Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Co to jest? na silniku jednofazowym.

02 Kwi 2018 08:39 579 9
  • Poziom 8  
    Proszę o pomoc w rozpoznaniu urządzenia na silniku jednofazowym, po uruchomieniu silnika, szczęki otwierają się pod wpływem siły odśrodkowej,
    element był naprawiany i nie zawsze się załącza ale po ominięciu go silnik również pracuje, ale jakby dłużej schodzi z obrotów, nie staje tak szybko.
    To urządzenie jest z lat być może 50.

    Wstępnie wydaje mi się że może to być jakiś odśrodkowy ogranicznik prędkości, albo forma jakiegoś wyhamowania.

    Szukam tego elementu w sieci bo chce kupić jakiś zamiennik ale nie wiem jak go nazwać.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 43  
    Hamulec odśrodkowy do szybszego zatrzymywania silnika po wyłączeniu zasilania.
  • Poziom 14  
    A nie jest to przypadkiem odśrodkowy wyłącznik uzwojenia rozruchowego jak kiedyś u nas w silnikach od Frani?
    Jak by można to prosił bym o zdjęcie tabliczki znamionowej silnika ( jak potwierdzi się moje przypuszczenie to tylko raczej u producenta silnika).
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 8  
    w sumie to najbardziej zależy mi na rozszyfrowaniu tej części na obrazku, bo te szczęki które otwierają się odśrodkowo działają bez zarzutu nie są w żaden sposób połączone z tą dolną częścią

    - Co to jest? na silniku jednofazowym.
    niestety dostęp do tabliczki jest utrudniony
  • Poziom 43  
    goldi74 napisał:
    Hamulec odśrodkowy do szybszego zatrzymywania silnika po wyłączeniu zasilania.
    Takis pewny ? Bo ja uważam, ze @MLODY73
    ma rację.
    Wyłącznik odśrodkowy rozruchu. Mozesz go całkowicie zdemontować i zastąpic pozystorem, albo przekaźnikiem rozruchu od lodówki.
  • Poziom 17  
    Koledzy mają rację, jest to wyłącznik odśrodkowy. Montowany w niektórych pralkach "Frania". Na obrotach dolny pierścień unosił się rozwierając styki uzwojenia rozruchowego.
    @Krzysztof Kamienski z przekaźnikiem rozruchu to dobry pomysł, w przypadku sterowania np. przez stycznik można podłączyć uzwojenie rozruchowe tego silnika pod dodatkowy styki przycisku włączającego. Były też kiedyś takie włączniki mechaniczne do tych silników. Wciskało się przycisk i trzymało go do momentu osiągnięcia pełnej prędkości, po puszczeniu silnik pracował z rozłączonym rozruchem.
  • Poziom 43  
    @mariusz999 Najprostszym rozwiązaniem jest pozystor - w kilka sekund się nagrzewa i rezystancja mu rośnie tak, że uzw. rozruchowe przestaje pracować. Wadą tego rozwiazania jest to, że po wyłączeniu silnika musi odczekać parę minut do powtornego rozruchu, aż pozystor ostygnie.
  • Poziom 17  
    Właśnie ze względu na to opóźnienie wspomniałem o innym sposobie. Czasem może to przeszkadzać w eksploatacji takiego silnika.
  • Poziom 8  
    dziękuję za odszyfrowanie tego elementu.
    W tej sytuacji wnioskuję że mam kilka możliwości
    - zamienić na pozystor (wada: należy odczekać aż ostygnie przed kolejnym użyciem)
    - zamienić na starter od lodówki, wszystko jedno jaki? ( jakieś wady?)
    - zamontować dodatkowy przycisk, którym bym ręcznie rozłączał po nabraniu obrotów uzwojenie rozruchowe
    - szukać podobnego wyłącznika odśrodkowego, powiedzmy od starej frani
  • Poziom 43  
    kacer89 napisał:
    zamienić na starter od lodówki, wszystko jedno jaki?
    Nie do końca - obliczony na identyczny prąd, jaki pobiera silnik. Reszta się zgadza. :D