Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator po wypięciu sam się rozładowuje - napięcie 10V

23 Kwi 2017 19:15 8523 32
  • Poziom 11  
    Witam,
    mam problem z akumulatorem niestety moja wiedza kończy się na pomiarze napięcia.
    Nie wiem dlaczego ale od jakiegoś czasu dzieje się tak że auto postoi 2dni i akumulator jest całkiem rozładowany. Jeszcze chwile temu bez problemów mógł stać 1,5-2tyg. i bez problemów odpalał.

    Sprawdziłem jego napięcie i miernik pokazał 10,50V.
    Podłączyłem go pod prostownik podładowanie ok 3h miernik wskazuje 13,11V.
    Po wyłączeniu prostownika i pozostawieniu akumulatora luzem (wypięty z samochodu) po ok 3-4h wykonuje pomiar, miernik pokazuje 12,70V.
    Akumulator mam niecałe 2 lata.
    Jego parametry:
    55Ah - 615 - 12V - 470A (EN) - Jenox Classic.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam :)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 17  
    Napięcie na akumulatorze powinno mieć około 12,50V -12,90V i w tym przedziale powinno się utrzymywać. nie powinno się dopuszczać do rozładowania poniżej 11V ponieważ to niszczy akumulator. Podwyższone napięcie na akumulatorze bezpośrednio po ładowaniu jest normalną rzeczą.
    Jeżeli akumulator luzem będzie trzymał prąd na poziomie 12,50V -12,90V to powinien być sprawny jak będzie spadać to znaczy że akumulator nie trzyma prądu i jest do wymiany.
    Jeżeli akumulator będzie sprawny to należy szukać przyczyny dlaczego samochód na postoju pobiera. prąd. Maksymalny pobór prądu w sprawnym samochodzie na postoju nie powinien przekraczać ok 300mA. Należy wpiąć szeregowo między klemę a akumulator amperomierz, i wyciągać bezpiecznki i sprawdzić co bierze prąd.
  • Moderator Samochody
    Akumulator uszkodzony, nie ma sensu już nic z nim kombinować.
  • Poziom 13  
    Prawda, trzeba szukać ubytków prądu w instalacji na postoju. Autor trochę źle to opisuje ja tez po pobieżnym przeczytaniu myślałem że nie trzyma prądu, ale jak się wczyta to okazuje się że tylko podpięty pod instalację.

    Skoro kolega zielony to proszę edukację : https://www.youtube.com/watch?v=obsE2VnV7rs

    W ten sposób to raczej tylko sprawdzisz czy nasza teoria jest właściwa na co i teraz daje 90% potem trzeba szukać co się zwarło, zepsuło itp ale umiejętność jedynie pomiaru V nie bardzo to widzę ;)
  • Moderator Samochody
    wzielonymgaju18 napisał:
    A skąd domniemanie, że uszkodzony.

    No właśnie dlatego że niby dał się naładować. Rozładowany do zera i naładowany praktycznie do pełna w zaledwie 3 godziny, to nie możliwe przy sprawnym akumulatorze.
  • Poziom 43  
    ociz napisał:
    Rozładowany do zera i naładowany praktycznie do pełna w zaledwie 3 godziny


    Wiesz 13,11 to ok 30% później długo wisi na ok 13,8 13,9 V i skok pod koniec powyżej 14V .
    Także do końca ładowania autor ma daleko.

    Jednakże auto ma uszkodzoną instalację i rozładowywuje.
  • Poziom 11  
    Dla sprostowania, akumulator jest ładowany poza samochodem (do sprawdzenia co jest przyczyną zjadania prądu w samochodzie będę dopiero przeglądać). Prostownik był ustawiony na poziom ładowania 10A wg tabeli zamieszczonej na prostowniku (może czas ładowania był dłuższy). Teraz zostawię na noc sam akumulator i rano dokonam pomiaru co się dzieje i jakie napięcie będzie pokazywać miernik.
  • Poziom 11  
    Dzisiaj zmierzyłem natężenie w układzie i miernik pokazał 0,10~0,09[A] czyli uśredniając ok 95[mA] zdecydowanie za dużo. Na weekendzie będę musiał sprawdzić co może być przyczyną tego podkradania prądu.
    Reasumując: 0,1[A]*12V = 1,2[W]
    przeliczając to na do akumulatora, ile może tak stać auto w spoczynku żeby nie zejść poniżej napięcia 11[V] w akumulatorze.
    Parametry: 55Ah - 615 - 12V - 470A (EN) - Jenox Classic.
  • Poziom 43  
    DjAlcon napisał:
    czyli uśredniając ok 95[mA] zdecydowanie za dużo
    Powiedzmy, że dwukrotnie za dużo ale to nie jest pobór który załatwi akumulator w 2-3 dni.
    Przy upływności 100mA tracisz na dobę 2400mA czyli 2,4Ah pojemności.
    Gdyby aku faktycznie miał tylko 50% pojemności znamionowej to ile wytrzyma? :)
    DjAlcon napisał:
    Podłączyłem go pod prostownik podładowanie ok 3h miernik wskazuje 13,11V.
    Wskazuje z podłączonym prostownikiem czy bezpośrednio po odłączeniu prostownika?
  • Poziom 40  
    DjAlcon napisał:
    przeliczając to na do akumulatora, ile może tak stać auto w spoczynku żeby nie zejść poniżej napięcia 11[V] w akumulatorze.

