Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Astra 2, Opel, X20EX, Problem z modułem zapłonowym

Pawelkam 05 Apr 2005 20:30 11124 5
  • #1
    Pawelkam
    Level 11  
    Wita.
    kupilem AstręII 2.0l no i założyłem sekwencyjny wtrysk gazu. Po jakimś czasie zacęły pojawiać się problemy. Mianowicie przy starcie silnika raz na 20 razy zapala się kontola silnika i sterownik przechodzi w tryb awaryjny (obroty tylko do 4500 tys). Gazownik sprawdzał oczywiście swoją instalację i twierdzi że to musi być coś z modułem zaplonowym bo u niego jest wszystko OK (instalacja Alisei ).
    Czy może ktoś miał podobny problem?
    Czy i w jaki sposób można sprawdzić moduł zapłonowy?
    Ggdzie znajdę kody usterek do mojej Astry?
    Z góry dzięki za pomoc
    Paweł
  • #3
    Anonymous
    Anonymous  
  • Helpful post
    #4
    pawelsiara74
    Level 22  
    witam


    przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym.
    Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika) w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10 sek.
    Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak odłączać akumulatora, ponieważ brak napięcia przez ponad 10 sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami usterek. Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu diagnostycznym (ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic Link). W przypadku Astry i Astry Classic złącze to znajduje się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z bezpiecznikami, natomiast w Astrze II gniazdo jest zlokalizowane między dźwigniami: zmiany biegów i hamulca ręcznego (dostęp po podważeniu osłony od strony dźwigni zmiany biegów)
    W zależności od modelu, roku produkcji i typu silnika mogą występować różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z oznaczeniami znajduje się na ilustracjach poniżej.



    Złącze diagnostyczne
    10-pinowe Złącze diagnostyczne
    16-pinowe


    W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów usterek należy zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem czerownym. W zależności od złącza są to piny: A i B w gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-pinowym.
    Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.
    Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać.
    Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfre 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.
    W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.
    Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.
    Znaczenie kodów jest oczywiście zależne od rodzaju układu wtryskowego zastosowanego w danym silniku. Jaki układ jest w Twojej Astrze możesz sprawdzić w dziale Silniki.
    Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim - o przerwie w przewodzie lub styku.
    Układ MULTEC firmy Delco-Remy
    Kod Znaczenie
    12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
    13 Sonda lambda - brak sygnału
    14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
    15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
    16 Czujnik spalania stukowego
    17 Wtryskiwacz
    18 System regulacji spalania stukowego
    19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
    21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
    22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
    24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
    25 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
    29 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
    32 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
    33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
    34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
    35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
    41 Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
    42 Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników X16SZ/X16XEL)
    lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)
    43 Układ recyrkulacji spalin
    44 Sonda lambda - uboga mieszanka
    45 Sonda lambda - bogata mieszanka
    47 Zawór recyrkulacji spalin
    49 Akumulator - zbyt wysokie napięcie
    51 Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego
    52 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie
    53 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie
    61 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie
    62 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie
    63 Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie
    64 Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie
    69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
    71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
    75 Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie
    76 Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie
    81 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
    93 Moduł sterujący QUAD

    Dla układów Motronic firmy Bosch część kodów jest wspólna, a część różna dla różnych wersji wtrysku.
    Kody wspólne dla układów MOTRONIC M1.5.2 i M2.5
    Kod Znaczenie

    12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
    14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
    15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
    31 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)
    48 Zbyt niskie napięcie zasilania
    49 Zbyt wysokie napięcie zasilania
    52 Stopień wyjściowy lapmki kontrolnej silnika - zbyt wysokie napięcie
    53 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt niskie napięcie
    54 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt wysokie napięcie
    55 Uszkodzone urządzenie sterujące
    56 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
    57 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
    61 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt niskie napięcie
    62 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt wysokie napięcie
    73 Przepływomierz powietrza - zbyt niskie napięcie
    74 Przepływomierz powietrza - zbyt wysokie napięcie
    75 Przełącznik biegów - zbyt niskie napięcie
    81-84 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt niskie napięcie
    87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt niskie napięcie
    88 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt wysokie napięcie

