Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa - wydajność w instalacji

04 Lut 2018 19:34 1212 23
  • Poziom 4  
    Witam,
    zacznę od razu, problemem jest zbyt niska wydajność (przepływ na przepływomierzach) w rozdzielaczu.
    -Piec kondensacyjny dwufunkcyjny - Saunier Duval Thelia A25 (piec 26kW) (posiada pompę)
    -Instalacja podłogowa (tylko) - niecałe 600m rury. Zasilanie do rozdzielacza rura pex 25.
    -9 obwodów (pętle max 96m) - brak zestawu mieszająco-pompowego
    -ok 30m rury jest poniżej pompy (może mniej)

    Na początku temp. wody była ustawiona na 25*C, a piec był bez regulacji wstępnej przez instalatora, przepływ na każdym obwodzie wynosił ok. 2L
    /min. Raczej nie mniej. Po regulacji przepływ ten wynosił średnio 1L - ciężko było dojrzeć - może ta woda prawie w ogóle nie przepływała. Ustawiłem sam prace pompy na stopień drugi (88%, gdzie wcześniej pracowała na 60%). Niestety sytuacja gdzie przepływomierze miały ponad 2L przepływu się nie powtórzyła, tak jakby pracowała dalej na 60%. Nie wiem co może być nie tak - jest opcja, że filtr się trochę zapchał (nie wiem, nie patrzyłem). Główne pytanie jakie kieruję do ogarniętych ludzi w tym temacie, to czy jest opcja, że ta pompa nie wydala, i czy pasuje zamontować drugą? Jeśli tak to rozumiem, że wydajność tych pomp nie powinny być różne i na logikę ta "późniejsza" nie powinna być słabsza, niż ta za nią.

    @EDIT: Zapomniałem dopisać, że przy aktualnym przepływie (powiedzmy max. 1,5L) różnica temperatur wynosi 20*C, gdzie przed regulacją różnica ta wynosiła 10*C. Być może nie jest to spowodowane szybkością przepływu, a aktualną nastawą temperatury, która wynosi 35*C (dzisiaj podkręciłem na 40*C).


    Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    Przede wszystkim jeśli masz filtr przed kotłem wyrzuć z niego sitko. po drugie w ustawieniach trybu pracy pompy w kotle ustaw aby przy pracy na c.o. ustaw max czyli w d19 ustawiasz 3). 9 obwodów z rozsądną długością jaką masz to pompa kotłowa obsłuży z palcem..... Zapominasz o czymś równie ważnym. Podłączyłeś podłogówkę prosto pod kocioł czyli jesteś skazany na regulację temperatury w podłogówce TYLKO przez elektronikę kotła więc MUSISZ zamontować przylgowy termostat na rozdzielaczu i sygnał z niego podać na kocioł, aby w razie czego lub czyjegoś grzebania w ustawieniach kotła coś niezawodnie wyłączyło ogrzewanie przy zbyt dużej temperaturze zasilania.
    Pozdro
  • Poziom 4  
    Szczecin62 napisał:
    Przede wszystkim jeśli masz filtr przed kotłem wyrzuć z niego sitko.


    Ok, czy to coś da? Pytanie czy coś na filtrze siedzi... A demontaż siatki, jest dobrym pomysłem dla pompy?

    Szczecin62 napisał:
    po drugie w ustawieniach trybu pracy pompy w kotle ustaw aby przy pracy na c.o. ustaw max czyli w d19 ustawiasz 3).


    Właśnie ten parametr ustawiłem na 3. Następnie w par. d15 wyświetla 88%, a przepływomierze nie są do regulowania przy tak niskim przepływie.

    Szczecin62 napisał:
    9 obwodów z rozsądną długością jaką masz to pompa kotłowa obsłuży z palcem.....


    To co może być powodem tak lipnych wyników przepływu? 1L/min wydaje mi sie najzwyczajniej mało. Ta woda zanim pojawi się na powrocie już jest zimna, a po podłogówce nawet nie czuć, że jest ciepła.

