Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Światła do jazdy dziennej.

carinus 11 Mar 2007 19:54 39183 34
Relpol
  • #1
    carinus
    Level 16  
    Moze juz czas pomyslec nad zakładaniem takich swiatełek do naszych autek.Tyle ze mam na mysli dodatkowe przerobki dotyczace zamiany zarowki na LEDy dla zmniejszenia obciążenia.Oryginalne swiatła Helli sa dosyc drogie wiec mam na oku wsadzenie dobrej mocnej diody w obudowe naszej krajowej lampy z firmy WESEM.Myslałem nad wykorzystaniem diody cree 1W z kolimatorem zwiekszajacym kąt swiecenia.
  • Relpol
  • #2
    BATT
    Level 21  
    Poszukaj w PE nie pamiętam numeru jest artykuł o światłach do jazdy dziennej dodatkowy moduł przetwornicy, ja to mam -układ bez zmiany żarówek te które są 55W w dzień będą świecić z mocą 21W lub dowolnie ustawioną.Robiłem badania techniczne w PKS i miernik natężenia wykazał,że reflektor świecący z mocą 21W spełnia normę.
  • #3
    carinus
    Level 16  
    U mnie to odpada bo mam bi-xenony i brak żarowek.Myślałem tez o wsadzeniu LED-a cree w okolice soczewki lecz dodatkowe swiatełko do jazdy dziennej nawet ładnie sie prezentuje w zderzaku.
  • #4
    adamjur1
    Level 41  
    O ile pamiętam - są w sprzedazy ( a przynajmniej były) lampy homologowane do jazdy dziennej- ratowały bilans energii w malchach z prądnicami ( miały żarówki 21W od migaczay białe i odpowiednio ukształotowane odbłyśniki).
    Zwracam uwagę na na słowo "homologowane"..........
    Pozdr.J.
  • #5
    kierbedz4
    Level 36  
    Lampy do jazdy dziennej są aktualnie w sprzedaży w dwóch wykonaniach 1 zestaw to jest komplet lamp bez przekażnika w komplecie 2 zestaw stanowi komplet lamp z dołączonym do zestawu przekażnikiem.Na opakowaniu jest instrukcja montażu. Cena kompletu to ponad 50zł
  • #6
    carinus
    Level 16  
    kierbedz4 wrote:
    Lampy do jazdy dziennej są aktualnie w sprzedaży w dwóch wykonaniach 1 zestaw to jest komplet lamp bez przekażnika w komplecie 2 zestaw stanowi komplet lamp z dołączonym do zestawu przekażnikiem.Na opakowaniu jest instrukcja montażu. Cena kompletu to ponad 50zł


    Własnie te lampy mialem na uwadze.Robi je firma Wesem.Tyle ze zamiast żarowek mam zamiar użyc diod LED.I tutaj jest problem do rozwiazania.Diody musza oswietlac lustro a nie bezposrednio szkło lampy.Robiłem dzisiaj próby w wiązką 4 diod skierowaną własnie na lustro i efekt jest nawet fajny.Problemem moze byc tylko kierunkowosc snopa swiatła uzyskanego za pomoca diodek.Najlepszym wyjsciem bedzie dobry kolimator który potrafi rozproszyc wiazke z diody na bardzo duzym kącie.
  • #7
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Cześć. Ciekawe rozwiązanie z tymi diodami LED, tylko jak się ma to do PRAWA. Czy policja nie będzie się tego czepiała? Przyznam że też bym chętnie coś takiego zrobił. Tak więc moja prośba, jeśli ktoś zna aspekt prawny jak to się ma do zastosowania diod LED niech się wypowie. Na pewno wszyscy na tym skorzystamy.
    Pozdrawiam.
  • #8
    carinus
    Level 16  
    Jezeli natezenie swiatła nie bedzie odbiegac od wersjii z żarowką to nie bedzie żednego problemu.No bo do czego sie można wtedy przyczepić?
  • #9
    WoŹnY
    Level 28  
    Quote:
    Jezeli natezenie swiatła nie bedzie odbiegac od wersjii z żarowką to nie bedzie żednego problemu.No bo do czego sie można wtedy przyczepić?


    Chociażby do tego, że oryginalnie producent zastosował żarówki i właśnie z żarówkami uzyskał homologację. Po zmianie na diodę ona nie obowiązuje. Ponadto łatwo odróżnić światło pochodzenia żarówkowego od diodowego i panowie Policjanci dadzą sobie z tym radę.
  • #10
    carinus
    Level 16  
    To wszystko prawda,homologacja dotyczy żarowki.Jednak sądzę ze nikt sie nie przyczepi do prawidłowo swiecących świateł.Nie mozna przeginac z roznicą w jasnosci swiatła a jezeli chodzi o barwe nie jest to aż taki problem za który nas zatrzymają.Za diodami przemawia niezaprzeczalnie wieksza trwałosc i znikome zuzycie energi oraz przyjemniejsza barwa swiatła ktora bedzie lepiej widoczna niz blade żarowki.
  • #11
    waldez1
    Level 14  
    Powtórzę to, co napisałem w poscie w innym temacie.