    Jakieś dwa tygodnie przy takim prądzie.
    Ja na twoim miejscu naładowałby akumulator do pełna (czyli do napięcia 14,4 V) a potem postawił na 2 dni poza autem i po tych dwóch dniach zmierzył napięcie i spróbował uruchomić na tym aku auto. Jak nie da się zapalić silnika to akumulator do utylizacji. Jak będzie działał normalnie - to wtedy szukaj przyczyn w instalacji auta. Swoją drogą jakie to auto? Może masz w nim jakiś odbiornik co się załącza cyklicznie i pobiera znaczny prąd przez to zarzynając akumulator?
  • Poziom 43  
    Xantix napisał:
    Jakieś dwa tygodnie przy takim prądzie.
    Chciałem by sam policzył :)
    Xantix napisał:
    Ja na twoim miejscu naładowałby akumulator do pełna (czyli do napięcia 14,4 V) a potem postawił na 2 dni poza autem i po tych dwóch dniach zmierzył napięcie i spróbował uruchomić na tym aku auto.
    Już gdzieś zamieszczałem swoje pomiary ale szybciej powtórzę niż znajdę link.
    1. Akumulator nowy, 2. Akumulator sześcioletni, oba sprawne, oba Centra Futura 64Ah. Ładowane początkowo prądem ok. 5A a w końcowej fazie (powyżej 14,4V) prądem 0,4A do napięcia powyżej 14,7V.

    pomiar napięcia po 12h: 1. = 13,09V --- 2. = 12,54V
    pomiar napięcia po 96h: 1. = 12,96V --- 2. = 12,54V

    pojemność faktyczna: 1.>60Ah --- 2.>30Ah (prąd rozładowania 6A)
  • Poziom 40  
    vodiczka napisał:
    Xantix napisał:
    Ja na twoim miejscu naładowałby akumulator do pełna (czyli do napięcia 14,4 V) a potem postawił na 2 dni poza autem i po tych dwóch dniach zmierzył napięcie i spróbował uruchomić na tym aku auto.
    Już gdzieś zamieszczałem swoje pomiary ale szybciej powtórzę niż znajdę link.
    1. Akumulator nowy, 2. Akumulator sześcioletni, oba sprawne, oba Centra Futura 64Ah. Ładowane początkowo prądem ok. 5A a w końcowej fazie (powyżej 14,4V) prądem 0,4A do napięcia powyżej 14,7V.

    pomiar napięcia po 12h: 1. = 13,09V --- 2. = 12,54V
    pomiar napięcia po 96h: 1. = 12,96V --- 2. = 12,54V

    pojemność faktyczna: 1.>60Ah --- 2.>30Ah (prąd rozładowania 6A)

    Wiem, kolega się chwalił kiedyś, że miał 6-letnią Centrę i że wymienił ją mimo iż była względnie sprawna z powodu obawy przed "nagłą śmiercią" baterii w najmniej odpowiednim momencie (dobrze pamiętam? :) ). Tylko co to ma do akumulatora autora tematu?
  • Poziom 11  
    vodiczka napisał:
    Wskazuje z podłączonym prostownikiem czy bezpośrednio po odłączeniu prostownika?

    Zaraz po odłączeniu prostownika wskazywało 13,11[V] , zostawiłem na noc sam akumulator i rano z pomiaru wyszło 12,70[V].
    Po 3h ładowania okazało się (za krótko) mimo wskazania 12,70[V] rano że samochód odpalił i zaraz zgasł, chwile trzeba było go na wciśniętym pedale gazu przytrzymać żeby się doładował.
    W takim wypadku jaki wskaźnik mi powie że mam go dobrze naładowanego?? [V] nie, może [A] ??

    Xantix napisał:
    Ja na twoim miejscu naładowałby akumulator do pełna (czyli do napięcia 14,4 V) a potem postawił na 2 dni poza autem i po tych dwóch dniach zmierzył napięcie i spróbował uruchomić na tym aku auto. Jak nie da się zapalić silnika to akumulator do utylizacji. Jak będzie działał normalnie - to wtedy szukaj przyczyn w instalacji auta. Swoją drogą jakie to auto? Może masz w nim jakiś odbiornik co się załącza cyklicznie i pobiera znaczny prąd przez to zarzynając akumulator?

