Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie płać mandatów! Sygnalizator świateł.

jozefg 12 Paź 2003 14:22 77118 48
  • Sklep HeluKabel
  • #2 12 Paź 2003 14:41
    zasoby
    Poziom 23  

    Pozwoliłem sobie przepisać tekst i wstawić schemat


    Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone.

    Do montażu wykorzystano przetwornik z generatorem np. FY248 oraz mostek prostowniczy dowolnego typu. Przetwornik wytwarza sygnał, a mostek służy jako "rozdzielacz" zapewniający prawidłową pracę przetwornika. Dzięki temu sygnalizator zawsze działa prawidłowo, bez względu na biegunowość. Zasilanie 12V-14V, pobór ok. 6mA.

    Pozostało tylko zamontować układzik w samochodzie. Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.

    Więcej informacji dotyczących montażu mechanicznego w załączniku.

    Nie płać mandatów! Sygnalizator świateł.

  • #3 12 Paź 2003 15:49
    zhu
    Poziom 22  

    ja jeszcze do jednej gałęzi mostka montuję przełącznik zima - lato , tzn. włącznik w pozycji zalącz i jest info o włączonych i wyłączonych światłach w zimie , czyli wsiadamy do samochodu , wkładamy kluczyk do stacyjki - piszczy czyli trzeba włączyć światła - przestaje piszczeć , kończę jazdę - wyjmuję kluczyk - piszczy wyłącz światła - wyłanczam przestaje piszczeć , latem wyłączamy przełącznikiem jedną gałąź mostka greatza i piszczy tylko wtedy kiedy wysiadamy i zapominamy wyłączyć światła (jak ktoś chce schemat z wyłącznikiem zima - lato piszcie to jutro zamieszcze)
    pozdrowienia

  • #4 12 Paź 2003 16:01
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Celowo to pominąłem - dla uproszczenia, bo wtedy nie można montować gotowego mostka, tylko pojedyncze diody.

  • #5 13 Paź 2003 09:21
    mkos1
    Poziom 29  

    Witam !
    Ja podobnie to sobie kiedyś zrobiłem lecz nie stosowałem "buczka" tylko użyłem do tego celu nieczynnej kontrolki na tablicy wskaźników - najczęściej znajdzie się jakaś "wolna".
    Przełącznik "przesówny" zamontowałem dosyć nisko pod kierownicą aby "nie przeszkadzał".
    Pozdrawiam !
    Marek

  • #6 14 Paź 2003 20:33
    Ciamajda
    Poziom 1  

    [quote="gulson"]
    Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone. [/quote]

    To jako alternatywe zaproponuje przekaznik/kontaktron podlaczony tak, zeby wylaczenie zaplonu powodowalo wylaczenie swiatel (bo niewiadomo po co zostaja zalaczone).
    Wystarczy w tym celu, w obwodzie sterujacym swiatlami (naprzyklad w szereg z przelacznikiem fabrycznym) wstawic przekaznik. Obwod sterujacy przekaznikiem podlaczamy pod dowolny obwod odlaczany kluczykiem (naprzyklad zasilanie radia, bo to producenci umieja odlaczyc). Daje nam to prostote wykonania, brak koniecznosci wlaczania / wylaczania swiatel, mozliwosc normalnego sterowania fabrycznym przelacznikiem.

    Pozdrawiam ...

  • #7 15 Paź 2003 09:31
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    :arrow: Przedstawiłem układzik zrobiony na zasadzie:
    Minimum roboty - maksimum efektu
    I nie sądziłem że to wywoła taką dyskusję
    Ten układzik zawiera tylko dwa elementy i może być wykonany w ciągu kilku minut przez absolutnie początkującego majsterkowicza przy naprawdę niewielkim koszcie użytych części
    Zresztą może być użyty do różnych celów np.:sygnalizacja zaciągniętego hamulca ręcznego , niedomkniętych drzwi itp
    Wydaje mi się że nie ma sensu go udoskonalać, bo jest to bezcelowe,
    a zatraci się podstawowe założenie : prostota
    a własny projekt każdy może zamieścić...

  • Sklep HeluKabel
  • #8 19 Paź 2003 11:32
    zhu
    Poziom 22  

    haczykiem w tym sygnalizatorze jest sposób podłączenia buczka w samochodzie tzn. trzeba trochę poznać zasadę działania układu i wiedzieć gdzie podłączyć w samochodzie i wtedy to już nie jest takie proste ;
    czyli gospodarz postu nie życzy sobie zamieszczania żadnych innych projektów tutaj ;
    pozdrawiam :roll:

  • #9 19 Paź 2003 12:08
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tu nie ma żadnych "haczyków"!
    A sposób podłączenia jest opisany w załączniku, i nie ma z tym problemu.

  • #10 15 Sty 2004 12:39
    lechu_999
    Poziom 11  

    ale u mnie w samochodzie nie ma bezpiecznika od stacyjki więc który to ma być bezpoecznika ???????? (opel astra?????)

