Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bufor lampowy. Jak dobrac R1? Zastosowanie transformatora.

lewytolewy 17 Gru 2006 21:53 2263 16
  • #1 17 Gru 2006 21:53
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Witam
    Zrobiłem buforek lampowy ze strony http://www.audioton.republika.pl/bufor.html
    I mam problem jak dobrać R1?? mam lampę E88CC.
    Czy mogę zastosować transformator 12,6V 4A?? nic sie nie stanie lampie??. Na tej stronie wyczytałem że na nóżkach 4 i 5 powinno być 6,3V czy właśnie dlatego trzeba dobrać R1 aby uzyskać te 6,3v?? aha czy jeśli pomiędzy nóżkami 1 i 9 mam 145,7V to dobrze?? czy trzeba podwyższyć dla e88cc??


    PS. Czy znacie dobrego machera :) który naprawia radia lampowe w WARSZAWIE?

    0 16
  • Sklep HeluKabel
  • #2 17 Gru 2006 23:18
    irekr
    Moderator

    Jeżeli pamiętam to prąd żarzenia E88CC wynosi około 0,4A. Dobranie opornika polega na tym by uzyskać na grzejniku napięcie 6,3V po rozgrzeniu lampy, czyli po około 1 minucie.
    Nie mam katalogu lamp, ale zamiast E88CC (długowieczna wersja ECC88) można z powodzeniem zastosowac PCC88 powszechnie wystepująca w odbiornikach telewizyjnych. Układ żarzenia jest wtedy duzo bedzie duzo bardziej sprawny i mniej bedzie sie grzać..... Z tego zo pamietam to PCC88 przy prądzie żarzenia 0,3A miała na nogach napięcie około 9V. Przewaga PCC88 do ECC88 jest jej znacznie mniejsza pojemność szkodliwa wlókno żarzenia/katoda, co owocuje mniejszymi przydźwiekami.....

    0
  • #3 17 Gru 2006 23:54
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Ale jeśli dam transformator 4A to nic sie nie stanie?
    To jakie napięcia powinny być pomiędzy poszczególnymi nogami?
    Wiem że 4-5/6,3V a reszta?

    0
  • #4 18 Gru 2006 08:20
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Ahah zapomiałem dodać że po włączeniu lampa sie nie żarzyła ile trzeba odczekać aby się rozżarzyła??
    I jak sprawdzć czy lampa sprawna?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 18 Gru 2006 08:36
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    irekr napisał:
    Jeżeli pamiętam to prąd żarzenia E88CC wynosi około 0,4A. Dobranie opornika polega na tym by uzyskać na grzejniku napięcie 6,3V po rozgrzeniu lampy, czyli po około 1 minucie.
    Nie mam katalogu lamp, ale zamiast E88CC (długowieczna wersja ECC88) można z powodzeniem zastosowac PCC88 powszechnie wystepująca w odbiornikach telewizyjnych. Układ żarzenia jest wtedy duzo bedzie duzo bardziej sprawny i mniej bedzie sie grzać..... Z tego zo pamietam to PCC88 przy prądzie żarzenia 0,3A miała na nogach napięcie około 9V. Przewaga PCC88 do ECC88 jest jej znacznie mniejsza pojemność szkodliwa wlókno żarzenia/katoda, co owocuje mniejszymi przydźwiekami.....


    Jak się nie ma katalogu to się kożysta z internetowego katalogu franka i nie pisze się z głowy bo pisze się bzdury.
    Dla leniów:

    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/e/ECC88.pdf

    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/p/PCC88.pdf

    0
  • #6 18 Gru 2006 10:05
    irekr
    Moderator

    .....czyli niewiele sie pomyliłem, wszak nie bawiłem sie takimi lampami ze 25 lat albo i wiecej.

    No to teraz dodatkowe informacje praktyczne:

    1. Transformator 12V/4A może byc jak najbardziej, cały układ po stronie 12 V powinien pobierac max 2 ampery. Najwiekszy pobór ma żerzenie, prąd anodowy pojedyńczej trody to kilkanascie mA. Na anodzie powinno byc pełne napięcie zasilania. Jeżlei masz 145V to najprawdopodobniej przez lampe nie płynie prąd - czyli katoda jest zimna jak..... Zreszta zamiast ECC88/PCC88/E88CC można także użyć lamp ECC81 do ECC83, najbardziej optymalna z uwagi na charakterystyke bedzie ECC82. Zaleta tych lamp jest dzielone włokno żerzenia. Takie lampy można grzac z 12tu woltów bez żadnych patentów. Zapewne w podanym przez kolege katalogu będzie opis nóżek tych lamp. Jeżeli chcemy grzac lampy z 12tu woltów to napiecie takie podajemu na końcówki 4 i 5, jeżeli zasilamy z 6ciu woltów wówczas zwiera się nogi 4 i 5 a drugi przewód podłącza sie do końcówki nr 9. Nie pamiętam z głowy jak wygląda podłaczenie pozostałych końcówek lampy ale to jest łatwe do stwierdzenia: albo w katalogu albo bierzemy lampe w garśc i sami patrzymy co i gdzie jest podlaczone. To nie tranzystor czy obwód scalony.

