Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] sonda lambda - Czas nagrzewania, kontrola temperatury i obciążalność prądowa

winio42 18 Lut 2018 23:15 819 19
  • #1 18 Lut 2018 23:15
    winio42
    Poziom 18  

    Dzień dobry,
    ze względu na chęć użycia samochodowej wąskopasmowej sondy lambda w motorowerze chciałbym dowiedzieć się:

    1) Jak sprawdzić czy sonda osiągnęła już właściwą (czyli z tego co czytałem minimum 300 st.C) temperaturę pracy?
    Chcę wykorzystać tę informację do sterowania grzałką w sondzie, tak aby jej temperatura nie była za niska, ale też aby jej nie przepalić.
    Czy powinienem założyć jakiś stały czas grzania sondy (jaki?) czy mogę zmierzyć jej temperaturę (np. poprzez pomiar rezystancji grzałki)?

    2) Jaka jest obciążalność prądowa sondy lambda?
    Pytam, ponieważ chciałbym zastosować analogowy woltomierz (mam do nich słabość) i nie wiem, czy nie będzie fałszować mi pomiarów. Sonda wąskopasmowa to proste ogniwo Nernsta, więc wydajność prądowa duża pewnie nie jest, ale nie wiem jaka jest dokładnie.

    Niestety, w internecie przeczytałem jedynie o tym jak sprawdzić czy grzałka działa (ma mieć poniżej kilkunastu ohmów) oraz czy sama sonda działa (0-1V). Zapewne ze względu na fakt, że jej grzaniem oraz pomiarem napięcia zajmuje się komputer w aucie.
    Czytałem również temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=263734&highlight=podgrzewana+sonda+lambda
    ale tam też nie ma precyzyjnej odpowiedzi.

    Dziękuję za pomoc i zobowiązuję się do zamknięcia tematu po jej otrzymaniu.

    0 19
  • #2 19 Lut 2018 08:39
    Alfred001
    Poziom 13  

    Witam :)

    Ad. 1)
    Ten pomysł wymaga sprawdzenia, ale... o ile dobrze pamiętam sonda wysyła poprawny sygnał dopiero gdy osiągnie wymaganą temperaturę pracy. Więc wyłącz grzanie sondy po wykryciu poprawnego sygnału (po wykryciu zmian sygnału).

    Pozdrawiam,

    0
  • #3 19 Lut 2018 22:54
    winio42
    Poziom 18  

    Alfred001 napisał:
    Witam :)

    Ad. 1)
    Ten pomysł wymaga sprawdzenia, ale... o ile dobrze pamiętam sonda wysyła poprawny sygnał dopiero gdy osiągnie wymaganą temperaturę pracy. Więc wyłącz grzanie sondy po wykryciu poprawnego sygnału (po wykryciu zmian sygnału).

    Pozdrawiam,


    Cześć Alfred, dziękuję za odpowiedź,
    niestety to nie jest to o co pytałem - taką poradę znalazłem już wcześniej. W moim przypadku (motorower) NIE MA komputera sterującego, więc nie będzie też zmian sygnału na sondzie (gaźnik da za ubogą lub za bogatą, bez kompensacji). Chodzi mi o to jaki jest (przeciętny) czas potrzebny na ogrzanie sondy (zał. napięcie 12V, rezystancja grzałki 10 Ohm) lub jak można zmierzyć temperaturę sondy.

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Lut 2018 23:14
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Boscha te nowsze daja sygnał po 5 s.

    0
  • #5 19 Lut 2018 23:18
    winio42
    Poziom 18  

    Dziękuję za Twoją odpowiedź.
    Czy istnieje ryzyko przepalenia sondy za pomocą samej grzałki? Zastanawiam się jak sprawić, by sonda nie 'wystygła' podczas pracy silnika np. na biegu jałowym (motorower pali niewiele) ale też żeby jej nie przegrzać. Jakie są objawy niedogrzania sondy? Czy poziom napięcia (np. dla mieszanki bogatej) jest wtedy inny? Jak typowy ECU zarządza 'strategią' dogrzewania sondy?

    Czy wiadomo jak jaka jest jest wydajność prądowa?

    0
  • #6 20 Lut 2018 09:23
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Nic nie przepalisz,większość jest zasilana cały czas

    0
  • #7 20 Lut 2018 09:32
    winio42
    Poziom 18  

    Dziękuję za odpowiedź - pomogłeś :)
    Będę ją zatem zasilać pół minuty na start a potem na zmianę sekunda grzania/sekunda przerwy.

    Czy wiadomo jaka jest (mniej-więcej) obciążalność prądowa sondy?

    0
  • Pomocny post
    #8 20 Lut 2018 12:32
    carrot
    Moderator Samochody

    W większości starszych samochodów z sondą wąskopasmową grzałka jest zasilana z tego samego obwodu co pompa paliwa, jednym słowem pracuje tak długo jak silnik, nie ma ryzyka przegrzania sondy.