    Kody tylko dla M1.5.2
    19 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej
    21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
    22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
    25 Wtryskiwacze - zbyt wysokie napięcie
    38 Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji
    39 Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji
    69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
    71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
    Kody tylko dla M2.5
    13 Sonda lambda - brak sygnału
    16 Czujnik spalania stukowego - brak sygnału
    18 Układ regulacji spalania stukowego - brak sygnału
    25-28 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt wysokie napięcie
    44 Sonda lambda - uboga mieszanka
    45 Sonda lambda - bogata mieszanka
    51 Uszkodzona pamięć ROM urządzenia sterującego
    65 Potencjometr biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
    66 Potencjometr biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
    67 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik biegu jałowego
    72 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik pełnego obciążenia
    79 Ogranicznik mocy ETC (ang. Electronic Traction Control) - zbyt wysokie napięcie
    93 Czujnik Halla - zbyt niskie napięcie
    94 Czujnik Halla - zbyt wysokie napięcie
    97 Sygnał urządzenia sterującego ETC - zbyt wysokie napięcie
    W układzie Motronic M2.8 występują zarówno kody z M1.5.2, jak i M2.5.
    Inne kody
    Kod Znaczenie
    10 Kody błędów nie zaprogramowane
    113 Sterowanie ciśnienia doładowania - zbyt wysokie ciśnienie doładowania
    114 Bieg jałowy ciśnienia doładowania - powyżej wartości maximum
    115 Pełne obciążenie turbosprężarki - poniżej wartości minimum
    116 Ciśnienie doładowania - powyżej wartości maximum
    117 Zawór regulacyjny ciśnienia doładowania - zbyt niskie napięcie
    118 Zawór regulacyjny ciśnienia doładowania - zbyt wysokie napięcie
    119 czujnik ciśnienia rury ssącej - zasięg/moc
    121 sonda lambda 2 - mieszanka zbyt uboga
    122 sonda lambda 2 - mieszanka zbyt bogata
    123 przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 1 - zablokowany
    124 przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zablokowany
    125 czujnik ciśnienia rury ssącej - poniżej wartości minimum
    126 czujnik ciśnienia rury ssącej - powyżej wartości maximum
    129 recyrkulacja spalin - zbyt niskie napięcie
    131 recyrkulacja spalin - zbyt wysokie napięcie
    132 recyrkulacja spalin - błędny sygnał
    133 recyrkulacja spalin 2 - zbyt wysokie napięcie
    133 przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zbyt niskie napięcie
    134 recyrkulacja spalin 2 - zbyt niskie napięcie
    134 przełącznik powietrza zasysanego - zawór elektromagnetyczny 2 - zbyt wysokie napięcie
    135 zaburzenie pracy silnika - lampka kontrolna - zbyt niskie napięcie
    136 urządzenie sterujące
    137 obudowa urządzenia sterującego - zbyt wysoka temperatura
    138 czujnik ciśnienia rury ssącej - zbyt niskie napięcie
    139 czujnik ciśnienia rury ssącej - zbyt wysokie napięcie
    143 immobilizer - brak/zły sygnał
    144 immobilizer - brak sygnału
    145 immobilizer - zły sygnał
    :) mam jeszczwe inne kody do astry podaj maila to Ci przesle
    Pozdrawiam

    Dodano po 11 [minuty]:

    jeszczw jedno tam maja być dwa rysuneczki ale nie wiem jak je wstawić zeby było bez punktów :( podaj mi maila to Ci wszytsklo przesle
    Pozdrawiam
  • #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • Helpful post
    #6
    pawelsiara74
    Level 22  
    witam
    z ciekawości tak tylko pytam czy to wszytsko nie dotyczy sie tej astry? jeżeli sie nie dotyczy to sorki nie wiedziałem :(
    Pozdrawiam