Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Toledo II - Jak poprawnie odpowietrzyć układ hamulcowy?

pietia86 11 Kwi 2017 16:52 1062 23
  • #1 11 Kwi 2017 16:52
    pietia86
    Poziom 24  

    Witam

    Potrzebuję porady odnośnie odpowietrzania układu hamulcowego.

    W Seacie Toledo II 1,9TDI 110 wymieniłem tarcze i klocki na przedniej osi. Chciałem także wymienić płyn hamulcowy. W tym celu na wyłączonym zapłonie (nikt w tym czasie nie naciskał ani sprzęgła ani hamulca) odessałem stary płyn hamulcowy ze zbiorniczka (na tyle ile dało się to zrobić) i zalałem nowy.

    Po tej operacji zacząłem odpowietrzać każde z kół (kontrolując stan płynu w zbiorniczku) w następującej kolejności: prawy tył, lewy tył, prawy przód, lewy przód.

    Zaraz po odpowietrzeniu wszystko było ok. Przejechałem testowo kilkanaście kilometrów. Oprócz małej skuteczności hamowania (rozumiem że to kwestia dotarcia nowych klocków do tarcz) wszystko wydawało się w porządku.

    Następnego dnia pedał hamulca okazał się być miękki, po kilkukrotnym podpompowaniu twardnieje. Auto hamuje jednak problem miękkiego hamulca po dłuższym postoju się powtarza.


    Z informacji dostępnych w sieci wynikałoby że są 2 metody odpowietrzania: na włączonym zapłonie (tak aby pompa ABS pracowała) oraz na wyłączonym zapłonie: http://portal.klubzafira.com/zapowietrzony-uk...hamulcowy-odpowietrzanie-hamulcow/2012-01-27/

    Wybrałem metodę na wyłączonym zapłonie bo tak doradził mi mechanik z ASO Seata.


    Czy powinienem powtórzyć odpowietrzanie na włączonym zapłonie? Dodam że przed całą operacją auto nie miało problemu z hamowaniem, pedał nie był nigdy miękki, nawet po długim postoju.

    Jeszcze jedno pytanie: czy jazda w takiej sytuacji może uszkodzić elementy układu hamulcowego, pompę, itp. ? Pomijam sytuację zablokowania hamulca związaną z zapowietrzeniem (jeśli plotę głupoty poprawcie mnie).

    Pozdrawiam

    0 23
  • #2 11 Kwi 2017 16:59
    kkknc
    Poziom 41  

    Na włączonym czy wyłączonym silniku ci twardnieje?
    Na wyłączonym tak ma być.
    Jeśli tylko przepompowaleś płyn jak piszesz to nie miałeś okazji go zapowietrzyć.

    0
  • #3 11 Kwi 2017 17:08
    pietia86
    Poziom 24  

    Podpompowywuje na zgaszonym silniku i twardnieje.

    Jak podpompuje i przytrzymam to po odpaleniu pedał lekko się zapada, ale nie w podłogę.

    Jak silnik jest odpalony to przy naciskaniu hamulca słychać syczenie z jego okolicy.

    0
  • #4 11 Kwi 2017 17:16
    sanfran
    Poziom 33  

    pietia86 napisał:
    Podpompowywuje na zgaszonym silniku i twardnieje.

    Normalny objaw. Bez pracującego silnika podciśnienie wystarczy tylko na kilka naciśnięć pedału i za każdym razem będzie trochę twardszy.

    pietia86 napisał:

    Jak podpompuje i przytrzymam to po odpaleniu pedał lekko się zapada, ale nie w podłogę.

    Jak wyżej. Silnik zaczyna wytwarzać podciśnienie i wspomaganie zaczyna działać.

    pietia86 napisał:

    Jak silnik jest odpalony to przy naciskaniu hamulca słychać syczenie z jego okolicy.

    To jest działanie zaworów powietrza dozujących ciśnienie podczas naciskania i odpuszczania pedału.

    0
  • #5 11 Kwi 2017 17:23
    pietia86
    Poziom 24  

    Sanfran, ok.

    Czy mógłbyś odnieść te spostrzeżenia do pytań z początku tematu?

    Edit

    Czy taką sytuację mogą powodować stare odpowietrzniki?

    0
  • #6 11 Kwi 2017 17:58
    kkknc
    Poziom 41  

    Więc wszystko w porządku.

    0
  • #7 11 Kwi 2017 18:06
    pietia86
    Poziom 24  

    Ok, w takim razie skąd taka zmiana? Chodzi o mi o miękkość pedału

    Przed całą operacją nie działo się nic takiego.

    0
  • #8 11 Kwi 2017 18:13
    kkknc
    Poziom 41  

    Nie da rady stwierdzić tego przez internet.

    0
  • #10 12 Kwi 2017 13:51
    pietia86
    Poziom 24  

    Sprzedawca doradził mi Mintex MBF4-1000B

    Mam pewną teorię co mogło się stać.
    Przez moje zaniedbanie (jest to mój pierwszy samochód) nie wymieniałem płynu hamulcowego przez ponad 2 lata. Podczas odpowietrzania okazało się że jest on w bardzo złym stanie. Znacznie zmienił kolor.

    Sytuacja z mięknącym pedałem hamulca ujawniła się po odpowietrzeniu i postoju.

    Wczoraj zauważyłem że na odpalonym silniku przy wciśnięciu pedału hamulca powoli się on zapada. Nie wchodzi w podłogę. Zapada się dosyć wolno.

