Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak przeżyć zimę z panelami na drugim piętrze w domu sezonowym? kominek, koza?

qr 18 Gru 2017 00:04 1080 16
  • #1 18 Gru 2017 00:04
    qr
    Poziom 12  

    Witam problem niestety jak w temacie:

    co najlepiej wykołowac z ogrzewaniem domku sezonowego w zimę taką, jak panele nówka wewnątrz pow. ok 200 m2 do grzania, piec co oraz gazowy (ten ostatni za drogi), stara instalacja, na zewnątrz lekki mróz, przy paleniu drewnem przez cały dzien i temperaturze kotła 70 stopni, wzrost temperatury wewnątrz z 3,4 stopni TYLKO do 5 stopni na parterze oraz na II piętrze dalej te 3/4 stopni :-(

    ogrzewanie z wodą z instalacji u góry chyba nie jest bezpieczne, wiec lepiej spuścić wodę
    ale jak tam w końcu dostarczyc ciepło ekonomicznie? izolacja budynku kosztowna, dach z papy

    1. kominek bez płaszcza wodnego na I, II piętrze, ale minus komin od zera chyba że z wentylacji :-(

    2. kominek z płaszcze wodnym ale tylko na I piętrze, jeszcze gorszy problem z kominem i miejscem na korytarzu

    3. kominek z turbodymem na II piętrze opcjonalnie dostawiany, jak sam kominek także.. można schować po zimie i odłączyć i jakaś mała instalacja na parę grzejników oraz płyn niezamarzający.. brzmi rozsądnie, ale czy wykonalne w praktyce.. moze działac z wodą lub bez..

    4. przesyłanie ciepła z kotłowni na parterze przez wymiennik do góry.. ale po remoncie.. szkoda niszczyć, jak z resztą puścic rury :-( poza tym wymaga wody w kotłowni i jej dogrzewania..

    5. grzanie elektrzyna na górze.. ale koszta i sens nie wielki..

    Macie jakies praktyczne wyjscia ze swojego doswiadczenia w tym temacie?

    0 16
  • #2 18 Gru 2017 00:40
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Możesz opisać jaśniej o co Ci chodzi?
    Postaraj się też pisać zgodnie zasadami poprawnej polszczyzny.

    0
  • #3 18 Gru 2017 08:28
    qr
    Poziom 12  

    O ogrzanie ostatniego pietra w sytuacji gdy budynek nie jest ocieplony oraz brak ryzyka rozsadzenia rur przez nagły atak morzu w tym miejscu.. Tylko tyle.

    0
  • #4 18 Gru 2017 08:36
    Xantix
    Poziom 40  

    Boisz się, żeby ci mróz rur nie rozsadził jak mniemam? To zalej instalację płynem niezamarzającym do CO opartym o glikol etylenowy bądź propylenowy i po kłopocie.

    0
  • #5 18 Gru 2017 15:04
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Xantix napisał:
    Boisz się, żeby ci mróz rur nie rozsadził jak mniemam? To zalej instalację płynem niezamarzającym do CO opartym o glikol etylenowy bądź propylenowy i po kłopocie.


    Nie dość, że chcesz go puścić z torbami to jeszcze wysłać na tamten świat.
    Glikol etylenowy jest trujący i nie wolno go używać w instalacjach domowych.

    Dodano po 5 [minuty]:

    qr napisał:
    O ogrzanie ostatniego pietra w sytuacji gdy budynek nie jest ocieplony oraz brak ryzyka rozsadzenia rur przez nagły atak morzu w tym miejscu.. Tylko tyle.


    Czym ogrzewasz niższe kondygnacje?
    Czy grzejąc niższe kondygnacje, ta najwyższa nie jest grzana?
    Napisałeś, że masz kocioł gazowy. Nie ma lepszego i tańszego sposobu, aby zabezpieczyć instalację przed zamarznięciem. Trzeba tylko wymusić stały obieg CO w grzejnikach. Zazwyczaj w prawie każdym kotle gazowym jest możliwość ustawienia wbudowanej w niego pompy na stałe.
    Jak będziesz miał stały przepływ i na kotle masz zadaną określoną temperaturę grzewczą czy to ustawioną jako wartość stałą czy też wyliczoną wg krzywej grzewczej to instalacja Ci nie zamarznie.