    Szczecin62 napisał:
    zapominasz o czymś równie ważnym. Podłączyłeś podłogówkę prosto pod kocioł czyli jesteś skazany na regulację temperatury w podłogówce TYLKO przez elektronikę kotła więc MUSISZ zamontować przylgowy termostat na rozdzielaczu i sygnał z niego podać na kocioł, aby w razie czego lub czyjegoś grzebania w ustawieniach kotła coś niezawodnie wyłączyło ogrzewanie przy zbyt dużej temperaturze zasilania.
    Pozdro


    Instalator mnie o tym poinformował. Nie zdążyłem go jeszcze kupić bo remont trwa... ale czy to ma coś wspólnego z problemem? :)

    PS: Regulator pokojowy nie jest podłączony, czujnik zew. również (pogodówka), na ekranie świeci się tylko grzejnik (tylko CO), temp. ustawiona teraz na 40*C, ustawiona była wcześniej 35*C, z czego na zasilaniu temp. wynosiła 30*C, a powrót miał może 10*C...
  • Poziom 27  
    Na moje "oko" regulacja, o której piszesz polegała na przydławieniu przepływu, wyraźnie to widać po różnicy temperatur, przed pompka dawała radę, więc trzeba sprawdzić czy coś nie dławi dodatkowo przepływu, filtr, jakiś przytkany zawór, wyczyścić, jak to nie pomoże, dokonać ponownej regulacji przepływów na obwody, dopiero jak się nie da proporcjonalnie zwiększyć przepływu na poszczególne obwody, można myśleć o jakiejś dodatkowej pompce.

    A jaka jest w kotle pompa? O zmiennej wydajności? Może problem jest w pompie lub w jej regulacji...
  • Poziom 43  
    Zrobiłeś błąd montażu pętle max 30-40 m , teraz zamontuj pompe 25/60 i ustal biegami ciśnie i przepływy.
  • Poziom 32  
    Sitka z filtra bym nie wyrzucał, tylko wyczyścił. Ewentualnie wymontował na chwilę aby sprawdzić czy to o przytkany filtr chodziło.
    Jeśli będziesz dokładał dodatkową pompę, to powinno się wstawić sprzęgło hydrauliczne, żeby rozdzielić obie pompy. W innym przypadku pompa w kotle szybko padnie.
  • Poziom 4  
    Sstalone napisał:
    dokonać ponownej regulacji przepływów na obwody


    Nie ma z czego regulować na aktualną chwilę. Cała instalacja jest świeża, jedyne co "logicznie" jest problemem to ten filtr - jutro do niego obowiązkowo zajrzę.

    Sstalone napisał:
    A jaka jest w kotle pompa? O zmiennej wydajności? Może problem jest w pompie lub w jej regulacji...


    Mogę do pieca zajrzeć, ale jak sprawdzić jaka to pompa - nie mam pojęcia. Na pewno jest modulowana o zmiennej wydajności. Potrafi pracować na 60% i na 88% (z wglądu na par. d15).

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Zrobiłeś błąd montażu pętle max 30-40 m , teraz zamontuj pompe 25/60 i ustal biegami ciśnie i przepływy.


    Yyyyy...? Wiadomo, że do takiej decyzji daleko, ale miałbym tą fabryczną w piecu wywalić, kupić 25/60 i ją wstawić? Myślę, że wolałbym to zrobić już na sprzęgle i drugiej pompie. W końcu nie ma obowiązku, gdzie ta pompa ma być, a miejsce obok pieca bym znalazł :).

    ls_77 napisał:
    Sitka z filtra bym nie wyrzucał, tylko wyczyścił. Ewentualnie wymontował na chwilę aby sprawdzić czy to o przytkany filtr chodziło.
    Jeśli będziesz dokładał dodatkową pompę, to powinno się wstawić sprzęgło hydrauliczne, żeby rozdzielić obie pompy. W innym przypadku pompa w kotle szybko padnie.