    Żeby niczego nie sugerować podzielę się z Wami swoją teorią po tym jak ktoś się wypowie.

    0
  • #12 12 Kwi 2017 14:53
    pietia86
    Poziom 24  

    Jeśli dobrze rozumiem informacje dostępne w sieci - zapadanie się pedału hamulca może świadczyć np. o uszkodzeniu dwusekcyjnej pompy hamulcowej. Zgadza się?

    0
  • #13 12 Kwi 2017 15:00
    kkknc
    Poziom 41  

    Tylko jak wciskasz i pomału się zapada. Czasem dzieje się tak jak zmieniłeś gatunek płynu hamulcowego.

    0
  • #14 12 Kwi 2017 15:14
    pietia86
    Poziom 24  

    kkknc napisał:
    Tylko jak wciskasz i pomału się zapada. ...


    I tak właśnie jest. Moja teoria jest taka:
    Przed wymianą pedał hamulca pracował poprawnie, nigdy nie wpadał w podłogę, pracował w swoim zakresie - na oko jakieś 10cm skoku od 0 do maksymalnej siły hamowania.

    Przy odpowietrzaniu pedał był wciskany w podłogę wiele razy. Moim zdaniem uszkodzeniu mogły ulec uszczelki w pompie na skutek pracy w innym (większym) zakresie ich ruchu wewnątrz pompki, a np. była ona zardzewiała ( ścianki wewnątrz pompki, w tym większym zakresie ) na skutek złego stanu płynu wewnątrz.

    Spotkaliście się z czymś takim, czy może wymyślam głupoty?

    0
  • #15 12 Kwi 2017 15:42
    sanfran
    Poziom 33  

    pietia86 napisał:
    Moim zdaniem uszkodzeniu mogły ulec uszczelki w pompie na skutek pracy w innym (większym) zakresie ich ruchu wewnątrz pompki

    Bardziej prawdopodobne jest to, że guma uszczelek źle zareagowała na inny rodzaj płynu. Możliwe, że uszczelki ponownie się dostosują po jakimś czasie a możliwe, że będziesz je musiał wymienić.

    0
  • #16 12 Kwi 2017 15:52
    pietia86
    Poziom 24  

    Czyli raczej mało prawdopodobne żeby pompa hamulcowa zardzewiała w środku?

    Pytam orientacyjnie. Bo płyn który wypuściłem przez odpowietrzniki był aż brunatny.

    0
  • #18 14 Kwi 2017 08:37
    pietia86
    Poziom 24  

    Ok. Podjechałem do mechanika.

    Powiedziałem o co mi chodzi. Doradził mi żeby pojeździć jeszcze trochę aż dotrą się tarcze a następnie pojechać na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia siły hamowania.

    Powiedział że jeśli uszkodzona byłaby pompa hamulcowa to przy wciśnięciu pedału hamulca do określonego położenia, siła hamowania będzie powoli spadać. W zasadzie logiczne.

    Pojeżdżę trochę i podzielę się wnioskami

    0
  • #19 26 Kwi 2017 10:40
    pietia86
    Poziom 24  

    Ok, przejechałem już jakieś 800km na nowych tarczach i klockach. Teoretycznie powinny się one dotrzeć.

    W zasadzie syczenie pedału hamulca po postoju pozostało, zaczynam się zastanawiać czy tak nie było a zwyczajnie nigdy nie zwróciłem na to uwagi.

    Moim zdaniem układ hamulcowy zachowuje się całkiem poprawnie. Chyba po prostu zareagowałem zbyt pochopnie na całą tą sytuację.

    Jeszcze jedno pytanie: załóżmy że jadę ok 50km/h na prostej, suchej nawierzchni. Czy przy sprawnym układzie hamulcowym powinienem mieć możliwość wymuszenia takiej siły hamowania żeby koła straciły przyczepność (i oczywiście włączył się ABS)?

    0
  • #20 26 Kwi 2017 10:51
    sanfran
    Poziom 33  

    Tak, przy gwałtownym hamowaniu na suchej nawierzchni jak najbardziej powinieneś zablokować koła i uruchomić ABS jeśli jest.
    Nie wiem, czy twój samochód posiada coś co się zowie BAS (BRAKE ASSIST) zwane czasem EBA lub BA, działa to na takiej zasadzie, ze jak system wykryje szybkie naciśnięcie hamulca to wtedy system automatycznie zwiększa cisnienie w układzie hamulcowym aby hamowanie było jak najbardziej skuteczne. Coś takiego miałem w mercu W168, teraz mam w GrandScenicu.


    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Brake_Assist_System

    0
  • #22 22 Maj 2017 13:07
    pietia86
    Poziom 24  

    Ok, przejechałem już kilkaset kilometrów i w zasadzie wydaje mi się że wszystko jest ok. Prawdopodobnie "przeoczyłem" fakty syczenia przed wymianą i niepotrzebnie zacząłem drążyć temat.

    Jedyne co może być nieco niepokojące/zastanawiające to to że aby zatrzymać koła podczas jazdy (aby straciły przyczepność) muszę wcisnąć pedał hamulca bardzo mocno.

    Czy macie jeszcze jakieś sugestię co można by ewentualnie sprawdzić?

    0
  • #24 24 Maj 2017 08:28
    pietia86
    Poziom 24  

    Dzięki za podpowiedź, rozważę to.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo