Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

Marcin J. 03 Wrz 2007 20:05 24878 43
  • Sterowanie elektrozaworem [prototyp]
    Witam, chciałbym przedstawić układ sterujący elektrozaworem. Elektrozawór umieszczony w obiegu CO, ma za zadanie kontrolować przepływ wody z pieca do bojlera.

    Po co?

    Wyobraźcie sobie następującą sytuację, rozpalmy w piecu temperatura, wody w kotle zaczyna rosnąć. Ciepła woda jest przepompowywana do bojlera oraz kaloryferów. W takim układzie z upływem czasu woda w całym obiegu obniżając swoją temperaturę będzie schładzała wodę w bojlerze. Wyjściem z tej sytuacji mogłoby być po osiągnięciu przez wodę maksymalnej temperatury, zamknięcie zaworu który uniemożliwi dalszy przepływ wody przez bojler. To rozwiązanie już na pierwszy rzut oka wydaje się być nie wygodne. Jeżeli nie będziemy tego robili a będziemy potrzebować ciepłą wodę np. do mycia naczyń konieczne jest dodatkowe podgrzanie wody w bojlerze grzałką elektryczną lub całej wody w obiegu. Jak widać sytuacja może być wyjątkowo nie ekonomiczna lub wyjątkowo uciążliwa. Jak temu zaradzić? Bardzo prosto.
    Temperatury mierzone są w dwóch miejscach, w bojlerze oraz na wyjściu z pieca. Kiedy temperatura wody w piecu będzie wyższa niż w bojlerze przez określony czas, załączany jest przekaźnik podający napięcie na cewkę elektrozaworu. Elektrozawór otwiera się, woda może swobodnie przepływać. Temperatury wyrównują się, elektrozawór jest zamykany. Woda z bojlera nie krąży w całym obiegu i utrzymuje swoją temperaturę. Kiedy wykorzystujemy ciepła wodę z bojlera jest ona uzupełniana zimną wodą z sieci, temperatura obniża się, elektrozawór jest otwierany, ciepła woda jest pompowana do bojlera, zamknięcie elektrozaworu, i tak w kółko.

    Mój projekt jest już praktycznie gotowy, sterownik zbudowany na AT89C2051, do tego transoptor z przekaźnikiem. Temperatura wyświetlana na LCD 2*16 a mierzona przez DS18B20. Aby zmienić różnicę temperatur lub czas po jakim powinien zadziałać przekaźnik trzeba wyciągnąć uK i przeprogramować. Jest to kwestia zmiany trzech wartości w programie. Zastanawiam się nad dopisaniem prostego menu, które umożliwi zmianę tych parametrów bez konieczności wyciągania układu. Oprogramowanie napisane w Bascomie, szybko i łatwo. Może kiedyś powstanie wersja pod Asemblera, jeżeli jednak napisany program się sprawdzi to mało prawdopodobne.
    Termometry są pokryte koszulką termokurczliwą mającą zabezpieczyć je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wadą tego jest to, że potrzebują dłuższego czasu żeby zareagować na zmianę temperatury. Materiał z jakiego są wykonane słabo przewodzi ciepło, a na razie brak czegoś lepszego.
    Elektrozawór, moc 8W/230V, też już jest zamontowany. Sterownik z elektrozaworem współpracuje bez zarzutu. Teraz czekam na chłodniejsze dni.

    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]





    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

    Proszę o sugestie dotyczące tego typu urządzeń głównie chodzi mi o zabezpieczenia układów oraz funkcje.

    Mam mały problem z magistralą 1wire, nie chce powtarzać tematów więc podaje link:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=806594&highlight=

    Pozdrawiam


    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 03 Wrz 2007 20:54
    ma3-4ysz
    Poziom 24  

    Witam
    Projekt ok: jest problem jest i rozwiązanie (całkiem staranne).

    Cytat:
    Temperatura wyświetlana na LCD 2*16 a mierzona przez DS18B20. Aby zmienić różnicę temperatur lub czas po jakim powinien zadziałać przekaźnik trzeba wyciągnąć uK i przeprogramować. Jest to kwestia zmiany trzech wartości w programie. Zastanawiam się nad dopisaniem prostego menu, które umożliwi zmianę tych parametrów bez konieczności wyciągania układu.

    Jak zrobisz sobie menu i możliwość wprowadzania zmian parametów to zrób to tak, żeby zmiany można było wprowadzać po podaniu jakiegoś prostego hasła. Przyjdą ziomki młodszego brata powciskają a ty się będziesz zastanawiał co jest nie tak. Szkoda na to zdrowia i czasu.
    Chciałem tylko dopytać z ciekawości co to za elektrozawór więcej danych, typ producent, średnica gwintu (na jaką rurę) o tak od hydraulicznej strony.
    Pozdrawiam

  • #3 04 Wrz 2007 07:11
    Matkas
    Poziom 15  

    Hey!!
    Projekt niezły.Mam również pytanie odnośnie zaworu.Czy sam go robiłeś ,czy kupiles??Narazie sam potrzebuję takie zaworu do silnika.

    Prosze o odp.

    Pozdrawiam

  • #4 04 Wrz 2007 07:19
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Witam układzik bardzo przydatny sam też będę chciał coś takiego zrobić, jedyne co mi się nie podoba to czujnik zastosowany. Nie wiem jaki typ czujnika ty zastosowałeś ale ja bym wykorzystał czujniki jakie stosuje się w zastosowaniach profesjonalnych gdzie czujnik znajduje się w metalowej obudowie wkręconej poprzez część nagwintowaną w miejsce mierzenia teperatury. Z takiej obudowy łatwo się wymienia czujnik jak nawali bez spuszczania wody. Można zastosować czujniki oporowe PT 100 lub NI 100 lub termopary. Czujniki temperatury są awaryjne wiem to z praktyki (pracuję w Elektrowni jako elektroenergetyk urządzeń i aparatury cieplnej) .Odnośnie elektrozaworów to też musi być zastosowany niezawodny który się nie zawiesi pod wpływem temperatury i nie zablokuje od kamienia kotłowego.
    Pozdrawiam Zbyszek
    linki na czujniki:
    http://www.apar.pl/czujniki-temperatury-2.html
    http://kompart-pomiary.pl/czujniki/czujniki_g.htm

  • #5 04 Wrz 2007 10:24
    KrzysztofZb
    Poziom 1  

    Witam,a czy to nie jest przerost formy nad treścią?Sam miałem taki problem,tzn. ciepła woda w podgrzewaczy "uciekała" na obieg i rano temperatura mocno spadała.... A wystarczy założyć na zasilaniu od strony pieca c.o. zawór jednokierunkowy!Musi być z "klapką", to te ze sprężynką mają za duże opory przepływu... Woda i tak nieco ostygnie(straty termiczne podgrzewacza i minimalna ucieczka ciepła po rurkach).
    Pozdrawiam kz1976

  • #6 04 Wrz 2007 10:44
    grumar1
    Poziom 12  

    Napisz coś więcej na temat elektrozaworu, czy to jest taki jak w pralce tj. z elektromagnesem, który pobiera cały czas prąd do zasilania, czy może taki z silniczkiem który pobiera prąd w momencie otwierania i zamykania. napisałeś że przekaźnikiem steruje transoptor, nie prościej było by sterować przekaźnik niskim napięciem przez tranzystor?Osobiście zbudowałem podobny sterownik dawno temu, mój jest znacznie prostrzy bo zbudowany na wzmacniaczu operacyjnym. Histereza jest regulowana potencjometrem. Wzmacniacz włącza poprzez tranzystor przkaźnik, który podaje zasilanie na dodatkową pompe obiegu piec - bojler.

  • Fibaro
  • #7 04 Wrz 2007 11:33
    romil
    Poziom 14  

    Nie chciałem sie wychylać, ale rozwiązanie problemu za pomocą wzmacniacza operacyjnego przyszło mi do głowy natychmiast.
    No cóż - przyszła teraz moda na mikroprocesory. Elektronicy radośnie stosują je nawet w lampkach rowerowych.

  • #8 04 Wrz 2007 14:11
    petione
    Poziom 17  

    KrzysztofZb napisał:
    Witam,a czy to nie jest przerost formy nad treścią?Sam miałem taki problem,tzn. ciepła woda w podgrzewaczy "uciekała" na obieg i rano temperatura mocno spadała.... A wystarczy założyć na zasilaniu od strony pieca c.o. zawór jednokierunkowy!Musi być z "klapką", to te ze sprężynką mają za duże opory przepływu... Woda i tak nieco ostygnie(straty termiczne podgrzewacza i minimalna ucieczka ciepła po rurkach).
    Pozdrawiam kz1976


    Jesli w obiegu CO jest pompka to chyba tak prosto sie nie da jak piszesz.

