Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić sterowanie ogrzewaniem podłogowym bez dostępu do zaworu.

m.sta 07 Jan 2015 19:28 3027 13
Relpol
  • #1
    m.sta
    Level 9  
    Witam,

    Mam nadzieję ze to dobry dział, ale do rzeczy.

    Mam mieszkanko, w łazience mam taką jakby rozdzielnie tych rurek do ogrzewania. Niestety ta skrzynka jest zasłonięta pralką i szafką.
    Problem jest w tym że znajdują się tam dwa zawory termostatyczne, takie same jak przy grzejnikach które służą do sterowania ogrzewaniem podłogowym.

    Wpadłem więc na pomysł i kupiłem coś takiego http://www.tpcontrol.pl/pl-warmup/alg_dir/images/TPC30_4.JPG zarobiłem do tego wtyczkę i jak potrzebowałem ciepłe podłogi to sobie włączyłem do gniazdka zawór sie otweirał i było ciepło.

    O wadzie tego rozwiązania przekonałem się przy pierwszym rachunku za ogrzewanie. Otóż ten siłownik działa albo otwarty na fulla albo zamknięty. Otwarcie go powoduje że woda przepływa jak głupia. A to się przyczyniło do dużego rachunku :( Druga sprawa, trzeba pamiętać żeby to wyłączyć i nie da się dobrać idealnej temperatury.

    Szukam teraz jakiegoś innego rozwiązania. Mianowicie czy istnieją takie siłowniki z płynną regulacją i do tego jakiś sterownik który to obsłuży ?

    Ma ktoś jakiś pomysł jak rozwiązać tą sytuację ?
  • Relpol
  • Relpol
  • #3
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Są głowice termostatyczne programowalne. Dodatkowo jest do tego panel pokojowy ze sterowaniem radiowym. Dostępne na portalu aukcyjnym.
  • #4
    kudłaty79
    Level 15  
    Witam. Sa zawory termostatyczne z zewnętrzną sondą .Pytanie czy na rozdzielaczach są rotametry takie rurki przezroczyste tym możesz regulować przepływ w instalacji przy wykorzystaniu twojego zaworka.

    Jak by się dało zdjęcie wrzucić to by pomogło.
  • #6
    kudłaty79
    Level 15  
    Widzę że masz możliwość sterowaniem tylko zaworami. Tak jak wcześniej proponowali zewnętrzne sterowanie z termostatem w ogrzewanym pomieszczeniu.

    Głowice termostatyczne z zewnętrzną sondą myślę że to by pomogło np. Głowica termostatyczna HERZ 1933005
  • #7
    m.sta
    Level 9  
    To by było dobre rozwiązanie ale gdyby temperatura w łazience nie miała wpływu na ilość puszczanej wody przez zawór. Tylko na przykład przekręcam npten termostat o 1/10 i wtedy zawór w tej skrzynce też puszcza na 1/10 .
  • #9
    m.sta
    Level 9  
    No ale co mi to da?

    To i tak będzie działało w systemie zero jedynkowym. Będzie zawór otwarty na maksa, będzie pompować ogromne ilości wody aż temperatura w łazience osiągnie zadaną temperaturę. Może to się stać w ciągu 10 min- na przykład dzięki cipełu z normalnego grzejnika, może trwać 10 godzin - 20 godzin gdy nie będzie innego ogrzewania załączonego niż podłogowe. To rozwiązanie zdało by egzamin w domu gdzie ciepło w obiegu i tak trzeba spożytkować a nie w bloku gdzie płacę za każdy litr ciepłej wody który do mnie wpłynie...

    Przydał by mi się taki zawór który daje możliwość zdalnego otwarcia z możliwością regulacji otwarcia właśnie...
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    m.sta
    Level 9  
    Ehhh, ceny już straszne. Chyba szkoda zachodu.