    A ja bym się nie bawił w takie rzeczy.
    Zawsze jest to jakaś nienaturalna ingerencja zarówno w układ elektryczny jak i warunki pracy żarówek.

    Polecam post:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic716276.html

    Jest tam dokładny opis jak prosto, fachowo i bezpiecznie podłączyć halogeny LUB światła do jazdy dziennej z dokładnym schematem i rysunkiem (wiem, bo to mój post).
    Jakieś tanie dodatkowe lampy, kilka przewodów i przekaźnik i gotowe.
    Światła do jazdy dziennej mogą mieć 25 W, więc oszczędzamy około połowy prądu.
    Poza tym, wszystkie pozostałe światła funkcjonują dalej tak samo jak przed tem.
  • #12
    carinus
    Level 16  
    waldez1 wrote:
    Jest tam dokładny opis jak prosto, fachowo i bezpiecznie podłączyć halogeny LUB światła do jazdy dziennej z dokładnym schematem i rysunkiem (wiem, bo to mój post).
    Jakieś tanie dodatkowe lampy, kilka przewodów i przekaźnik i gotowe.
    Światła do jazdy dziennej mogą mieć 25 W, więc oszczędzamy około połowy prądu.
    Poza tym, wszystkie pozostałe światła funkcjonują dalej tak samo jak przed tem.


    Nie rozumiemy sie.Moj problem dotyczy mozliwosci zastapienia żarowki 25W w juz załozonych swiatłach do jazdy dziennej,dobrym układem diodowym.Daje to drastyczne spadki zuzycia pradu i niezawodnosc dzialania elementow swietlnych.Nie wnikajmy w kwestie prawne bo to nie jest tematem.
  • #13
    waldez1
    Level 14  
    Quote:
    Moj problem dotyczy mozliwosci zastapienia żarowki 25W w juz załozonych swiatłach do jazdy dziennej,dobrym układem diodowym.Daje to drastyczne spadki zuzycia pradu i niezawodnosc dzialania elementow swietlnych.


    Ależ ja rozumiem, i w tej kwestii się nie wypowiadam. Pisząc swój post miałem na myśli, że ja bym wybrał wariant ze światłami do jazdy dziennej, bo wg mnie to jest prostrze i elektrycznie i mechanicznie.
    Prądy płynące przez diody będą oczywiście o wiele mniejsze.
    I właściwie masz rację, napisałem nie na temat. Zdarza się :|.
  • #14
    czeredrecki
    Level 10  
    carinus wrote:
    waldez1 wrote:
    Jest tam dokładny opis jak prosto, fachowo i bezpiecznie podłączyć halogeny LUB światła do jazdy dziennej z dokładnym schematem i rysunkiem (wiem, bo to mój post).
    Jakieś tanie dodatkowe lampy, kilka przewodów i przekaźnik i gotowe.
    Światła do jazdy dziennej mogą mieć 25 W, więc oszczędzamy około połowy prądu.
    Poza tym, wszystkie pozostałe światła funkcjonują dalej tak samo jak przed tem.


    Nie rozumiemy sie.Moj problem dotyczy mozliwosci zastapienia żarowki 25W w juz załozonych swiatłach do jazdy dziennej,dobrym układem diodowym.Daje to drastyczne spadki zuzycia pradu i niezawodnosc dzialania elementow swietlnych.Nie wnikajmy w kwestie prawne bo to nie jest tematem.


    witam

    znalazłem takie coś http://www.tuning-cars.abc24.pl/default.asp?kat=8675&pro=200203

    może o to chodzi
  • #15
    gozdzik61
    Level 1  
    Wszystko pięknie. Tylko mały problem.Jak podłączyć by po włączeniu świateł mijania gasły do jazdy dziennej.
  • #16
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    wystarczy przez przekaźnik, który podłączymy pod światła mijania i w momencie ich zapalenia przekaźnik przełączy rozwierając obwód świateł dziennych
  • #17
    michael1986
    Level 18  
    A gdyby w miejsce gdzie są postojówki włożyć bardzo mocnego LED-a? Czy to mogłyby być światła do jazdy dziennej? :)


    Pozdrawiam
  • #18
    Balkandriver
    Level 1  
    carinus wrote:

    Nie rozumiemy sie.Moj problem dotyczy mozliwosci zastapienia żarowki 25W w juz załozonych swiatłach do jazdy dziennej,dobrym układem diodowym.Daje to drastyczne spadki zuzycia pradu i niezawodnosc dzialania elementow swietlnych.Nie wnikajmy w kwestie prawne bo to nie jest tematem.