    0
  • #6 18 Gru 2017 23:53
    qr
    Poziom 12  

    Tak ale wydajnosc istalacji gazowej jest słaba, przy około 40 stopniach na piecu na I pietrze grzejniki są ledwo letnie.. nie ma zatem szans na ogrzenie II pietra z dołu

    Przy piecu na drewno mozna uzyskac jak wiadomo 70 stopni, wilgotność od razu znika, jest trochę lepiej na pewno na dłużej, ale grzanie w nim na dłużej to masakra

    Zeby cos uzyskac trzeba by było grzac kilka dni na te 70 stopni co dobije np. komin

    Robie tak że rozpalam drewnem i dobijam na gazowce, ale to wiele nie zmienia

    U góry sa niestety panele i grzanie i to wszysztko zeby temperatura skoczyła o kilka stopni z 3/4 stopni chyba nie jes tego warta, poza tym niewiele to zmieni ta roznica

    Wiec chyba lepiej grzac max I pietro

    Moim zdaniem moze mały kominek na I pietrze i osobna istalacja na II pietrze na kilka grzejników od tego komina moze da radę..

    Straty ciepła przy takim rozpalaniu sa duze przy grzaniu np. przez jeden dzien przy lekkim mrozie rura wychodzaca od Co ma jakie 30 stopni na kotle na drewno (25 na gaz) a na I pietrze jest ledwo letni grzejnik, na drugim dociera marne ciepło kilka tych stopni..

    Nie wiem czy to normalne ogólna powierzchnia do grzania to około 200 m2 bez ocieplenia i bez ocieplonego nowoczesnie dachu

    0
  • #7 19 Gru 2017 01:00
    Tommy82
    Poziom 39  

    A nie masz opcji przytłumienia przepływu w dolnych gałęziach tj na kaloryferach?

    0
  • #8 19 Gru 2017 01:26
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    qr napisał:
    Tak ale wydajnosc istalacji gazowej jest słaba, przy około 40 stopniach na piecu na I pietrze grzejniki są ledwo letnie.. nie ma zatem szans na ogrzenie II pietra z dołu

    Przy piecu na drewno mozna uzyskac jak wiadomo 70 stopni, wilgotność od razu znika, jest trochę lepiej na pewno na dłużej, ale grzanie w nim na dłużej to masakra

    Zeby cos uzyskac trzeba by było grzac kilka dni na te 70 stopni co dobije np. komin

    Robie tak że rozpalam drewnem i dobijam na gazowce, ale to wiele nie zmienia

    U góry sa niestety panele i grzanie i to wszysztko zeby temperatura skoczyła o kilka stopni z 3/4 stopni chyba nie jes tego warta, poza tym niewiele to zmieni ta roznica

    Wiec chyba lepiej grzac max I pietro

    Moim zdaniem moze mały kominek na I pietrze i osobna istalacja na II pietrze na kilka grzejników od tego komina moze da radę..

    Straty ciepła przy takim rozpalaniu sa duze przy grzaniu np. przez jeden dzien przy lekkim mrozie rura wychodzaca od Co ma jakie 30 stopni na kotle na drewno (25 na gaz) a na I pietrze jest ledwo letni grzejnik, na drugim dociera marne ciepło kilka tych stopni..

    Nie wiem czy to normalne ogólna powierzchnia do grzania to około 200 m2 bez ocieplenia i bez ocieplonego nowoczesnie dachu



    Póki co to tylko piszesz jakąś beletrystykę z której nic nie można zrozumieć

    Skup się na razie na tym co jest i opisz, ale nie skacz po różnych tematach.
    Zaczynasz pytać o jedno, a w jednym zdaniu poruszasz 10 różnych, kompletnie nie związanych z sobą problemów.
    To czy są panele, kominki i co ewentualnie chciałbyś zamontować do ogrzewania zostaw na dalszą część dyskusji.
    Postaraj się odpowiedzieć krótko i zwięźle, punkt po punkcie i nie wtrącaj w poszczególne odpowiedzi innych problemów:

    1. Z czego jest wybudowany ten dom (murowany, drewniany)?
    2. Jak grube są ściany?
    3. Czy jest zamieszkały?
    4. Które piętra są zamieszkałe/użytkowane?
    5. Jakie okna (plastikowe, drewniane), nowoczesne, wieloszybowe czy stare, drewniane, skrzynkowe?
    6. Jaka instalacja CO? Jak rozumiem jest to instalacja wykonana grubymi, stalowymi rurami?
    7. Jakiej grubości rury CO?
    8. Jakie są grzejniki? Żeliwne, stalowe, aluminiowe, inne?
    9. Czy przy grzejnikach są zamontowane zawory termostatyczne?
    10. Jaki kocioł gazowy jest zamontowany, starego typu z lat 70/80-tych zeszłego wieku czy nowoczesny?
    11 Jakiej mocy jest ten kocioł gazowy?
    12. Kocioł gazowy z otwartą komorą, z zamkniętą komorą, kondensacyjny?
    13. Jak jest ten kocioł sterowany? Czy jest podłączony jakiś sterownik pokojowy? Czy kocioł ma regulację pogodową?

