Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie płać mandatów! Sygnalizator świateł.

jozefg 12 Paź 2003 14:22 79080 48
  • Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Offline 
    jozefg napisał 5677 postów o ocenie 444, pomógł 185 razy. Mieszka w mieście Olsztyn. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    zasoby
    Poziom 23  
    Pozwoliłem sobie przepisać tekst i wstawić schemat


    Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone.

    Do montażu wykorzystano przetwornik z generatorem np. FY248 oraz mostek prostowniczy dowolnego typu. Przetwornik wytwarza sygnał, a mostek służy jako "rozdzielacz" zapewniający prawidłową pracę przetwornika. Dzięki temu sygnalizator zawsze działa prawidłowo, bez względu na biegunowość. Zasilanie 12V-14V, pobór ok. 6mA.

    Pozostało tylko zamontować układzik w samochodzie. Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.

    Więcej informacji dotyczących montażu mechanicznego w załączniku.

    Nie płać mandatów! Sygnalizator świateł.
  • #3
    zhu
    Poziom 22  
    ja jeszcze do jednej gałęzi mostka montuję przełącznik zima - lato , tzn. włącznik w pozycji zalącz i jest info o włączonych i wyłączonych światłach w zimie , czyli wsiadamy do samochodu , wkładamy kluczyk do stacyjki - piszczy czyli trzeba włączyć światła - przestaje piszczeć , kończę jazdę - wyjmuję kluczyk - piszczy wyłącz światła - wyłanczam przestaje piszczeć , latem wyłączamy przełącznikiem jedną gałąź mostka greatza i piszczy tylko wtedy kiedy wysiadamy i zapominamy wyłączyć światła (jak ktoś chce schemat z wyłącznikiem zima - lato piszcie to jutro zamieszcze)
    pozdrowienia
  • #4
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Celowo to pominąłem - dla uproszczenia, bo wtedy nie można montować gotowego mostka, tylko pojedyncze diody.
  • #5
    mkos1
    Poziom 29  
    Witam !
    Ja podobnie to sobie kiedyś zrobiłem lecz nie stosowałem "buczka" tylko użyłem do tego celu nieczynnej kontrolki na tablicy wskaźników - najczęściej znajdzie się jakaś "wolna".
    Przełącznik "przesówny" zamontowałem dosyć nisko pod kierownicą aby "nie przeszkadzał".
    Pozdrawiam !
    Marek
  • #6
    Ciamajda
    Poziom 1  
    [quote="gulson"]
    Przedstawiony sygnalizator informuje kierowcę, jeżeli w czasie jazdy nie zostały włączone światła oraz przy wyłączonym silniku światła pozostały włączone. [/quote]

    To jako alternatywe zaproponuje przekaznik/kontaktron podlaczony tak, zeby wylaczenie zaplonu powodowalo wylaczenie swiatel (bo niewiadomo po co zostaja zalaczone).
    Wystarczy w tym celu, w obwodzie sterujacym swiatlami (naprzyklad w szereg z przelacznikiem fabrycznym) wstawic przekaznik. Obwod sterujacy przekaznikiem podlaczamy pod dowolny obwod odlaczany kluczykiem (naprzyklad zasilanie radia, bo to producenci umieja odlaczyc). Daje nam to prostote wykonania, brak koniecznosci wlaczania / wylaczania swiatel, mozliwosc normalnego sterowania fabrycznym przelacznikiem.

    Pozdrawiam ...
  • #7
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    :arrow: Przedstawiłem układzik zrobiony na zasadzie:
    Minimum roboty - maksimum efektu
    I nie sądziłem że to wywoła taką dyskusję
    Ten układzik zawiera tylko dwa elementy i może być wykonany w ciągu kilku minut przez absolutnie początkującego majsterkowicza przy naprawdę niewielkim koszcie użytych części
    Zresztą może być użyty do różnych celów np.:sygnalizacja zaciągniętego hamulca ręcznego , niedomkniętych drzwi itp
    Wydaje mi się że nie ma sensu go udoskonalać, bo jest to bezcelowe,
    a zatraci się podstawowe założenie : prostota
    a własny projekt każdy może zamieścić...
  • #8
    zhu
    Poziom 22  
    haczykiem w tym sygnalizatorze jest sposób podłączenia buczka w samochodzie tzn. trzeba trochę poznać zasadę działania układu i wiedzieć gdzie podłączyć w samochodzie i wtedy to już nie jest takie proste ;
    czyli gospodarz postu nie życzy sobie zamieszczania żadnych innych projektów tutaj ;
    pozdrawiam :roll:
  • #9
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Tu nie ma żadnych "haczyków"!
    A sposób podłączenia jest opisany w załączniku, i nie ma z tym problemu.
  • #10
    lechu_999
    Poziom 11  
    ale u mnie w samochodzie nie ma bezpiecznika od stacyjki więc który to ma być bezpoecznika ???????? (opel astra?????)
  • #11
    PiotrPK
    Poziom 15  
    Pokombinuj. Ja podłączyłem do bezpiecznika świateł cofania (dostaje prąd po przekręceniu kluczyka na zapłon - Renault Megane 2003).
    Pozdrowienia.
  • #12
    dual
    Poziom 21  
    gulson napisał:
    Jeden z przewodów należy podłączyć do bezpiecznika "prądowego" od stacyjki, drugi do bezpiecznika świateł postojowych.



