Taki sobie niby głupi projekt ale zapewniam że bardzo skuteczny w samochodzie.Tych sygnalizatorków zrobiłem już chyba z kilkaset sztuk i to do różnych samochodów.
Fajne!
Taki sobie niby głupi projekt ale zapewniam że bardzo skuteczny w samochodzie.Tych sygnalizatorków zrobiłem już chyba z kilkaset sztuk i to do różnych samochodów.
Pozwoliłem sobie przepisać tekst i wstawić schemat
Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone.
Do montażu wykorzystano przetwornik z generatorem np. FY248 oraz mostek prostowniczy dowolnego typu. Przetwornik wytwarza sygnał, a mostek służy jako "rozdzielacz" zapewniający prawidłową pracę przetwornika. Dzięki temu sygnalizator zawsze działa prawidłowo, bez względu na biegunowość. Zasilanie 12V-14V, pobór ok. 6mA.
Pozostało tylko zamontować układzik w samochodzie. Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.
Więcej informacji dotyczących montażu mechanicznego w załączniku.
ja jeszcze do jednej gałęzi mostka montuję przełącznik zima - lato , tzn. włącznik w pozycji zalącz i jest info o włączonych i wyłączonych światłach w zimie , czyli wsiadamy do samochodu , wkładamy kluczyk do stacyjki - piszczy czyli trzeba włączyć światła - przestaje piszczeć , kończę jazdę - wyjmuję kluczyk - piszczy wyłącz światła - wyłanczam przestaje piszczeć , latem wyłączamy przełącznikiem jedną gałąź mostka greatza i piszczy tylko wtedy kiedy wysiadamy i zapominamy wyłączyć światła (jak ktoś chce schemat z wyłącznikiem zima - lato piszcie to jutro zamieszcze)
pozdrowienia
Witam !
Ja podobnie to sobie kiedyś zrobiłem lecz nie stosowałem "buczka" tylko użyłem do tego celu nieczynnej kontrolki na tablicy wskaźników - najczęściej znajdzie się jakaś "wolna".
Przełącznik "przesówny" zamontowałem dosyć nisko pod kierownicą aby "nie przeszkadzał".
Pozdrawiam !
Marek
[quote="gulson"]
Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone. [/quote]
To jako alternatywe zaproponuje przekaznik/kontaktron podlaczony tak, zeby wylaczenie zaplonu powodowalo wylaczenie swiatel (bo niewiadomo po co zostaja zalaczone).
Wystarczy w tym celu, w obwodzie sterujacym swiatlami (naprzyklad w szereg z przelacznikiem fabrycznym) wstawic przekaznik. Obwod sterujacy przekaznikiem podlaczamy pod dowolny obwod odlaczany kluczykiem (naprzyklad zasilanie radia, bo to producenci umieja odlaczyc). Daje nam to prostote wykonania, brak koniecznosci wlaczania / wylaczania swiatel, mozliwosc normalnego sterowania fabrycznym przelacznikiem.
Pozdrawiam ...
Przedstawiłem układzik zrobiony na zasadzie:
Minimum roboty - maksimum efektu
I nie sądziłem że to wywoła taką dyskusję
Ten układzik zawiera tylko dwa elementy i może być wykonany w ciągu kilku minut przez absolutnie początkującego majsterkowicza przy naprawdę niewielkim koszcie użytych części
Zresztą może być użyty do różnych celów np.:sygnalizacja zaciągniętego hamulca ręcznego , niedomkniętych drzwi itp
Wydaje mi się że nie ma sensu go udoskonalać, bo jest to bezcelowe,
a zatraci się podstawowe założenie : prostota
a własny projekt każdy może zamieścić...
haczykiem w tym sygnalizatorze jest sposób podłączenia buczka w samochodzie tzn. trzeba trochę poznać zasadę działania układu i wiedzieć gdzie podłączyć w samochodzie i wtedy to już nie jest takie proste ;
czyli gospodarz postu nie życzy sobie zamieszczania żadnych innych projektów tutaj ;
pozdrawiam
gulson napisał:Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.
Gulson zacytował to co ja napisałem.
