Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

Kubalus 1995 19 Paź 2017 05:04 1119 16
  • #1 19 Paź 2017 05:04
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    Wiem.

    Jestem tu świeżakiem więc bardzo przepraszam na wstępie za być może zakładanie kolejnego takie samego postu ale mam problem kupiłem silnik 10 KW i nie wiem jak to podłączyć czy w gwiazdę czy w trójkąt . Czy to jest mój wybór jak to podłącze? I po czym mam poznać że dany silnik się podłącza albo w trójkąt albo w gwiazdę ?

    0 16
  • Relpol
  • #2 19 Paź 2017 09:39
    michcior
    Poziom 30  

    Zaskoczę Cię - i w gwiazdę i w trójkąt!

    To "stary numer" żeby ograniczyć udar prądu przy rozruchu. Najpierw łączy się w gwiazdę, wtedy na uzwojeniach jest 230V, jak już wiruje przełącza się na trójkąt, bo wtedy większe napięcie i silnik pracuje na pełnej mocy. Są do tego specjalne przełączniki.
    Jak wystarczy Ci jego wydajność w gwieździe to można trójkąt odpuścić.

    Moderowany przez Akrzy74:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.
    Twórcze i jakże techniczne podejście do problemu nie może pozostać niezauważone. Ten błysk "profesjonalizmu" nagradzam ostrzeżeniem.

    0
  • Pomocny post
    #3 19 Paź 2017 09:54
    czesiu
    Poziom 33  

    michcior napisał:
    Zaskoczę Cię - i w gwiazdę i w trójkąt!

    To "stary numer" żeby ograniczyć udar prądu przy rozruchu. Najpierw łączy się w gwiazdę, wtedy na uzwojeniach jest 230V, jak już wiruje przełącza się na trójkąt, bo wtedy większe napięcie i silnik pracuje na pełnej mocy. Są do tego specjalne przełączniki.
    Jak wystarczy Ci jego wydajność w gwieździe to można trójkąt odpuścić.

    Ten stary numer tu akurat nie przejdzie, ten silnik ma pracować w gwieździe.
    A jak się czegoś nie wie to się nie udziela porad bo można narazić kogoś na uszkodzenie sprzętu.

    0
  • Relpol
  • #4 19 Paź 2017 10:07
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    Dziękuję za szybka i zrozumiałą odpowiedź a mam jeszcze pytanie czy w takim połączeniu "gwiazda trójkąt " mogę zastosować jeszcze przełącznik prawo lewo i dodatkowo jeszcze tak zwanego " grzybka bezpieczeństwa ".

    0
  • #5 19 Paź 2017 10:09
    Maciek051996
    Poziom 27  

    Silnik ten może w naszej sieci pracować tylko w połączeniu w gwiazdę , w celu ograniczenia prądu rozruchowego można zastosować falownik lub softstart.

    0
  • Pomocny post
    #6 19 Paź 2017 12:47
    beam_beer
    Poziom 18  

    Lewo - prawo oczywiście tak.
    Grzyb też możesz, a nawet powinieneś zastosować (miło, że o tym pomyślałeś). Potrzebujesz do tego delikatnego sterowania - przynajmniej jeden stycznik.
    Można też zastosować 2 styczniki - wtedy nie potrzebujesz przełącznika lewo-prawo, a tylko kasetkę sterującę z przyciskami.
    Rozwiązań kilka jest. Nie zaszkodziłyby też przekaźniki czasowe, żeby wyeliminować możliwość załączenia silnika np. w prawo, gdy ten kręci się jeszcze w lewo.
    Po wpisaniu w googlach np. tej frazy "sterowanie silnika stycznikiem lewo prawo" wyskoczy ci mnóstwo schematów.

    No i jak koledzy napisali - TYLKO GWIAZDA w naszej sieci 230/400V

    0
  • #7 19 Paź 2017 12:57
    kosmos99
    Poziom 34  

    Ciekawe czy koledze wytrzymają zabezpieczenia. Do tego przy tej mocy silnika powinien być stosowany rozruch ograniczający prąd.