    Zastanawiam się jeszcze czy nie zamontować takiego programatora czasowego żeby na przykład 10 minut chodziło godzinę nie chodziło i tak na okrągło. Bo jeżeli faktycznie płaci się za GJ a nie za litry to nie ma takiej tragedii.. :)
  • #12
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    szelton wrote:
    Ciepło rozliczane jest w GJ a nie w litrach i zależne jest od wielkości przepływu i różnicy temperatur na zasilaniu i powrocie.

    Dokładnie tak. Nie ma znaczenia czy bedziesz dogrzewał 3 godziny, czy 15 minut, (choc dla Ciebie z punktu wygody lepsze jest to drugie) ilość ciepła potrzebna do ogrzania jest stała.
    Zrób jak Kolega szelton radzi, ale nie te najtańsze z Jego linku- one się nie nadają. Nie potrzeba też żadnych dodatkowych przekaźników itp.
    Kup termoregulator ( najlepiej tygodniowy) jakiś auraton, czy salus z histerezą 0,2-0,25 st.C za 100-120 zł, i temat masz rozwiazany. Masz możliwość ustawienia dwóch temp. nocnej i dziennej ( komfortowej) z dokłądnościa do jednej godziny i temp. z dokładnościa do 0,25 st. Wada pracy dwustanowej jest nieco wiekszy przerzut nastawionych wartości, ale w łazience 1 stopień w tą czy w tą nie ma znaczenia. Rozwiązanie sprawdzone wiele razy .
    Bardziej elegancie rozwiązanie to sterowanie z regulatora PWM i wtedy nie ma 0/1 właśnie dzieki temu opóźnieniu o którym pisze Kol. Szelton, bo głowica jest otwarta cześciowo.
  • #13
    teraznaszczas
    Level 2  
    Witam, siłowniki masz dwa więc podejrzewam, że ogrzewanie masz w dwóch różnych pomieszczeniach, więc przydało by się dwa termostaty, tańsza wersja przewodowa wymaga doprowadzenia przewodu minimum trzy żyłowego od miejsca zamontowania termostatu do szafki z tymi siłownikami które zamontowałeś. Siłowniki które zakupiłeś jak i inne działają 0/1 natomiast termostaty SALUS Expert już nie, maja algorytm PWM który płynnie steruję temperaturą w każdym pomieszczeniu. Dodatkowo są to termostaty tygodniowe, więc możesz ustalić temperaturę inna w dzień inną na noc, i tak cały tydzień..
    Coś ładnego:
    http://salus-controls.pl/pl,vs30w2fvs30b-cyfrowy-regulator-temperatury,526,p.html
    I coś mniej:
    http://salus-controls.pl/pl,ert50-cyfrowy-regulator-temperatury-230v--tygodniowy,60,p.html
  • #14
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Te zawory, które były przedtem, być muszą. To były zawory RTL, których zadaniem jest obniżyć temperaturę wody w podłodze.
    Jak chcesz dodatkowe sterowanie to dokupujesz 2 zawory grzejnikowe i montujesz na obwodach podłogówek na górnej belce. Zakładasz te siłowniki, które kupiłeś na te zawory, podłączasz dowolne sterowniki pokojowe przewodowe lub bezprzewodowe typu ON/OFF np. Auraton 2025, Auraton 2030 lub w wersji bezprzewodowej Auraton 2025RTF, Auraton 2030RTF lub też inne. Tam sobie możesz poustawiać, kiedy podłogówka ma zacząć grzać, a ma grzać taką temperaturą na jaką pozowloą RTL-e. Weź tylko pod uwagę, że podłogówka ma dość dużą bezwładność, dlatego grzanie musi się zacząć odpowiednio wcześniej.

    Bez tych RTL-i woda będzie zbyt gorąca w podłodze, a tym samym jej temperatura będzie zbyt mocno się wahać. Podłogówka może się przegrzewać, a do tego jak woda w obiegu zbyt gorąca to podłogówka nawet może się uszkodzić.