    Sam jestem w trakcie budowy takiego urzadzenia. Problem jest jedynie z elektrozaworem wiec tak jak juz kilku kolegow wczesniej pytalo napisz cos o samym elektrozaworze, cenie jego i ew. skad go wziales.
    Ja obecnie planuje zrobic elektrozawor wykorzystujac silnik od wycieraczek samochodowych i taki zwykly zawor "z grzybkiem". Wstepne testy wypadly pomyslnie. Tutaj zalozylem temat o tym https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=819381&highlight=. No ale czekam Marcin J. na opis twego elektrozaworu, gdyz moze akurat bedziesz mial dobre rady odnosnie jego samego.

    Pozdrawiam i gratuluje pomyslu.

  • #9 04 Wrz 2007 15:59
    Villen
    Poziom 21  

    Wszystko ładnie i starannie wykonane, więc chyba domu nie spali :P

    Zastanawiają mnie dwie rzeczy:

    Cytat:
    Aby zmienić różnicę temperatur lub czas po jakim powinien zadziałać przekaźnik trzeba wyciągnąć uK i przeprogramować.


    Mamusiu, toż to o masochizm zachacza ;) Przecież to są tylko dwie zmienne i odpowiednie wykorzystanie bascomowskich incr'ow i decr'ow :)

    Zastanawia mnie też kwestia zabezpieczeń przed ewentualnymi przypadkami losowymi... Sam konstruowałem podobny sterownik, tyle że sterujący całym piecem CO (jest na elektrodzie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3945318) i kwestia zabezpieczeń była dla mnie priorytetem. Tutaj pewnie nie ma ryzyka takiego jak np. przegrzanie pieca czy rozsadzenie rur, ale czy:

    a) pracuje WATCHDOG na wypadek zwisu programu? (nie wiem czy zastosowany mikrokontroler ma watchdoga, jeśli nie ma to poprawcie)

    b) czy program sprawdza obecność czujnika na 1Wire i czy ma dodatkową pętlę "awaryjną" na wypadek braku zgłoszenia takowego?

    Tyle odemnie, duży + za staranne wykonanie :)

  • #10 04 Wrz 2007 17:22
    Miłosz16
    Poziom 14  

    Wszystko zostatało powiedziane co chciałbym powiedzieć, tylko mam jedna sugestie co do zaworu - co bedzie jak pradu zabraknie?? nie pogrzejesz sobie wody ani grzałką ani piecem bo zawor bedzie zamkniety, wiec dobrze byłoby gdyby działał w odwrotna strone - jest napiecie - zawór zamkniety, brak pradu zawór otwarty, nie wiem czy takowe istnieją, chyba że sie myle i ten zaworek dziala w ten sposub ze pobiera prad tylko w momecie przełaczania.

  • Fibaro
  • #11 04 Wrz 2007 18:44
    Marcin J.
    Poziom 9  

    Witam zainteresowanych tematem, na początek coś o samym elektrozaworze, podaje link do pdf-a :

    http://www.iprocessmart.com/images/Burkert/DS_6213_HW_EU.pdf

    lub odrobinę mniej w języku polskim

    http://www.burkert.poznan.pl/pdf/6213epdmpl.pdf.

    Cena to około 200zł, zamontowany na odpływie, rura 20mm. W stanie beznapięciowym elektrozawór jest zamknięty. Istnieją wersje normalnie otwarte. Zawór pobiera prąd w czasie kiedy jest otwarty. Co do niego to ten element kupował mój brat ja mam o tym niewielkie pojęcie.

    W przypadku zawieszenia procka nic strasznego się nie stanie - co najwyżej woda się nie zagrzeje.
    a) Ale układ chciałbym wyposażyć w dodatkowe zabezpieczenia (mój atmel nie ma wbudowanego watchdoga). Będę szukał jakiegoś watchdoga który pasowałby do mojego układu.
    b) W programie jest taka pętla do sprawdzania obecności ds-ów ale tylko przy starcie, zrobię z tego podprogram i będę sprawdzał przed każdym odczytem temperatur.

