odpowiedź negatywną, dlatego wyłączam się z dyskusji, ale dziękuję za zainteresowanie.

    0
  • #16
    Poziom 2  

    Dzięki jdubowski, faktycznie były zamienione. Niestety teraz dla odmiany silnik stale stoi.[/quote]

    1