Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilacz komputerowy= prostownik ??

16 Kwi 2006 19:27 14295 12
  • Poziom 13  
    mam pytanie czy dało by rade zrobić z zasilacza komputerowego prostownik?? i jesli tak to prosiłbym ewentualnie o jakies schemaciki :D najbardziej mnie to zastanawia czy dało by rade cos zrobić żeby chodził bez "obciążenia"
    Wielkie dzieki za odpowiedzi
  • Poziom 13  
    chce zrobić prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych, zasilacz to AT 200W przy 12V prąd=8,5A.
    a co do "żeby chodził bez obciążenia" to chodzi mi o to że jak mierze sobie napiecie na wyjsciu zasilacza to jest równe 5V a powinno być 12V a gdy podłacze pod jedno gniazdko cos, to wtedy idzie normalnie 12V
    znalazłem coś takiego ale to jest na ATX:( http://gayos.w.interia.pl/ladowarka.html
  • Poziom 31  
    Witam

    Jeśli idzie o "pójście zasilacza bez obciążenia" to sprawa jest dość prosta. Dajesz na wyjście +5V i +12V rezystorki, którę obciążą każde z tych wyjść prądem około 200mA i po sprawie. Jeśli chodzi o prostownik to z pewnych względów się nie nadaje. przede wszystkim żeby naładować akumulator do wymaganego napięcia (w trybie ciągłego doładowywania około 13.8V a w trybie okresowego doładowania do około 16V) to musiałbyś mieć na wyjściu coś koło18-20V. Prąd wyjściowy, wspomniane 8.5A bez żadnej regulacji jest normalnie trochę za duży. Przyjmuje się i zresztą na wielu akumulatorach pisze, że prąd ładowania nie powinien przekraczać 0.1 pojemności akumulatora. Dodam, że do pełnego naładowania takim prądem musi on być ładowany przez 14 godzin.
    Z własnej praktyki mogę powiedzieć, że ten prąd nawet przy większych pojemnościach akumulatorów nie przekracza wartości 5-6A ponieważ akumulatory już są częściowo naładowany (w mniejszym lub większym stopniu) i się je doładowywuje. Raczej nie ładuje się już akumulatorów wypompowanych "do zera".

    --
    pozdrawiam
  • Poziom 13  
    czyli nie da rady?:cry: czyli jedynie moge sobie z niego zrobić zasilacz. a mam w takim razie jeszcze jedno pytanie ponieważ tranformator toroidalny tez daje 12V, jaka moc wystarczy 200W??
  • Poziom 39  
    Tu masz dosyć dokładny opis przeróbki zasilacza PC-AT na zasilacz 13,8V/15A:
    http://www.qrp4u.de/docs/en/powersupply
    Ładowarkę do akumulatorów też da radę zrobić z takiego zasilacza, pisałem kiedyś o tym na elce - poszukaj sobie.
  • Poziom 13  
    zostawie go sobie na zasilacz, a prostownik zrobie ze zwykłego transformatora toroidalnego. mozecie mi polecić jakiś schemat?? który był by sprawdzony i miał jakieś ewentualnie bajery:D
    PS prostownik do ładowania aku samochodowych
  • Poziom 35  
    najprostszy do aku samochodowego sprwadzony i działający już 2 lata :D

    trafko 12v 2A lub 3A mostek prostowniczny koniecznie na rDIATORKU najlepiej 4 diody byp na 4 A każda chłodzona kawałkiem blachy alu i jakiś kondensator np 1000uF/25v i na końcu w szereg z aku żarówka 21wat 12v

    taki prostownik ładuje prądem koło 1 A co jest prawidłowym prądem dla akumulatorów samochodowych .....

    potrafi postawić na nogi nawet kompletnie rozładfowany akumulator przez długie ładowanie 20 godz ........zwykły też świetnie ładuje

    jedyna wada jest brak wyłaczenia sie po naładowaniu trzeba pilnować i kontrolować akumulator ..........w opraktyce na noc do piwnicy akumulator i nad ranem odłaczamy i jest ok
  • Poziom 13  
    szukałem, to Ty na przyszłośc czytaj całość a nie kawałek bo wyzej dałem linka :D a pozatym to jest na ATX
  • Poziom 23  
    Rzeczywiście, nie zauważyłem. AT czy ATX - dla ciebie żadna różnica.
  • Poziom 21  
    Jedną sprawą, którą trzeba wiedzieć, to to, że ładowarka do aku musi mieć możliwość regulowania (ograniczania) prądu. i koniec. Schematów takowych jest kilka kilogramów. Wystarczy tylko poszukać tam gdzie one są.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Robiłem ładowarke wg opisu z tego linku - podobało mnie sie jej działanie (zarówno AT jak i ATX sie nadaje). Ale że jestem z natury leniwy to pomyslałem tak: w jaki sposób jest ładowany akumulator w samochodzie? Przecież regulator napięcia utrzymuje w instalacji stałe napięcie (mądre książki podają 14,4V). Więc nastepne wersje polegały na dolutowaniu podkówki 10k do pierwszej nogi 494 i ustawieniu tej wartości napięcia. Uwaga jest tylko taka: jeśli aku jest mocno rozładowane zasilacz wyłączy się - zbyt duży prąd (albo spali przy braku zabezpieczeń).
    Z rzeczy śmiesznych 230W AT (pisało na nim 12V - 8A) po wymianie diód + większy radiator bezproblemowo dawało prąd 18A.