    0
  • #8 19 Paź 2017 14:58
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    beam_beer dzięki wielkie za pomoc

    0
  • #9 26 Paź 2017 09:32
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    Witam. Potrzebuje porady w sprawie włącznika gwiazda trójkąt . Znalazłem gdzieś w garażu takie coś w załączniku wysyłam resztę zdjęć i prośba moglibyscie sprawdzić czy dobrze zrobiłem mostki
    ?? I czy pod zaciski R S T podlanczam przewód zasilający (ze sciany) L1 L2 L3 A pod zaciski U W V daje przewod z tych zacisków do zacisków na silniku z x y ostatnie zdjęcie to zaciski na silniku

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    Dodano po 3 [minuty]:

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    Dodano po 7 [minuty]:

    Silnik SZJe54, moc 10kW, 220/380V podłączenie

    0
  • #10 26 Paź 2017 11:25
    vcc
    Poziom 33  

    Skoro leżał w garażu to najpierw może warto sprawdzić styki, wyjąć gasiki i sprawdzić jak styki się załączają. Po zdjęciu zacisków silnika widać iż spięty w gwiazdę (zapewne silnik 220/380) w dodatku ktoś już w nim grzebał, także przełącznik Y/D odpada do tego silnika chyba że pokażesz jego tabliczkę aby się upewnić.

    1
  • #11 26 Paź 2017 11:51
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    Silnik kupiłem od gościa działa na 100 % a przełącznik niby sprawdzał mi kolega i niby jest wszystko ok tylko trzeba podłączyć pod silnik tylko właśnie mam z tym problem bo nie wiem czy dobre mam rozumowanie że pod zaciski R S T podppinam L1 L2 L3 " ze sciany" a pod zaciski U W V podppinam do silnika pod zaciski z x y .

    Wysyłam zdjęcie tabliczki silnika

    0
  • #12 26 Paź 2017 11:58
    stasiekb100
    Poziom 22  

    Silnik ten podłączony do polskiej sieci energetycznej, może być skojarzony tylko w gwiazdę.

    0
  • #13 26 Paź 2017 12:00
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    stasiekb100 napisał:
    Silnik ten podłączony do polskiej sieci energetycznej, może być skojarzony tylko w gwiazdę.


    To już akurat wiem lecz potrzebuje pomocy w sprawie podłączenia włącznika do silnika

    0
  • #14 26 Paź 2017 12:01
    vcc
    Poziom 33  

    Jak kolega wyżej i ja pisałem silnik 220/380 tylko w gwiazdę
    Sporo osób z którymi rozmawiam - jak to sie nie da przecież w puszcze jest 6 śrub to sie da :D

    Potrzebny ci włącznik 0-1 a nie Y/D, jak chcesz ten włącznik wykorzystać to tak jak pisałeś wcześniej R S T ściana i U V W silnik
    Jeszcze kwestia zabezpieczeń - na 25C może być problem aby wystartował z obciążeniem

    0
  • #15 26 Paź 2017 12:18
    Kubalus 1995
    Poziom 3  

    A mógł bym użyć przełącznika prawo lewo zamiast tego włącznika 0-1 ?

    0
  • #17 26 Paź 2017 12:21
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Kubalus 1995 napisał:
    I czy pod zaciski R S T podlanczam przewód zasilający (ze sciany) L1 L2 L3 A pod zaciski U W V daje przewod z tych zacisków do zacisków na silniku z x y

    W Twoim przypadku, tak właśnie powinno to wyglądać. Na przełączniku wykorzystujesz tylko zaciski R; S; T i U; V; W. Na tabliczce zaciskowej silnika zostawiasz mostki tak jak były dotychczas a zasilanie z przełącznika dołączasz do zacisków silnika X; Y; Z. Oczywiście musisz pamiętać o dołączeniu przewodu ochronnego.
    Tak by było pod względem technicznym, jednak zgodnie z prawem silnik takiej mocy w sieci publicznej nie powinien mieć rozruchu bezpośredniego. Poza tym nie wiadomo czy zabezpieczenia i instalacja pozwolą Ci w ogóle na taki rozruch.

    Najwyższy czas temat zamknąć. Podstawowe informacje dostępne są w internecie lub z poziomu naszej wyszukiwarki.
    [Akrzy]

    0