Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wentylatorem zależne od temperatury

kurdebele666 20 Wrz 2016 13:16 2268 16
  • #1 20 Wrz 2016 13:16
    kurdebele666
    Poziom 4  

    Dzień dobry, szukam rozwiązania następującego zagadnienia.

    Mam wentylator (DC) pracujący w trybie ciągłym. Chciałbym go podłączyć do jakiegoś sterownika, który po wykryciu ujemnej temperatury przełączałby go na zasilanie z timerem pracującym w trybie 15 min. włączony, 15 min. wyłączony, i który po wzroście temperatury powróciłby do pracy ciągłej.

    Chodzi o uzyskanie takiego efektu: gdy temperatura na zewnątrz jest dodatnia, wentylator pracuje ciągle, gdy jest ujemna pracuje w trybie 15 min. wł./wył.

    Chciałem to zrobić przy pomocy regulatora temperatury, timera oraz automatycznego regulatora zasilania, który po zaniku napięcia z regulatora temperatury przełączałby się na zasilanie alternatywne z timerem, ale może jest jakiś prostszy sposób, bo tu mam aż trzy urządzenia?

    0 16
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 20 Wrz 2016 13:33
    aaanteka
    Poziom 38  

    Kto szuka nie błądzi :

    wystarczy zajrzeć tu i wybrać odpowiedni gotowy produkt dostępny na rynku.

    Przykładowo regulator temperatury AR603 powinien spełnić twoje oczekiwania:
    "funkcja czasowa (zegar):-sygnał uruchomienia: przycisk lub wejście binarne START/STOP, włączenie zasilania

    -początek odmierzania czasu: po sygnale uruchomienia lub po osiągnięciu wartości zadanej dla grzania
    -nadzorowane wyjścia: P1/SSR1, P2/SSR2
    -sygnalizacja pracy zegara: dioda świecąca TIME, wyjście P2/SSR2
    -zakres nastaw: 0 ÷ 8640 minut (do 144 godzin)
    ".

    0
  • #3 20 Wrz 2016 13:54
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Kto szuka nie błądzi :

    wystarczy zajrzeć tu i wybrać odpowiedni gotowy produkt dostępny na rynku.

    Przykładowo regulator temperatury AR603 powinien spełnić twoje oczekiwania:
    "funkcja czasowa (zegar):-sygnał uruchomienia: przycisk lub wejście binarne START/STOP, włączenie zasilania

    -początek odmierzania czasu: po sygnale uruchomienia lub po osiągnięciu wartości zadanej dla grzania
    -nadzorowane wyjścia: P1/SSR1, P2/SSR2
    -sygnalizacja pracy zegara: dioda świecąca TIME, wyjście P2/SSR2
    -zakres nastaw: 0 ÷ 8640 minut (do 144 godzin)
    ".


    No coś w ten deseń, tylko, że cena też powala. A może coś takiego: PCU-507 + sterownik temperatury, o taki: http://allegro.pl/termostat-regulator-temperatury-50-110-i6059974214.html

    Razem 150 zł.

    0
  • #4 20 Wrz 2016 14:03
    aaanteka
    Poziom 38  

    Moża różnie to rozwiązać.

    Ale to co wskazałeś plus zasilacz, obudowa, problemy z uruchomieniem( często takie zestawy mają nie szczelny układ czujnika , są nie dopracowane , posiadają ze instrukcje obsługi ,trzeba się liczyć , że pierwszy układ pójdzie do kosza:D ),to koszt zbliżony a może nawet większy jak się doliczy koszta zakupu w róznych sklepach internetowych.

    0
  • #5 20 Wrz 2016 14:06
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Moża różnie to rozwiązać.

    Ale to co wskazałeś plus zasilacz, obudowa, problemy z uruchomieniem( często takie zestawy mają nie szczelny układ czujnika , są nie dopracowane , posiadają ze instrukcje obsługi ,trzeba się liczyć , że pierwszy układ pójdzie do kosza:D ),to koszt zbliżony a może nawet większy jak się doliczy koszta zakupu w róznych sklepach internetowych.


    Podawałem 150 zł z kosztami dostawy. Zasilacz do czujnika to 10 zł z dostawą. Obudowa to 30 min roboty. Zamiast takiego czujnika temp. może być już z obudową za 100 zł i nadal to 230, nie 400.

    0
  • #6 20 Wrz 2016 14:19
    aaanteka
    Poziom 38  

    Nierozumiem, albo parametry albo oszczędności i brak wskazanych parametrów i powtarzalności.
    Może ogólnie zastosować wyłącznik ,minutnik do jajek , termometr zaokienny i osobę obsugującą?

    Widzę iż kolega zmienił wpis, może inaczej dokładnie do czego ma być ten wentyltor, jaki rodzaj zasilania ,wielkość?

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #7 20 Wrz 2016 14:29
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Nierozumiem, albo parametry albo oszczędności i brak wskazanych parametrów i powtarzalności.
    Może ogólnie zastosować wyłącznik ,minutnik do jajek , termometr zaokienny i osobę obsugującą?

    Widzę iż kolega zmienił wpis, może inaczej dokładnie do czego ma być ten wentyltor?


    We wpisie dodałem tylko rysunek, taki poglądowy. OK, zatem o co chodzi: w rekuperatorach jest takie cudo co się nazywa "system przeciwzamrożeniowy" - realizuje się ten "cud techniki" na kilka sposobów, i za każdym razem sprzedaje się potem za grube pieniądze. Jednym ze sposobów jest czasowe wyłączanie wentylatora nawiewnego, przy stałej pracy wentylatora wywiewnego. Dzięki temu, gdy temperatura jest ujemna, ciepłe powietrze z budynku ogrzewa wymiennik rozmrażając go lub nie dopuszczając do zamrożenia w ogóle. Wentylator nadmuchowy po prostu robi sobie przerwy co 15 min na 15 min, gdy temperatura jest niższa niż "jakaśtam" (w domyśle ujemna). Bardziej "bajeranckie" rekuperatory mają jeszcze presostaty do wykrywania podciśnienia - ot, i cała magia "systemów przeciwzamrożeniowych" za które dopłaca się np. 1000 zł.

    0
  • #8 20 Wrz 2016 14:50
    aaanteka
    Poziom 38  

    Kolego to co według ciebie w zamyśle wydaje się proste owszem jest ,ale w realizacji docelowej wymaga poświecenia trochę środków i czasu ,trochę więcej wartego niż 1k pln( średnio gdzieś 1000krotnie więcej :D) .
    Rekuperator dobre wykonany i działający to nie lada wyzwanie do realizacji - nawet jak się go składa z gotowych "klocków" .
    Nie wiem nadal o czym rozmawiamy , ze schematu -szkicu wygląda ,ze kolega chce zastosować jakiś silnik prądu stałego ?
    Nie za bardzo się nadający do systemów wymiany ze względu na prędkości obrotowe, chyba że wykorzystamy jego właściwości do łatwej regulacji .

    Czy to ma być rekuperator w wersji mini , czy może wpadł również kolega na jakieś genialne rozwiązanie?
    A może rekuperator mega wielki do hali produkcyjnej ,co tłumaczyło by wtedy zastosowanie wentylatorów odśrodkowych z napędem przekładniowym silnikiem prądu stałego ( sporadycznie obecnie stosowane ze względu na napędy z falownikiem nie zniszczalne).

    Skąd kolega wziął okres 15 minut odmrażania? Przy temperaturach zimowych dla naszej szerokości geograficznej może się okazać ,że "odmarzanie rekuperatora" i sam rekuperator wychłodzą nam pomieszczenie pochłaniając przy tym energię :D.