Tak prostego "urządzonka" nie można inaczej podłączyć , podłącza się pod światła postojowe które są zawsze włączone razem ze światłami drogowymi (lub same) i to kierowca decyduje które mają być włączone.
Jest to tylko sygnalizator
Nie chcę się czepiać lecz sam potwierdzasz , że może wystąpić sytuacja kiedy są włączone same światła postojowe bez drogowych i wtedy sygnalizator przy sugerowanym połączeniu nie wykaże błędu . Dlatego podtrzymuję to co napisałem poprzednio , bo jeśli rozwiązywać problemy , nawet drobne , to do końca . A za jazdę tylko na światłach postojowych jest taki sam mandat jak za jazdę bez świateł .
A czy takie sygnalizatory możemy rozbudować aby sygnalizowały stan innych urządzeń w samochodzie nie wyłączanych ze stacyjki?
Dodano po 4 [minuty]:
U mnie dotyczy to Peugeot 106, gdzie wielokrotnie zostawiałem włączony naniew, a akumulator bezobsługowy bardzo nie lubi być rozładowywany do zera. A poza tym komputery się zerują, bo mam LPG Voila, i trzeba robić adaptacje.
Mowa pewnie o podłączeniu między przewód po "stacyjce", a zasilanie które idzie na przełącznik rodzaju świateł drogowe/mijania, a nie postojowe, czy drogowe, to jest jednak drobna różnica, ale kasa inna, mieć albo nie mieć.
Co do Pana: gamid, to nie spotkałem sygnalizatora który ma w sobie mostek prostowniczy, ewentualnie tylko diodę.
A przełącznik zima-lato jednak by się przydał Panie: jozefg, wybór należy jednak do publiki, nie do autora, bo autor dał pomysł na publikę
gamid napisał:po co jakies kobinacje i wynalazki budowac skoro mozna kupic orginalny buzer 3-24V i go podłączyc.a tym bardziej mozna kupic taki sam tylko w zestawie z opisem
krzychu72 napisał:
Witam. Jestem amatorem. Czy ktoś mógłby opisać schemat jak można podłączyć sam buzer? Gość w sklepie mignął mi opakowaniem przed oczami ale na pewno był tam schemat jak to podłączyć. I jeszcze jedno laickie pytanie: czym odczytac pliki schematów z rozszerzeniem .djvu ? Dzięki
Jeśli chcesz podłączyć pod włącznik drzwiowy, to musisz zrobić dodatkowy układ odłączający np. masę od sygnalizatora gdy światłą są wyłączone. To trochę komplikuje układ. Można do tego użyć dowolnego przekaźnika na 12V. Masę do sygnalizatora podajemy przez styki przekaźnika, który zasilamy z bezpiecznika świateł postojowych. Układ taki oczywiście sygnalizuje tylko o niewyłączeniu świateł.
Sygnalizator niewłączenia świateł podłączamy między bezpiecznik świateł postojowych (minus sygnalizatora), a bezpiecznik np. wycieraczek lub radia, tam gdzie znika napięcie po wyłączeniu stacyjki (plus sygnalizatora).
Ktoś wie jak zrobić prosty buzer do Oplel Astra?
Już nie długo trzeba będzie jeździć cały czas na światłach a nie jestem pewien czy mamusia zawsze je włącza
Jak z elektroniki dobrze mi idzie (z wykonaniem układu nie ma problemu) tak z podłączeniem tego w samochodzie nie mam zielonego pojęcia.
Cytat:"Przetwornik wytwarza sygnał dźwiękowy" [...] "Następnie zalano klejem termoutwardzalnym, pozostawiając 2 przewody zasilające"
zegar 32 napisał:W mojej Astrze (96r) wystarczyło wyjąc fabryczny buzzer i dolutowac do niego mostek prostowniczy. Calość podlaczyc pod dwa przewody przy przelączniku świateł czarny i zółty gruby
Witam mam pytanie jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o elektronikę, lecz dotknął mnie problem konieczności włączania świateł przez cały rok jak zresztą wszystkich. Pytanie brzmi cze można jakoś wykorzystać sygnalizator nie wyłączonych świateł mijania, który jest fabrycznie zamontowany w skodzie felicja do sygnalizowania braku włączonych świateł po włączeniu silnika? Z góry dziękuję Tomek.