    Niestety nie można pominąć kwestii prawnych!
    Każdy policjant chcący zakwestionować takie rozwiązanie (każdy chcący i dociekliwy) zrobi to bez większego problemu - po prostu oprze się na utracie homologacji. i to wystarczy.
    I co , będziecie się przepychać z biegłymi ( ale już w Sądzie Grodzkim), co jest dozwolone? Życzę powodzenia!
    Jeśli chcecie być mocni i jeździć z takimi wynalazkami dalej , niż poza granicę swojej gminy, to znajdźcie dojścia do ITS i zaszczepcie im ten pomysł, i dalej do Sejmu, wprowadzić dopuszczalność układów diodowych i wszelkich rozwiązań pozwalających zgodnie z prawem używać źródeł oświetlenia najbardziej przyjaznych kierowcy.

    BALKANDRIVER
  • #19
    tplewa
    Level 39  
    Przepisy sa po czesci kretynskie i nie chce mi sie o nich mowic - ani dyskutowac, jednak jesli juz cos sie kombinuje to polecan swiatla hella. Maja homologacje, nie sa relatywnie drogie i mamy wersje na LED-ach. Wiec po co kombinowac i w kretynski sposob jeszcze pogarszac bezpieczenstwo na i tak kulawych drogach...
  • #20
    lubjan
    Level 2  
    zmiana natężenia swiatała mija naizmienia parametry a to nie jest zgodne z przepisami dopuszczenia pojazdu do ruchu
  • #21
    cekaem
    Level 12  
    Dodatkowe oprawy i instalacja świateł do jazdy dziennej np. Hella to za duży wydatek i gra niewarta przysłowiowej świeczki.
    Diodowe światła są może i ciekawe, ale wykonanie też sporo kosztuje zachodu, a cały wysiłek i satysfakcję moze w całości zniszczyć byle stójkowy przy wiejskiej drodze i narobić kupę kłopotu.
    Podoba mi się propozycja "reduktora" napięcia - prostego i b. taniego przemiennika włączanego w obwód świateł drogowych; daje prąd jakby przemienny o skutecznym napieciu gdzieś około 6-7 V, moc rzędu 30% i znośne natężenie i barwę świateł, bez zmian żarówek i reflektorów. Koszt rzędu 20 zł.
    http://moto.allegro.pl/item188682163_reduktor_swiatel_swiatla_dzienne_fv_gw.html
    Nie wiem tylko, czy moje stare radio radio nie będzie przy tym burczeć.
    Pozdrawiam
  • #22
    Krzysztof T
    Level 21  
    Witam,
    Chciałbym się podzielić tym co ja sobie wymyśliłem w fordzie. Do każdej żarówki w lampie H7 zamontowałem przekaźnik dwustykowy z przełączanymi stykami. Po przełączeniu przełącznika świateł w pozycję I włączają się światła postojowe i pozostałe (tylne, deska rozdzielcza,itp.) i jednocześnie dwie żarówki poprzez przekaźniki dodatkowe połączone w szereg. Dzieki temu obie żarówki świecą z połową swojej mocy czyli jedna około 22,5Wat. Po przełączeniu przełącznika w pozycję II załączają się przekaźniki i podają na każdą żarówkę pełne napięcie.
    Jedna tylko jest wada tego mojego rozwiązania gdy przepali się jedna żarówka przestaną świecić obie (w dzień) w pozycji I. Po przełączeniu w pozycję II nie będzie świeciła tylko ta uszkodzona.
  • #23
    cekaem
    Level 12  
    Włączanie dwóch świateł (mijania czy nawet drogowych) w szereg - jako świateł do jazdy dziennej to wydaje się rozsadne. Z małym felerem - jest praktycznie niewykonalne ( lub trzeba by tworzyć całą choinkę) w mojej dryndzie oraz we wszystkich tych reflektorach "zespolonych" z żarówkami dwuwłóknowymi mijania + drogowe ze wspólnym przewodem masowym. Teoretyczne da się, ale nie daj Panie, kiedyś, może nawet za parę lat spokojnej jazdy, w tym się rozeznać np. w czasie małej awarii instalacji.
    Pozdrawiam.
  • #24
    Ppiotr
    Level 12  