    Przyjąłem wszystko do wiadomości. Jutro dam znać jak z tym filtrem - chyba, że jeszcze dzisiaj odwiedzę budowę na chwile. Zobaczymy bo ledwo zipie od dwóch prac i odpoczywam trochę :).

    @EDIT: Byłem na budowie. Filtr był zasyfiony i to porządnie. Przepływomierze ruszyły tak, że można swobodnie nimi regulować. Powiedzcie mi jaki powinien być średni przepływ na 90m rury? (aktualnie jest między 2-3L, tylko, że wszędzie, a pętle są różne), ale słychać rozdzielacz, a właściwie przepływomierze, ew. pompę skręcę tak jak była na 1 stopniu.
  • Poziom 32  
    A to w ogóle jest nowa instalacja czy już jakieś swoje lata ma?
  • Poziom 4  
    Nowa instalacja. Uruchomiona jakieś 2 miesiące temu.
  • Poziom 34  
    Strumien swiadomosc... napisał:
    teraz zamontuj pompe 25/60 i ustal biegami ciśnie i przepływy

    Pytanie po co, skoro fabryczne pompy wbudowane w nowe kotły gazowe kondensacyjne mają zwykle podnoszenie 60-70kPa.
    Inaczej mówiąc sugerujesz wymianę pompy na nową o podobnej wydajności, co jest bez sensu.

    AttA91 napisał:
    Filtr był zasyfiony i to porządnie

    Wygląda, że nikt nie robił płukania nowej instalacji przed jej uruchomieniem i nastąpiła kumulacja wszystkich syfów.
    Dobrze, że filtr to przyjął, bo strach myśleć co by było jakby tego filtra tam nie było.

    AttA91 napisał:
    ew. pompę skręcę tak jak była na 1 stopniu.

    Nowoczesne pompy mają zwykle do wyboru tryby PWM z automatycznym doborem prędkości albo tryby ze stała prędkością.
    Do grzejników stosuje się te automatyczne, a do podłogówki stosuje się tryby ze stałą prędkością, więc jeśli masz takie tryby do wyboru to tylko z nich korzystaj. Prędkość dobierz eksperymentalnie, aby instalacja nie generowała hałasów i dawała oczekiwane efekty.
    Np. w Junkersie widziałem pompę gdzie pokrętłem wybierasz pomiędzy 3 biegami automatycznymi oraz 3 biegami ze stałą prędkością. Inne kotły mogą nie mieć żadnych przełączników na pompie, bo sterowanie odbywa się automatycznie przez kocioł i może trzeba szukać opcji w MENU kotła.
  • Poziom 4  
    Jeśli chodzi o tą regulacje to właśnie o to chodzi, że nie da się jej "typowo" sterować pod względem pompy. Posiada co prawda taki parametr, ale nie wyświetla się on przy regulacji. Po prostu omija ten numer. W instrukcji tego pieca widać zresztą (numeru nie pamiętam, ale może d13 - określenie w % na ile ma pracować pompa (inny parametr do regulowania pompą to d19)). Przechodząc przykładowo do d12, następny po nim parametr to d14.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Co do regulacji pracy pompy to możesz ustawiać następujące kody diagnostyczne:
    Pompa - wydajność w instalacji

    W kodzie diagnostycznym d.19 możesz wymusić pracę pompy w kotle na 2. stopniu ale tylko gdy załączenie pompy jest wymagane przez automatykę kotła.
    W kodzie d.15 możesz sprawdzić aktualne obroty pompy.
    W kodzie d.14 możesz ustawić rodzaj pracy pompy 0=auto 1-5=różne stałe obroty.

