logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Sterownik lewo/prawo/prędkość obrotowa silnika dc 12V

antol 01 Lut 2017 18:22 4269 8
REKLAMA
  • #1 16245497
    antol
    Poziom 10  
    Witam Państwa,
    Na początku chciałbym zaznaczyć, że w dziedzinie elektroniki jestem początkujący.

Chciałbym złożyć sterownik silnika(szczotkowy, bez przekładni, np. mt82) 12VDC, który umożliwi mi płynne sterowanie prędkością oraz zmianę kierunku obrotów.
    Dobrze by było aby układ wytrzymał pobór prądu w okolicach 5-6A.
    Słyszałem, że najlepiej zrobić to na ne555 + mostek H zrobiony z tranzystorów MOSFET
    Tyle, że...
    No, właśnie. Nigdzie nie mogę się doszukać takiego schematu. Jak już coś znajdę to albo są to układy, dla "dużych" silników, albo...

Bardzo proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
  • REKLAMA
  • Pomocny post
    #2 16245757
    pustan
    Poziom 19  
    Ocena: 1687
    Tutaj spakowane parę schematów
    Załączniki:
    • r.rar (184.35 KB) Musisz być zalogowany, aby pobrać ten załącznik.
  • REKLAMA
  • #3 16248206
    antol
    Poziom 10  
    pustan napisał:
    Tutaj spakowane parę schematów

Bardzo dziękuję za pomoc.
    Spośród schematów dostarczonych przez kolegę pustan moją uwagę zwrócił poniższy schemacik

Niestety nie spełnia on do końca moich oczekiwań, gdyż obsługuje on silniki o poborze prądu do 1,5A. W związku z tym:
    1. Czy zasilacz komputerowy nadaje się do zasilenia takiego układu?
    2. W jaki sposób można ten schemat zmodyfikować i dodać do niego mostek H zbudowany na tranzystorach(najlepiej mosfet bo są szybkie :D)?
    Kombinowałem trochę, ale mam za małą wiedzę.
    Czy dobrą drogą jest by o układ aż po kolektor BD139 pozostał bez zmian?
  • #4 16248338
    pustan
    Poziom 19  
    Ocena: 1687
    Kolego ten schemat jak najbardziej nadaje się do zasilania silników nawet 10A.