    0
  • #9 20 Wrz 2016 15:26
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Kolego to co według ciebie w zamyśle wydaje się proste owszem jest ,ale w realizacji docelowej wymaga poświecenia trochę środków i czasu ,trochę więcej wartego niż 1k pln( średnio gdzieś 1000krotnie więcej :D) .
    Rekuperator dobre wykonany i działający to nie lada wyzwanie do realizacji - nawet jak się go składa z gotowych "klocków" .
    Nie wiem nadal o czym rozmawiamy , ze schematu -szkicu wygląda ,ze kolega chce zastosować jakiś silnik prądu stałego ?
    Nie za bardzo się nadający do systemów wymiany ze względu na prędkości obrotowe, chyba że wykorzystamy jego właściwości do łatwej regulacji .

    Czy to ma być rekuperator w wersji mini , czy może wpadł również kolega na jakieś genialne rozwiązanie?
    A może rekuperator mega wielki do hali produkcyjnej ,co tłumaczyło by wtedy zastosowanie wentylatorów odśrodkowych z napędem przekładniowym silnikiem prądu stałego ( sporadycznie obecnie stosowane ze względu na napędy z falownikiem nie zniszczalne).

    Skąd kolega wziął okres 15 minut odmrażania? Przy temperaturach zimowych dla naszej szerokości geograficznej może się okazać ,że "odmarzanie rekuperatora" i sam rekuperator wychłodzą nam pomieszczenie pochłaniając przy tym energię :D.


    To nie ma rozmrażać rekuperatora tylko nie dopuszczać do oszronienia, w efekcie zatkania wymiennika ciepła. Jeśli w ciągu 15 minut "zasysania" zimnego powietrza osadził się szron, to 15 minut wydmuchiwania ciepłego powietrza przez rekuperator na poddaszu gdzie temperatura jest dodatnia powinno go "odszronić". Aczkolwiek uwaga słuszna, może nawiew powinien zatrzymywać się tylko raz na 15 minut w ciągu godziny.

    Rekuperator ma być "mini", oparty na takich wentylatorach: http://allegro.pl/noctua-nf-a14-industrialppc-3000-pwm-269-3-m3-h-i6005634349.html (tak, tak nie żartuję), zgodnie z tą instrukcją: http://www.builditsolar.com/Experimental/DIYHRV/DIYHRV.htm

    I po lekturze tego tematu (50 stron ciekawej lektury, z 3 zrealizowanymi i działającymi rekuperatorami): http://ecorenovator.org/forum/conservation/891-diy-ventilation-heat-exchanger.html

    Przez mini rozumiem kubaturę 180 m3, dwa wyciągi, dwa nawiewy - każdy z punktów nie dalej niż 3,5 metra od centrali. Powietrze z zewnątrz i wywiew w odległości nie więcej niż 4 m od centrali. Centrala na poddaszu, ocieplone kanały prowadzone w powale w dodatkowym ociepleniu.

    0
  • #10 20 Wrz 2016 15:48
    aaanteka
    Poziom 38  

    kurdebele666 napisał:
    Dzięki temu, gdy temperatura jest ujemna, ciepłe powietrze z budynku ogrzewa wymiennik rozmrażając go
    kurdebele666 napisał:
    To nie ma rozmrażać rekuperatora tylko nie dopuszczać do oszronienia, w efekcie zatkania wymiennika ciepła. Jeśli w ciągu 15 minut "zasysania" zimnego powietrza osadził się szron, to 15 minut wydmuchiwania ciepłego powietrza przez rekuperator na poddaszu gdzie temperatura jest dodatnia powinno go "odszronić".


    Nie wiem po co stosować drogie wentylatory ze sterowaniem PWM ,aby potem załączać je okresowo?
    Zastosuj lepiej tańsze wentylatory ogólnodostępne ,a nie te niby ciche,ale tak ciche że sam producent nie podaje ich głośności w dB :D ( przyczyna jest zapewne jedna są ciche o mniej niż 3dB od zwykłych tanich :) ).
    A środki pieniężne zainwestuj w precyzyjny regulator.

    Rozpatrywałeś naprzykład parametry wentylatora AAB COOLING SUPER SILENT FAN 25 ? W porównaniu z nim twój lider przedstawia się jako "głośny huligan" :D.

