Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jednofazowy z uzwojeniem rozruchowym i wyłącznikiem odśrodkowym z kondens

omega-2.0 12 Dec 2021 16:47 180 4
  • #1
    omega-2.0
    Level 11  
    Cześć. Pytanie do zacnego grona. Jest silnik 1 fazowy z wyłącznikiem odśrodkowym i kondensatorem rozruchu zapewne. Przy silnikach 3 fazowych czy nawet 1 fazowych asynchronicznych da się ich prędkością sterować za pomocą falowników i to bezstratnie prawie. Zmieniać kierunki itp choć to mniej istotne. A co z silnikiem którego dotyczy temat. Czy da się też w taki sposób sterować ich prędkością za pomocą falownika czy sterownika tak by nie miał wpływu ten wyłącznik odśrodkowy czy może po jego załączeniu dopiero można to jakoś zrealizować? Z racji iż mam już ten silnik i nie będę kupował innego nadającego się do takich sterowań proszę kolegów o odpuszczenie sobie tego typu rad za co z góry dziękuję.Silnik ma 1500rpm i spięty jest z motoreduktorem na 180rpm. I tu właśnie pojawia się kwestja aby zmniejszyć trochę jego prędkość czy regulować ją w pewnym zakresie i najlepiej bezstratnie dla mocy poto by na wyjściowym rpm było około 120rpm. Można pewnie zmienić motoreduktor itp.ale nie to jest celem tej dyskusji a rzeczowe rozważania na temat możliwości sterowania takim silnikiem. Silnik to francuska konstrukcja z przełomu lat 96/97. Jeśli jest tu ktoś z odpowiednią wiedzą to chętnie się dowiem co i jak bądź konstruktywnej negatywnej możliwości jego sterowania poza zwykłym włącz / wyłącz.
  • #2
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    W zasadzie to tylko przezwojenie tego silnika na trójfazowy i odpowiedni falownik. Dziwny jest ten silnik...a raczej jego tabliczka znamionowa - 5,5 kW jak sądze i 5,5 A ???? Przy użyciu falownika, oczywiście kondensator i wyłącznik odśrodkowy stają się zbędne oraz otrzymasz pełna regulację obrotów. Warto by dokładnie zmierzyć rezystancję uzwojeń, bo może by się bez przezwajania obyło.
  • #3
    omega-2.0
    Level 11  
    Nie 5,5 tylko 0,55kW ma ten silnik. Nie opłacalne jest przezwajanie tego silnika po to by mieć możliwość regulacji. Szukam rozwiązania dla ograniczenia jego obrotów do 80% nominalnej tak aby się nie przegrzewał. Ale wszystkie dostępne tzw.regulatory obrotów to regulatory napięcia co niesie za sobą też spadek mocy. A przy 550W nie za bardzo jest to wskazane.
  • #4
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Sprobuj podłączyć falownik 220VAC do wyprowadzeń stojana tak jak by to był silnik trójfazowy, po odłączeniu kondensatora i wył. odśrodkowego. Przy stosunkowo małej różnicy impedancji uzwojeń głównego i pomocniczego powinno to działać. Żaden inny regulator, np fazowy nie nadaje się do tego silnika.
  • #5
    Elmont
    Level 25  
    W tym silniku warto by spróbować zastosować falownik jednofazowy ,odłączyć
    wyłącznik odśrodkowy .Uzwojenie rozruchowe/pomocnicze/ dałbym jednak w
    szereg z kondensatorem o mniejszej pojemności niż 200 mikrofaradów i
    połączył go tak jak był poprzednio tylko bez wyłącznika .I sterować nim
    falownikiem /są takie dostępne nie dużej mocy/ ,kontrolować temperaturę pracy
    w czasie prób i prąd pobierany .Wg mojej oceny ten sposób powinien się udać
    jeżeli oporność uzwojenia /pomocniczego rozruchowego/ nie odbiega zbytnio
    od uzwojenia pracy.