    2. Uruchomienie rozpocząłbym od ustawienia prawidłowych wielkości żarzenia. Unieruchmiamy w tym celu powielacz napięcia anodowego i dołączamy woltomierz do końcówek żarzenia. Dobierając wielkości oporników ostalamy taka wielkośc by napięcie było zgodne a katoda swieciła sie normalnym pomarańczowym światłem. Jak już dojdziemy do własciwego efektu to wyjmujemy lampe i uruchmiamy zasilacz anodowy. Napięcie na ostatnim elektrolicie wzgl. masy powinno wynosić potrójną wielkość szczytową napiecia 12V czyli około 60V. Zreszta opis układu jest bardzo prezyzyjny. Takie samo napięcie powinno byc na końcówkach anod podstawki lampowej przy wyjetej lampie.

    3. Wylączamy układ i wkładamy lampę. Po włączeniu zasilania lampa powinna osiagnac prawidłowa temperature katody po około 30tu sekundach, czasami troche dłużej.

    4. Prawidłowo napięcie pomiędzy katodą a siatką powinna wynosic około 1,5V - siatka jest na potencjale ujemnym w stosunku do katody. Wskazane by obie z triod miały takie same wielkości napięc. W praktyce może okazać sie to dośc trudne gdyz raczej nie mamy do czynienia z nowymi lapmami a po wielu latach te parametry moga się zmienic nawet dośc znacznie. Typowy prąd anodowy każej z lamp to takze około 10 mA ale i tu moga być znaczne rozbieżności. Zreszta wielkośc prądu anodowego jest okreslona wielkościa napięcie siatki wzgl katody, czyli im wiekszy opornik miedzy katoda a opornikiem siatki i wtórnika tym prad będzie mniejszy. Lampa jest elastycznym stworzeniem i co najwyżej nieco sie "zarumieni" jak bedzie coś nie tak. Przy tak małych napięciach prawdopodobieństwo uszkodzenia jest mało prawdopodobne. Jeżeli znamy wielkość opornika R4 lub R5 to łatwo ustalic wielkośc pradu anodowego.

    Troche ostrozności i troche pomiarów a powinno byc dobrze...
    Sukcesów...

    0
  • #7 18 Gru 2006 20:18
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Więc tak dokonałem pomiarów:
    4-5 narazie 5,7V ale nie mam opornika
    1-9 49V
    UWAGA!!
    Pomiary prowadziłem przy WŁOŻONEJ lampie!!

    0
  • #8 18 Gru 2006 23:34
    irekr
    Moderator

    No to teraz zrób tak by napiecie między 4tą i 5tą wynosiło około 6,3V i wtedy pomierz napiecie na katodzie względem masy lub nogi nr 9. Jeżeli na nogach 3 i 8 pojawi sie napiecie rzędu kilku woltów to znaczy że prąd przez lampe płynie i najprawdopodobniej lampa jest dobra....

    0
  • #9 19 Gru 2006 00:22
    lewytolewy
    Poziom 19  

    A mam jeszcze jedną prośbę.
    Czy znalazł by się ktoś kto wytłumaczyłby mi co to są te katody, anody i inne nazwy, do których nóg sie one podporządkowywują? Znaczy chodzi o taki ogólny opis lampy.

    0
  • #10 19 Gru 2006 06:30
    tszczesn
    Specjalista-oldradio

    lewytolewy napisał:
    A mam jeszcze jedną prośbę
    czy znalazł by się ktoś kto wytłumaczyłby mi co to są te katony anody i inne nazwy do których nóg sie one podpożądkowywują.Znaczy chodzi o taki ogulny opis lampy.


    Jest od cholery takich stron w internecie, chociażby moja, że o książkach nie wspomnę - każdy podręcznik radiotechniki z lat 60-tych będzie dokładnie lampy omawiał.

    0
  • #11 19 Gru 2006 09:11
    irekr
    Moderator

    I tu sie podpisuję recami i nogami.....