    Chcesz mieć ciszej to zastosuj jak we wskazanych artykułach wolnoobrotowe wentylatory odśrodkowe ( w stosunku do osiowych śmigłowych). Ale takie bywają jednak droższe.

    0
  • #11 20 Wrz 2016 16:31
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    kurdebele666 napisał:
    Dzięki temu, gdy temperatura jest ujemna, ciepłe powietrze z budynku ogrzewa wymiennik rozmrażając go
    kurdebele666 napisał:
    To nie ma rozmrażać rekuperatora tylko nie dopuszczać do oszronienia, w efekcie zatkania wymiennika ciepła. Jeśli w ciągu 15 minut "zasysania" zimnego powietrza osadził się szron, to 15 minut wydmuchiwania ciepłego powietrza przez rekuperator na poddaszu gdzie temperatura jest dodatnia powinno go "odszronić".


    Nie wiem po co stosować drogie wentylatory ze sterowaniem PWM ,aby potem załączać je okresowo?
    Zastosuj lepiej tańsze wentylatory ogólnodostępne ,a nie te niby ciche,ale tak ciche że sam producent nie podaje ich głośności w dB :D ( przyczyna jest zapewne jedna są ciche o mniej niż 3dB od zwykłych tanich :) ).
    A środki pieniężne zainwestuj w precyzyjny regulator.

    Rozpatrywałeś naprzykład parametry wentylatora AAB COOLING SUPER SILENT FAN 25 ? W porównaniu z nim twój lider przedstawia się jako "głośny huligan" :D.

    Chcesz mieć ciszej to zastosuj jak we wskazanych artykułach wolnoobrotowe wentylatory odśrodkowe ( w stosunku do osiowych śmigłowych). Ale takie bywają jednak droższe.


    Wentylator który podałem ma: Przepływ powietrza: 269,3 m3/h
    ABB: 64 m3/h

    Ciśnienie: 10
    ABB: ok. 1

    Głośność max. mojego 41 dB, ABB 13. Tu wygrywa, ale to jest niewystarczająca ilość powietrza (potrzebuję 3 razy tyle). Zatem ten który podałem, może spokojnie chodzić na "połowę mocy" - będzie znacznie ciszej, a wydajność do której dążę będzie zachowana. Niestety mało kto podaje ciśnienie

    Wentylatory odśrodkowe biorą chorą ilość energii, mają potężny spręż i wielokrotnie wyższy przepływ powietrza niż potrzebuję.

    Możesz polecić/podać jakiś precyzyjne regulator, który by się nadawał do sterowania takimi wiatraczkami? Wpisując PWM na allegro mam sporo wyników, ale nie wiem czym się kierować, coś takiego? http://allegro.pl/regulator-obrotow-silnika-dc-pwm-softstart-12v-20a-i6207415167.html

    Dodano po 19 [minuty]:

    A gdyby tak, do tego wszystkiego, dorzucić jeszcze takie cudo i załączać cały "rekuperator" tylko przy wzroście wilgotności powyżej 60 proc. czyli progu optymalnej wilgotności w domu mieszkalnym?

    Nie wiem czy "wydalona" ze zużytym powietrzem wilgoć pokryje się lub będzie zbliżona do poziomu co2 przy którym wentylacja powinna się załączyć, ale podejrzewam, że tak.

    0
  • #12 20 Wrz 2016 17:07
    aaanteka
    Poziom 38  

    kurdebele666 napisał:
    Wentylator który podałem ma: Przepływ powietrza: 269,3 m3/h
    ABB: 64 m3/h

    Ciśnienie: 10
    ABB: ok. 1


    Nie wiem gdzie kolega odnalazł takie dane,ale wskazany przeze mnie wentylator ma :
    "Specyfikacja techniczna:
    Obroty: 800 ± 10% obr./min.
    Zasilanie: 12V, 0,12 A
    Przepływ: 232 m3/h, 133CFM
    Masa: 215g
    Hałas: 14.9 dB
    Rezystancja cieplna:
    Rozmiar
    0,29 C/W
    218 x 218 x 30 mm".