    Piszesz, że instalacja kotła gazowego jest mało wydajna, bo temperatura na kotle gazowym to 40'C. Jaki jest więc problem, aby zwiększyć tą temperaturę grzewczą kotła gazowego?
    W przypadku starych instalacji CO w nieocieplonych budynkach musisz podać wyższą temperaturę, bo tak zazwyczaj były dobierane grzejniki.
    Ustaw więc na kotle gazowym np. 60-70'C i wtedy kocioł dogrzeje wszystkie kondygnacje.
    Poza tym nie licz, że grzejąc kotłem gazowym z temperaturą 40'C w obiegu, nagle po 5 minutach uzyskasz w domu komfortowe 22'C.
    Każdy kocioł musi popracować i trochę pokręcić tą wodą w instalacji CO.

    Jeżeli ten dom ma powierzchni ogrzewanej 200m2 to nawet jeżeli nie jest ocieplony wystarczy mu moc kotła 25-30kW, a po dociepleniu budynku, połowę tej mocy. Kotłów o mocy nominalnej poniżej 20kW jest bardzo mało na rynku. Zakładam, że kocioł, który masz może mieć moc nominalną rzędu ok. 25kW. Niestety kotły gazowe, bardzo często mają fabrycznie ograniczoną moc np. do 60 czy 70% i wtedy taki kocioł o mocy nominalnej 25kW grzeje z mocą maksymalną rzędu 15-17kW. Aby mogły grzać z pełną, swoją mocą 25kW to trzeba je odblokować. Jak to zrobić? Trzeba wiedzieć co to za kocioł, bo w różnych kotłach robi się to inaczej.

    0
  • #9 19 Gru 2017 19:54
    pikarel
    Poziom 31  

    Cytat:
    ... odczu­cie kom­fortu ciepl­nego w domu zależy i od tem­pe­ra­tury powie­trza, i od tem­pe­ra­tury ścian, a gdy ściany są wychło­dzone, trzeba to nad­ro­bić wyż­szą tem­pe­ra­turą powie­trza. Łatwo to zaob­ser­wo­wać gdy prze­bywa się w budynku, który przez parę zimo­wych dni pozba­wiony był ogrze­wa­nia. Gdy zacznie się go ostro grzać, ter­mo­metr poko­jowy szybko sko­czy do góry. Ale jesz­cze przez dłu­gie godziny czuć chłód. To przez wyzię­bione mury.

    To mały fragment ze strony, warto doszkolić się i przeczytac całość:
    http://czysteogrzewanie.pl/jak-palic-w-piecu/jak-ogrzewac-by-sie-ogrzac/

    1
  • #10 21 Gru 2017 15:28
    qr
    Poziom 12  

    Plumpi dzięki nie mam kiedy odopowiedziec na to wszysztko ale sie postaram bo to ważne teraz:

    1. Z czego jest wybudowany ten dom (murowany, drewniany)? murowany biała cegła podwójna z przerwą przeważnie + rozbudowa
    2. Jak grube są ściany? dwie cegły plus przerwa na jedna około..
    3. Czy jest zamieszkały? czasami ale w zime to maskakra
    4. Które piętra są zamieszkałe/użytkowane? ciezko powiedziec ale parter ale to tyle co nic
    5. Jakie okna (plastikowe, drewniane), nowoczesne, wieloszybowe czy stare, drewniane, skrzynkowe? drewniane
    6. Jaka instalacja CO? Jak rozumiem jest to instalacja wykonana grubymi, stalowymi rurami? tak cale i wiecej powrót 3/4 rury spawane
    7. Jakiej grubości rury CO? jw.
    8. Jakie są grzejniki? Żeliwne, stalowe, aluminiowe, inne? zeliwne/stalowe
    9. Czy przy grzejnikach są zamontowane zawory termostatyczne? takie stare do zakrecania
    10. Jaki kocioł gazowy jest zamontowany, starego typu z lat 70/80-tych zeszłego wieku czy nowoczesny? gazowy starego typu, z elektroda bez podłączenia do pradu fazowego
    11 Jakiej mocy jest ten kocioł gazowy? 40 kw
    12. Kocioł gazowy z otwartą komorą, z zamkniętą komorą, kondensacyjny? nie wiem jak to sie okresla ale zamknieta chyba
    13. Jak jest ten kocioł sterowany? Czy jest podłączony jakiś sterownik pokojowy? Czy kocioł ma regulację pogodową? ręczna... sprawdzam pogode i odpalam

    w skrócie jak gazowy taki jak wyzej osiągnie 40 stopni na wyjsciu co max 25-30 stopni, grzejniki parter mają max 15 stopni, I piętro powyżej 10 stopni wyżej woda spuszczona bo powietrze ma około 3-2 stopnie

    grzanie przez ok. 8 godzin

    Piec na drewno osiąga max 70 stopni daje szybciej wyniki podobnie, na rurze co do 35 stopni, pozostałe wieksze ale tylko o kilka stopni

    piec działa taki sam czas

    Grzanie ostatniego piętra, I pietrem daje róznice po całym dniu o stopnien, moze dwa.. :-(

    Myslicie ze jest sens grzania ostatniego pietra parterem? bo alternatyw brak..

    chyba?

    czy ryzykowac napuszczenie wody do gory?

    chyba sensowne by było zainstalowanie na pietrze kominka bez płaszcza wodnego :-( ale za późno..

