Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Citroen Berlingo II 1.6 vti 98 - wentylator chłodnicy pracuje cały czas

krzysztof505 11 Aug 2021 09:28 1035 20
  • #1
    krzysztof505
    Level 10  
    Witam. Problem nastąpił kiedy auto miało kolizję. Wiązka nie została uszkodzona jedynie wentylator był zblokowany ale to wyszlo w trakcie naprawy auta. Wentylator został odblokowany. Przy okazji został spalony bezpiecznik bodajże 40/50A od wentylatora pod modułem bsm.Wymieniłem. Wentylator załączał się na maksymalne obroty w momencie kiedy auto osiągało temperaturę, a kiedy się schłodziło to już się nie wyłączał, do momentu zgaszenia auta. Wymieniłem więc termostat i bitron i pojechałem w trasę. Teraz objaw jest taki, że wentylator załącza się po odpaleniu auta niezależnie od tego czy auto jest rozgrzane czy nie, po zgaszeniu auta redukuje na niższy bieg i po chwili się wyłącza. Wczesniej, zanim wentylator pracował w trybie ciągłym po odpaleniu, sprawdzałem czy po włączeniu klimy załączy się na niższym biegu i faktycznie po włączeniu klimy włączył się na niższym biegu, ale kiedy klime wyłączałem wentylator przez chwilę pracował na wolnym biegu i po chwili przełączał się na wysoki i juz nie chcial się wyłączyć az do momentu zgaszenia auta. Wczesniej wszystko działało prawidłowo przed kolizją, auto po kolizji przejechalo 5 km ze zblokowanym wentylatorem. Bardzo prosze o pomoc, nigdzie w internecie nie znalazłem takiego przypadku.
  • #2
    Aleksander_01
    Level 42  
    Może włączać się od klimy (uszkodzony czujnik pokazuje zbyt duże wartości), może uszkodzony czujnik temp cieczy chłodzącej lub wiązka, uszkodzony moduł wentylatora I biegu, powinien być w okolicach wentylatora (musi mieć chłodzenie).
  • #3
    krzysztof505
    Level 10  
    Chyba kolego źle przeczytałeś... Nowy bitron czyli sterownik wentylatora który zalacza 1 i 2 bieg, wiązka cała nieuszkodzona, nowy termostat występuję z nowym czujnikiem temperatury. Klimatyzacja działa prawidłowo. Żadnych błędów w sterowniku silnika.
  • #4
    Aleksander_01
    Level 42  
    krzysztof505 wrote:
    Teraz objaw jest taki, że wentylator załącza się po odpaleniu auta niezależnie od tego czy auto jest rozgrzane czy nie, po zgaszeniu auta redukuje na niższy bieg i po chwili się wyłącza.


    Jeszcze wyszło że że "źle czytam", dlatego "zakańczam" tę współpracę.
  • #5
    krzysztof505
    Level 10  
    Napisałem nie urażając nikogo... elementy które wymieniłeś są nowe , co prawda zamienniki a problem dalej ten sam. Wiązka nie przecięta bo tylko pękł pas przedni który zablokował wentylator. Pojazd przodem nie był zmasakrowany;)

    Dodano po 1 [godziny] 3 [minuty]:

    Czy ktoś jest mi w stanie odpowiedzieć czym jest wysterowany moduł wentylatora. Z modułu bsm czy ze sterownika silnika? Bo mam wrażenie że jakis przekaznik na samym początku się sklejał A teraz juz skleił się na stałe i dlatego jest objaw non stop pracującego wentylatora.
  • #6
    beryas
    Level 31  
    Jesli wentylator byl zmieniany, to sprawdz czy fabryczny nie byl czasem z kablami na sztywno do wentylatora, a zamiennik ma kostki, ktore sie przylutowuje do orginalnej wiazki, jesli tak, zmien 2 cienkie przewody w malej wtyczce
  • #7
    krzysztof505
    Level 10  
    Wentylator co prawda był założony drugi ale to był oryginalny. Pochodzenia nie znam z jakiego auta to było, niby sprzedawca pisał ze z 1.6 vti. Czy inny wentylator zamontowany moze byc przyczyną mojego problemu?? Swój wentylator mam i działa więc ewentualnie mogę włożyć swój z powrotem. Co proponujesz? Troche poszperałem w necie i wychodzi na to ze z modułu bsm wychodzi stale 12 v a sterownik wentylatorów sterowany jest jedynie masą ze sterownika ecu.
  • #8
    beryas
    Level 31  
    dobra czyli to nie to co myslalem :P
    najpierw kompyter i diagnoza, jak nie zapomne wezme jutro laptopa i zapodam dokladny schemat
  • #9
    krzysztof505
    Level 10  
    Obawiam się że bedzie sterownik silnika do naprawy:( ewentualnie wymiany...