    Jeśli masz tylko i wyłącznie podłogówkę to warto przestawić kod d.17 na on=temp. powrotu. Ten rodzaj regulacji pozwala uniknąć wyłączenia palnika, gdy nastawiona temperatura zostanie osiągnięta zbyt szybko. Gdy zostanie aktywowana regulacja temperatury na powrocie, sterowanie palnikiem ulega zmianie: Na 5 minut zostaje wymuszona praca palnika z minimalna mocą, potem regulacja mocy jest już możliwa. W tym przypadku automatyczne obciążenie
    częściowe (parametr d.00) jest nie aktywne.
    Ważne też jest wtedy zamontowanie termostatu przylgowego do rury zasilającej CO i ustawienie granicznej temp. bezpieczeństwa tak by nie zniszczyć podłogi, np. 50°C. Termostat ten powinien blokować pracę kotła.

    Co do filtra to masz zwykły filtr osadnikowy? Coś takiego:
    Pompa - wydajność w instalacji
    Jeśli tak to musisz systematycznie go czyścić. Ale najlepiej jest zastosować specjalny separator zanieczyszczeń - fakt że drogi ale mega skuteczny i dodatkowo zabezpiecza nowoczesne pompy przed krążącymi w instalacji drobinkami ferromagnetycznymi (przyciąganymi przez magnes). Np coś takiego:
    filtr Fernox
  • Poziom 4  
    I właśnie chodzi o kod diagnostyczny d14. Nie ma go w ogóle, ani jak podaje kod dostępu serwisu, ani jak podaje kod dostępu instalatora. Jest d13, d15, ale nie ma d14.
    Co do filtra to tak, posiadam taki właśnie filtr osadnikowy. Założyłem taki drugi na zasilaniu instalacji zimnej wody i dodatkowo kupiłem reduktor Herz, który też ma taki filtr. Nie mam jedynie filtra mechanicznego - jeśli tak się to zwie (z wkładami węglowymi lub polipropylenowymi).
    Parametr d17, jest ustawiony na temperaturę wody zasilającej. Przestawię go, jak kupię i zamontuję czujnik przylgowy (który oczywiście powinien być na zasilaniu?).
    Co do filtra "separator zanieczyszczeń", na aktualną chwile (j.w wspomniałem) remont trwa. Nie mam zbytnio funduszy by pozwolić sobie na filtr za ok. 600zł - choć może gdybym wiedział wcześniej...
  • Poziom 32  
    To może oznaczać, że masz kocioł z pierwszych lat produkcji i tam nie było możliwości wyboru obrotów pompy - brak kodu d.14. "Modele Thelia Condens na rynek polski nie mają pompy modulującej, są nastawialne sygnałem PWM na 50 lub 100% Vmax."
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Nie słuchaj bzdur o obwodach 30-40 m (pojęcia nie ma o oporach liniowych na rurze 16) przy tej ilości obwodów pompa kotłowa musi sobie poradzić (ktoś coś ci radził o pompie, tylko nie miał pojęcia,że jest to pompa elektronicznie sterowana). Podałem Ci tak zdefiniować tryb pracy pompy. Zrobiłeś to? Kolejną bzdurę pisze ktoś kto Ci radzi ew. zamontować drugą pompę. Jest to kolejny bełkot który bardzo źle wpłynie na pracę kotła a konkretnie zaworu3D (z uszkodzeniem jego włącznie). Za długo by tłumaczyć a ten doradca i tak nie zrozumie. Śpiesz się z rozwiązaniem problemu bo za rok przepływomierze będą zanieczyszczone żelazem i często zablokowane, więc już nic z nich nie odczytać. Bądź łaskaw posłuchać mnie z tym co już napisałem. Dziesiątki takich instalacji zrobiłem i wyregulowałem, również po partaczach. Dalej: skąd odczytujesz temperaturę powrotu podłogówki? Czy potrafisz odczytać temperatury zasilania i powrotu w menu kotła? Czy masz oprócz podłogówki jakiś grzejnik? Jeśli tak to czy ma zawór zwykły czy termostatyczny? Przepływy regulujesz kręcąc przepływomierzami n(bez układu mieszającego, czyli na górnej belce?) a co masz na dolnej belce rozdzielacza?
    Pozdro

    Dodano po 6 [minuty]:

    Odpuść też sobie doradcę is_77. Nie wie on, że oprócz nieistniejącego w tym kotle kodu 14 jest jeszcze kod 19 i o nim pisałem!!!
  • Poziom 4  
    AttA91 napisał:
    Szczecin62 napisał:
    po drugie w ustawieniach trybu pracy pompy w kotle ustaw aby przy pracy na c.o. ustaw max czyli w d19 ustawiasz 3).