    Dlaczego piszesz o podłączeniu do bezpiecznika swiateł postojowych kiedy układ ma sygnalizować brak zasilania swiateł drogowych , a to nie zawsze jest to samo jako , że można włączyć swiatła postojowe bez swiateł drogowych . Moim zdaniem drugi przewód powinien być podłączony do bezpiecznika swiateł drogowych lub ich przekażnika .
  • #13
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Gulson zacytował to co ja napisałem.
    Tak prostego "urządzonka" nie można inaczej podłączyć , podłącza się pod światła postojowe które są zawsze włączone razem ze światłami drogowymi (lub same) i to kierowca decyduje które mają być włączone.
    Jest to tylko sygnalizator
  • #14
    dual
    Poziom 21  
    Nie chcę się czepiać lecz sam potwierdzasz , że może wystąpić sytuacja kiedy są włączone same światła postojowe bez drogowych i wtedy sygnalizator przy sugerowanym połączeniu nie wykaże błędu . Dlatego podtrzymuję to co napisałem poprzednio , bo jeśli rozwiązywać problemy , nawet drobne , to do końca . A za jazdę tylko na światłach postojowych jest taki sam mandat jak za jazdę bez świateł . :D
  • #15
    lechu_999
    Poziom 11  
    A dlaczego jak włącze światła "długie" to sie odzywa brzęczyk??
  • #16
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    podłącz pod postojówki... i sam będziesz decydował które światła mają być włączone.
    A na postoju niech sobie piszczy - pobór prądu jest tak mały że akumulatora przez tydzień ani przez miesiąc nie rozładuje :)
  • #17
    staszekk7
    Poziom 18  
    A co jak musimy zostawić samochód na świtłach postojowych w miejscu nie oświetlonym to będzie piszczał cały czas?
  • #18
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A niech sobie piszczy...
    Pobór prądu jest tak mały że nie może przyspieszyć wyładowania akumulatora - a i ew. złodziej nie będzie wiedział co jest grane , dlaczego piszczy....
  • #19
    okruszka
    Poziom 11  
    A czy takie sygnalizatory możemy rozbudować aby sygnalizowały stan innych urządzeń w samochodzie nie wyłączanych ze stacyjki?

    Dodano po 4 [minuty]:

    U mnie dotyczy to Peugeot 106, gdzie wielokrotnie zostawiałem włączony naniew, a akumulator bezobsługowy bardzo nie lubi być rozładowywany do zera. A poza tym komputery się zerują, bo mam LPG Voila, i trzeba robić adaptacje.
  • #20
    koval_s
    Poziom 17  
    Mowa pewnie o podłączeniu między przewód po "stacyjce", a zasilanie które idzie na przełącznik rodzaju świateł drogowe/mijania, a nie postojowe, czy drogowe, to jest jednak drobna różnica, ale kasa inna, mieć albo nie mieć.
    Co do Pana: gamid, to nie spotkałem sygnalizatora który ma w sobie mostek prostowniczy, ewentualnie tylko diodę.
    A przełącznik zima-lato jednak by się przydał Panie: jozefg, wybór należy jednak do publiki, nie do autora, bo autor dał pomysł na publikę:P
  • #21
    krzychu72
    Poziom 2  
    gamid napisał:
    po co jakies kobinacje i wynalazki budowac skoro mozna kupic orginalny buzer 3-24V i go podłączyc.a tym bardziej mozna kupic taki sam tylko w zestawie z opisem


    Witam. Jestem amatorem. Czy ktoś mógłby opisać schemat jak można podłączyć sam buzer? Gość w sklepie mignął mi opakowaniem przed oczami ale na pewno był tam schemat jak to podłączyć. I jeszcze jedno laickie pytanie: czym odczytac pliki schematów z rozszerzeniem .djvu ? Dzięki
  • #22
    gomez21
    Poziom 11  
    krzychu72 napisał:

    Witam. Jestem amatorem. Czy ktoś mógłby opisać schemat jak można podłączyć sam buzer? Gość w sklepie mignął mi opakowaniem przed oczami ale na pewno był tam schemat jak to podłączyć. I jeszcze jedno laickie pytanie: czym odczytac pliki schematów z rozszerzeniem .djvu ? Dzięki