    Co do zmiany nastawień chciałbym aby służyły do tego pokrętła, tylko jest ale. Użyć zwykłych potencjometrów oraz przetwornika a/c czy są jakieś ogólnodostępne(tanie) pokrętła w wyjściem w postaci cyfrowej? Ustawienia będę zapisywał w ds2433.

    Macie racje wersja ze wzmacniaczem operacyjnym jest znacznie prostsza ale w jaki sposób wyświetlacie temperaturę? Czy w ogóle jest taka możliwość? Transoptor ponieważ chciałem oddzielić obwody uK od przekaźnika. Trafo też ma dwa napięcia wyjściowe 6 oraz 12 V.

    Co do czujników temperatur to zostanę przy tych cyfrowych, powód jest prosty otrzymałem je za darmo, jeżeli będą naprawdę awaryjne to wtedy może rozbudowa układu i jakieś inne. Z tego co wiem to czujniki, do których podał link kolega Zbigniew, są naprawdę niezawodne. W zakładzie gdzie odbywałem praktykę były stosowane(PT100) w suszarniach gdzie temperatury były naprawdę wysokie a warunki skrajnie niesprzyjające. Ale u mnie w domu nie jest aż tak źle:) zobaczymy jak się będą sprawować.

    Pozdrawiam wszystkich

  • #12 04 Wrz 2007 18:53
    petione
    Poziom 17  

    Zaworek troche drogi :|

    Co do reszty przesiądz się na AVR. Za 5zl bedziesz mial Atmege 8 i w srodku wszystko czego dusza pragnie a konkretnie "naszego pieska stroza", przetworniki A/C i Eprom, ktory przyda Ci się do zapamietywania ustawien menu gdy takowe zrobisz. Sam program bedzie wymagal naprawde niewielkich przerobek.

    Co do czujnikow temperatury ja zastosuje indentyczne tylko umieszcze je w specjalnej rurce zalanej jakims niezracym olejem- slonecznikowy? :D w celu lepszego przewodnictwa ciepla.

  • #13 04 Wrz 2007 19:05
    Marcin J.
    Poziom 9  

    Co do tych AVR-ów to teraz się nad tym zastanawiam coraz poważniej :)

  • #14 04 Wrz 2007 19:07
    petione
    Poziom 17  

    Nie ma co sie zastanawiac. Jak sie raz przesiadlem to nie chce slyszec o '51 chocby tylko przez wygode programowania:) A i programator jaki tani!

  • #15 04 Wrz 2007 19:23
    ProeXtreme
    Poziom 12  

    petione napisał:
    Zaworek troche drogi :|

    Co do reszty przesiądz się na AVR. Za 5zl bedziesz mial Atmege 8 i w srodku wszystko czego dusza pragnie a konkretnie "naszego pieska stroza", przetworniki A/C i Eprom, ktory przyda Ci się do zapamietywania ustawien menu gdy takowe zrobisz. Sam program bedzie wymagal naprawde niewielkich przerobek.

    Co do czujnikow temperatury ja zastosuje indentyczne tylko umieszcze je w specjalnej rurce zalanej jakims niezracym olejem- slonecznikowy? :D w celu lepszego przewodnictwa ciepla.


    Nie Eprom tylko EEPROM!

    Pozdrawiam

  • #16 04 Wrz 2007 21:48
    harnasx
    Poziom 22  

    Co do elektrozaworu to kupiłem ostatnio coś takiego (jeszcze nie dla siebie ale "rozeznałem" sprzęt)

    http://www.insbud.net/shop_01/product_info.php/products_id/39

    ma kilka zalet:
    pobiera prąd tylko przez kilka sekund podczas zamykania/otwierania
    jest to zawór kulowy - wiec ma znacznie wiekszy "przepływ" niż prezentowany wyzej
    troche tańszy ale i tak drogi :(

    wady:
    tez nie ma recznego sterowania - ale po wyciagnieciu jednej zawleczki siłownik mozna sciagnac ręką i zamknąc otworzyc zawor kombinerkami/kluczykiem
    sterowanie 230V (a moze to nie wada?)

    robie równiez taki układ ale max prosty na LM741 + termometr samochodowy dwupunktowy cyfrowy z Allegro

    cały czas myslę jednak jak zrobić elektrosiłownik do zwykłego zaworu kulowego - proszę o sugestię :) albo lepiej przykłady.