    Właśnie ten parametr ustawiłem na 3. Następnie w par. d15 wyświetla 88%, a przepływomierze nie są do regulowania przy tak niskim przepływie.


    Ustawiłem go, a po zmianie zdziwił mnie niski przepływ, więc założyłem temat tutaj bo chciałem być przygotowany na różne możliwości.

    ls_77 napisał:
    To może oznaczać, że masz kocioł z pierwszych lat produkcji i tam nie było możliwości wyboru obrotów pompy - brak kodu d.14. "Modele Thelia Condens na rynek polski nie mają pompy modulującej, są nastawialne sygnałem PWM na 50 lub 100% Vmax."


    Zgodzę się, że jest to sygnał PWM, ale nie 50 i 100%, bo pompa w kodzie diagnostycznym d15 (podgląd obrotów pompy w %) wyświetlała 60% i 88%.

    Szczecin62 napisał:
    Śpiesz się z rozwiązaniem problemu bo za rok przepływomierze będą zanieczyszczone żelazem i często zablokowane, więc już nic z nich nie odczytać. Bądź łaskaw posłuchać mnie z tym co już napisałem. Dziesiątki takich instalacji zrobiłem i wyregulowałem, również po partaczach. Dalej: skąd odczytujesz temperaturę powrotu podłogówki? Czy potrafisz odczytać temperatury zasilania i powrotu w menu kotła? Czy masz oprócz podłogówki jakiś grzejnik? Jeśli tak to czy ma zawór zwykły czy termostatyczny? Przepływy regulujesz kręcąc przepływomierzami n(bez układu mieszającego, czyli na górnej belce?) a co masz na dolnej belce rozdzielacza?
    Pozdro


    Problem już jest chyba rozwiązany - wyżej napisałem, że filtr był mocno zapchany - płukania nie wykonałem, za nowe to wszystko dla mnie było, a nie wdrażałem się bo piec zostawiłem do pierwszego uruchomienia dla instalatora (żeby nie było). Może po prostu dołożę drugi zawór nad filtrem by móc zakręcić oba, a filtr swobodnie otwierać i czyścić...? Temperaturę podłogówki odczytuję z rozdzielacza, na którym zamontowałem termomanometry (właściwie 2 - na zasilaniu i na powrocie). W menu kotła wiem, że którąś z temperatur da się odczytać, jednak nie zagłębiałem się w temat - jeśli jest to podane w instrukcji montażu i instalacji problemu raczej nie powinno być :). Oprócz podłogówki nie ma żadnego grzejnika. Przepływ reguluje kręcąc przepływomierzami. Na powrocie są zawory termoregulacyjne. Układ jest bez układu mieszającego (i bez układu pompowo-mieszającego).

    Szczecin62 napisał:
    Dodano po 6 [minuty]:

    Odpuść też sobie doradcę is_77. Nie wie on, że oprócz nieistniejącego w tym kotle kodu 14 jest jeszcze kod 19 i o nim pisałem!!!


    Nie, żebym bronił, ale kolega is_77 kilka razy udzielał się w moich tematach i nigdy nie zdarzyła się sytuacja, że "rozczarowałem się" odpowiedzią, bo wcześniej czy później jak ktoś gada bzdury to wychodzi szydło z wora. Ponad to, przeglądając elektrode (systemy grzewcze, już monitoruję jakiś czas) widziałem jego odpowiedzi i również nie mam nic do zarzucenia (jako jednemu z nielicznych). O kodzie tym również pewnie wie, bo ja chociażby o nim pisałem wyżej :). Nie napisał przecież, że pompy "nie da się" regulować w ogóle.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    Ok, pytałem o sposób odczytu temperatury, ponieważ temp. powrotu na rozdzielaczu nie musi pokrywać się z temperaturą powrotu w kotle (nawet w Twoim układzie, gdy kocioł pracuje wprost na rozdzielacz.,a to temperatury w kotle "widzi" kocioł i do nich ustawia parametry swe. Sytuacja taka występuje często gdy jest problem z zaworem 3D. Szanuję broniących kogoś tam doradzającego ale w tym przypadku nie czytał ze zrozumieniem. Pisał coś o regulacji obrotów pompy, które to nie są możliwe a ja pisałem o TRYBIE PRACY POMPY w konkretnym kodzie. Więc komentarz był nie na temat i nie pomagał osobie zgłaszającej problem. Ktoś nie głupio wspominał o sprzęgle (w przeciwieństwie do osoby, której rada o dodatkowej pompeczce jest prostą i skuteczną drogą do uszkodzenia napędu zaworu 3d) ale to jest rozwiązanie zbędne w tak małej instalacji. i oprócz sprzęgła i pompy wymaga rozbudowy kotła o moduł tę pompę sterujący. Ktoś tak wspominał bardzo autorytatywnie o obwodach max 30-40 m (czy coś koło tego) no ta uwaga to już zbrodnia ze szczególnym okrucieństwem a jej autor wykazał się brakiem pojęcia o obliczaniu strat liniowych i zerowym doświadczeniem. Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Zarzucasz mi, że nie czytam ze zrozumieniem i piszę o jakiś rzeczach, o których nie mam pojęcia.
    Być może nie wykonałem i nie wyregulowałem tylu instalacji co ty, ale staram się ludziom pomóc. Skoro ty pisałeś żeby ustawić kod diagnostyczny d.19 na 3 i autor tematu tak zrobił i dalej jest problem, to biorąc instrukcję do ręki widzisz tabelkę z dostępnymi parametrami do regulacji, a tam jak byk jest podany parametr d.14 który też można zmienić i nim ustawić pompę.
    Następnie autor zgłasza, że fizycznie takiego parametru nie ma, to wtedy próbuję się dowiedzieć czegoś odnośnie tego brakującego kodu i podaję info że w polskiej wersji tego kotła kod d.14 nie występuje.
    Nie mam fizycznie przed sobą takiego kotła i nie wiem że producent zamieszcza w instrukcji coś czego nie ma. A ciekawe jak jest w bliźniaczym kotle Vaillant, czyli kotle serii PURE? Jest kod d.14 który jest w instrukcji, czy go nie ma?

    O sprzęgle też ja pisałem jako pewna modyfikacja gdyby rzeczywiście pompa w kotle nie pomogła.
  • Poziom 34  
    ls_77 napisał:
    Być może nie wykonałem i nie wyregulowałem tylu instalacji co ty, ale staram się ludziom pomóc

    i to się chwali, także nie przejmuj się.
    Kolega Szczecin62 chyba zbyt emocjonalnie podszedł do tematu i dał Ci zjebkę, moim zdaniem niezasłużoną.
    Szczecin62 napisał:
    Przede wszystkim jeśli masz filtr przed kotłem wyrzuć z niego sitko

