Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Własny prostownik, przeładowanie akumulatora

grzebcio 18 Lip 2016 21:02 1158 15
  • #1 18 Lip 2016 21:02
    grzebcio
    Poziom 11  

    Witam, miałem transformator z wzmacniacza, nawinąłem nowe wtórne uzwojenie, podłączyłem mostek gretza i próbuje ładować akumulator 12V, z motoru, i okazuje się, że go przeładowuje, napięcie leci ponad 14,4V. Sprawdzałem do 14,6V bo później zaczął się gotować, a prąd utrzymywał się na poziomie 1-0.7A. Co mam zrobić żeby go nie przeładowywać? Odwinąć jeszcze uzwojenia? Ale co będzie gdy podłącze aku z samochodu? A może to transformator jest zbyt sztywny?
    Mogę jakieś porady?

    0 15
  • #2 18 Lip 2016 21:16
    fuutro
    Poziom 43  

    Jaki parametry miał transformator i na jakie zmieniłeś? Jak długo trwa ładowanie? Jaki pojemny masz ten akumulator? Akumulator samochodu raczej jest pojemniejszy więc potrwa dłużej ładowanie.

    0
  • #3 18 Lip 2016 21:30
    grzebcio
    Poziom 11  

    Transformator około 250VA, a nawinąłem teraz uzwojenie przewodem 2,5. Ładowanie trwało około godziny, z czego na początku prąd był równy 4A a po dołożeniu dławika, 2,5 i sobie pomału spadał. Akumulator ma 8Ah.
    Nie chciałbym stosować tego dławika, ponieważ jest mi potrzebny do czegoś innego.
    Tak, wyobrażam sobie że ładowanie akumulatora samochodowego potrwa dłużej, ale co zrobić żeby, napięcie pozostawało na poziomie tych 14.5V i po odczepie na poziomie ~15V dla większych akumulatorów? Po prostu odwinąć uzwojenie?

    Dodano po 9 [minuty]:

    Żeby nie przeładowywało akumulatorów.

    0
  • #4 18 Lip 2016 22:22
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Szeregowo z akumulatorem włącz żarówkę 12V 10W dla akumulatora 8A/h i 12V 60W dla akumulatora 60A/h. Odwinąć uzwojenie nie należy, utracisz możliwość zwiększenia prądu ładowania akumulatorów dużej pojemności. Można szeregowo z akumulatorem włączać opór, lecz lepszy sposób - użycie żarówki, opór nici której ma nie liniowy charakter zależnie od temperatury i wykonuje rolę stabilizatora prądu.

    0
  • #5 18 Lip 2016 22:42
    Mirek99
    Poziom 22  

    Jeżeli akumulator ma pojemność 8 Ah to prąd ładowania max 0,8 A .

    0
  • #6 18 Lip 2016 22:56
    jack63
    Poziom 41  

    Tak? A jak odpalisz motocykl z takim aku i sprawnym układem ład9wania to jaki prąd popłynie???
    Na pewno nie 0,8 A i na dodatek nie masz na to żadnego wpływu poza zgaszeniem silnika.
    Urban legeds i tyle.
    Dla takich prostackich prostowników jak w temacie rozwiązanie kolegi aksakal to jedyna rozsądna droga.

    0
  • Pomocny post
    #7 18 Lip 2016 23:51
    berlingo
    Poziom 21  

    Zrób odczepy na transformatorze na wtórnym, kolego wystarczy napięcie wtórne - trafo zmienne od 11 V do 15 V zrób odczepy co 1 V podłącz do przełącznika i do mostka 25 A i amperomierz no może bezpiecznik 10 A i masz prostownik nie do zdarcia odczepy robię bez odwijania trafa przylutowując do drutu transformatora w odpowiednich miejscach przewód, najpierw zdzieram lakier potem miernikiem sprawdzam napięcie i lutuje linkę miedziana do drutu trafa mocną luownicą .Zrobiłem już tak kilkanaście prostowników i żaden nie wrócił na naprawę najważniejsze to zdobyć dobry przełącznik lub zrobić zworę

    0
  • #8 19 Lip 2016 21:39
    grzebcio
    Poziom 11  

    Myślę, że zrobię odczepy i to będzie najlepszym rozwiązaniem. Co umożliwi ładowanie różnych akumulatorów.
    A dokładanie dodatkowych rezystancji też mnie nie cieszy, bo i po co starty?
    A taki prostacki prostownik to chyba najlepszy..?

    0
  • #9 19 Lip 2016 21:51
    fuutro
    Poziom 43  

    Spróbuj nawinąć też dodatkowo coś do pierwotnego. Nie trzeba tak mocnego przełącznika. Możesz też nieco uinteligentnić prostownik o regulator ładowania.

    0
  • #10 19 Lip 2016 21:58
    grzebcio
    Poziom 11  

    Na pierwotnym ciezko bede mial..
    Od samego poczatku nie chcialem zadnego regulatora bo mial byc to prostownik ktory bedzie mogl byc podlaczony podczas odpalania i wspomagac aku. A nie wiem czym taki regulator by sie nie spalil..

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Lip 2016 22:02
    fuutro
    Poziom 43  

    Zawsze możesz zamiast dwóch zacisków wyjściowych dać trzy lub cztery (przed i za regulatorem), ew przełącznik pozwalający całkowicie omijać regulator. Nie trzeba zmieniać urządzenia a można zwiększać jego możliwości.

    0
  • #12 19 Lip 2016 22:20
    grzebcio
    Poziom 11  

    Też fakt, trochę podłączeń a funkcji więcej. A znasz jakiś dobry regulator?

    0
  • #13 20 Lip 2016 07:59
    fuutro
    Poziom 43  

    Mnie kiedyś spodobał się prostownik Resurs ale możesz też popatrzeć na coś z nooowszych rozwiązań, choćby z AVT.

    0
  • Pomocny post
    #14 20 Lip 2016 09:46
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wariant schematu prostownika . Własny prostownik, przeładowanie akumulatora

    0
  • #15 20 Lip 2016 10:10
    grzebcio
    Poziom 11  

    Wlasnie o takie cos mi chodzilo. Dziekuje. Jeszcze sie tylko zastanowie nad ukladem wylaczajacym powyzej 15V.

    0
  • Pomocny post
    #16 20 Lip 2016 11:22
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Przedstawiam schemat automatycznego odłączenia akumulatora. Przy zwiększeniu napięcia akumulatora powyżej 15V napięcie przez diodę Zenera 15V postępuje na bazę tranzystora, który otwiera się i włącza przekaźnik, jego kontakty przerywają się i odłączają akumulator od prostownika. Jednocześnie zaświeci diodę LED D3 - wskaznik odłączenia akumulatora. Dla ponownego włączenia procesu ładowania przy obniżeniu napięcia należy nacisnąć przycisk START . Uwzględniając, co dioda Zenera na napięcie 15V i szeregowo z nim jest włączona dioda, na którym upadnie nie mniej 0,6V, akumulator odłączy się od prostownika przy napięciu blisko 16V, a to trochę przekracza optymalne znaczenie napięcia akumulatora. Lepiej dobrać diodę Zenera z napięciem 14 - 14,5V. Kontakty przekaźnika muszą wytrzymywać maksymalny prąd ładowania. Własny prostownik, przeładowanie akumulatora

    0