    Na weekendzie tak zrobię, wypnę akumulator podładuje do 14,40[V] i zostawię w domu niech leży.
    Samochód to wysłużony Lanosik :) (muszę znaleźć instrukcje z układem elektrycznym rozkład bezpieczników) mam kilka typów które mogą brać prąc - np radio, może jakaś lampka, gaz chyba nie sterownika parownika chyba nie pracuje?.
  • Poziom 40  
    DjAlcon napisał:
    gaz chyba nie sterownika parownika chyba nie pracuje?.

    Instalacja gazowa niby coś tam pobiera ale nie są to duże wartości tym bardziej, że skoro to wysłużony Lanos to pewnie masz tam mało rozbudowaną instalację I lub II generacji.
    DjAlcon napisał:
    może jakaś lampka

    Przychodzi mi do głowy lampka w bagażniku. Miałem taki przypadek, że lampka świeciła się cały czas mimo zamkniętej klapy bagażnika - to powodowało rozładowanie akumulatora przy dłuższym postoju.
  • Poziom 20  
    cześć, wygląda na to, że akumulator "zjechał" z pojemnością (Ah).
    Masa czynna spłynęła w dużym stopniu na dobre z kratek.
    To że po naładowaniu trzyma ci napięcie 12.7V to nic nie znaczy
    z punktu widzenia wydatku energetycznego.
    Próba zwarciowa powinna odpowiedzieć na pytanie czy kupować nowy.
  • Poziom 11  
    Xantix napisał:
    Przychodzi mi do głowy lampka w bagażniku. Miałem taki przypadek, że lampka świeciła się cały czas mimo zamkniętej klapy bagażnika - to powodowało rozładowanie akumulatora przy dłuższym postoju.

    Musze sprawdzić, ale czasem zdejmowałem tylną część bagażnika i nic mi nie wyglądało na to że przy zamkniętym świeci.
    Tak Lanos z 2002r - bez wspomagania :-) centralka, gaz i rozrusznik plus światła, radio i głośniki.
    W przednich drzwiach jeden głośnik nie działa wypiąłem go (może kiedyś znajdę chwilę zamontować nowy) w drugich coś tam gra słabo, na "osłonie bagażnika" zamontowane 2 głośniki jak go kupowałem właściciel sobie zamontował.
    Dziwna przypadłość to podczas włączenia ogrzewania tylnej szyby radio(nie oryginalne) zaczyna gubić zasięg (od kiedy mam samochód - RMF i Radio Maryja działają reszta nie).
    Nie jest to auto dopakowane elektroniką więc tutaj powiedzmy mogę sobie sam pogrzebać bez obaw że coś popsuje :-) .

    leotdipl napisał:
    To że po naładowaniu trzyma ci napięcie 12.7V to nic nie znaczy z punktu widzenia wydatku energetycznego.

    Możesz rozwinąć swoją myśl, jeśli urządzenia w samochodzie biorą 100[mA] to taki wydatek w takim akumulatorze traci 2,3 razy szybciej (200[mA], 300[mA])
    leotdipl napisał:
    Próba zwarciowa powinna odpowiedzieć na pytanie czy kupować nowy.

    Rozumiem takie coś tylko w wyspecjalizowanym sklepie/warsztacie.
    Masa czynna - czyli rozładowanie akumulatora do takiego stopnia że nie można go naładować.
  • Poziom 40  
    DjAlcon napisał:
    Dziwna przypadłość to podczas włączenia ogrzewania tylnej szyby radio(nie oryginalne) zaczyna gubić zasięg (od kiedy mam samochód).

    Masz zewnętrzną antenę radiową? Bo w niektórych samochodach właśnie ścieżki oporowe ogrzewania tylnej szyby stanowiły antenę odbiorczą radia. Być może z tego powodu po włączeniu ogrzewania masz problem z gubieniem stacji przez radio.
    DjAlcon napisał:
    Nie jest to auto dopakowane elektroniką więc tutaj powiedzmy mogę sobie sam pogrzebać bez obaw że coś popsuje :-) .

    Tak, to prawda. Auto bardziej elektryczne niż elektroniczne...
  • Poziom 40  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Tak ale wystarczy że radio podpięte bez kluczyka i masz problem.