    pozdrawiam

  • #17 04 Wrz 2007 22:29
    petione
    Poziom 17  

    harnasx napisał:


    cały czas myslę jednak jak zrobić elektrosiłownik do zwykłego zaworu kulowego - proszę o sugestię :) albo lepiej przykłady.

    pozdrawiam


    Tez mysle nad tym. Prezentowany przez Ciebie zawor ma zapewne silniczek z odpowiednim przelozeniem. W warunkach domowych ciezko wykonac takie przelozenie do zaworu kulowego(w rozsadnych wymiarach oczywiscie) Doszedlem jednak do wniosku ze z zaworem kulowym jest to strasznie upierdliwe bo sily potrzebne do otworzenia zaworu sa nie takie male, szczegolnie na krancach obrotu zaworu. W sumie podlaczylem silnik od wycieraczek bezposrednio do zaworu kulowego 1 calowego ale silnik w trakcie obrotu zaworem pobieral dosc znaczny prad, niepewna tez byla jego praca w momencie samego rozruchu czyli poczatkowej fazie obrotu zaworu.
    Sprawdzilem tez zawor starszej generacji, czyli grzybkowy. Wbrew pozorom wcale nie ma jakiejs znacznej roznicy w przekroju tych zaworow, a bezwzgledna szczelnosc tez nie jest wymagana do tego typu zastosowan. Plusem zastosowania takiego zaworu jest to, ze podlaczajac silnik od wycieraczek wszystko chodzi leciutko i pewnie bo sam zawor stanowi swego rodzaju przelozenie - aby go zamknac/otworzyc potrzebne jest kilka obrotow. Wystarcza tylko dwie krancowki i wszystko hula. Jak juz wczesniej wspomnialem chyba zdecyduje sie na to opisane rozwiazanie wlasnie ze wgledu na koszty i prostote samego wykonania.

    Zapraszam do dyskusji na temat wykonania samego elektrozaworu. Moze tutaj, w tym poscie bedzie mozna cos wiecej powymieniac pogladow na ten temat bo na zalozonym przezemnie poscie nie bylo konkretnej dyskusji na ten temat.

  • #18 04 Wrz 2007 22:46
    pb1
    Poziom 11  

    Można wykorzystać termostat j 21 Jabel http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZETJ0/ZETJ0210.htm po przeróbkach (wstawienie dwóch jednakowych termistorów 10k w mostek). Można nim sterować pompę w konwektorze słonecznym np. włącza gdy temp. konwektora wyższa o 10° niż w bojlerze, ale trzeba dodać timer np. j 17 http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZEUJ0/ZEUJ0170.htm po przeróbkach (zmiana zakresu czasu i dodanie przekaźnika sterującego pompą) na spłynięcie ciepłej wody z rur i wykluczenie wady jaką ma termostat tj. kilkukrotnego włączenia i wyłączenia przekaźnika zanim zaskoczy (eliminuje uszkodzenie pompy lub elektrozaworu).

  • #19 05 Wrz 2007 17:55
    harnasx
    Poziom 22  

    kolego petione to jak to widzisz z tym siłownikiem? załużmy na początek silnik od wycieraczek 126p, mechaniczne połączenie silnika z zaworem - wykonalne- przydało by się sprzegiełko albo zastosować wyłącznik nadprądowy (jakiś prosty robiłem na kontaktronie do bramy) - osobiście byłbym za sprzęgiełkiem mechanicznym. Widzę problem w krańcówkach - jak je zamntować zeby wykrywały końcowe położenia - bo to bedzie ruch obrotowy (pewnie ze 4 obroty). Co do samego zaworu grzybkowego to moim zdaniem moze byc, odpowednio wieksza srednica i przepływy się nie zmniejszą. Jedynie dwa problemy - krańcówki i gabaryty tego całego ustrojstwa.

  • #20 05 Wrz 2007 18:13
    petione
    Poziom 17  

    harnasx dokladnie tak widze to jak to opisales. Z krancówkami nie bedzie problemu bo zauwaz ze jesli zakrecamy zawór to calosc przesuwa sie w dol a jak wykrecasz to w gore. Wiec ja wstepnie widze to tak ze na oske zaworu mniej wiecej na srodku zakladam metalowa blaszke, taki okragly pierscien, u gory i dolu krancowki np zwykle mikroswiche. Gdy zawor sie wykreci to blaszka dotknie gornego mikroswicha i go zalaczy. Analogicznie przy wkrecaniu zaworu.