    Zastanawiacie się nad ledami do dobry pomysł też o tym myślałem ale nie chciało się mi kombinować i poszedłem na skróty jest to moje już drugie auto jak przerobiłem. Wstawiłem rezystor podłączyłem bezpośrednio pod stacyjkę że gdy mam włączony zapłon to zapalają się światła postojowe i mijania prąd przy 100/90w żarówkach razem z postojowymi wynosi 5,6A ok 70w i reflektory się nie wypalają a oczywiście jak włączam światła w nocy to mam pełny prąd i nap. Nie płacę mandatów za brak świateł a jeżdzę tak od 5lat i żaden policjant się nie przyczepił do troszkę żółto świecących świateł. Kolego z wyładowczymi masz pecha tylko ja na twoim miejscu bym zainwestował w ledy. Pozdrawiam
  • #25
    cekaem
    Level 12  
    Włączenie rezystora w szereg z żarówkami nie daje zbyt wiele. W twoim wypadku włączenie: do żarówek o mocy 90W (których rezystancja z teoretycznych obliczeń wynosi ok. 1,6 om) rezystor 0,5 om faktycznie zwiększy rezystancję do 2,1 om, co da spadek prądu do 5,8 A i moc 70 W. Jednak na żarówki przypadnie zamiast pełnych 90 W tylko ok. 54 W, zaś rezystor będzie grzał sie z mocą ok. 18 W. Spory rezystor i spora moc tracona, którą trzeba na dodatek bezpiecznie odprowadzić. Oszczędność mocy pobieranej z sieci pokładowej tylko ok. 17 W.
    Przy zamiarze OSZCZĘDZANIA energii rozwiązanie z rezystorem niewiele daje, a sprawia też sporo kłopotów. Myślę, że raczej sensowny byłby tu przemiennik-regulator napięcia podawanego na żarówki mijania, pracujący praktycznie z minimalnymi stratami mocy.
    Pozdrowienia.
  • #26
    Ppiotr
    Level 12  
    Kolego masz po nie kont rację dlatego że przemiennik trudniej zrobić ale jest bardziej efektowny polecam ale rezystor,zajeło mi parę godz i zamontowanie tego wszystkiego wraz z diodami aby napięcie się nie cofało. Fakt rezystor się grzeje a fakty przemawiają w moim przypadku w miarę pozytywnie bo ja widzę różnicę między 70W a 240W ale robiłem to przede wszystkim dla reflektorów aby się nie wypalały jednak 90w przy pełnym nap to się troszkę grzeje, a nie dla oszczędności "paliwa" i mocy i nie ma z tym żadnych kłopotów chyba że ktoś nie ma miejsca aby zamontować rezystor o wym 15/3/2 cm. bo taki duży mi wyszedł. Pozdrawiam
  • #27
    cekaem
    Level 12  
    Ze swej stroiny masz wiele racji. Jednak "korektor" na allegro gotowy do montażu jest oferowany za kilkanascie zet - wydaje mi sie, że nie warto sie bawić w rezystor drutow za te pieniadze, a efekt powinien być zupełnie inny. Ja w każdym razie myślę o tym coraz powazniej.
    Pozdrowienia.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Nie chcę być posądzany o brzydkie intencje, ale obserwuję poważnie ofertę http://www.allegro.pl/item192100137_reduktor_swiatel_swiatla_dzienne_fv_gw.html
    też grosze w porównaniu z rezystoerm drutowym, diodami itp, a efekt powinien byc zupełnie inny.
    Pozdro.
  • #28
    Ppiotr
    Level 12  
    No fajna rzecz gdybym nie robił to bym kupił szkoda czasu zastanowię się jeszcze choć dla sprawdzenia tylko nie podoba się że i tak trzeba włączać światła na postojowe gdyby wykonawca zrobił to na większy prąd aby dało radę na 240 w a nie na 180 i możliwość podpięcia świateł pozycyjnych to już wypas 60W przewiduję na pozycyjne

    Dodano po 2 [minuty]:

    i mam sterowanie masą ale da się przerobić aby to podłączyć
  • #29
    BogdanT
    Level 16  
    Jeżeli chodzi o ksenony, to on chyba dają spore oszczędności prądu w stosunku do żarówek, więc nie ma co żałować. Światła do jazdy dziennej mogły by natomiast oszczędzić same ksenony.
  • #30
    Mitecl
    Level 14  
    tyle tylko że żarniki xenonowe wypalają się i żeby się nie okazało że jesli ktoś sporo jeździ to będzie zmuszony raz w roku ;/ wykosztować się na nowe żarniki a to w sumie 10 zł nie kosztuje jak zwykła żarówka...
    pozdr