    Zależy chyba jakie radio. Ja miałem podpięte w oplu bez plusa po zapłonie i nic złego się nie działo. Fakt, było to jakieś leciwe VW Gamma, ale nawet jak zostawiłem je włączone to najdłużej po godzinie czasu wyłączało się samo...
  • Poziom 43  
    Xantix napisał:
    Tylko co to ma do akumulatora autora tematu?
    Skoro kolega zaproponował:
    Xantix napisał:
    a potem postawił na 2 dni poza autem i po tych dwóch dniach zmierzył napięcie
    to autor tematu może porównać wyniki :) Moim zdaniem, szybszy spadek napięcia do poziomu 12,5V może oznaczać większy prąd samorozładowania akumulatora.
    DjAlcon napisał:
    Na weekendzie tak zrobię, wypnę akumulator podładuje do 14,40[V] i zostawię w domu niech leży.
    Jeżeli masz możliwość to rozładuj go prądem 6-10A do napięcia 10,8V mierzonego pod obciążeniem i określ jego faktyczną pojemność.
    DjAlcon napisał:
    leotdipl napisał:
    Próba zwarciowa powinna odpowiedzieć na pytanie czy kupować nowy.

    Rozumiem takie coś tylko w wyspecjalizowanym sklepie/warsztacie.

    Uproszczoną ocenę możesz zrobić mierząc napięcie na klemach w momencie rozruchu. Jeżeli spada poniżej 10V to niedobrze a poniżej 9V aku do wymiany.
  • Poziom 11  
    Więc tak akumulator postał 3dni w samochodzie.
    Wykonałem pomiar:
    - Na postoju 12,30V.
    - Po uruchomieniu kontrolek itd.: 11,60V.
    - Podczas rozruchu samochodu na mniej niż 1s: 10,60V.
  • Poziom 40  
    DjAlcon napisał:
    Na postoju 12,30V.

    12,3 V to już prawie pusty akumulator (jakieś 1/3 ładunku mu zostało).
    DjAlcon napisał:
    Po uruchomieniu kontrolek itd.: 11,60V.

    To wskazuje na sporą rezystancję wewnętrzną akumulatora.
    Ogólnie, wygląda na to, że akumulator jest już ledwie żywy i z dużym prawdopodobieństwem zbliża się jego "śmierć".
  • Poziom 43  
    Xantix napisał:
    12,3 V to już prawie pusty akumulator (jakieś 1/3 ładunku mu zostało).
    Śmiem wątpić, raczej pomiędzy 35% a 50% Prawie pusty to 12,0V.
    DjAlcon napisał:
    Po uruchomieniu kontrolek itd.: 11,60V.
    To by pokazywało, że jednak bliżej 35% a nie 50%
    DjAlcon napisał:
    - Podczas rozruchu samochodu na mniej niż 1s: 10,60V.
    A tu całkiem nieźle.
  • Poziom 40  
    vodiczka napisał:
    Śmiem wątpić,

    A ja nie śmiem. Bo przeczytałem to
    DjAlcon napisał:
    Na postoju 12,30V.

    i to
    DjAlcon napisał:
    Po uruchomieniu kontrolek itd.: 11,60V.

    co doprowadziło do wniosku
    Xantix napisał:
    12,3 V to już prawie pusty akumulator (jakieś 1/3 ładunku mu zostało).

    Co zresztą kolega później w pośredni sposób potwierdził.
    1/3 to inaczej 33% (do 35% zatem tylko 2 p.p.). Będziemy się kłócić o parę procent?

  • Poziom 36  
    Sam szukałem sobie problemów mierzyłem i niby było ok jak postał mi opel 2 dni to 30 minut ładowania i potem ok. Rozwiązałem problem wymianą akumulatora i to samo zrób jeśli masz możliwość pożycz na kilka dni akumulator od znajomego i to rozwiąże twoje wątpliwości.
    Pozdrawiam ta metoda jest chyba najskuteczniejsza.
    P.S.
    Często są ludkowie którzy nie co dzień używają autko i u nich szukaj pomocy.
  • Poziom 11  
    Autko postało ok 60h jak wykonałem pomiar - 12.30V (+ 100mA poboru na postoju).
    Do pracy mam ok 14km więc myślę że przez ten dystans się doładuje na tyle żeby pozwolić mi na powrót ;-) .
    Ok w takim razie, pojeżdżę jeszcze chwile na nim i prawdopodobnie za jakieś 2-3miechy go wymienię, jeśli będzie jeszcze działać (akumulator 2latek) .

  • Poziom 36  
    Dziwi mnie tylko to że to młody akumulator.
    Natomiast objawy identyczne jak te które miałem u siebie.
    Potem padł z dnia na dzień zwarcie na celach po podpięciu zewnętrznego nie był w stanie zakręcić jak go odłączyłem i dałem zewnętrzny idealnie.
  • Poziom 29  
    Niech lepiej ogarnie te 100mA prądu upływowego
    To i obecny akumulator posłuży kolejne 2 lata.