    Jeżeli ineteresują kogoś takie "retro" rozwiązania to jak najbardziej powinien jak najszybciej pobiegac po antykwariatach lub po bibliotekach gdzie są takie pozycje jak: "Radio - ależ to proste", "ABC elektroniki", "ABC Radia i Telewizji", "Nowoczesne zabawki", wszystko to było wydane przez WKŁ w latach sześćiesiatych i siedemdziesiatych. Można oczywiście popatrzec na stare podreczniki szkół technicznych z lat 60/70, z gatunku "Podstawy Elektroniki" dla ZSZ czy technikum elektronicznego. Bardzo dobre są pozycje autorstwa Masewicza, Wojciechowskiego, Tarasa i wiele wielu innych.
    Na wikipedii jest takze sporo materialów...

    0
  • #12 19 Gru 2006 23:38
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Dobrze już znalazlem kilka stron i mam nawet książke ABC radioarmatora
    ale mam pytanie co muszę zmienić bo w sytuacji gdy mam podpięty tuner i np cd; ale włączone tylko cd to pojawia się brum czym to jest spowodowane??

    Dodano po 33 [minuty]:

    znaczy to nie dokońca brum lecz takie charczenie

    0
  • #13 20 Gru 2006 07:51
    irekr
    Moderator

    Sprawdź kable, jakas masa gdzieś podłączona nie tak..., cos sie oberwało...

    Najbezpieczniej jest podłączyc ze soba masy urzadzeń i to bardzo dobrze... Przydźwięki to normalne zjawisko w tego typu instalacjach.
    Mam nadzieje że sam bufor lampowy nie wprowadza przydźwieku..
    Jakie są wielkości pradów kazdej z lamp...?

    0
  • #14 20 Gru 2006 18:21
    lewytolewy
    Poziom 19  

    No niestety sprawdziłem mase wszystko gra; nic nie pomoglo wszystko polutowane ok; co zrobić??
    Jeszcze jedno pyt czy napięcie żarzenia dla e88cc może być 6,9V bo tyle mi udalo się zrobić i nie moge jakoś trafić w te 6,3V

    Dodano po 1 [godziny] 35 [minuty]:

    a czy np neonówkę jak bym chciał podpiąć to po włączniku i szeregowo tak?

    0
  • #15 20 Gru 2006 19:03
    irekr
    Moderator

    Może byc, co prawda lampa sie będzie nieco mocniej świecić, skróci się jej żywotność i bedą płynąć wieksze prady.
    W takim razie sprawdź jakie jest napiecie tętnień na anodzie lampy. Robi sie to w taki sposób, ze podłącza sie woltomierz napiecia zmiennego przez kondensator (chodzi o oddzielenie składowej stałej napięcia) pomiędzy anode (+ zasilania) a masę. Napięcie składowej zmiennej nie powinno wynosic więcej niz 0,1V.
    Potem ta sama metoda trzeba podlączyc się do wyjśącia i sprawdzic jaka wielkośc napiecia zmiennego tam mamy. typowy kompakt daje napięcie akustyczne na wyjsciu około 0,5V i takie wielkości powinny się spokojnie dać pomierzyć. Najlepiej wychyłowym wskaźnikiem.
    I tak po nitce do kłębka.
    Jezlei przydźwiek jest na obu kanałach to oznacza że jest to błąd w zasilaczu.
    Jeżeli przydźwięk pojawia się po podłączenieu czegokolwiek do wejścia podczas ciszy to cos jest nie tak z podłączeniem masy wejśc.
    Jeżeli dzwięk jest zniekształcony to najprawdopodobnmiej mamy nie tak ustawiony punkt pracy lampy.
    Jakie sa napięcia względem masy na katodach, na siatkach i na anodach....?

    pozdrawiam...
    Irek
    RDST

    0
  • #16 20 Gru 2006 23:47
    lewytolewy
    Poziom 19  

    Więc tak:
    Jak podłącze bufor pod wzmacniacz i nic nie podłącze na wejściu bufora to w głośnikach po rozgrzaniu lampy słychać nie tyle szum co duży modulowany brum. Ale jak podłącze coś do bufora to jest ok.
    Jeśli jest podłaczony tuner to jest ok; w momencie gdy podłączam 1 chincz od np. cd pleyera to dzwięk trochę charczy a po podlączeniu 2 to już jest charczenie jakby PRZESTER!
    A możecie podać numery nóżek jakie napięcia posprawdzać bo nie za bardzo wiem jeszcze o co chodzi bo jestem w lampach od tygodnia :d

    0