    Jeśli już to zastanawia mnie dlaczego specjalista proponuję wywalenie sitka, skoro np. Termet narzuca wręcz obowiązek posiadania filtra na powrocie, bo bez niego nie ma gwarancji na kocioł.
    Równie dobrze można by zdemontować filtr, a jak każdy wie filtr to podstawa w instalacji c.o., aby chronić pompę przez syfami z instalacji, co w tym wypadku było chyba zbawienne.
    Nie jestem zawodowcem ale zaraz nasuwa mi się powiedzenia przygadał kocioł garnkowi ;)
  • Poziom 32  
    Właśnie - filtr/filtry (na CO, gazie, ZW przy 2-funkcyjnych) to wymóg gwarancyjny - chyba wszystkich producentów urządzeń grzewczych - nie tylko kotłów.
  • Poziom 18  
    Kolego jakbyś miał pojęcie o kotle to byś wiedział,że większość kotłów ma na powrocie filtr i to kilka razy rzadszy od tych montowanych na zewnątrz powodujących istotne opory przepływu. Jedyna krzyść z filtra zewnętrznego to taka, że użytkownik może go sam sprawdzić bo ten w kotle jest nieraz trudno dostępny a serwisant kosztuje.... Pozdro

    Dodano po 7 [minuty]:

    Szanowny kolego jeśli dla Ciebie Vaillant PURE jest bliźniaczym doThelicondens to naprawdę nie masz pojęcia o budowie tych kotłów. Pozdro
  • Poziom 16  
    Gdyby były przestrzegane odpowiednie procedury przed oddaniem systemu grzewczego nie było by problemu.
    Jakie to procedury ?
    1. Wyczyszczenie nowo wykonanej istalacji pompą czyszczącą z dodatkiem środka Fernox F3 lub Sentinel X300.
    2. Zastosowanie inhibitora Fernox F1 lub Sentinel X100.
    3. Bardzo polecam zastosowanie w podłogówce środka biobójczego zapobiegającego tworzeniu się glonów i bakterii w instalacjach niskotemperaturowych Fernox AF-10.
    4. Filtr na powrocie C.O do kotła Fernox TF1 lub Sentinel Eliminator.
    5. Osobiście staram się klienta przekonać do montażu urządzenia demineralizujacego wodę do układu grzewczego.
    To mi się sprawdza i działa bardzo dobrze.
    Serwisuję swoje urządzenia i gdybyście wiedzieli co się dzieje w 5-6-7 roku użytkowania systemu grzewczego to byście się przeraźili.
  • Poziom 43  
    A ja mam pytanie skąd się bierze te glony i brud w instalacji gdzie jest wymiennik, rozdzielacz i instalacja PEX.???
  • Poziom 18  
    Witaj kolego,
    Nie zwracam uwagi na to co dzieje się w instalacji po 5-7 latach ale wiem co dzieje się po25 latach bo wtedy montowałem pierwsze podłogówki (jeszcze na bardzo twardych rurach PEx) Odpowiadam wyczerpująco: NIC się nie dzieje,a beztroskie dodawanie wszystkiego co tylko podsuną nam wszelkiej maści "doradcy" często kończy się poważną awarią nie instalacji tylko kotła bo tam wszystkie te cudowne dodatki pokazują czym są..... Piszesz o wodzie do instalacji ZDEMINERALIZOWANEJ Zakładam,że to przejęzyczenie i chciałeś napisać ZMIĘKCZONEJ bo wprowadzenie wody zdemineralizowanej to jest zbrodnia dla wielu elementów kotła. Nie podam przykładów ale niektórzy producenci ZABRANIAJĄ stosowania wody zdemineralizowanej! Stosowanie wody zmiękczonej też nie daje cudów. Owszem sole Na (czyli sodu) są dobrze rozpuszczalne i nie wytrącają się wewnątrz instalacji ale woda ta nasyca się najpierw jonami Fe, (ze stalowych grzejników, kolektorów, sprzęgieł itp.) które zostają utlenione to wytrącają się już w bardzo nieprzyjemnych związkach (tlenki o niskim stopniu utlenienia, siarczki, węglany itp.) a robią to w miejscach krytycznych na ogół w wymienniku głównym, uwalniają się z niego w postaci blaszek,łusek itp i powoli osadzają się dalej (kocioł, pompy, zawory termostatyczne, zawory regulacujne itp.)
    Pozdro