  • #11 15 Sty 2004 13:01
    PiotrPK
    Poziom 15  

    Pokombinuj. Ja podłączyłem do bezpiecznika świateł cofania (dostaje prąd po przekręceniu kluczyka na zapłon - Renault Megane 2003).
    Pozdrowienia.

  • #12 15 Sty 2004 20:54
    dual
    Poziom 21  

    gulson napisał:
    Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.



    Dlaczego piszesz o podłączeniu do bezpiecznika swiateł postojowych kiedy układ ma sygnalizować brak zasilania swiateł drogowych , a to nie zawsze jest to samo jako , że można włączyć swiatła postojowe bez swiateł drogowych . Moim zdaniem drugi przewód powinien być podłączony do bezpiecznika swiateł drogowych lub ich przekażnika .

  • #13 15 Sty 2004 21:24
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Gulson zacytował to co ja napisałem.
    Tak prostego "urządzonka" nie można inaczej podłączyć , podłącza się pod światła postojowe które są zawsze włączone razem ze światłami drogowymi (lub same) i to kierowca decyduje które mają być włączone.
    Jest to tylko sygnalizator

  • #14 15 Sty 2004 23:33
    dual
    Poziom 21  

    Nie chcę się czepiać lecz sam potwierdzasz , że może wystąpić sytuacja kiedy są włączone same światła postojowe bez drogowych i wtedy sygnalizator przy sugerowanym połączeniu nie wykaże błędu . Dlatego podtrzymuję to co napisałem poprzednio , bo jeśli rozwiązywać problemy , nawet drobne , to do końca . A za jazdę tylko na światłach postojowych jest taki sam mandat jak za jazdę bez świateł . :D

  • #15 20 Lis 2004 15:40
    lechu_999
    Poziom 11  

    A dlaczego jak włącze światła "długie" to sie odzywa brzęczyk??

  • #16 20 Lis 2004 15:50
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    podłącz pod postojówki... i sam będziesz decydował które światła mają być włączone.
    A na postoju niech sobie piszczy - pobór prądu jest tak mały że akumulatora przez tydzień ani przez miesiąc nie rozładuje :)

  • #17 25 Lis 2004 18:35
    staszekk7
    Poziom 18  

    A co jak musimy zostawić samochód na świtłach postojowych w miejscu nie oświetlonym to będzie piszczał cały czas?

  • #18 25 Lis 2004 18:58
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A niech sobie piszczy...
    Pobór prądu jest tak mały że nie może przyspieszyć wyładowania akumulatora - a i ew. złodziej nie będzie wiedział co jest grane , dlaczego piszczy....

  • #19 29 Gru 2004 09:12
    okruszka
    Poziom 11  

    A czy takie sygnalizatory możemy rozbudować aby sygnalizowały stan innych urządzeń w samochodzie nie wyłączanych ze stacyjki?

    Dodano po 4 [minuty]:

    U mnie dotyczy to Peugeot 106, gdzie wielokrotnie zostawiałem włączony naniew, a akumulator bezobsługowy bardzo nie lubi być rozładowywany do zera. A poza tym komputery się zerują, bo mam LPG Voila, i trzeba robić adaptacje.

  • #20 30 Gru 2004 00:15
    koval_s
    Poziom 17  

    Mowa pewnie o podłączeniu między przewód po "stacyjce", a zasilanie które idzie na przełącznik rodzaju świateł drogowe/mijania, a nie postojowe, czy drogowe, to jest jednak drobna różnica, ale kasa inna, mieć albo nie mieć.
    Co do Pana: gamid, to nie spotkałem sygnalizatora który ma w sobie mostek prostowniczy, ewentualnie tylko diodę.
    A przełącznik zima-lato jednak by się przydał Panie: jozefg, wybór należy jednak do publiki, nie do autora, bo autor dał pomysł na publikę:P

  • #21 19 Paź 2005 19:00
    krzychu72
    Poziom 2  

    gamid napisał:
    po co jakies kobinacje i wynalazki budowac skoro mozna kupic orginalny buzer 3-24V i go podłączyc.a tym bardziej mozna kupic taki sam tylko w zestawie z opisem


    Witam. Jestem amatorem. Czy ktoś mógłby opisać schemat jak można podłączyć sam buzer? Gość w sklepie mignął mi opakowaniem przed oczami ale na pewno był tam schemat jak to podłączyć. I jeszcze jedno laickie pytanie: czym odczytac pliki schematów z rozszerzeniem .djvu ? Dzięki

  • #22 22 Paź 2005 22:48
    gomez21
    Poziom 11  

    krzychu72 napisał:

    Witam. Jestem amatorem. Czy ktoś mógłby opisać schemat jak można podłączyć sam buzer? Gość w sklepie mignął mi opakowaniem przed oczami ale na pewno był tam schemat jak to podłączyć. I jeszcze jedno laickie pytanie: czym odczytac pliki schematów z rozszerzeniem .djvu ? Dzięki


