Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Panel solarny do grzałki bojlera

lisos 08 Lis 2018 21:13 252 8
  • #1 08 Lis 2018 21:13
    lisos
    Poziom 22  

    Mam 50-cio litrowy bojler i chciałbym mieć w lecie wodę przynajmniej letnią czyli około 30 stopni.Jak kupię panel 270W i do tego grzałkę na 24V i nic więcej, żadnego inwertera to jest szansa? Panel może dać napięcie do max 36V, po podłączeniu grzałki spadnie do około 24V, grzałka 300W? To moje pierwsze teoretyczne rozważania w temacie paneli.

    0 8
  • #2 08 Lis 2018 21:28
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #3 08 Lis 2018 21:29
    fuutro
    Poziom 43  

    Wg tego możesz do tego skombinować przetwornicę obniżającą Step-down (buck), która da napięcie dobre dla grzałki.

    1
  • #4 08 Lis 2018 21:34
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    fuutro napisał:
    Wg tego możesz do tego skombinować przetwornicę obniżającą Step-down (buck), która da napięcie dobre dla grzałki.
    Patrz post #2 - spraaawnnoośśćć :cry: I drobna sprawa - kolektor sloneczny absorbuje widmo z zakresu podczerwieni, więc jego sprawność w pochmurne dni będzie też wyższa od fotowoltaiki (porównawczo).

    0
  • #5 09 Lis 2018 09:01
    lisos
    Poziom 22  

    Kolektor odpada, panel wolał bym bez przetwornicy (prostota budowy, mniejsze straty) ale czy te moje założenia zdadzą egzamin?

    0
  • Pomocny post
    #7 13 Lis 2018 09:15
    gaz4
    Poziom 28  

    lisos napisał:
    Mam 50-cio litrowy bojler i chciałbym mieć w lecie wodę przynajmniej letnią czyli około 30 stopni.Jak kupię panel 270W i do tego grzałkę na 24V i nic więcej, żadnego inwertera to jest szansa? Panel może dać napięcie do max 36V, po podłączeniu grzałki spadnie do około 24V, grzałka 300W? To moje pierwsze teoretyczne rozważania w temacie paneli.


    Zajrzyj do mojego tematu o bojlerze, PV i dwu grzałkach, jest tam niemal wszystko o bezpośrednim połączeniu. Proponowany układ nie sprawdzi się bo grzałka 300W/24V ma rezystancję ok. 2Ω. Panel 24V najwydajniej pracuje przy Umpp ok. 30V czyli przy takiej grzałce moc powinna wynosić:

    30*30/2=450W

    Skoro PV będzie miało 270W to nawet w słoneczne dni da zaledwie połowę energii jaką może wyprodukować. O innych problemach jak ryzyko przepalenia grzałki 24V podłaczonej do PV 24V (w rzeczywistości >30V) nie wspominając.

    Aby mieć letnią (>30 stopni) wodę w 50l boljlerze latem musisz ją ogrzać o jakieś 15 stopni czyli dostarczyć ok. 1 kWh dziennie. Jeżeli zrobisz układ z dobrze dopasowanym panelem 270W to w słoneczne dni masz moc <200W. W gorące dni poli i monokrystaliczne tracą nawet 20% mocy więc w rzeczywistości może być 150W co w ciągu 10h nasłonecznienia daje 1.5 kWh. Czyli da się to zrobić ale nie tak jak napisałeś. Przede wszystkim nie można użyć grzałki na 24V. Zajrzyj do mojego tematu, przeczytaj pierwsze posty gdzie opisałem teorię. Podstawą jest dobór rezystancji grzałki, przy czym jej napięcie zawsze musi być wyższe od napięcia PV.

    0
  • #8 13 Lis 2018 16:51
    Kwazor
    Poziom 30  

    To GAZ4 zamiast kombinować jak koń pod górę i pakować dodatkowy panel ( który pracuje do tego nieefektywnie ) trzeba zastosować regulator MPPT do grzałek i on wyciśnie z panelu lub paneli ile się da. ( zwłaszcza gdy mamy gorszą pogodę )

    Przykład : Grzałkama te same parametry co panel panel = ok super 100% mocy leci.
    Słonko 50%
    Moc na grzałce : 25%
    Bo oporność obciążenia jest ta sama a źródło ma 2 krotnie większy opór wewnętrzny.

    krzywa mocy nie idzie pod kątem 45 stopni tylko 78stopni...więc starty jeszcze wyższe

    Taki przykład na zdjęciu Panel solarny do grzałki bojlera

    I tu jest bardzo niedopasowane moc paneli / moc grzałki i napięcia :
    Panele 4XGS50 ( Vmpp 43V realnie mają mniej ) = 200W
    Grzałka 12V 300W

    Układ jak widać dopasowywuje rezystancję grzałki do rezystancji paneli w optymalnym ich punkcie pracy i układ od rana do wieczora pracuje z maksymalna możliwą efektywnością..

    I nie ma groźby uszkodzenia grzałki ( nawet jak moc paneli = 300W ).

    Półśrodki to nie jest wyjście no ok "trochę" działa ale mnie takie coś by nie satysfakcjonowało.

    Dlatego powstał ten regulator a jak nie trzeba ciepłej wody to ładuje akumulatory 12V. Takie 2 w 1 to ma sens.

    0
  • #9 14 Lis 2018 09:46
    gaz4
    Poziom 28  

    Kwazor napisał:
    zamiast kombinować jak koń pod górę i pakować dodatkowy panel ( który pracuje do tego nieefektywnie ) trzeba zastosować regulator MPPT do grzałek i on wyciśnie z panelu lub paneli ile się da. ( zwłaszcza gdy mamy gorszą pogodę )


    A przeczytałeś o aspekcie ekonomicznym takiego postępowania? Nawet nowy CIGS bardziej się kalkuluje niż MPPT. Ale to nie jest kres możliwości bo preferuję amorficzne które są znacznie tańsze (kilka lat temu kupiłem nowe za nieco ponad 1 zł/W). Dach mam bardzo duży, nawet gdybym użył małowydajnych amorficznych to położę na nim ponad 5 kW, jak się uprę x2 ;) A czy pracują mało wydajnie? Przez większą część roku utrzymuje się na nich 70-80% napięcia Umpp czyli działają z taką sprawnością. Czasami latem Umpp jest przkraczane, bardzo rzadko napiecie spada poniżej 50%. Ale tylko wtedy gdy nawet w dzień jest ciemno czyli nasłonecznienie wynosi ok. 50W/m2. Wtedy z 1 kW można zebrać max. 50W, po odjęciu energii zużywanej przez MPPT dla grzałek zostaje kilka wat. Wątpię by mój prymitywny sterownik (od ponad roku używam tego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16575602#16575602) dawał wtedy gorsze efekty. MPPT ma przewagę nad przełącznikiem grzałek w wąskim zakresie: ok. 100-200 W/m2 oraz pełnym nasłonecznieniu gdy woda w bojlerze jest zimna bo może w 100% to wykorzystać. Jednak czasami jest to typowy wyścig żółwia z zającem: doskonale dopasowany MPPT ogrzejej bojler w 5h i się wyłączy, a przełącznik na bazie przekaźników w 10h i wieczorem mamy identyczny efekt w postaci tak samo gorącej wody w kranie :)

    0
  Szukaj w 5mln produktów