    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

    Moze to i nie jest najmiejsze gabarytowo rozwiazanie, ale mysle ze tez nie jest az takie wielkie. Napewno jest tanie bo przynajmniej u mnie w domu poniewaraja sie stare zawory grzybkowe a i silnik od wycieraczek mam, a na zlomie taki silnik tez pewnie za grosze sie dostanie.

  • #21 05 Wrz 2007 20:26
    Marcin J.
    Poziom 9  

    Pomysł ciekawy, ciekawe jak z niezawodnością. Może ktoś ma już jakieś doświadczenia?

  • #22 05 Wrz 2007 20:45
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    petione napisał:
    harnasx dokladnie tak widze to jak to opisales. Z krancówkami nie bedzie problemu bo zauwaz ze jesli zakrecamy zawór to calosc przesuwa sie w dol a jak wykrecasz to w gore. Wiec ja wstepnie widze to tak ze na oske zaworu mniej wiecej na srodku zakladam metalowa blaszke, taki okragly pierscien, u gory i dolu krancowki np zwykle mikroswiche. Gdy zawor sie wykreci to blaszka dotknie gornego mikroswicha i go zalaczy. Analogicznie przy wkrecaniu zaworu.

    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

    Moze to i nie jest najmiejsze gabarytowo rozwiazanie, ale mysle ze tez nie jest az takie wielkie. Napewno jest tanie bo przynajmniej u mnie w domu poniewaraja sie stare zawory grzybkowe a i silnik od wycieraczek mam, a na zlomie taki silnik tez pewnie za grosze sie dostanie.


    Witam każdy profesjonalny siłownik do sterowania zaworem lub zasuwą poza krańcówkami posiada bardzo ważne zabezpieczenie tzw. momentowe. Działa ono w ten sposób że po natrafieniu na większy opór zaworu mechanizm sprężynowy ustawiony na odpowiednią siłę naciska na krańcówkę(albo na otwarcie jak się zawór otwiera lub na zamknięcie jak zawór jest zamykany) która rozlącza obwód sterowniczy. Bez tego zabezpieczenia skutki mogą być opłakane np. gdyby zawiodła krańcówka od otwarcia lub zamknięcia lub gdy podejdzie coś pod grzybek zaworu ( np. kamień kotłowy). Widziałem już pokrzywione wrzeciona zaworów lub wręcz pourywane gdy zabezpieczenie zawiodło. Krańcówki tego typu co pan pisze są stosowane w profesjonalnych siłownikach i mówię to ze swojej praktyki ,że dość często nawalają i trzeba je wymieniać. Pozdrawiam Zbyszek

  • #23 05 Wrz 2007 21:47
    harnasx
    Poziom 22  

    zbigniew natchnął mnie takim pomysłem z dodatkowym stykiem zabezpieczającym właśnie przed momentem wiekszym niż dopuszczalny (ustawialibysmy go srubką lub ilością podkładek pod spręzynki) silnik zamontowany obrotowo w osi obrotów zaworu i wałka wyjsciowego silnika

    Sterowanie elektrozaworem [prototyp]

    a łatwiejsze rozwiązanie IMHO to sprzęgiełko mechaniczne pomiedzy zaworem i silnikiem a dodatkowo poza krancowkami ustaliłbym max czas pracy silnika (zasilania) mam gdzie fajny schemat (dwa tranzystory i kondek) zaczerpniety z centralnego zamka - jesli krancowka nie zadziała to zadziała sprzegiełko i po ustalonym czasie (np 5s dłuzszym niz wymagany do całkowitego otwarcia/zamkniecia zaworu) "odetnie" zasilanie silnika.

    co o tym myślicie?

    trzeba brać się do roboty :)

    pomysły na mini sprzęgiełko ??- wielokrotnego użycia ( obcinanie zawleczek odpada :D )

  • #24 05 Wrz 2007 23:48
    Miroslaw Pajdak
    Poziom 14  

    Witam
    A możemy jeszcze w obwód silniczka włączyć zabezpieczenie nadprądowe (termik) ,bezpośredniego z niego pobrać sygnał do sterownika w przypadku przeciążenia.
    Pozdrawiam

