Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obliczanie poboru prądu przez silnik elektryczny w amperach

dynamit1 05 May 2019 21:07 3945 13
  • #1
    dynamit1
    Level 5  
    Witam.
    Próbuję wyliczyć jaki będzie pobór prądu przez silnik elektryczny w amperach.
    Napięcie silnika to 230V moc to 600W. Nie wiem, czy dobrze próbowałem wyliczyć pobór prądu poprzez podzielenie watów przez napięcie?
    Wtedy wychodzi tylko 2.6 ampera. Czy to możliwe żeby silnik pobierał tak mało prądu?

    EDIT:
    W przypadku zastosowania np. 12V 100 Ah akumulatora z przetwornicą na 230V, silnik mógłby nieprzerwanie pracować ponad 35 h?
  • #5
    Polon27
    Level 18  
    Witam. Na jednym ze zdjęć wyraźnie widać że jest to silnik prądu stałego, zresztą widać magnesy trwałe w statorze. Do czego potrzebny Ci ten silnik, może ktoś doradzi Ci coś lepszego. W przypadku orientacyjnego poboru prądu podziel moc przez napięcie i w przypadku silników asynchronicznych pomnóż przez np 0,86.
  • #6
    dynamit1
    Level 5  
    Polon27 wrote:
    Witam. Na jednym ze zdjęć wyraźnie widać że jest to silnik prądu stałego, zresztą widać magnesy trwałe w statorze. Do czego potrzebny Ci ten silnik, może ktoś doradzi Ci coś lepszego. W przypadku orientacyjnego poboru prądu podziel moc przez napięcie i w przypadku silników asynchronicznych pomnóż przez np 0,86.


    Silnik potrzebny mi jest do budowy hulajnogi elektrycznej.
    Nie jestem pewien co do mocy silnika, myślę, że 1000W byłoby okej - według moich obliczeń:
    1000W = 1000J/1s
    1000J = 1000Nm
    F=60kg=600N W=1000Nm
    s=W/F
    s=1000Nm/600N daje około 1,66 czyli
    pojazd będzie w stanie pokonać 1,6 m w sekundę pod obciążeniem 60 kilogramów.
    To daje około 6 km/h.
    Mógłbym oczywiście zastosować mocniejszy silnik - co myślicie?
    Myślałem aby kupić przetwornik z 12V na 220V DC i przez regulator prędkości silnika podłączyć?
  • #7
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @dynamit1 Pięknie, że lepiej nie można. Żartujesz oczywiście? Kup Ty sobie np. silnik BLDC ze sterownikiem, wbudowany w felgę kola, na napięcie np 24 czy 36 VDC. Tak się buduje takie wehikuły.
    Zbędne usunąłem[T.M.]
  • #8
    dynamit1
    Level 5  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    @dynamit1 Pięknie, że lepiej nie można. Obliczenia też jak herezje Marcina Lutra..:D :D Żartujesz oczywiście? Kup Ty sobie np. silnik BLDC ze sterownikiem, wbudowany w felgę kola, na napięcie np 24 czy 36 VDC. Tak się buduje takie wehikuły.


    A obliczenia były chociaż poprawne? :D
  • #9
    Piotrek8505
    Level 9  
    Obliczenia prądu w silnikach na luzie a w pracy pod obciążeniem to dwa światy są w teorii i w praktyce. U mnie silnik pralki ten szeregowy szczotkowy 250W 230V pod 17000obr.min esiok na akumulator zbudowałem i z obliczenia wyszło mi 1,25A 240V a w praktyce to w czasie jazdy to wyszło mi na amperomierzy 4A i szło maksymalnie na 5A... A zatrzymany wirnik na sztywno to daje maksymalnie jak się dało 8A.... Jestem zawiedziony bo za duże prądy mam. Ale mocny jest i pomału jedzie też jestem zawiedziony. Nie wiem jak wyjdzie mi tesla na tico. Trzeba probowac w praktyce i badać pomiary robić testować bo teoria jest zgubna. Tyle chciałem powiedzieć na ten temat.
    Moderated By ArturAVS:


    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.

  • #10
    DiZMar
    Level 43  
    dynamit1 wrote:
    Witam.
    Próbuję wyliczyć jaki będzie pobór prądu przez silnik elektryczny w amperach.
    Napięcie silnika to 230V moc to 600W. Nie wiem, czy dobrze próbowałem wyliczyć pobór prądu poprzez podzielenie watów przez napięcie?
    Wtedy wychodzi tylko 2.6 ampera. Czy to możliwe żeby silnik pobierał tak mało prądu?

    EDIT:
    W przypadku zastosowania np. 12V 100 Ah akumulatora z przetwornicą na 230V, silnik mógłby nieprzerwanie pracować ponad 35 h?

    600 W z 12 V to 50 A czyli teoretycznie pracowałby z akumulatora 100 Ah przez 2 a nie 35 h. Teoretycznie, bo praktycznie znacznie mniej (straty).
  • #11
    Piotrek8505
    Level 9  
    Witam. Dla mnie 600W przy 12V to jest 60A. Nie mam wzoru na to. To jest fabrycznie wyliczone i podane przez fabryki. Taka norma. Praktycznie to może być więcej niż 60A albo lepiej mniej niż 60A. Trzeba badać próbować.
  • #12
    DiZMar
    Level 43  
    Piotrek8505 wrote:
    Dla mnie 600W przy 12V to jest 60A. Nie mam wzoru na to.

    Uwzględniając straty zapewne tak ale 600 W / 12 V = 50 A wg wzoru którego Ty nie masz P = U x I czyli I = P / U. Jak zaznaczyłem w teorii i dodam, że przy pełnym nominalnym obciążeniu silnika.
  • #13
    Pan.Kropa
    Level 30  
    dynamit1 wrote:
    Napięcie silnika to 230V moc to 600W. Nie wiem, czy dobrze próbowałem wyliczyć pobór prądu poprzez podzielenie watów przez napięcie?
    Wtedy wychodzi tylko 2.6 ampera. Czy to możliwe żeby silnik pobierał tak mało prądu?
    No przy zasilaniu 230V będzie pobierał mniej więcej tyle prądu. Jednak przy 12V będzie pobierał około 50A. I niższe napięcie to przy tej samej mocy wzrasta pobierany prąd w amperach. Dlatego w sieciach energetycznych wielkie moce i na duże odległości przesyła się na wysokich napięciach.
  • #14
    Piotrek8505
    Level 9  
    A teraz tak : który silnik pobiera mniej prądu stałego lub zmiennego/przemiennego pod obciążeniem, a nawet przy zatrzymanym wale wirniku ? Szeregowo szczotkowy silnik pralki bo moc silnika nie ma znaczenia bo mam od 7A do 8A prądu na zatrzymanym wirniku. Od najsłabszego do najsilniejszego. Pomiar chwilowy przy napięciu do 100V. A na luzie to pięknie jest bo 0,5A i mniej. BLDC Brushless, Szeregowy szczotkowy, szeregowo bocznikowy, z magnesem stałym i prądem na wirnik, inny jakiś typ silnika. ..? To jest dla mnie bardzo ważne, aby pod obciążeniem prąd był jak najmniejszy i najmocniejszy oraz miał bardzo duży moment obrotowy w Nm. Temat jest prawidłowy. Mam silnik 3,9 kW ale na 48 V i 14,5 A ex chyba wzbudzenie... ale to mi nie pasuje bo ma 100 A dla 12 V i 25 A dla 48 V a ja szukam do 5 A maksymalnie prądu silnika przy możliwie dużym obrocie wirnika ponad 10000obr.min...