Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

spawarka jako prostownik rozruchowy

danek16 25 Nov 2005 09:27 43901 52
Tespol
  • #1
    danek16
    Level 15  
    Witam! mam czasem problemy z paleniem rano samochodu, czy jest jakas opcja zeby uzyc spawarki jako prostownika rozrucchowego?? jakbym wstawil cos w szereg z akumulatorem np?? moze jakas zarowke na 220 ?? czy to zda egzamin tak zeby mi aku nie wylecial w powietrze?? przewijanie spawarki odpada bo jest ona uzywana :)
    pozdrawiam
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    mczapski
    Level 39  
    Widziałem takie "wynalazki" ale dotyczyło to ciągnika rolniczego w którym właściwie nie było instalacji elektrycznej (poza rozrusznikiem). Nie piszesz o jakim samochodzie mowa ale właściwie pewne, że zrujnujesz sobie instalację. A jęsli masz tam trochę elektroniki to klapa kompletna. Mówiąc krótko do spawania używasz pądu zmiennego lub stałego w wysokości rzędu 40-60 V. Przy mocnym obciążeniu spada ono do np 25 V. Co się dzieje z urządzeniami zasilonymi tym napięciem lepiej nie mówić. Jedynie rozrusznik jest w stanie to wytrzymać. Spotyka się tzw urządzenia rozruchowe służące zarazem do wykonywania prac spawalniczych ale one posiadają bardziej zaawansowane rozwiązania jiz zwykła spawarka transformatorowa.
    Obserwując dyskusję dochodzę do wniosku, że najbardziej przydałby się cud. Właściwie to nie wiem co w tym pojeździe jest dobre ale oczekujemy poprawnej eksploatacji. Więc proponuję czarownika.
  • #3
    danek16
    Level 15  
    samochod to opel kadet 17D. czyli podłączenie nawet spawarki przez zarowke czy inne urzadzenie niezada egzaminu??(potem wyprostowanie prądu)
  • Helpful post
    #4
    Jerzy100
    Level 22  
    Przez taki eksperymenty można więcej biedy narobić niż pożytku. Może lepiej sprawdzić dlaczego słabo odpala z rana. W końcu u nas to nie syberia żeby sięgać po ekstremalny sposoby.
  • #5
    danek16
    Level 15  
    powód:
    -słabe ładowanie
    -akumulator
    -przeglad rozrusznika by sie przydał
    -wtryski
    a poniewaz problemy sa najczesciej tylko rano ...a teraz do konca kasy niemam wiec taki prostownik by sie przydal:)
  • Helpful post
    #6
    Jerzy100
    Level 22  
    Zbuduj sobie prostownik dużej mocy. Diody są tanie, jedynie trzeba poszukać odpowiedniego trafa.
  • #7
    danek16
    Level 15  
    diody mam ....gorzej z trafo...jakies by sie znalazlo moze ale przewinąć bym musiał
    tylko gorzej bo na 380 V ono jest
  • Tespol
  • Helpful post
    #8
    Jerzy100
    Level 22  
    No ale wyjście (wtórne)masz w jednej fazie, chyba, że nie chcesz budować prostownika na trzech fazach. Stare telewizory typu RUBiN miały trafa 350W.
  • Helpful post
    #9
    diesel5857
    Level 21  
    danek16 wrote:
    Witam! mam czasem problemy z paleniem rano samochodu, czy jest jakas opcja zeby uzyc spawarki jako prostownika rozrucchowego?? jakbym wstawil cos w szereg z akumulatorem np?? moze jakas zarowke na 220 ?? czy to zda egzamin tak zeby mi aku nie wylecial w powietrze?? przewijanie spawarki odpada bo jest ona uzywana :)
    pozdrawiam

    może to i dobry pomysł - a co chcesz odpalać- maluszka
    bo auta na wtrysku nie radzę
    miałem ostatnio golfa III padło wszystko !!!!!!!!!
    nawet żarówki od podświetlenia nie wspominając o elektronice
  • Helpful post
    #10
    RSP
    Level 27  
    Odpalanie jest możliwe ale sterowanie musiało by być dosyć skomplikowane w przeciwnym razie może się skończyć wymianą całej elektroniki w samochodzie z diodami w alternatorze włącznie.
  • #11
    danek16
    Level 15  
    to chyba sobie jednak odpuszcze takie uruchamianie silnika:)
    bede szukac innych sposobów.
  • Helpful post
    #12
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Musisz zmierzyc jakie masz napiecie w tej spawarce na uzwojeniu wtórnym.
    Moze da cos sie zrobic.
    Ja sobie zrobiłem tez ze spawarki i jest ok.
  • Helpful post
    #13
    Jan Nojszewski
    Level 18  
    Spróbuj ten trafo na 380, podłącz pod 220 i zmierz co masz na wyjściu. Można zrobić odczepy na uzwojeniu wtórnym. Oczywiście tylko prąd stały więc diody potrzebne.
  • Helpful post
    #14
    noe1
    Level 21  
    To jest zupełnie nielogiczne- (chodzi mi o wykorzystanie spawarki jako urządzenia rozruchowego).. Lepiej zrobić sobie prosty prostownik do ładowania akumulatora na prąd nawt 5 A. Przez noc podładuje akumulator , trochę go rozgrzeje, i rano powinien zapalić. Przy małych (do 5 A) prądach mozna nawet ładować przez wtyk zapalniczki, proste i nie trzeba otwierać maski. Napięcie ładowania powinno zawierać się w granicach 14,17 do 14,27 V. Najlepiej 14,21 V.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #15
    RSP
    Level 27  
    Kolego „noe1” to jest logiczne , bo pozwala uruchomić silnik gdy akurat akumulator odmówi posłuszeństwa. Jedyny problem to nadmierne napięcie transformatora w spawarce , dlatego pisałem o kłopotliwym sterowaniu. Lepiej użyć transformatora na jakieś bardziej sensowne napięcie.
  • Helpful post
    #16
    marian11@
    Level 21  
    witam.
    To zaduze napiecie na spawarce mozna zmniejszyc poprzez zastosowanie diod.
  • Helpful post
    #17
    prez8s
    Level 33  
    marian11@ wrote:
    witam.
    To zaduze napiecie na spawarce mozna zmniejszyc poprzez zastosowanie diod.


    Mozna takze sprobowac odwinąc troche uzwojenia wtornego, ale po takim zabiegu spawanie odpada. Druty powinny wytrzymac zwiekszony prad. Wszystko zalezy jaka to spawarka, z migomatem by nie bylo problemu, w dodatku mocne diody juz tam są. A do zwyklej spawary trzeba by dokupic jakies, liczone w setkach amper 4 diody i polączyc w mostek gretza.
  • Helpful post
    #18
    vvaldek
    Level 28  
    ja ztobiłem cos takiego ,i działa
    nawinołem dodatkiwe uzwojenie drut 3 mm. na orginalnym uzwojeniu spawarki tak zeby dawało około 11,5 v .jako prostownik wykozystałem orginalny mostek z alternatora
  • #19
    danek16
    Level 15  
    napiecie na spawarce jest ok 70 V

    diody duze mam zeby wyprostoowac prad. chodzi tylko o zmniejszenie napiecia. myslalem o jakim oporniku z jakiegos urzadzenia ( grzalka drut oporowy czy cos podobnego

    jakie najwieeksze napięcie mozna podac na regulator napięcia z alternatora?
  • Helpful post
    #20
    marian11@
    Level 21  
    witam.
    Podłacz dwie diody jedna na jeden kabel a druda na drugi (te od spawarki)tak zebys miał + i - i teraz sprawdz napiecie.
    Ja w swojej spawarce miałem odczep na ktorym było okolo 25V załozyłem jadna diode i mam 13V odpalałem na tym fiata125 forda transita(disla) VV golfa i ok.
  • Helpful post
    #21
    vvaldek
    Level 28  
    najlepiej i najprosciej zrobic dodatkowe uzwojenie
  • #23
    Jerzy100
    Level 22  
    Lepiej napraw ABS . Idzie zima.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Sorki. To nie ten temat.:D
  • #24
    danek16
    Level 15  
    ABS to w Primerze:) a tutaj to narazie tylko nabardziej o ladowanie chodzi. moze niedllpugo jednak zainwestuje w nowy alternator.