  • #25 06 Wrz 2007 00:13
    ZBIGNIEW GOGULSKI
    Poziom 21  

    Miroslaw Pajdak napisał:
    Witam
    A możemy jeszcze w obwód silniczka włączyć zabezpieczenie nadprądowe (termik) ,bezpośredniego z niego pobrać sygnał do sterownika w przypadku przeciążenia.
    Pozdrawiam

    W sterowaniu siłownikami ( w każdym przypadku) jest termik jako podstawowe zabezpieczenie przed spaleniem się silnika. Praktyka jednak pokazuje że termiki zanim wybiją to siłownik potrafi ukręcić zawór jeżeli przeciążenie i krańcówki nie zadziałają.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Poniżej podaję instrukcję do siłownika ESW-16 siłownika wachliwego ale takie same są działające liniowo.

    Załączniki:
  • #26 06 Wrz 2007 01:06
    Marcin J.
    Poziom 9  

    Witam, ja również zalecałbym zastosowanie zabezpieczenia w obwodzie silnika. Najlepiej wyłącznik silnikowy z wyzwalaczem przeciążeniowym oraz zwarciowym. Można do nich dodatkowo podłączyć styki NC oraz NO a te wykorzystać do potwierdzenia dla uK.

    Jeszcze pytanie: jaki chcecie wykorzystać silnik?

    Obroty lewo-prawo to dodatkowe przekaźniki(styczniki) - to wszystko koszty.

  • #27 06 Wrz 2007 11:06
    Miroslaw Pajdak
    Poziom 14  

    Witam
    Tak zgadzam się z tym ,chociaż spotkałem się z rozwiązaniem sterowania zasuwy gdzie było ważne domknięcie i tu był wykorzystany na zamknięcie układ przeciążeniowy a na otwarcie WKO.Silnik zasuwy chroniony osobnym obwodem sterowania.

    Może zamiast sprzęgania bezpośredniego zastosować pośrednie przez
    część wieńca zębatego z zaworem kulowym ,Tu wykonałem taką zasuwę
    z podnośnika szyb montowaną na zaworze kulowym , sterowanie dwa przekażniki z dodatkowym zabezpieczeniem z diodami.A w sytuacji awaryjnej wyjdzie poza wieniec i nic sie nie stanie ,to jedno z możliwych rozwiązań.Sterowanie dwa przekazniki ,wk to przełącznik zał/wył sygnalizuje skrajne położenie otwarta jest "0' zamknięta "1" tuż przed osiągnięciem skrajnych położeń.Zmniejszając ilość połączeń do czterech przewodów dwa siłowe dwa sterownicze.
    pozdrawiam

  • #28 07 Wrz 2007 15:06
    pyl0s
    Poziom 11  

    Prosty i względnie tani regulator różnicowy:

    http://www.insbud.net/shop_01/product_info.php/products_id/58

    Inny sposób sterowania zasobnikiem c.w.u:

    http://www.insbud.net/shop_01/set_info.php/set_id/62
    http://www.insbud.net/shop_01/set_info.php/set_id/63

    a to już kompleksowe rozwiązanie dla kotłów na paliwo stałe (podłączenie zasobnika c.w.u analogicznie do powyższych przykładów):

    http://www.insbud.net/shop_01/set_info.php/set_id/64

  • #29 09 Wrz 2007 14:45
    jurek46
    Poziom 9  

    Witam. W mojej instalacji CO zamontowałem Przetwornik Temperatury Napięcia i prądu stałego z interfjsem RS-485 TYP P12U.ńie pytajcie o cenę bo to akurat mam w prezencie.Steruje pompką,elektrozaworem i pokazuje temperaturę na dodatkowym wskażniku w mieszkaniu.Elektrozawór to EZP10.troche mały przekroj i niska temp. cieczy bo 60st.ale zamocowałem go na blasze i lekko go studzi.W razie awarii lub zaniku prądu nic się nie dzieje bo założyłem zawory w obieg
    umożliwiające pracę CO bez elektrozaworu.

  • #30 12 Wrz 2007 03:09
    Rafał21
    Poziom 1  

    Panowie poco się mordować z tym elektrozaworem.
    Czy nieprościej zamontować w tym miejscu poprostu pompeczmke z zaworkiem zwrotnym?
    Zasada działania całego układu nie zmieni sie ,a nawet się poprawi.
    Mam tu na myśli przepływ przez boiler i jego wydajność.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo