Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ford Focus MK2 Lift Kombi 2010 Alternator, akumulator – brak ładowania

DR_KROSS 23 Jan 2021 18:17 807 4
Texa Poland
  • #1
    DR_KROSS
    Level 16  
    Objawy

    historia: kiedyś jadąc latem z rodziną z obciążeniem elektrycznym: wentylator na 2 biegu, radio, światła mijania, klimatyzacja i stojąc w korku na trasie z wciśniętym hamulcem przez 10min, zapalił się ABS, kontrolka ładowania, poduszka. Podejrzewając akumulator wyłączyłem radio, klimę, wentylator. Dojechałem szczęśliwie, objawy zniknęły.

    tydzień temu: wyjechałem 15km od domu, dojechałem, sypnęło pierwszym śniegiem. Samochód stał 3h wyłączony. Odpaliłem, na czas odśnieżania wałczyłem grzanie przedniej i tylnej szyby. Wracając zatrzymałem się na stacji zatankować i już nie zakręcił rozrusznikiem. Uruchomiony z pożyczonej przenośnej baterii dojechałem.

    Naładowałem akumulator - po 2 dniach ładowania bateria po 1 dobie od odłączenia ładowarki wskazywała 12,5 - 12,3V. Podłączyłem multimetr, odpaliłem, stan napięcia się nie zmienił na wolnych obrotach (nie miał mi kto naciskać gazu). Stwierdziłem, że wymontuję i zobaczę alternator.

    Po otwarciu alternatora ktoś go wcześniej naprawiał (połapane niechlujnie cyną diody lutowane na nieoczyszczonej powierzchni). Jedna dioda oderwana z lutu, druga (z tej samej pary) przy oględzinach rozpadła się na pół.

    Zamówiłem mostek diodowy (+ regulator – "najwyżej oddam"). Przyszło. Wymieniłem prostownik diodowy starannie lutując. Podłączyłem omomierz do regulatora pomiędzy głównymi wyprowadzeniami – pokazywał inaczej niż stary i dodatkowo miał szczorki dłuższe o 5mm – stwierdziłem, że również wymienię.

    Zamontowałem, odpaliłem bez obciążenia elektrycznego – jedynie światła pozycyjne (automatyczne). Na zaciskach akumulatora 14,5V – myślę OK. Włączyłem światła mijania, długie – napięcie spadło do 12,7V. Dodałem przeciwmgielne, wentylator na MAX, grzanie przedniej i tylnej szyby – napięcia na akumulatorze spadło do ~11,6 i mniej. Wyłączyłem obciążenie – podniosło się do 12,5V. Zgasiłem, odpaliłem – nadal koło 12,5.

    Kupiłem kiedyś moduł BT ODB. Zainstalowałem aplikację TORQUE, włączyłem. Znalazłem jedynie wskaźnik "napięcie (moduł sterowania)". Pokazał 11,9V przed uruchomieniem silnika. Przejechałem się po osiedlu – 12,5V średnio, urosło po kilku minutach do 13,5-13,7V. Włączyłem grzanie szyby P + T – napięcie 11,7. Wyłączyłem – ledwie 12V ale po kilku minutach 13,5-13,7.

    Wiem, że przydługa historia...
    Ktoś wie gdzie szukać lub co sprawdzić?

    Wydawało mi się, że alternator w pełni kompensuje obciążenie, a na pewno że od razu po ustaniu obciążenia podbije napięcie ładowania.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Texa Poland
  • #2
    kkknc
    Level 43  
    Samo grzanie tylnej szyby przekracza wydatek alternatora na biegu jałowym. A przednia bierze 3x tyle. Więc nie baw się włączaniem wszystkiego bo mam i mierzeniem wtedy napięcia. Zmierz jego wydatek amperomierzem i sterowanie. Możesz też wypiąć kostkę i wtedy sprawdzić.
  • Texa Poland
  • #3
    DR_KROSS
    Level 16  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Mam zmierzyć amperomierzem ile wychodzi prądu z alternatora?
    Czy regulator nie powinien od razu reagować na brak obciążenia prądowego i zwiększać napięcie?

    1. Jak sprawdzić czy alternator jest obecnie sprawny (zakładam, że nowe diody jeszcze się nie spaliły od tego obciążenia które włączyłem - chyba że były zbyt małe na prąd dostarczany przez uzwojenia alternatora; kupiłem do mojego modelu).
    2. Czy szczotki nowego regulatora muszą się dotrzeć i w międzyczasie nie dają pełnego prądu?
    3. Czy od nadmiernego obciążenia mogłem uszkodzić nowy regulator?
    4. Czy do samochodu (kupiłem 4 lata temu używany z polski) mógł ktoś zamontować słabszy alternator, który nie radzi sobie z wydajnością prądową?
    5. Czy wina może być po stronie akumulatora – auto ma 12 lat, u mnie ponad 4 (akumulatora nie wymieniałem)?
  • #5
    DR_KROSS
    Level 16  
    Wymieniłem prostownik diodowy (stary był naprawiany i jedna z 3 sekcji była urwana / spalona) + regulator i trochę pojeździłem. Problem chwilowo się rozwiązał - zapewne dlatego, że jest ciepło. Rozczytałem zakodowaną datę akumulatora i wygląda na to, że to wrzesień 2014, a więc około 6,5 roku. Przed zimą trzeba zakupić nowy, jeżeli ten dociągnie...