    Najprostsze rozwiązanie:
    Znajdź przewód od włączania świateł (kontrolka, lampa) z tego miejsca wyprowadź jeden przewód. Następnie znajdź przewód w którym pojawia się napięcie gdy masz przekręcony kluczyk w stacyjce lub czujnik pokazujący obecność kluczyka w stacyjce i z tego miejsca też wyprowadź przewód. do tych dwóch przewodów podłącz piezo (takie które samo piszczy) i szeregowo do piezo diodę prostowniczą ewentualnie możesz jeszcze dołączyć równolegle do piezo dzielnik napięcia w celu ściszenia.
    Zasada działania jest bardzo prosta. Jak tylko wystąpi różnica napięć pomiędzy przewodem świateł a tym drugim do którego się podłączysz piezo zacznie wydawać z siebie dźwięk. Aby dźwięk pojawiał się tylko w tedy gdy mamy zapalone światła wstawiamy diodę prostowniczą. Kierunek przewodzenia diody musi być od świateł do stacyjki.

    Układ taki zamontowałem w swoim samochodzie i jak na razie działa bez zarzutów.

    A do plików .djvu jest specjalna przeglądarka
    Pozdrawiam

  • #23 14 Paź 2006 15:17
    lukaszz86
    Poziom 9  

    mam matiza a właściwie teściowa he he gdzie mam podłączyć taki buzer kupiłem go w sklepie i ma 2 przewody????

  • #24 14 Paź 2006 22:38
    wejet
    Poziom 10  

    Najprosciej dla Ciebie czerwony przewod + podlacz pod bezpiecznik od swiatel mijania a czarnu minus pod kabel krancowki dzwi tzn taki przycisk co zapala lampke jak otwozysz drzwi.

    Pozdro11

  • #25 01 Lis 2006 20:08
    m626
    Poziom 16  

    Jeśli chcesz podłączyć pod włącznik drzwiowy, to musisz zrobić dodatkowy układ odłączający np. masę od sygnalizatora gdy światłą są wyłączone. To trochę komplikuje układ. Można do tego użyć dowolnego przekaźnika na 12V. Masę do sygnalizatora podajemy przez styki przekaźnika, który zasilamy z bezpiecznika świateł postojowych. Układ taki oczywiście sygnalizuje tylko o niewyłączeniu świateł.
    Sygnalizator niewłączenia świateł podłączamy między bezpiecznik świateł postojowych (minus sygnalizatora), a bezpiecznik np. wycieraczek lub radia, tam gdzie znika napięcie po wyłączeniu stacyjki (plus sygnalizatora).

  • #26 09 Kwi 2007 11:04
    FalconTech
    Poziom 11  

    Ktoś wie jak zrobić prosty buzer do Oplel Astra?
    Już nie długo trzeba będzie jeździć cały czas na światłach a nie jestem pewien czy mamusia zawsze je włącza :D
    Jak z elektroniki dobrze mi idzie (z wykonaniem układu nie ma problemu) tak z podłączeniem tego w samochodzie nie mam zielonego pojęcia.

    Cytat:
    "Przetwornik wytwarza sygnał dźwiękowy" [...] "Następnie zalano klejem termoutwardzalnym, pozostawiając 2 przewody zasilające"


    W takim wypadku jak całość jest zalana klejem, to jak słychać sygnał dźwiękowy?

  • #27 10 Kwi 2007 13:50
    zegar 32
    Poziom 15  

    W mojej Astrze (96r) wystarczyło wyjąc fabryczny buzzer i dolutowac do niego mostek prostowniczy. Calość podlaczyc pod dwa przewody przy przelączniku świateł czarny i zółty gruby

  • #28 10 Kwi 2007 14:08
    FalconTech
    Poziom 11  

    zegar 32 napisał:
    W mojej Astrze (96r) wystarczyło wyjąc fabryczny buzzer i dolutowac do niego mostek prostowniczy. Calość podlaczyc pod dwa przewody przy przelączniku świateł czarny i zółty gruby


    Jeszcze jakbyś mógł mi schemacik narysować jak podłączyć ten mostek do buzera i przełącznika to byłbym wdzięczny.
    Przy takim połączeniu nie piszczy już gdy otwierasz drzwi przy włączonych światłach?
    P.S. Mam Astrę '95 więc chyba to to samo będzie.

  • #29 17 Kwi 2007 10:13
    tomcio2406
    Poziom 1  

    Witam mam pytanie jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o elektronikę, lecz dotknął mnie problem konieczności włączania świateł przez cały rok jak zresztą wszystkich. Pytanie brzmi cze można jakoś wykorzystać sygnalizator nie wyłączonych świateł mijania, który jest fabrycznie zamontowany w skodzie felicja do sygnalizowania braku włączonych świateł po włączeniu silnika? Z góry dziękuję Tomek.:D

  • #30 19 Kwi 2007 10:32
    hertz20
    Poziom 10  

    Nie lepiej kupić sobie automatyczny włącznik świateł?Wtedy o światłach można zapomnieć