    Najprostsze rozwiązanie:
    Znajdź przewód od włączania świateł (kontrolka, lampa) z tego miejsca wyprowadź jeden przewód. Następnie znajdź przewód w którym pojawia się napięcie gdy masz przekręcony kluczyk w stacyjce lub czujnik pokazujący obecność kluczyka w stacyjce i z tego miejsca też wyprowadź przewód. do tych dwóch przewodów podłącz piezo (takie które samo piszczy) i szeregowo do piezo diodę prostowniczą ewentualnie możesz jeszcze dołączyć równolegle do piezo dzielnik napięcia w celu ściszenia.
    Zasada działania jest bardzo prosta. Jak tylko wystąpi różnica napięć pomiędzy przewodem świateł a tym drugim do którego się podłączysz piezo zacznie wydawać z siebie dźwięk. Aby dźwięk pojawiał się tylko w tedy gdy mamy zapalone światła wstawiamy diodę prostowniczą. Kierunek przewodzenia diody musi być od świateł do stacyjki.

    Układ taki zamontowałem w swoim samochodzie i jak na razie działa bez zarzutów.

    A do plików .djvu jest specjalna przeglądarka
    Pozdrawiam
  • #23
    lukaszz86
    Poziom 10  
    mam matiza a właściwie teściowa he he gdzie mam podłączyć taki buzer kupiłem go w sklepie i ma 2 przewody????
  • #24
    wejet
    Poziom 10  
    Najprosciej dla Ciebie czerwony przewod + podlacz pod bezpiecznik od swiatel mijania a czarnu minus pod kabel krancowki dzwi tzn taki przycisk co zapala lampke jak otwozysz drzwi.

    Pozdro11
  • #25
    m626
    Poziom 16  
    Jeśli chcesz podłączyć pod włącznik drzwiowy, to musisz zrobić dodatkowy układ odłączający np. masę od sygnalizatora gdy światłą są wyłączone. To trochę komplikuje układ. Można do tego użyć dowolnego przekaźnika na 12V. Masę do sygnalizatora podajemy przez styki przekaźnika, który zasilamy z bezpiecznika świateł postojowych. Układ taki oczywiście sygnalizuje tylko o niewyłączeniu świateł.
    Sygnalizator niewłączenia świateł podłączamy między bezpiecznik świateł postojowych (minus sygnalizatora), a bezpiecznik np. wycieraczek lub radia, tam gdzie znika napięcie po wyłączeniu stacyjki (plus sygnalizatora).
  • #26
    FalconTech
    Poziom 11  
    Ktoś wie jak zrobić prosty buzer do Oplel Astra?
    Już nie długo trzeba będzie jeździć cały czas na światłach a nie jestem pewien czy mamusia zawsze je włącza :D
    Jak z elektroniki dobrze mi idzie (z wykonaniem układu nie ma problemu) tak z podłączeniem tego w samochodzie nie mam zielonego pojęcia.

    Cytat:
    "Przetwornik wytwarza sygnał dźwiękowy" [...] "Następnie zalano klejem termoutwardzalnym, pozostawiając 2 przewody zasilające"


    W takim wypadku jak całość jest zalana klejem, to jak słychać sygnał dźwiękowy?
  • #27
    zegar 32
    Poziom 15  
    W mojej Astrze (96r) wystarczyło wyjąc fabryczny buzzer i dolutowac do niego mostek prostowniczy. Calość podlaczyc pod dwa przewody przy przelączniku świateł czarny i zółty gruby
  • #28
    FalconTech
    Poziom 11  
    zegar 32 napisał:
    W mojej Astrze (96r) wystarczyło wyjąc fabryczny buzzer i dolutowac do niego mostek prostowniczy. Calość podlaczyc pod dwa przewody przy przelączniku świateł czarny i zółty gruby


    Jeszcze jakbyś mógł mi schemacik narysować jak podłączyć ten mostek do buzera i przełącznika to byłbym wdzięczny.
    Przy takim połączeniu nie piszczy już gdy otwierasz drzwi przy włączonych światłach?
    P.S. Mam Astrę '95 więc chyba to to samo będzie.
  • #29
    tomcio2406
    Poziom 1  
    Witam mam pytanie jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o elektronikę, lecz dotknął mnie problem konieczności włączania świateł przez cały rok jak zresztą wszystkich. Pytanie brzmi cze można jakoś wykorzystać sygnalizator nie wyłączonych świateł mijania, który jest fabrycznie zamontowany w skodzie felicja do sygnalizowania braku włączonych świateł po włączeniu silnika? Z góry dziękuję Tomek.:D
  • #30
    hertz20
    Poziom 10  
    Nie lepiej kupić sobie automatyczny włącznik świateł?Wtedy o światłach można zapomnieć