    Dodano po 2 [minuty]:

    Za schemat będę bardzo wdzięczny ;) po podpięciu interfejsu diagnostycznego niestety nie ma żadnych błędów..
  • #10
    ALIBABA I
    Level 30  
    krzysztof505 wrote:
    po podpięciu interfejsu diagnostycznego niestety nie ma żadnych błędów..
    Witaj kolego przyszła mi taka myśl zanim ruszysz sterownik spróbuj wysterować go z kompa powinny tam być opcje 1 -2 bieg i zatrzymanie czy to działa , zerknij też na temperaturę silnika bo ta uruchomi wentylator chociaż sęk jest w tym że BSI tak długo będzie podtrzymywało jego pracę aż temp się obniży a nie po wyłączeniu zapłonu
  • #11
    krzysztof505
    Level 10  
    Czyli sygnal nie idzie bezpośrednio z ecu tylko jeszcze przez bsi?

    Dodano po 5 [minuty]:

    To moze w bsi są małe przekazniki sterujace sterownikiem wentylatora? Caly czas mam wrażenie jakby jakis przekaznik byl sklejony od drugiego biegu wentylatora. Czy ktoś ma schemat elektryczny do tego wentylatora? Najbardziej chodzi mi o sygnały skad dochodzą
  • #12
    beryas
    Level 31  
    Z tego co ja widze to sygnal sterujaacy idzie po canie a decyduje o nim ECU oraz BSI na podstawie danych z chujnikow

    patrzac po schemacie z innego silnika do modulu GMV wentylatora leci 1 + staly z bezpiecznika maxi, 1 prawdopodobnie + po zaplonie z przekaznika R1 w module BSM oraz 3 kable ze sterownika silnika.

    Najwazniejsze jest podpiecie pod dobry komputer, bo albo masz uszkodzenie w module GMV albo w ktoryms czujniku i nie chodzi tylko o czujnik temp cieczy chlodzaacej, ale takze o cisnienie gazu w ukladzie klimatyzacji itp.

    Niestety pasujacego schematu kabelek po kabelku brak w moim programie
  • #13
    krzysztof505
    Level 10  
    Moduł gmv nowy . Zresztą łącznie mam 3 sztuki i na wszystkich to samo. Czuj ik cisnienia w układzie klimy jest raczej sprawny. W innym wypadku klima przeciez by się nie załączyła. A tak jak pisałem stalo sie to po kolizji i po zblokowanym wentylatorze.
  • #14
    ALIBABA I
    Level 30  
    beryas wrote:
    Z tego co ja widze to sygnal sterujaacy idzie po canie a decyduje o nim ECU oraz BSI na podstawie danych z chujnikow

    patrzac po schemacie z innego silnika do modulu GMV wentylatora leci 1 + staly z bezpiecznika maxi, 1 prawdopodobnie + po zaplonie z przekaznika R1 w module BSM oraz 3 kable ze sterownika silnika.
    Witam , dokładnie jak wyżej mam wrażenie że masz gdzieś przecięty kabelek i dlatego są te cyrki nic nie wymieniai znaidz przerwę /// odpięcie , [zastanawiam się jak to napisać] ta przerwa w obwodzie uruchomi wentylator a przy okazji włączy wycieraczki które potrafią zatrzymać się pośrodku szyby , To jest CAN jak przedmówca mapisał nie idz w koszty leć po kablach

    Dodano po 29 [minuty]:

    krzysztof505 wrote:
    Moduł gmv nowy . Zresztą łącznie mam 3 sztuki i na wszystkich to samo. Czuj ik cisnienia w układzie klimy jest raczej sprawny. W innym wypadku klima przeciez by się nie załączyła. A tak jak pisałem stalo sie to po kolizji i po zblokowanym wentylatorze.
    a propo , przy zablowanym menyylatorze, ? proste pada bezpiecznik dalej raczej błędy cana.
  • #16
    krzysztof505
    Level 10  
    Wvzoraj zmieniłem sterownik wentylatorów oraz wentylator na stary oryginalny. Wentylator nadal pracował caly czas. Dziś po nocy wentylator pracuje na wolnym biegu ale czy tuz po odpaleniu to tego jeszcze nie wiem bo nie zdążyłem sprawdzic. Przy jakiej temperaturze powinien włączyć się drugi bieg? Teraz ma ciut powyżej 90 i pracuje cały czas na pierwszym biegu. Czy to jest prawidlowa praca?
  • #18
    krzysztof505
    Level 10  
    Teraz działa na wolnym biegu tuż po odpaleniu.
  • #20
    krzysztof505
    Level 10  
    Tak też zrobie i dam znać co dalej w temacie.

    Dodano po 3 [godziny] 35 [minuty]:

    Problem rozwiązany! Uszkodzony regulator napięcia w alternatorze. Wszystko działa prawidłowo. Temat do zamknięcia.
  • #21
    krzysztof505
    Level 10  
    Tak też zrobie i dam znać co dalej w temacie.

    Dodano po 3 [godziny] 35 [minuty]:

    Problem rozwiązany! Uszkodzony regulator napięcia w alternatorze. Wszystko działa prawidłowo. Temat do zamknięcia.

    Dodano po 9 [godziny] 51 [minuty]:

    Regulator napięcia alternatora wymieniony.