Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana instalacji - prośba o sprawdzenie

16 Mar 2017 16:48 2427 58
  • Poziom 10  
    Witam.
    Na początek wspomnę ze jestem po szkole elektrycznej i jakieś podstawy znam jednak moja edukacja zakończyła się kiedy prawo Kirchhoffa było znane jednak o różnicówkach nie było ani słowa 😁

Szykuje się do wymiany aluminiowej instalacji w calym mieszkaniu (wielka płyta) zaczynajac po liczniku. Instalację będę kładł bezpuszkową.
    Od Energii dostaje 4,5 kW z zabezpieczeniem przedlicznikowym 25A niestety bez uziemienia.
    Obecna aluminiowa instalacja zabezpieczona jest bezp automatycznymi 10A na światło i 16A na wszystkie gniazda. Przy tak kiepskim układzie bezpieczniki wytrzymują wiec jak widać nie mam jakiegoś dużego obciążenia.
    Zaplanowane mam 5 obwodów gniazd (dwa na kuchnię i po jednym na każde pomieszczenie) oraz dwa obwody oświetlenia.

Wybaczcie za odręczny  "schemat". W poincie wyszedł by gorzej 😅

Wymiana instalacji - prośba o sprawdzenie

Wiem ze podział PEN powinien być wcześniej jednak na teraz nie mam takiej opcji. W tej chwili wszystkie uziemienia są mostkowane z zerem w gniazdach wiec to i tak milowy krok do przodu.
    Gniazdo w rozdzielnicy używane będzie tylko w ekstremalnych przypadkach.  Rozważam jeszcze dodanie drugiej różnicówki tylko na to gniazdo.

Teraz kilka pytań. 
    1. Czy podłączenia w rozdzielnicy są poprawne i czy nie przesadzam z przewodem 10 mm2 ?
    2. Nie chcę remontowac na raz całego mieszkania wiec na początek wszystkie przewody chcę położyć w kanałach instalacyjnych natynkowych. Później wszystkie przewody pod tynk.
    Nie ma jakichś przeciwskazan do takiego rozwiązania? Oczywiście zakładam naddatek przewodu który musze zachować