Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Kangoo 1.2 benz 2003r nie reaguje na pedał gazu i...

psooya 03 Jun 2008 22:56 14245 21
Texa Poland
  • #1
    psooya
    Level 38  
    Witam
    Problem polega na tym iż po zapaleniu go prawie nie reaguje na pedał gazu obroty stopniowo narastają do około 2000 po czym spada do 1500 i znów narasta. Podejrzany potencjometr przepustnicy (bo wyszło na diagnostyce iż jest ona uszkodzona) został sprawdzony bardzo dokładnie, termistor od pomiaru temp powietrza zasysanego jest ok. Czasem jest tak iż odpali i działa jakiś czas dobrze. Odłączanie akumulatora nic nie zmienia. Jutro będę jeszcze raz na profesjonalnej diagnostyce to dam znać co i jak. Aha ciekawostką jest to iż przy tak małych obrotach (gdy nie reaguje na gaz) rura wydechowa nagrzewa sie niemal do czerwoności sugerując mi iż paliwo spala się właśnie w niej a przepustnica jest lekko otwarta (tak jakby wtrysk nie trzymał) dodatkowo świeci kontrolka woda w oleju napędowym czy coś takiego mimo iż to benzyna i do puki nie świeci auto działa poprawnie. Bez sensu. Podejrzewam wtryski ale ponieważ fachowcem nie jestem a mogę eksperymentować a elektronikiem jestem dobrym więc szukam i proszę o pomoc być może ktoś miał taki przypadek
    Pozdrawiam

    Ps. Czy ktoś wie gdzie i jaki interfejs diagnostyczny z oprogramowaniem można zakupić bądź są jakieś schematy i można by go wykonać samemu? Jestem niewtajemniczony ale tego cuda niewiele można samemu zrobić i jestem zdany na serwisy.
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Na porządnej diagnostyce to wyjdzie... wystarczy popatrzyć na Live Data, jak ECU widzi kąt otwarcia przepustnicy i jak reaguje na jego zmiany, jeśli źle to albo TPS (potencjometr przepustnicy) albo wiązka między TPS a ECU.
  • #3
    psooya
    Level 38  
    Wiązka sprawdzona potencjometr też sprawdzony(rozebrałem calutką przepustnicę i dokładnie obadałem potencjometr) niema cudów. Dziś o 15 będę na tej diagnostyce i zapytam fachmana o test przepustnicy jak i wtrysków tak jak radzisz. Może jest ktoś z Krakowa kto by się podjął pomocy odpłatnie oczywiscie?
  • #4
    tzok
    Moderator of Cars
    ...nic o wtryskach nie pisałem.

    ECU to "komputer" sterujący (Engine Control Unit)
    TPS to potencjometr przepustnicy (Throttle Position Sensor)

    Na czym polegało to "dokładne obadanie" potencjometru? Musisz sprawdzić ciągłość jego działania, czy nie ma przerw w ścieżce oporowej i czy nie "trzeszczy", to można sprawdzić tylko szybkim miernikiem cyfrowym (z bargrafem) a najlepiej analogowym lub oscyloskopem.
  • Texa Poland
  • #5
    psooya
    Level 38  
    Wymontowałem ścieżkę ze środka i niema przerw zakonserwowałem ja i styki środkiem "kontakt". Ciągłość sprawdziłem podłączając go w domku pod dzielnik opornik i miernik powloutku obracając (nie raz tak robiłem). Nie pomyślałem o trzaskach mogłem użyć oscyla lecz stan TPS jest elegancki pod względem ciągłości i wyglądu mechanicznego. Racja o wtryskach nie pisałeś tylko o kacie otwarcia przepustnicy. Sorki Dam znać po 15 a w ostateczności wymontuje i obadam trzaski pod wzmacniaczem o dużym wzmocnieniu i oscyloskopie.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #6
    klócz francuzki
    Level 13  
    psooya wrote:


    Ps. Czy ktoś wie gdzie i jaki interfejs diagnostyczny z oprogramowaniem można zakupić bądź są jakieś schematy i można by go wykonać samemu? Jestem niewtajemniczony ale tego cuda niewiele można samemu zrobić i jestem zdany na serwisy.


    http://cgi.ebay.pl/Original-Sonde-tester-Rena...350996QQihZ019QQcategoryZ148866QQcmdZViewItem

    Masz, poszukaj też na allegro,są.
  • #7
    psooya
    Level 38  
    Teraz to ja szukam ECU bo taka jest diagnoza i jestem z nią w 100% zgodny. Nie da sie przeprowadzić ponownej kalibracji przepustnicy i gość powiedział iż w tych ECU pada jakiś układ motoroli MC coś tam jutro mi powie jaki który jest odpowiedzialny za sterowanie przepustnicą. Ponoć takie układy są jeszcze w jakiś innych samochodach i też juto będę wiedział tym czasem pytanie czy ktoś nie miałby do odsprzedania ECU pasującego do tego samochodu dobrego lub uszkodzonego inaczej. Wszystkie potrzebne dane mogę dostarczyć.
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Co do interfejsu to fakt dokładnie na ebayu jest taki sam jak miał gość który to diagnozował ale cena jest zabójcza.
    Jeszcze mam jedno takie pytanie bo widzę że ten ECU działa z magistralą CAN czy ktoś wie lub ma opis jak sie dogadać z ECU za pomocą tego interfejsu bo myślę nad zrobieniem sobie takiego?
  • #8
    carrot
    Moderator of Cars
    Rozgrzewający się do czerwoności układ wydechowy wskazuje na zatkany/ stopiony katalizator. Wymontuj go i zobacz czy silnik normalnie wkręca sie na obroty.
    Z kangoo łączyłem się zwykłym euroscanem, teoretycznie nie obsługuje aut po 2000r. , ale ten silnik to stara konstrukcja
  • #9
    psooya
    Level 38  
    Byłem z nim pod interfejsem fabrycznym Renaulta. Wydech się tylko rozgrzewa jak źle pali. Jak juz pisałem Na przemienne jest to czy zapali dobrze i chwile jest ok czy odrazy nie działa gaz i smaży sie wydech. Na diagnostyce wyszedł problem braku możliwości przyuczenia przepustnicy i jest to wina układu do którego się jeszcze nie dokopałem bo nie miałem czasu na rozpatroszenie komputer. Gdyby był problem z katalizatorem to raczej by poprawnie reagował na pedał gazu a nie ze 3 razy zapali dobrze i działa z 15 minut ok a potem nie chce palić dobrze aż za którymś razem znów jest dobrze itd.
  • #10
    milejow
    Level 43  
    Jaki to silnik,8zaworowka czy juz 16ka?




    Ciekawe karrot z tym euroscasn-em,ja nie moglem poczytac niby starego 1,4 8V(k7j) kts-em550.Dopiero dalem rade(lacznie z live data)majac przewod z grucha u-box2
  • #11
    psooya
    Level 38  
    To jest 16 zaworów. Wszyscy specjaliści wymiękli i auto chyba trafi do serwisu autoryzowanego. Po wymianie układu MC cośtam (nie wiem bo nie ja to robiłem) usterka jak była tak jest. Przegrzebany pedał gazu, przepustnica i ten nieszczęsny ECU i dalej nic. Może to być wina wtrysków ? Bo wygląda na to że zawsze przepustnica jest otwarta na minimum a wydech sie pichci do czerwoności ale tylko wtedy jak nie reaguje na pedał gazu. Choć dla mnie to jednak jest uszkodzony ten ECU.
    Pozdrawiam
  • #12
    milejow
    Level 43  
    Wtryski do tego nie beda nic mialy,trzeba zajac sie calym zespolem-przepustnica/pedal gazu(tam nie ma linki,gaz elektryczny).Jak znam zycie to w serwisie beda dzialac na zasadzie podmiany czesci.Poszukaj dobrego zakladu elektroniki/elektryki pojazdowej co ma czym podgladac parametry osprzeu silnika(np.KTS 550>z przewodem U,BOX2)
  • #13
    psooya
    Level 38  
    Wiem że tak będą zapewne robić ale nic na to nie poradzę. Byłem już w 3 miejscach nawet u gościa na ul. Balickiej w krakowie on ma interfejs od Renaulta i nic to nie dało. Pedał gazu wiem jak jest zrobiony i jest sprawny co raczej nie ulega wątpliwości. Potencjometr przepustnicy również sprawdziłem bardzo dokładnie i też jestem pewien że to nie on. Przy próbie przyuczenia przepustnicy wyskakiwał błąd iż nie da się tego przeprowadzić wtedy podejrzenie padło na ECU i układ MC.... Auto jest mojego znajomego i stwierdził że on ma już dość tego złomu i straconego czasu i czekam na wieści od niego co zrobił. Jeśli jeszcze nie wylądował w serwisie autoryzowanym to możecie polecić kogoś z krakowa kto to zrobi .
    Pozdrawiam
  • #14
    milejow
    Level 43  
    Sama podmiana sterownika tez nie wchodzi w gre bo musial bys spreparowac immo.Inaczej go nie odpalisz.
    Dziwne bo 6lat katuje podobny silnik i nic nie mialem z nim niedobrego(1,4 16V-K4J) Silnik zagazowany?
  • #15
    darek 42
    Level 11  
    sprawdż wiązkę koleś miałem taki problem w 206-ce i okazało się że wiązka poszła a dokłatniej CAN przepustnicy:D
  • #16
    psooya
    Level 38  
    Wiązka jest OK sprawdziłem to. Podmiana tak jak napisałeś nie wchodzi w grę (gość którego pytałem mówił, że w tym kompie nie da sie dostać do pamięci od immo żeby zaprogramować jakąś używkę komp jest firmy Magnetti Marelli).... więc już więcej nie wymyśle z tego co mi mówił gość to często padają ECU nie wiem ile w tym prawdy ale ja go nie zrobię. Nie jest zagazowany. Wszystko styka, usterka nie jest systematyczna. Jeśli ktoś z Krakowa chce się podjąć to czekam na info bo mnie jako elektronikowi siadła kopara jak zobaczyłem jakie jaja tam się dzieją.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #17
    hyper2000
    Level 17  
    Bardzo ciekawy temat. Proszę napisać jakie w układzie wtryskowym występują kody usterek. DF XXX -xxx.
    Najczęstszą przyczyną wchodzenia w tryb awaryjny komputera był nieprawidłowy styk w złączu od pedału przyśpieszenia.
    To złącze znajduje się górnej części pedału sprzęgła.
    Dla pewności poprawnego styku jest eliminacja tego właśnie złącza i zlutowanie tych przewodów.
  • Helpful post
    #18
    tomus2k
    Level 26  
    Witam
    A ja się bym skupił nad tym grzejącym się do czerwoności kolektorem wydechowym .
    1. Wyeliminować katalizator i ogólnie cały wydech - przytkanie nie musi być ciągłe .
    2. Jeśli kat ok to :
    dlaczego rozgrzewa się kolektor, jeśli spaliny mają swobodny ruch?
    a może to nie spaliny tylko dawkowanie powietrza lub coś co na to ma wpływ !!!
    Co ma wpływ na dawkowanie powietrza ?
    - przepustnica !!!
    - czujnik gęstości powietrza , zwanym czujnikiem tlenu
    - czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym.
    - czujnik położenia przepustnicy.
    - sonda lambda - ale w małym stopniu.
    - czujnik spalania stukowego.
    - czujnik temperatury silnika
    - czujnik temperatury powietrza zassysanego.
    Co się dzieje z samochodem:
    - nie wkręca się na obroty , obroty spadają ( pewnie z przegrzewania się wnętrza cylindrów i spalania stukowego - ten objaw jest związany też z zatkaniem układu wydechowego.)
    - nie da się zaprogramować przepustnicy ( to już nie zatkanie wydechowego a raczej przytykanie ssącego :-) )
    - wysyła błędny komunikat po CAN do licznika. ( Błędy na CANie to najczęściej przeciążanie lini CAN związane z uszkodzonymi stykami lub elektroniką np. przepustnicy lub gazu)
    - w ECU były błędy przepustnicy. ( No tak zawsze zaczyna się od drobnych błędów a potem coś się uszkadza po to ta pamięć jest , gdyż potem symptomy mogą wskazywać na wiele innych awarii)

    Stawiam na zalewanie ( tj. nie łączenie) styków przepustnicy lub pedału gazu lub inne zakłócenia lini transmisyjnej Przepustnica-ECU-Gaz
    Zastosował bym poradę hyper2000 bo na 50% problemów z przepustnicą po 2001r problemy dotyczą braku połączeń lub śniedzenia lub zamoczenia styków w wiązkach ( wtyczkach).

    A teraz dlaczego: Przepustnica zwraca do ECU swoją pozycję a ECU steruje ją na podstawie gazu i wcześniej wymienionych czujników z tym że tylko w dwóch przypadkach zaniecha sterowaniem przepustnicą : jak straci komunikację z pedałem gazu lub przepustnicą w innym przypadku będzie sterował ją z trybu awaryjnego zwiększając zużycie paliwa i w niektórych ECU ograniczając obroty do 4500 a za tym prędkość do 90km/h

    Pozdrawiam
  • #19
    psooya
    Level 38  
    Dziękuję za wyczerpujące podpowiedzi jednakże dowiedziałem się że oddał auto do serwisu. Jakby było moje to bym rozgrzebał wszystko. To co sprawdziłem opisałem a po powrocie z serwisu dam znać czy naprawili i wymienili połowę auta no ale cóż tak bywa. A tak na marginesie to jak dla mnie to to auto to straszne g***
    Pozdrawiam
  • #20
    hyper2000
    Level 17  
    Pisałeś coś o uszkodzonym komputerze wtrysku.
    Ja bym najpierw jeszcze sprawdził przepustnice.
    Często się zdarza że sprężyna w przepustnicy lubi pęknąć i jest wtedy podobny objaw.
  • #22
    psooya
    Level 38  
    Witam
    Auto wróciło z serwisu naprawione. Oczywiście wymienili wszystko. Zaczęli od ECU bo zgrzebany był. Potem dzwonili, że to na pewno przepustnica na to dostali odpowiedź, że na pewno nie, po czym wymienili ją i już nie dzwoniąc pedał gazu, sprawdzili instalację, przyuczyli przepustnicę, wzięli 5000zł i nie oddali ECU starego więc postanowiliśmy wytoczyć im wojnę poprzez rzeczoznawcę PZMOTu bo oni się zajmują takimi nieuczciwymi naprawami. Oczywiście było to do przewidzenia że tak będzie ale im nie szło przegadać. Dam znać co powie PZMOT :-)
    Pozdrawiam