logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Czy ArduCAM OV9782 1MP Global Shutter wystarczy do śledzenia owadów?

gkanna00 13 Maj 2026 13:56 51 1
REKLAMA
  • #1 21902240
    gkanna00
    Poziom 1  
    Dzień dobry,
    Kompletnie nie znam się na doborze sprzętu do wizji maszynowej, a potrzebuję zweryfikować, czy polecony mi budżetowy model kamery sprawdzi się w moim projekcie badawczym.
    Chcę śledzić szybki ruch małych owadów zamkniętych w niewielkim, oświetlonym pojemniku (ok. 20x20x20 cm). Kamera ma patrzeć pionowo z góry. Będę pisać własne skrypty w Pythonie i OpenCV, a zależy mi na wychwyceniu precyzyjnych mikroruchów i bardzo cienkich detali (jak np. czułki). Zastanawiam się nad tanią kamerą płytkową: ArduCAM 100 fps Global Shutter Color USB Camera - 1 MP OV9782 (B0385). Ma gwint M12 i działa po USB 2.0.
    Wiem, że przy szybkim ruchu owadów (skrzydła, skoki) Global Shutter to mus, by uniknąć zjawiska motion blur. Jednak ten model ma tylko 1 MP (1280x800). Czy Waszym zdaniem to wystarczy, żeby algorytmy sieci neuronowych stabilnie wyodrębniały bardzo cienkie krawędzie? Czy w budżecie ok. 300 zł za sztukę lepiej zrezygnować z Global Shutter na rzecz matrycy np. 5 MP (Rolling Shutter) i próbować "zamrozić" ruch bardzo krótkim czasem migawki przy mocnym oświetleniu?
    I druga kwestia - chcę wykręcić fabryczny obiektyw z tej płytki i wkręcić manualny obiektyw M12 o węższym kącie widzenia (np. ogniskowa 12 mm lub 16 mm). Planuję powiesić kamerę wyżej (np. 60 cm nad obiektem), aby spłaszczyć perspektywę i uniknąć zniekształceń obrazu na brzegach kadru, co ułatwi mi wyliczanie wektorów w OpenCV. Czy to poprawne podejście z punktu widzenia optyki?