    0
  • #11 21 Gru 2017 17:26
    pikarel
    Poziom 31  

    Pytanie z cyklu: co zrobić w murowanym domu, żeby nie grzać, ale żeby było ciepło?

    Dopóki w nocy temperatury są dodatnie - można pozwolić sobie na ogrzewanie tylko w trakcie pobytu w domu, jednak stałe nocne mrozy wystudzają mury tak skutecznie, ze doprowadzenie temperatury we wnętrzach do akceptowalnych 20 stopni pochłonie węgla/gazu tyle, ile pochłonęłoby ogrzewanie domu bez przerwy.
    Fizyki nie oszukasz, jedynym wyjściem jest poczekać na wiosnę :)
    lub nagrzać pomieszczenia jakimś mocnym, gorącym nawiewem, np.:
    http://marketolejniczak.pl/market,lista,26,----Nagrzewnice-i-ogrzewacze-elektryczne.html
    jednocześnie grzejąc ogrzewaniem centralnym.

    0
  • #12 21 Gru 2017 20:35
    qr
    Poziom 12  

    ale mi chodzi TYLKO o panele co są w środku.. 10 stopni i jest fajnie ..

    a czy strategia taka, rozgrzewam to piecem na drewno robie np. dzien, pare godzin przerwy żeby komin odpoczął od wilgoci i dopalam nastepny dzien gazówka ma to sens?

    czy tez czekac na zrobienie jakiego małego kominka na piętrze?

    0
  • #13 21 Gru 2017 22:14
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    qr napisał:
    ale mi chodzi TYLKO o panele co są w środku.. 10 stopni i jest fajnie ..

    a czy strategia taka, rozgrzewam to piecem na drewno robie np. dzien, pare godzin przerwy żeby komin odpoczął od wilgoci i dopalam nastepny dzien gazówka ma to sens?

    czy tez czekac na zrobienie jakiego małego kominka na piętrze?


    Nie ma sensu. Komin wilgotnieje, kiedy jest wychładzany. Kiedy jest stale ogrzewany nic mu się nie dzieje.
    Grzanie z przerwami tylko i wyłącznie podgrzewa powietrze. Ty natomiast musisz nagrzać mury.
    Kominki szybko przeklniesz, bo trzeba przy nich się sporo narobić. Za koszt budowy kominka wymienisz kocioł gazowy.

    Moja rada jest taka:

    Stary kocił gazowy faktycznie może generować spore koszty. Wymień na nowoczesny kocioł kondensacyjny. Sama wymiana kotła spowoduje obniżenie kosztów prawie o połowę.

    Docieplić dom.

    Zamontuj zawory termostatyczne przy grzejnikach. Nimi poustawiasz sobie temperatury takie jakie będziesz chciał w poszczególnych pomieszczeniach.

    Zaoszczędzisz w ten sposób sporo kasy na ogrzewaniu gazowym.

    P.S.
    Nie daj się czasami namówić na wymianę całej instalacji. Jak przyjdzie hydraulik i zacznie Ci opowiadać, że rury są za grube, że za dużo wody w obiegu to weź kija i pogoń nieuka-naciągacza :)

    0
  • #14 23 Gru 2017 08:22
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Można było założyć klimatyzatory, które do sezonowego grzania nadają się idealnie...

    0
  • #15 12 Sty 2018 12:00
    qr
    Poziom 12  

    ale strasznie drogo wychodzą, lepiej juz grzałka elektryczna do tego grzejnika

    0
  • #16 13 Sty 2018 16:51
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    qr napisał:
    ale strasznie drogo wychodzą, lepiej juz grzałka elektryczna do tego grzejnika

    Co to znaczy że drogo wychodzą? Podaj wyliczenia.

    Oto moje wyliczenie kosztu kWh ciepła w typowych warunkach podczas okresu grzewczego:

    I taryfa 0,63 zł/ COP4 = 0,16 zł/kWh
    II taryfa 0,27 zł/ COP 4 = 0,07 zł/kWh

    Twoja grzałka kosztuje CZTERY RAZY DROŻEJ.

    Pokaż wyliczenia o które oparłeś swoją wypowiedź.

    0
  • #17 15 Sty 2018 09:11
    qr
    Poziom 12  

    średnio na grzałce z tego co pamiętam wychodzi 0,30 zł za godzinę..

    u nas nie ma taryf nocnych..

    0