    wie ktos moze ile kosztuje regeneracja alternatora (tzn glownie to regulator napiecia i mozliwe ze diody)
    oplaca sie to naprawiac czy lepiej kupic jakis juz po regeneracji?
    pozdrawiam
  • Helpful post
    #25
    maniek-a1
    Level 11  
    Pisaleś wcześniej że powodem nieodpalania może być zly stan rozrusznika, tak więc co da ci prostownik rozruchowy ja rozrusznik jest do banii? Czyli jeżeli kręci rozrusznik to przyczyna jest gdzie indziej, jest to silnik diesela i sprawdź ciśnienie na cylindrach. Jeśli jest niskie to żadna przeróbka spawarki nie pomoże, czeka cię remont lub wymiana silnika. Jeśli ciśnienie dobre to sprawdź świece żarowe. Przyczyną może też być wadliwy zaworek zwrotny paliwa tak że spada paliwo do zbiornika.
  • #26
    diesel5857
    Level 21  
    Jerzy100 wrote:
    Lepiej napraw ABS . Idzie zima.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Sorki. To nie ten temat.:D



    DOBRE:D:D:D:D:D:D:D:D:D
  • #27
    Nstan
    Level 31  
    danek16 wrote:
    napiecie na spawarce jest ok 70 V

    diody duze mam zeby wyprostoowac prad. chodzi tylko o zmniejszenie napiecia. myslalem o jakim oporniku z jakiegos urzadzenia ( grzalka drut oporowy czy cos podobnego

    jakie najwieeksze napięcie mozna podac na regulator napięcia z alternatora?


    >Witam
    Nic nie piszesz jaka to jest spawarka. Na jakie napięcie zasilania ,jaki rdzeń, jaka regulacja prądu.
    Jeśli na przykład uzwojenie jest na dwóch kolumnach ,regulacja dławikiem wsuwanym, zasilanie 380V to uzwojenie wtórne jest nawinięte w stosunku nie równomiernie na każdej kolumnie. Można sprawdzić jakie są napięcia na poszczególnych cewkach ( na jednej powinno być napięcie około 20V. Jeśli mamy zasilanie 380V i podłączymy 220V to na tym uzwojeniu będziemy mieli około 12V. Jeśli nie znajdziemy potrzebnego nam napięcia zawsze możemy zrobić odczep na żądane napięcie.
  • Helpful post
    #28
    RSP
    Level 27  
    Bo się kolega „noe1” zbulwersował to muszę napisać o co mi chodziło. Jeśli to jest spawarka trójfazowa to mniejszy problem jeśli jednofazowa lub dwufazowa to troszkę gorzej. Jeśli w spawarce brakuje mostka prostowniczego na tyrystorach to trzeba by założyć . Mostek musi być tak sterowany tak żeby tyrystory włączały się gdy napięcie na sinusie będzie spadać poniżej 18V – 20V max ( tylko tak można uchronić elektronikę samochodu przed zagładą ). A samo rozpoczęcie pracy mostka musi następować gdy napięcie na akumulatorze spadnie poniżej 11V , po przekroczeniu tego napięcia musi nastąpić wyłączenie sterowania. Takie rozwiązanie powoduje że nawet solidna spawarka 250 – 350 A prądu spawania będzie dawać max 100 A prądu przy rozruchu. Jedyna zaleta to możliwość pracy rozruchowej i spawalniczej na tych samych kablach , wystarczy przełączyć odpowiedni przełącznik.
  • Helpful post
    #29
    t99
    Level 12  
    Ja też posiadam urządzenie rozruchowe na spawarce i sprawuje się znakomicie. Bardzo często a szczególnie gdy miałem poprzedni już nie nowy samochód i akumulator. Gdy tylko temperatura spadała do około -20C miałem problem z porannym uruchomieniem samochodu. Urządzenie rozruchowe na spawarce było wówczas zbawienne
  • #30
    danek16
    Level 15  
    Witam! zaczelem odwijac w soim transformatorze jednak uzwojenie. i Mam takie pytanie. czy moge podlaczyc uzwojenie na 380 do napiecia 220 V i odwinac troche mniej zwojow czy lepiej podlaczyc normalnie pod 220??? niestrace w pierwszym przypadku na mocy?

    a i jakie zostawic napięcie na uzwojeniu wturnym?