    Znalazłem w katalogu Boscha, max current load Nernst cell 250 µA Link
    IMO zbyt mało aby podłączyć bezpośrednio wskaźnik analogowy

    0
  • #9 20 Lut 2018 12:43
    winio42
    Poziom 18  

    carrot napisał:
    W większości starszych samochodów z sondą wąskopasmową grzałka jest zasilana z tego samego obwodu co pompa paliwa, jednym słowem pracuje tak długo jak silnik, nie ma ryzyka przegrzania sondy.

    Znalazłem w katalogu Boscha, max current load Nernst cell 250 µA Link
    IMO zbyt mało aby podłączyć bezpośrednio wskaźnik analogowy


    Carrot, dziękuję za odpowiedź

    Mam nawet ten datasheet na dysku :)
    To dotyczy sondy szerokopasmowej LSU 4.9. Tam mierzy się rezystancję ogniwa Nernsta (powinna być 300 Ohm) określając w ten sposób temperaturę pracy sondy. Obsłużenie tego szerokopasmowego Boscha to już wyższa szkoła jazdy, może kiedyś :-)

    Ja pytałem o wydajność prądową zwykłej, wąskopasmowej cyrkonowej sondy.

    0
  • #10 20 Lut 2018 21:13
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Nic ci to nie da bo nie okreslisz skladu mieszanki tylko skok bogato/ubogo.

    0
  • #11 20 Lut 2018 21:15
    winio42
    Poziom 18  

    Wiem. Wystarczy mi to aby dobrze wyregulować gaźnik i prawidłowo operować gazem (nie mam membranowego gaźnika).
    Z czasem założę LSU 4.9 jak opanuję ją elektronicznie.

    0
  • #13 23 Lut 2018 23:04
    winio42
    Poziom 18  

    Dzięki za informację :)
    Niestety, nie ten przedział cenowy - ten stag to koszt ponad pół tysiąca złotych. Mój przyszły sterownik (wyświetlacz Nokia 3310, attiny, lm358, mosfet do grzałki,trochę drobnicy) do LSU 4.9 powinien zmieścić się w 50 zł, ewentualnie można spróbować scalaka CJ125 od Boscha.
    Odchodzimy trochę od tematu - czy wiadomo, jaką wydajność prądową ma wąskopasmowa sonda lambda?
    Dodano po 12 [godziny] 40 [minuty]:
    carrot napisał:
    W większości starszych samochodów z sondą wąskopasmową grzałka jest zasilana z tego samego obwodu co pompa paliwa, jednym słowem pracuje tak długo jak silnik, nie ma ryzyka przegrzania sondy.

    Znalazłem w katalogu Boscha, max current load Nernst cell 250 µA Link
    IMO zbyt mało aby podłączyć bezpośrednio wskaźnik analogowy


    Kolego carrot - nie wiesz z doświadczenia, czy w ten sam sposób można postąpić z szerokopasmowym Boschem LSU 4.9?
    Tak naprawdę najwięcej cackania jest z kontrolą temperatury takowej sondy (zgodnie z datasheetem, dział 'heater strategy').
    Wg Boscha jej graniczna temperatura pracy jest taka jak dla wąskopasmowych (ok. 900 stopni).

    0
  • #14 24 Lut 2018 08:45
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Tylko jak chcesz te progowe 900st.c. przekroczyć w motorowerze???

    0
  • #17 25 Lut 2018 08:25
    winio42
    Poziom 18  

    W sensie że nie dam rady spalić jej samą grzałką?
    Jeśli tak, to po prostu podłączyłbym w otwartej pętli (5 sekund 1,5V, potem 15 sekund 12V, potem na stałe 6V) albo w ogóle na krótko 12V i po sprawie.

    0
  • #18 25 Lut 2018 16:33
    carrot
    Moderator Samochody

    Nia analizowałem w jaki sposób sterownik silnika kontroluje grzałkę sondy szerokopasmowej. W przypadku błędu podczas diagnostyki sprawdzam obwód, samą grzałkę i w razie potrzeby wymieniam.
    Wracając do meritum tematu, planujesz budowę jakiegoś komputera pokładowego, skoro tak, to zamiast dywagować nad obiążalnością prądową sondy, zamontuj po prostu wzmacniacz pomiarowy na wejściu

    0
  • #19 28 Lut 2018 21:14
    winio42
    Poziom 18  

    Dzięki za odpowiedź - budowę komputera pokładowego planuję w przyszłości - na razie chcę podłączyć sondę wąskopasmową i woltomierz analogowy, aby ograniczyć kable do minimum - dlatego ważna jest dla mnie obciążalność prądowa.
    W przypadku ewentualnego komputera i zastosowania sondy szerokopasmowej, największą trudnością jest dla mnie właśnie obsługa grzałki, stąd pytałem o to kolegi Andrzeja.

    0