    Co do wydajności i innych parametrów austriackiej produkcji polemizowałabym , większość to chwyty marketingowe.
    W serwerowniach nie spisują się mimo zapewnień.

    Nie wiem jaki parametr miałby regulować obrotami wentylatorów i w jakim celu.
    Pomiar wilgotności całkowicie zły pomysł .
    Najprościej proponuje zrezygnowanie z dotychczasowej koncepcji i zastosowanie powierzchni hydrofobowej oraz cyklicznego podgrzewania za pomocą grzałek .
    Pozwala to zaoszczędzić na energii - grzałki to pomijalnie małe straty i co więcej nie dopuszczają skutecznie do oszronienia.

    0
  • #13 20 Wrz 2016 17:16
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    kurdebele666 napisał:
    Wentylator który podałem ma: Przepływ powietrza: 269,3 m3/h
    ABB: 64 m3/h

    Ciśnienie: 10
    ABB: ok. 1


    Nie wiem gdzie kolega odnalazł takie dane,ale wskazany przeze mnie wentylator ma :
    "Specyfikacja techniczna:
    Obroty: 800 ± 10% obr./min.
    Zasilanie: 12V, 0,12 A
    Przepływ: 232 m3/h, 133CFM
    Masa: 215g
    Hałas: 14.9 dB
    Rezystancja cieplna:
    Rozmiar
    0,29 C/W
    218 x 218 x 30 mm".

    Co do wydajności i innych parametrów austriackiej produkcji polemizowałabym , większość to chwyty marketingowe.
    W serwerowniach nie spisują się mimo zapewnień.

    Nie wiem jaki parametr miałby regulować obrotami wentylatorów i w jakim celu.


    A, wyszukałem nie ten wentylator. Ten, który Pan podaje owszem, ale nie ma ani słowa o ciśnieniu statycznym.

    aaanteka napisał:

    Pomiar wilgotności całkowicie zły pomysł .


    Ponieważ? Rekuperacja to nic innego jak wentylacja pomieszczenia tylko z odzyskiem ciepła. Po co mam wentylować pomieszczenie w ogóle? Przecież nie po to, aby było wentylowane, tylko aby pozbyć się wilgoci oraz nagromadzonego przez wydychanie co2, ubocznie ew. zapachów z domu. Po co mam "wietrzyć" dom bez przerwy, jeśli np. wilgotność (z góry zakładam, że i poziom co2) jest w normie? To tylko wywiewanie zużytego powietrza (ale w tym i ciepła) na zapas.

    aaanteka napisał:

    Najprościej proponuje zrezygnowanie z dotychczasowej koncepcji i zastosowanie powierzchni hydrofobowej oraz cyklicznego podgrzewania za pomocą grzałek .
    Pozwala to zaoszczędzić na energii - grzałki to pomijalnie małe straty i co więcej nie dopuszczają skutecznie do oszronienia.


    Nie rozumiem o co chodzi. Mam zastosować nagrzewnice wstępną? Najprostsza bierze 600 W.

    Wydaje mi się, że sterowanie całością poprzez czujnik wilgotności to strzał w dziesiątkę - wentyluję pomieszczenie wg. potrzeby (zapotrzebowania), a nie w imię "wymiany powietrza", która sama w sobie nie ma sensu...

    0
  • #14 20 Wrz 2016 17:35
    aaanteka
    Poziom 38  

    Podobnie jak na lamelach układów chłodniczych, skrzydłach samolotów ,łopatach wirników śmigłowców i jeszcze podobnych zastosowaniach, stosuje się elementy grzewcze w postaci folii grzewczych, rezystorów grubowarstwowych , grzałek oporowych w postaci taśmy.
    Przykładowa realizacja takich elementów;

    Oczywiście wymaga to odpowiedniej realizacji całego urządzenia.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jak sobie wyobrażasz realizację na higrometrze? Bo nie bardzo rozumiem jak wykonać coś takiego przy zmiennych parametrach czynnika wejściowego (powietrza) dość dużej histerezie zadziałania układu , przy zachowaniu dużej sprawności odzysku energii?

    0
  • #15 20 Wrz 2016 20:05
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Podobnie jak na lamelach układów chłodniczych, skrzydłach samolotów ,łopatach wirników śmigłowców i jeszcze podobnych zastosowaniach, stosuje się elementy grzewcze w postaci folii grzewczych, rezystorów grubowarstwowych , grzałek oporowych w postaci taśmy.
    Przykładowa realizacja takich elementów;

    Oczywiście wymaga to odpowiedniej realizacji całego urządzenia.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jak sobie wyobrażasz realizację na higrometrze? Bo nie bardzo rozumiem jak wykonać coś takiego przy zmiennych parametrach czynnika wejściowego (powietrza) dość dużej histerezie zadziałania układu , przy zachowaniu dużej sprawności odzysku energii?


    1. Te maty grzewcze to jako nagrzewnica wstępna? To ma sens, ale zjada energię. Rekuperator powinien rozmrażać wymiennik "sam", używając do tego zużyte i nagrzane powietrze z domu - tak chyba ekonomiczniej?

    2. Jak sobie wyobrażam działanie całego układu. No więc:

    A) całość jest podłączona do zdalnego kontaktu (sterowanie radiowe - 23 zł + pilot 28 zł), kiedy chcesz sobie przewietrzyć dom z odzyskiem ciepła robi się "pstryk" i wentylacja zaczyna działać na obrotach ustawionych na regulatorze (możliwe, że ten ABB to lepsze rozwiązanie choć cały czas mam obawy co do jego "ciśnienia").

    B) niezależnie od możliwości włączenia układu na żądanie, wentylatory są podpięte do zasilaczy, te do kontrolera obrotów, a ten do płytki AVT1855. Na płytce ustawiam wartość 40 lub 50 proc. wilgotności, i gdy ta wartość zostanie przekroczona układ się załącza, aż do momentu "wyciągnięcia" wilgoci z domu do optymalnej wartości.

    Niezależnie od A i B działa układ "bezpieczeństwa", który sprawdza temperaturę powietrza zaraz przed wlotem do rekuperatora i gdy wykryje jej wartość np. -1 st. to przełącza wentylator wciągający powietrze na działanie z przerwami (jak kolega sugerował 15/15 to chyba nie jest dobry pomysł).

    Niestety taki układ ma pewną niedoskonałość. Sytuacja, gdy na dworze jest np. ciągle ujemna temperatura (np. 12 czy 24 h), a układ załącza się tylko na "wywianie wilgoci" może dojść do sytuacji, gdzie powietrze będzie z domu wyciągane, a nie będzie nawiewane. Zakładając, że dom jest szczelny powstanie podciśnienie, które będzie "wciągało" do domu zimne powietrze przez nieszczelności, ale będzie je wciągać również przez kanał nawiewny, nawet bez pomocy wentylatora (tu problem mniejszy bo będzie ogrzewane na wymienniku).

    Tu pojawia się możliwość użycia maty lub kabla grzejnego (nie sterujemy wyłączeniem wentylatora), a jedynie sprawdzamy temperaturę (tylko czego?) i włączamy matę.

    Pasowałoby umieścić czujnik temperatury wewnątrz wymiennika (chyba), w przelocie dla powietrza zimnego i nim sprawdzać jaka jest "kondycja" tej części wymiennika. Gdy jego (materiału? powietrza przepływającego?) jest bliska zera to załączamy matę która ogrzewa, i teraz pytanie co - wymiennik? przewód doprowadzający powietrze z zewnątrz? a może komorę przed wymiennikiem?

    0
  • #16 21 Wrz 2016 15:47
    aaanteka
    Poziom 38  

    kurdebele666 napisał:
    1. Te maty grzewcze to jako nagrzewnica wstępna? To ma sens, ale zjada energię. Rekuperator powinien rozmrażać wymiennik "sam", używając do tego zużyte i nagrzane powietrze z domu - tak chyba ekonomiczniej?


    Grzałki to moc rzędu 20-200W w porywach pracujące 5- 10 minut / godzinę czyli 240 minut / dobę .

    Praca wentylatora o wydajności 200-300m3/h przez 15 minut ,to20-75 m3 . Ile według kolegi energii potrzebnej na ponowne ogrzanie powietrza?

    Trzeba przekalkulować symulację eksploatacji.

    Co do naszej szerokości geograficznej , to w okresie jesienno-zimowym układ z higrometrem więcej będzie nie działał niż działał, a rekuperator będzie wtedy tylko zbędnym podzespołem pobierającym dodatkową energię , w sumie wyprowadzającym energię z pomieszczenia dla własnego ogrzania się.

    Ogrzewa się samo wnętrze rekuperatora-konstrukcja musi być odpowiednia -pozwalająca na umiejscowienie elementów grzejnych tuż na powierzchni podlegającej oszronieniu( czyli powierzchnie wewnętrzne 'lamelek" kanałowych) .
    W konstrukcjach profesjonalnych stosuje się ,w przypadku znacznych różnic temperatury oraz wilgotności powietrza ,kilka stopni odzysku, a właściwie podgrzewania stopniowego powierza pobieranego. Pozwala to na optymalne odzyskanie energii przy jednoczesnej oszczędności energii traconej na obsługę procesu technologicznego.

    0
  • #17 26 Wrz 2016 21:39
    kurdebele666
    Poziom 4  

    aaanteka napisał:
    Grzałki to moc rzędu 20-200W w porywach pracujące 5- 10 minut / godzinę czyli 240 minut / dobę .

    Praca wentylatora o wydajności 200-300m3/h przez 15 minut ,to20-75 m3 . Ile według kolegi energii potrzebnej na ponowne ogrzanie powietrza?

    Trzeba przekalkulować symulację eksploatacji.


    Nie mam zielonego pojęcia. Jakie grzałki biorą 20-200W? Bo ja widziałem nagrzewnicę wstępne minimum 600W.

    aaanteka napisał:
    Co do naszej szerokości geograficznej , to w okresie jesienno-zimowym układ z higrometrem więcej będzie nie działał niż działał, a rekuperator będzie wtedy tylko zbędnym podzespołem pobierającym dodatkową energię , w sumie wyprowadzającym energię z pomieszczenia dla własnego ogrzania się.


    Chyba się nie zrozumieliśmy. Rekuperator nie będzie działał, bo będzie wyłączony - nie będzie pobierał energii. Czujnik wilgoci będzie umieszczony w pokoju, gdy wykryje wzrost wilgotności to włączy wentylacje, aż wilgotność wróci do normy. Po co rekuperator ma w ogóle pracować jeśli powietrze jest OK?

    Do tego będą dwa źródła zasilania na przełączniku, jedno z nich podpięte do gniazdka radiowego z pilotem i jak będzie się chciało przewietrzyć mieszkanie bo: impreza, większe gotowanie, puszczę bąka to pilotem można będzie rekuperator włączyć.

    Jeszcze raz podkreślam - nie chcę wentylować domu dla samego faktu wentylowania, wentylacja ma jakiś CEL: wymiana zużytego powietrza, a zużyte powietrze to takie, które ma 1. nadmiar wilgoci 2. nadmiar co2. Jak już pisałem, zakładam, że poziom co2 mogę przyrównać do procentowej ilości wilgoci w powietrzu - ponieważ zakładam, może błędnie, że oddychając więcej wydzielamy wody niż co2, więc, gdy wilgoć wzrośnie do poziomu poza optymalnego, to zapewne i czas na wymianę powietrza pod względem co2.

    Nie ma sensu wietrzyć domu dla idei.

    0